Mesh met Ethernet backbone of router met AP's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 20:49
Mijn wifi netwerk/router bestaat momenteel uit een Apple AirPort Extreme router met twee Airport Express AP's. Deze geven voldoende dekking in het huis. In de tuin is de dekking matig, ondanks het feit dat de twee AP's beide tegen de muur van de tuin gesitueerd zijn (eentje beneden en eentje op de 1e verdieping).

Er zijn meerdere redenen dat ik deze wil vervangen:
  • Geen support of updates meer vanuit Apple
  • AP's zijn slechts Wifi4 en hebben slechts een 100Mbit ethernet aansluiting
  • De router crasht regelmatig en moet handmatig herstart worden om weer Wifi te hebben.
Wat ik belangrijk vind:
  • Goede handover tussen stations; dezelfde SSID in je hele huis
  • Redelijk future-proof (dus Wifi6 support, 6E lijkt me nog te vroeg/duur)
  • Uitgebreide instellingsmogelijkheden
  • Redelijk zwaar belastbaar (twee laptops voor thuiswerken, twee gsm's, twee tablets en een hele zwik aan IOT/smart apparaten)
  • Budget ca. 350 euro
In principe heb ik dan de keuze tussen een mesh systeem met dedicated Ethernet backhaul of een losse router met twee AP's. Na wat research werk leek een mesh systeem beter te zijn in hand-over maar je leest ook vaak dat het overkill is als je de backhaul toch bekabeld maakt. Qua prijs is het echter redelijk vergelijkbaar: zo is een Orbi RBK353 ongeveer 300 euro, terwijl een Asus RT-AX58U ca. 150 euro is en bv. een Netgear WAX AP 125 euro (totaal dus 400 euro). Bovendien vind ik het lastig om een goede Wifi6-set van router en AP te vinden die goed samenwerken en qua prijs kunnen concurreren met een mesh set.

Ik neig dus naar de mesh set omdat deze goedkoper lijkt er vermoedelijk beter samenwerkt vanwege de op elkaar afgestemde componenten maar ik blijf twijfelen vanwege het oneigenlijk gebruik van de mesh functionaliteit. Ideeën? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Swinnio op 21-05-2021 11:06 . Reden: layout ]

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 22:08
Wat je kan doen is deze 2 aanschaffen. En de router van je provider gebruiker en daar je wifi van uitzetten.
Deze werken MESH en bekabeld maar bekabeld is altijd beter.

pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
Tuskermalt schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:12:
Wat je kan doen is deze 2 aanschaffen. En de router van je provider gebruiker en daar je wifi van uitzetten.
Deze werken MESH en bekabeld maar bekabeld is altijd beter.

pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite
Router van mijn provider (ziggo connect box) heb ik overwogen maar valt in principe af vanwege:
  • Weinig configuratie-opties. Zo mis ik bijvoorbeeld de optie om mijn pihole als DNS-server te kunnen gebruiken
  • Moet de airport extreme dan nog steeds gebruiken voor de Wifi, en deze crasht zoals vermeld regelmatig met als gevolg klagende huisgenoten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Swinnio op 21-05-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 22:08
Swinnio schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Router van mijn provider (ziggo connect box) heb ik overwogen maar valt in principe af vanwege:
  • Weinig configuratie-opties. Zo mis ik bijvoorbeeld de optie om mijn pihole als DNS-server te kunnen gebruiken
  • Moet de airport extreme dan nog steeds gebruiken voor de Wifi, en deze crasht zoals vermeld regelmatig met als gevolg klagende huisgenoten :)
En als je de dhcp van de ziggo box uitzet en die van de pihole gebruikt is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
Tuskermalt schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:56:
[...]

En als je de dhcp van de ziggo box uitzet en die van de pihole gebruikt is dat een idee?
Zeker maar ik wil de pihole kunnen blijven gebruiken voor andere experimenten. DNS heeft een fallback maar DHCP niet dus dat is niet ideaal. Bovendien zijn de andere problemen dan nog steeds niet opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
Niemand? Had toch wel verwacht dat dit een herkenbare/vaker gestelde vraag zou zijn...
Of mist er iets in mijn vraagstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:55
Ik heb de MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX als router/DHCP server ingezet, de DNS wijst naar m'n pi-hole. M'n KPN Experiabox kan helaas niet in bridge mode gezet - maar in de praktijk heb ik als geen last van de extra hop. Sluit hier dan een Mesh met bedrade backhaul op aan - bv. TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 27-05-2021 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:13
ik heb hier in huis een mesh netwerk van Asus.

