Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS opzetten, juiste middel voor doel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• T13
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-03 21:49
Hallo allemaal,

Ik ben een vader van 2 kids en in dit digitale tijdperk worden er veel foto's en filmpjes gemaakt door zowel mijn vrouw als ik. We hebben nu op verschillende plekken (Android cloud, Apple cloud, Windows cloud, externe HDD's) van alles opgeslagen door de jaren heen. Ik zou het liefst alles op een centrale plek willen bewaren zodat we een soort archief kunnen opbouwen.

Om te voorkomen dat het in de verkeerde handen valt (cloud, zie Jennifer Lawrence) zat ik zelf te denken aan een NAS met een RAID1 (volgens mij? 😅) opstelling. Dan raken we in ieder geval niet alles kwijt als een schijf het begeeft.

Maar is dat wel de beste optie voor mijn doel? Ik ben echt een noob met dit soort zaken, dus dit is de beste info die ik tot nu toe heb kunnen verzamelen. Ik hoor graag of ik op het goede spoor zit.

M.v.g. Thijs

Beste antwoord (via T13 op 26-05-2021 10:11)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-11 20:08

Perkouw

Moderator General Chat
In het geval van niet alles kwijt willen raken -> https://www.interparts.nl/actueel/de-3-2-1-back-up-regel/ (of zoek gewoon even op de backup rule 3-2-1)

Of het de beste optie is. Ik zie dat er nu van alles in de cloud staat. Daar wil je dan mee stoppen? Een nas kan een oplossing zijn als je dan daar alles naar toe synct. Hangt er alleen echt vanaf hoe je straks omgaat met je verschillende devices en de data. Als dat nog steeds in de cloud hangt dan kan je dat nog wel naar je NAS toe laten syncen, maar de toegevoegde waarde daarvan is dan wellicht niet zo groot.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-11 20:08

Perkouw

Moderator General Chat
In het geval van niet alles kwijt willen raken -> https://www.interparts.nl/actueel/de-3-2-1-back-up-regel/ (of zoek gewoon even op de backup rule 3-2-1)

Of het de beste optie is. Ik zie dat er nu van alles in de cloud staat. Daar wil je dan mee stoppen? Een nas kan een oplossing zijn als je dan daar alles naar toe synct. Hangt er alleen echt vanaf hoe je straks omgaat met je verschillende devices en de data. Als dat nog steeds in de cloud hangt dan kan je dat nog wel naar je NAS toe laten syncen, maar de toegevoegde waarde daarvan is dan wellicht niet zo groot.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Allereerst zorg voor backup op een andere locatie!!!!!!! Dit doe je echt maar 1 keer fout.

Als je je spullen op slaat in je eigen huis, dan weet je zeker dat het ooit niet goed gaat.
RAID is in ieder geval geen backup.

Ik heb zelf een server draaien en gebruik bijvoorbeeld Crashplan als backup. Dit kost wel wat per maand (13 a 15 euro per maand, maar toch), maar als er iets niet goed gaat, kun je het terug halen.

Ikzelf gebruik de server voor ons gezin om alles centraal te hebben staan en van daaruit backups van belangrijk materiaal de cloud in. Die laatste moet je echt onderzoeken hoe je dat wilt doen, of een NAS bij vrienden om naartoe te syncen.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 08:40
NAS is erg fijn als centrale opslag. Kan je van overal op internet bij. RAID 1 is geen backup maar het zorgt dat je data nog steeds direct beschikbaar is als 1 schijf kapot gaat. Backup naar externe harde schijf, en deze af en toe wisselen met een andere die je buitenshuis bewaart (je huis kan afbranden). Of backup naar de cloud.

• Ben(V)
  • Laatst online: 18:46
Backup is goed maar je moet het ook niet overdrijven.
Buiten huis bewaren is prima voor bedrijven, maar als je huis afbrand hebt je echt andere dingen aan je hoofd dan de backup van je data.
En in mijn ogen is de cloud een no-go zone.
Hoe wordt er gegarandeerd dat je data veilig is voor bijvoorbeeld hackers en welke garantie heb je dat zo'n cloud de boel echt goed voor elkaar heeft of dat zo'n bedrijf er ineens mee stopt en weg is alles.

Gewoon een Nas nemen en en externe USB disk voor de backup en even goed nadenken wat er een backup nodig heeft, heel veel data wordt in backups meegenomen terwijl als je daar goed over nadenkt dat niet echt belangrijk of nodig is.

