Ik heb wat rond lopen zoeken, maar kan niets vinden. Bestaat er al een router zoals deze? Of is dit nog te exotisch voor het moment?
Cat8 (of andere Cat versies) hebben betrekking op kabels en connecteren, niet de interfaces in toestellen. Ik zou ook nooit een all in one device nemen, die zijn vaak middelmatig over het algemeen, laat een toestel goed zijn voor wat het bedoeld is -> een router met WAN failover met daarop aangesloten een wifi 6 access point.
Goed punt! Dus ik dan moeten zoeken naar een Router met 2 WAN poorten en Cat8 poorten en daar los een WiFi 6 AP aan moeten koppelen?
Nogmaals, CAT8 heeft enkel betrekking op het type UTP kabel en de connectoren aan die UTP kabel, heeft niets te maken met de RJ45 interfaces in routers, switches, AP's ...
En inderdaad, bekijk losse toestellen, enorm veel keuze in routers met 2 WAN poorten alsook in wifi 6 access points. Als de router niet genoeg netwerkpoorten heeft voor jou, steek er dan nog een gigabit switch tussen.
En inderdaad, bekijk losse toestellen, enorm veel keuze in routers met 2 WAN poorten alsook in wifi 6 access points. Als de router niet genoeg netwerkpoorten heeft voor jou, steek er dan nog een gigabit switch tussen.
Misschien beter om, eventueel in Jip en Janneke taal, je eisen en wensen te definiëren:
- multi WAN
- routing throughtput?
- wireless throughput?
Neem als uitgangspunt wat je behoefte is/wat je nodig hebt (en niet wat je kan krijgen)!
Daarnaast heb je nog niet aangegeven waarom je het nodig hebt/denkt te hebben. Zou je dat ook aan willen geven?
- multi WAN
- routing throughtput?
- wireless throughput?
Neem als uitgangspunt wat je behoefte is/wat je nodig hebt (en niet wat je kan krijgen)!
Daarnaast heb je nog niet aangegeven waarom je het nodig hebt/denkt te hebben. Zou je dat ook aan willen geven?
Eerst het probleem, dan de oplossing
wat is een cat8 poort? Bedoel je RJ45? Heb je naast de router en AP(s) wellicht ook een switch nodig?Razor_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:26:
Goed punt! Dus ik dan moeten zoeken naar een Router met 2 WAN poorten en Cat8 poorten en daar los een WiFi 6 AP aan moeten koppelen?
Ik heb sinds een paar maand Ziggo, omdat ze sneller internet konden leveren dan KPN. Ben meer dan 25 jaar blije klant geweest bij KPN, maar al jaren vast te zitten op 80MBit internet was ik wel wat beu. Bij KPN in alle jaren amper ooit een storing gehad. Bij Ziggo nu al 3 kleine storingen en 2 grotere storingen gehad.
De reden voor 2x WAN is dat ik KPN er weer bij wil nemen als backup WAN lijn.
Ik wil future-proof mijn Cat5e/Cat6 lijnen voor mijn intranet upgraden naar Cat8 (6GBps+) om sneller mijn media en ook Machine Learning projecten data te kunnen draaien over het intranet.
Gezien meerdere van mijn aparaten al WiFi ax compatible zijn wil ik dan graag in een keer helemaal future proof gaan en m'n hele intranet ecosysteem daarmee updaten.
Ik wil future-proof mijn Cat5e/Cat6 lijnen voor mijn intranet upgraden naar Cat8 (6GBps+) om sneller mijn media en ook Machine Learning projecten data te kunnen draaien over het intranet.
Gezien meerdere van mijn aparaten al WiFi ax compatible zijn wil ik dan graag in een keer helemaal future proof gaan en m'n hele intranet ecosysteem daarmee updaten.
Ik denk dat je best wel begrijpt wat ik bedoel, maar excuses voor de incorrecte vakjargon verwoording. het gaat inderdaad om snellere 2.5~40GBps poorten qua speed range. Ik schreef wss in Cat8 manierismen omdat dat nog zo in m'n hoofd zat.borft schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:51:
[...]
wat is een cat8 poort? Bedoel je RJ45? Heb je naast de router en AP(s) wellicht ook een switch nodig?