Inmiddels beide bedraad aangesloten op m'n ziggo modem. Wifi van Ziggo staat uit en met 2 units goed bereik in mijn voornamelijk houten huis.

Eventueel is een wireless backbone ook te realiseren, dit had ik in mijn oude appartement, maar daarover heb ik nooit meer dan 100Mbit kunnen testen, dit werd echter met speels gemak gehaald door deze units.

https://www.asus.com/nl/N...i-Systems/ZenWiFi-AC-CT8/

nadeel is dat ik het nog niet voor elkaar heb om ook de snelle antenne voor reguliere wifi in te stellen. waardoor ik draadloos maar max zo'n 500Mbit haal hier in huis. Gemiddeld 250 a 300Mbit+ door het hele huis en in de tuin.

Zou het systeem zeker aanraden, handoff werkt ook erg prettig.

er staat er 1 in de woonkamer, bij de achtergevel, 1 in het midden van het huis op de eerste verdieping, in een inbouw kast.

Edit:

over zware belastbaarheid gesproken, er hangen hier gemiddeld zo'n 20 a 25 devices aan de setup. 2 laptops, tablet, 3+ telefoons en een hele rits aan IoT apparaten. (Verwarming, lampen e.d.)

[ Voor 9% gewijzigd door tritimee op 27-05-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
martyw schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:36:
Ik heb de MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX als router/DHCP server ingezet, de DNS wijst naar m'n pi-hole. M'n KPN Experiabox kan helaas niet in bridge mode gezet - maar in de praktijk heb ik als geen last van de extra hop. Sluit hier dan een Mesh met bedrade backhaul op aan - bv. TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)
Die TP-Link is inderdaad wel een interessante set en behoorlijk wat bandbreedte voor de prijs. Het feit dat het maar een dual band systeem is zou niet uit moeten maken bij een bedrade backhaul dus dan lijkt me de prijs/kwaliteit wel wat beter vergeleken met bv. de Orbi sets.

[ Voor 10% gewijzigd door Swinnio op 28-05-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
tritimee schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:43:
ik heb hier in huis een mesh netwerk van Asus.

Inmiddels beide bedraad aangesloten op m'n ziggo modem. Wifi van Ziggo staat uit en met 2 units goed bereik in mijn voornamelijk houten huis.

Eventueel is een wireless backbone ook te realiseren, dit had ik in mijn oude appartement, maar daarover heb ik nooit meer dan 100Mbit kunnen testen, dit werd echter met speels gemak gehaald door deze units.

https://www.asus.com/nl/N...i-Systems/ZenWiFi-AC-CT8/

nadeel is dat ik het nog niet voor elkaar heb om ook de snelle antenne voor reguliere wifi in te stellen. waardoor ik draadloos maar max zo'n 500Mbit haal hier in huis. Gemiddeld 250 a 300Mbit+ door het hele huis en in de tuin.

Zou het systeem zeker aanraden, handoff werkt ook erg prettig.

er staat er 1 in de woonkamer, bij de achtergevel, 1 in het midden van het huis op de eerste verdieping, in een inbouw kast.

Edit:

over zware belastbaarheid gesproken, er hangen hier gemiddeld zo'n 20 a 25 devices aan de setup. 2 laptops, tablet, 3+ telefoons en een hele rits aan IoT apparaten. (Verwarming, lampen e.d.)
Welke Asus set heb je dan? Qua wifi 6 vind ik alleen de pricewatch: ASUS ZenWiFi AX (XT8) Zwart, set van 2 stuks en dat is een behoorlijke prijs voor een set van 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:13
ik heb de https://tweakers.net/pric...n/?keyword=ZenWiFi-AC-CT8

specifiek: pricewatch: ASUS ZenWiFi AC (CT8) Zwart, set van 2 stuks

Ik heb er toen, met een cashback actie, 220 euro voor betaald.