Neem een Nas met minimaal een Raid 1 maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een raid 5 systeem van 4 disken.
Bij raid 1 ben je 50% van de beschikbare ruimte kwijt, maar bij een raid 5 set van 4 disken maar 25%, plus dat de veiligstelling net iets beter is dan bij een Raid 1 systeem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
@Ben(V) ben het er niet mee eens. Backup buitenshuis (cloud backup en dan heb ik het niet over Google drive en aanverwanten, bedoel ik mee bedrijven die daar voor zijn) is ook voor privé een goed idee.

Als je huis af brand zijn ineens je foto's niet meer belangrijk? Of ze nu digitaal of fysiek zijn, het is toch een onderdeel wat je niet kwijt wilt raken. Maar dat is mijn mening.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 13:29
@Arunia ; heb je voorbeelden van backupdiensten die daar wel geschikt voor zijn? (Mijn Nas kan bv wel (redelijk automatisch) naar Google Drive backupen, waar je voor een paar euro per jaar voor mij voldoende data kan storen).
Ik hoor graag waarom dat voor prive doeleinden niet geschikt is en wat dan een goed alternatief zou zijn.

On-Topic; de 123 regel is inderdaad ideaal; zelf heb ik een NAS voor de 1e opslag (niet Raid), en mirror ik de belangrijke folders (Foto / Video / Data) automatisch elke nacht naar google Drive (99 euro per jaar dacht ik).
Werkt voldoende voorlopig, Mocht mijn huis afbranden, of de NAS het begeven heb ik nog Google Drive data, mocht Google Drive er uit zijn dan heb ik mijn NAS nog. Ik acht de kans nihil dat beiden het gelijktijdig begeven en vind dat een acceptabel risico. (Want dat is waar je het voor doet; welk risico wil je nemen dat je data kwijt is en wat mag je dat kosten om dat uit te sluiten)

[ Voor 47% gewijzigd door soepah op 21-05-2021 16:21 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Ben(V)
  • Laatst online: 18:46
Arunia schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:14:
@Ben(V) ben het er niet mee eens. Backup buitenshuis (cloud backup en dan heb ik het niet over Google drive en aanverwanten, bedoel ik mee bedrijven die daar voor zijn) is ook voor privé een goed idee.

Als je huis af brand zijn ineens je foto's niet meer belangrijk? Of ze nu digitaal of fysiek zijn, het is toch een onderdeel wat je niet kwijt wilt raken. Maar dat is mijn mening.
Ieder zijn eigen mening, maar je krijgt al snel last van de afnemende meer opbrengst.
Je kunt onmogelijk elk risico in je leven uitsluiten en afwegen wat het kost aan tijd, geld en inspanning tegenover het risico dat het optreed.

Mijn mening is dat buitenhuis backup meestal zinloos is, ik zou dan m'n geld investeren in beter brandveiligheid, brandmelders, stoppen met roken en koken op open vuur (gas) enz.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18
Als je kiest voor Microsoft OneDrive, let er dan wel even op dat je geen bloot materiaal van je kinderen hoe onschuldig ook opslaat, want je account wordt zonder waarschuwing geblokkeerd en ongedaanmaking is praktisch onmogelijk.

Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je hebt het gewoon allebei nodig:
  • Door een 3-2-1 backup
    is je kostbare data op minstens 3 plaatsen beveiligd tegen verlies en beschadiging;
  • Door een NAS met RAID-1 (mirroring)
    zorg je dat je altijd gemakkelijk en snel bij je data kunt.
Dit zijn dus verschillende dingen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• T13
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-03 21:49
Bedankt voor alle reacties! Wat in ieder geval duidelijk is, is dat ik ergens buitenshuis (cloud of schijfje bij schoonouders) een backup moet maken om het veilig te stellen.

Ik wil 1: een centrale plek voor opslag (soort archief) en 2: dat het veilig blijft. Ik denk dat ik maar eens ga verdiepen in de verschillen in kosten/veiligheid tussen cloud vs. NAS bij schoonouders. Allen bedankt voor de moeite om te reageren!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
T13 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:07:

Ik wil 1: een centrale plek voor opslag (soort archief) en 2: dat het veilig blijft. Ik denk dat ik maar eens ga verdiepen in de verschillen in kosten/veiligheid tussen cloud vs. NAS bij schoonouders. Allen bedankt voor de moeite om te reageren!
Ik gebruik hier al jaren een Synology NAS i.c.m een C2 abonnement van hun.

De NAS maakt iedere dag netjes een backup van mijn geselecteerde mappen dus geen omkijken aan. Tevens elke dag een mailtje ter notificatie dat de backup geslaagd is of als er wat aan de hand is.

Qua prijs is het prima te doen.

https://c2.synology.com/nl-nl/storage#plan

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 26-05-2021 10:19 ]

Pagina: 1