Je weet dat je gewoon 10Gbit over cat6 kunt halen?, of bedoel je daadwerkelijk 48Gbps (== 6GBps)? in dat geval heb je denk ik fiber nodig, volgens mij is 40 de max over koper.Razor_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:53:
Ik heb sinds een paar maand Ziggo, omdat ze sneller internet konden leveren dan KPN. Ben meer dan 25 jaar blije klant geweest bij KPN, maar al jaren vast te zitten op 80MBit internet was ik wel wat beu. Bij KPN in alle jaren amper ooit een storing gehad. Bij Ziggo nu al 3 kleine storingen en 2 grotere storingen gehad.
Cat 8 bestaat nog helemaal niet want zowel de ISO als de TIA hebben nog geen eenduidige specificatie daar voor opgesteld.
Cat 8 zal voor snelheden van 40Gbps gaan gelden en zal nooit afgemonteerd kunnen worden op een RJ45 want daar zitten de pinnetjes te dicht bij elkaar voor.
40Gbps wordt momenteel enkel in server omgevingen met speciale kabels in interfaces gebruikt die ver buiten het budget en nut van een thuisgebruiker liggen.
Dit soort snelheden in de thuis situaties en zeker als je het over wifi hebt is volkomen onzinnig.
Je komt helemaal nooit boven de 1Gbps uit normaal gesproken en als je heel veel geld investeert kun je bekabelt misschien wel 10Gbps komen en daar is cat 6 Utp meer dan voldoende voor als de lengtes niet boven de 30m uitkomen.
Cat 8 zal voor snelheden van 40Gbps gaan gelden en zal nooit afgemonteerd kunnen worden op een RJ45 want daar zitten de pinnetjes te dicht bij elkaar voor.
40Gbps wordt momenteel enkel in server omgevingen met speciale kabels in interfaces gebruikt die ver buiten het budget en nut van een thuisgebruiker liggen.
Dit soort snelheden in de thuis situaties en zeker als je het over wifi hebt is volkomen onzinnig.
Je komt helemaal nooit boven de 1Gbps uit normaal gesproken en als je heel veel geld investeert kun je bekabelt misschien wel 10Gbps komen en daar is cat 6 Utp meer dan voldoende voor als de lengtes niet boven de 30m uitkomen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
10 poort router?Razor_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:00:
Afhankelijk van de nieuwe router poorten is een switch misschien niet nodig. Ik heb nu 2 losse 5-poort switches naast mijn 4 modem poorten. Ik kan waarschijnlijk met een 10-poort router het wel af. Evt. later een nieuwe switch er bij.
Je bedoelt een 10 poort switch, los van je router neem ik aan?
Je kunt echt beter stoppen met zoeken naar een alles-in-één oplossing.
Zorg voor een goede router voor je failover WAN, hang die aan een switch met voldoende poorten
van voldoende snelheid, hang daar 802.11ax AP's aan en al je apparaten die bekabeld het netwerk
op moeten kunnen.
Denk ook na over of je in een ecosysteem wilt instappen (bijv. Ubiquiti, kan zowel Unifi lijn als Edge zijn) of met verschillende merken wilt werken.
Qua kabels is zoals gezegd CAT6 (of evt. CAT6a) prima voor 10Gbps. Wil je meer, dan zit je aan fiber kabels, SFP's en QSFP's, switches en netwerkkaarten waar deze weer in kunnen. Qua budget moet je voor het totaalplaatje gaan denken in 4 cijfers, niet in 3 als CAT6 niet voldoet.