[ Voor 11% gewijzigd door tritimee op 28-05-2021 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou altijd voor een vaste ethernet backhaul gaan. Wireless backhaul gaat meestal ten koste van je wlan snelheid omdat de zelfde antennes gebruikt worden. Tenzij je een aparte antenne hebt voor de backhaul, maar dan praat je over AP's die qua prijs behoorlijk hoog zitten. En ik vermoed dat er nu toch al kabels lopen.
Dan idd liever een paar losse AP's en een router. Ziggo connevtbox in bridge mode en gewoon alles lekker zelf regelen en controleren.
Zelf goede ervaringen met Ubiquity (3x AP pro, USG, PoE switch en controller op een pi) hier, maar er zijn meerdee fabrikanten die iets dergelijks aanbieden. Fijne van de controller op de pi vind ik dat ik er gewoon meteen pihole naast draai.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
Ah thanks. Dat is alleen nog wel een AC en geen AX set. Voor ongeveer dezelfde prijs krijg je bij pricewatch: TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) wel al Wifi6 support, wat me wel een pre lijkt als ik toch alles vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
The Eagle schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:20:
Ik zou altijd voor een vaste ethernet backhaul gaan. Wireless backhaul gaat meestal ten koste van je wlan snelheid omdat de zelfde antennes gebruikt worden. Tenzij je een aparte antenne hebt voor de backhaul, maar dan praat je over AP's die qua prijs behoorlijk hoog zitten. En ik vermoed dat er nu toch al kabels lopen.
Dan idd liever een paar losse AP's en een router. Ziggo connevtbox in bridge mode en gewoon alles lekker zelf regelen en controleren.
Zelf goede ervaringen met Ubiquity (3x AP pro, USG, PoE switch en controller op een pi) hier, maar er zijn meerdee fabrikanten die iets dergelijks aanbieden. Fijne van de controller op de pi vind ik dat ik er gewoon meteen pihole naast draai.

Ik heb ethernet liggen naar de twee huidige AP's, dus er is inderdaad geen reden om bandbreedte op wifi in te leveren of voor een duurdere set met dedicated backhaul te gaan. Dat was eigenlijk ook mijn basisvraag, want met deze setup zou ik in principe ook zonder mesh kunnen en een losse router met twee AP's kopen. Pihole heb ik overigens ook draaien maar die kun je uiteraard bij elke opstelling als DNS gebruiken.
Overigens, als ik het zo zie, gaat de Ubiquity mijn budget wel een beetje te buiten: 400 euro voor 3 AP en 100 voor de USG alleen al... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf heb ik 2 routers en 2 antennes van Amplifi (HD) hier in huis. De routers ondersteunen ethernet backhaul, hoewel ik wireless backhaul gebruik. Deze werken bij mij erg goed en snel. Het bereik is ook prima. De Amplifi HD spullen zijn geen wifi 6, maar ze hebben ook nieuwe modellen, Amplifi Alien, die wel wifi 6 ondersteunen. Misschien is dat iets voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swinnio
wolly_a schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:22:
Zelf heb ik 2 routers en 2 antennes van Amplifi (HD) hier in huis. De routers ondersteunen ethernet backhaul, hoewel ik wireless backhaul gebruik. Deze werken bij mij erg goed en snel. Het bereik is ook prima. De Amplifi HD spullen zijn geen wifi 6, maar ze hebben ook nieuwe modellen, Amplifi Alien, die wel wifi 6 ondersteunen. Misschien is dat iets voor je?
Dan kom ik op zoiets uit denk ik pricewatch: Amplifi Alien Bundel Kit
Qua specs zeker een mooie en snelle set maar daar betaal je dan ook wel een flinke prijs voor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Swinnio schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Dan kom ik op zoiets uit denk ik pricewatch: Amplifi Alien Bundel Kit
Qua specs zeker een mooie en snelle set maar daar betaal je dan ook wel een flinke prijs voor >:)
Tja... Als je wat wilt, dan kost het munten... Ik vond de Amplifi HD set destijds ook al goed aan de prijs, maar ik moet zeggen dat ik er nooit spijt van heb gehad...

Overigens: de instelmogelijkheden zijn best oke, maar als je echt diehard tweaker bent die aan alle instellingen wil tjielpen dan is dit spul minder geschikt. Dit is er meer op gemaakt op eenvoud. Wel mooi is Amplifi Teleport. Je maakt hier, zonder moeite, een VPN verbinding mee met je thuisnetwerk.
Pagina: 1