Subwoofer gaat soms niet aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 12:12
Dag allen,

Mijn JBL actieve subwoofer (onderdeel van SCS200 speakerset) weigert vaak aan te gaan als ik muziek afspeel. Het oranje lampje spring wel op groen, maar geen geluid. Het lijkt erop dat hij genoeg signaal moet ontvangen om aan te springen. Bij mijn muzieksmaak met weinig bas doet hij dan uit zichzelf niet, en moet ik kortdurend de versterker flink opendraaien en de volumeknop van de sub zelf ook op max zetten, en dan 'BOENK' pakt ie het geluid. Echter in zachtere passages waar ie niet nodig is, kapt hij er weer mee en moet ik het bovenstaande herhalen.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Relais? Oxidatie van de volumeknop van de sub?

Gr Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35

Jag

r.j.deroos schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:48:
Dag allen,

Mijn JBL actieve subwoofer (onderdeel van SCS200 speakerset) weigert vaak aan te gaan als ik muziek afspeel. Het oranje lampje spring wel op groen, maar geen geluid. Het lijkt erop dat hij genoeg signaal moet ontvangen om aan te springen. Bij mijn muzieksmaak met weinig bas doet hij dan uit zichzelf niet, en moet ik kortdurend de versterker flink opendraaien en de volumeknop van de sub zelf ook op max zetten, en dan 'BOENK' pakt ie het geluid. Echter in zachtere passages waar ie niet nodig is, kapt hij er weer mee en moet ik het bovenstaande herhalen.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Relais? Oxidatie van de volumeknop van de sub?

Gr Ruben
Dit is in feite normaal gedrag, het is niet stuk. Dit is de auto on functie, die aangaat op basis van het signaal niveau.

Je kan het probleem iets minder erg maken door de subwoofer in je receiver harder te zetten (en dan de volumeknop van de sub terug draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heeft idd te maken met het signaal dat ie wel of niet krijgt en het niveau van dat signaal wat binnenkomt.
Het ding lijkt geen knop te hebben om te switchen tussen uit, aan en automatisch aan dus dat maakt het lastig.

Welke receiver heb je en wat zijn de LFE instellingen daarop? (Aangenomen dat de sub via LFE aangesloten is).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Dank voor het meedenken.

Ik heb er de Harman Kardon AVR132 bij, via standaard subwoofer-tulpaansluiting aangesloten. De sub zelf heeft inderdaad alleen aan/uit en niveau, heb zojuist op de versterker zelf het subwoofer-volume op max gezet (en op de sub zelf teruggedraaid uiteraard). Ben benieuwd wat dat gaat opleveren. Voor zover ik in de handleiding kan vinden heb ik geen LFE instellingen (geen crossoverinstellingen tenminste), of ik begrijp je verkeerd. De subwoofer echt uitzetten in stereo lijkt ook niet mogelijk gek genoeg (zou moeten kunnen volgens de handleiding), maar dat is nu niet belangrijk.

Ik ga even kijken hoe dit gaat uitpakken. Bedankt. Gr Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Crossover niet, LFE wel. Zie je handleiding pagina 16 en 7: https://www.gebruikershan...iew-handleiding-6945.html
Sub even op SUB L/R + LFE zetten. Vermoed dat ie nu op LFE staat.
Speakers kun je in principe allemaal op small zetten als je dat nog niet had (zegt nl niks over de fysieke grootte).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Ik kreeg de sub instelling al niet veranderd, maar nu snap ik 'm. Bij front speaker instelling 'small' is de sub standaard 'sub' en kan je de instelling niet op LFE zetten. Verander ik de front speakers naar 'large' dan kan ik de sub wel op L/R + LFE zetten - maar het zijn kleine luidsprekertjes. Zal eens kijken hoe dit uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

r.j.deroos schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:36:
Ik kreeg de sub instelling al niet veranderd, maar nu snap ik 'm. Bij front speaker instelling 'small' is de sub standaard 'sub' en kan je de instelling niet op LFE zetten. Verander ik de front speakers naar 'large' dan kan ik de sub wel op L/R + LFE zetten - maar het zijn kleine luidsprekertjes. Zal eens kijken hoe dit uitpakt.
"SMALL" of "LARGE" heeft niets te maken met de fysieke grootte van de speaker. Als je "SMALL" instelt komen opties vrij als crossover. Als er een subwoofer aanwezig is zou ik altijd voor "SMALL" gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

FeaR schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:56:
[...]

"SMALL" of "LARGE" heeft niets te maken met de fysieke grootte van de speaker. Als je "SMALL" instelt komen opties vrij als crossover. Als er een subwoofer aanwezig is zou ik altijd voor "SMALL" gaan.
Het heeft wel te maken met het formaat van je luidspreker, of beter gezegd de drivers, aangezien je large alleen moet gebruiken als je luidsprekers tot 20hz kunnen spelen met lage vervorming. Als ze dat niet kunnen dan moet je Small gebruiken. Bij 99% van de luidsprekers op de markt is Small de juiste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:17:
[...]
Het heeft wel te maken met het formaat van je luidspreker, of beter gezegd de drivers, aangezien je large alleen moet gebruiken als je luidsprekers tot 20hz kunnen spelen met lage vervorming. Als ze dat niet kunnen dan moet je Small gebruiken. Bij 99% van de luidsprekers op de markt is Small de juiste optie.
Jij weet net zo goed als ik dat men al denkt grote (LARGE) luidsprekers te hebben als het een vloerstaander is of soms zelfs als de speaker net wat groter is dan formaat melkpakje. Vandaar dat het veelal zo zwart-wit wordt gezegd.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Met luidsprekers op 'large' en de sub dan op L/R + LFE is het al minder erg, met name de sub uit z'n slaap krijgen is makkelijker, maar ook op behoorlijk volume in bv. een rocknummer valt ie uit als er even geen drum is. Als de drum dan weer gaat spelen, schakelt de sub niet altijd vanzelf weer aan. Het volume even harder en weer zachter is dan de oplossing, maar niet ideaal voor de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De subwoofer hoort 5-20 min aan te blijven als hij eenmaal aan gesprongen is. Als het een wat oudere subwoofer is (15+ jaar), kan het ook zijn dat de elektronica van de automatische inschakeling wat verlopen is. Met een paar nieuwe elco's is dat weer goed.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 22-05-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Ik ga eens kijken naar het vervangen van elco's. Hij is wel ruim 10 jaar oud denk ik ja. Aan staan doet hij op zich wel (het groene lampje brandt), echter geluid komt er dan niet uit.
Pagina: 1