I reject your reality and substitute my own
je gaat even wat hard van slag denk ik ...
je ganse interne netwerk klaarmaken voor 10gbps ? top, maar dan ga je echt bij retedure apparatuur uitkomen... dat start bij een kleine 500€ voor een 8 poort netgear , maar gaat als snel naar 5K € voor een Cisco SX350X-52 52-poorts
bijkomstig kan je daar alsnog je accespoints niet aanhangen, die kunnen namelijk vaak niet sneller dan 2.5gbps
en dan spreek je nog maar over het interne netwerk upgraden naar full 10gbps...
persoonlijk zou ik al eens kijken naar de betere MKB routers van de markt ... bijvoorbeeld een Cisco RV345P of een Ubiquiti UDM Pro
je ganse interne netwerk klaarmaken voor 10gbps ? top, maar dan ga je echt bij retedure apparatuur uitkomen... dat start bij een kleine 500€ voor een 8 poort netgear , maar gaat als snel naar 5K € voor een Cisco SX350X-52 52-poorts
bijkomstig kan je daar alsnog je accespoints niet aanhangen, die kunnen namelijk vaak niet sneller dan 2.5gbps
en dan spreek je nog maar over het interne netwerk upgraden naar full 10gbps...
persoonlijk zou ik al eens kijken naar de betere MKB routers van de markt ... bijvoorbeeld een Cisco RV345P of een Ubiquiti UDM Pro
“Future proof”, dat hoor ik ook vaak bij klanten. Wat is future-proof en toch economisch verantwoord? Heb ik altijd 2 oplossingen voor:
1. Leg 1 kabel per pijp zodat je ze aan elkaar kunt knopen en makkelijk kan vervangen als het tekort schiet. Begin met 10GBE koper (Goedkoop)
2. Leg glasvezel (huidige glasvezels kunnen 400Gbit aan met peperdure transceivers) als spines, en tak op koper af op de leafs. (Duur)
Optie 2 heeft naar mijn mening alleen nut bij grote panden.
Tegen de tijd dan 10gbit tekort schiet ben jij waarschijnlijk al verhuisd
1. Leg 1 kabel per pijp zodat je ze aan elkaar kunt knopen en makkelijk kan vervangen als het tekort schiet. Begin met 10GBE koper (Goedkoop)
2. Leg glasvezel (huidige glasvezels kunnen 400Gbit aan met peperdure transceivers) als spines, en tak op koper af op de leafs. (Duur)
Optie 2 heeft naar mijn mening alleen nut bij grote panden.
Tegen de tijd dan 10gbit tekort schiet ben jij waarschijnlijk al verhuisd
Tip:Razor_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Ik denk dat je best wel begrijpt wat ik bedoel, maar excuses voor de incorrecte vakjargon verwoording. het gaat inderdaad om snellere 2.5~40GBps poorten qua speed range. Ik schreef wss in Cat8 manierismen omdat dat nog zo in m'n hoofd zat.
Kopen van elektronica op toekomstige behoeften is geld weggooien. 40Gbps nu is onbetaalbaar, je doet er veel beter aan om nu te kopen wat je nu nodig hebt en upgraden als het in de toekomst relevant wordt.
Mbt kabels is de use case voor vooruit denken een stuk scherper (want kabels kunnen rustig 20 jaar mee), maar daar loop je tegen uitdaging aan dat kabels en vooral connector voor 40Gbase-T nog niet vastliggen. Beste wat je kunt doen is zorgen voor een goede (loze) leiding waar op moment dat het wel duidelijk is een fors dikke kabel doorheen kan. En voor nu gewoon met Cat6 werken waar je tot 55m prima 10Gbase-T mee kunt doen.
Verder moet je voor 'bleeding edge' echt modulair werken. Router, WiFi en switch moet je los van elkaar zien.Als je alleen op je LAN dergelijke hoge snelheden wilt halen (want internetverbindingen boven de 2.5Gbps zijn niet bepaald een ding momenteel) wil je een router die dat aankan, dan een multi-Gb switch (kijk eens naar de Netgear MS510TXUP) en voor WiFi gewoon een AP dat doet wat jij wilt, 4x4 met 2.5GbE is in de high end (Aruba & co) vrij gangbaar. Je hebt het dan wel over ~ EUR 1500 voor totale setup, maar goed, wat je hier noemt is geen default consumentensituatie.
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1