Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:18
Een week geleden heb ik met wat hulp zelf een 8-tal zonnepanelen geplaatst inclusief een GoodWe omvormer.

Het elektrisch aansluiten is gedaan door een elektrotechnisch installateur.

Het gaat om een GW3000D-NS met 2 strings.
Beide strings hebben 4 JA-Solar 345wp panelen.
De opstartspanning is 80V, beide strings geven smorgens 158V aan.

Ik heb de omvormer als "landcode" ingesteld op Holland.

Initieel waren er eigenlijk geen problemen.
Ik moest de eerste ochtend de groep even uit zetten en aan zetten, en sindsdien werkte het feilloos.
Tot gisteren: de omvormer bleef op waiting staan, alles zag er goed uit, ook het Voltage van de strings (158V per string), maar de status op het display was "Waiting".

Ik heb gisteren de omvormer zelf uitgeschakeld en ingeschakeld, en het werkte daarna direct.
Maar vanmorgen is het probleem weer terug, de omvormer blijft op waiting staan, de string spanningen zijn 158V. Display is gewoon aan, geen errors (heb ik ook gecheckt).

Ik kan 'm dus wel tot leven wekken door de groep of de omvormer even te power cyclen, maar dit proces moet natuurlijk automatisch gaan.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die misschien tips hebben om dit op te lossen?

Alle reacties

• japie101
Bedankt voor je reactie, maar de wifi module doet het prima, en is ook stabiel. Unifi AP hangt op 5 meter hemelsbreed, en ook ping response en interface doen het prima.

Net voor de zekerheid de module paar keer herstart, komt feilloos terug, en geen issues op dat vlak.

Ook het feit dat het spanningsloos maken van de groep of de omvormer het probleem op lost, zou ik het bizar vinden dat dit een link heeft met wifi, ik kan die relatie niet leggen op dit moment.

Ook het SEMS portal geeft de statistieken prima weer, daar kan ik ook gewoon de string voltage uitlezen (en het feit dat de omvormer stand-by staat)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom maak je er geen string van 8 van?
Is de orientatie verschillend?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@japie101

Ik heb dit wel gehad met een growatt omvormer, die heb ik rma moeten sturen en hebben ze de print vervangen.
Daar zag je ook een display op blokjes blijven staan, na herstarten ging hij gewoon beginnen maar volgende dag zelfde probleem, heel sporadisch deed hij het wel zelf in de morgen.

Ik zou terugbrengen waar gekocht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• japie101
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:36:
Waarom maak je er geen string van 8 van?
Is de orientatie verschillend?
Orientatie is hetzelfde, maar schaduw is verschillend op beide rijen.

• japie101
Rol-Co schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:56:
@japie101

Ik heb dit wel gehad met een growatt omvormer, die heb ik rma moeten sturen en hebben ze de print vervangen.
Daar zag je ook een display op blokjes blijven staan, na herstarten ging hij gewoon beginnen maar volgende dag zelfde probleem, heel sporadisch deed hij het wel zelf in de morgen.

Ik zou terugbrengen waar gekocht.
Interessant. Bedankt voor je reactie.

Ook interessant: omvormer is vandaag om 9h40 toch gestart zonder dat ik daaraan heb meegeholpen.
Maar eerder deze week startte de omvormer al om 7h00 smorgens.

Ik ga zeker ook met de leverancier aan de slag.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou ze toch even ompluggen naar een string van 8 op 1 ingang en kijken of het dan wel goed is.

• japie101
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:05:
Ik zou ze toch even ompluggen naar een string van 8 op 1 ingang en kijken of het dan wel goed is.
Bedankt voor het meedenken, maar ben je het met me eens dat dit ook gewoon "zou moeten werken"?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@japie101
Enige wat ik weet van die "chinese" omvormers is dat ze nogal eens in en uitschakelen als er weinig spanning is. En 4 is gewoon "kantje boord"
Dus probeer 1x 8 even.
Is in 1 minuut gedaan. DC switch uit, stekkers los en aan elkaar knopen en op 1 ingang zetten.

Wordt het rendement van de omvormer ook beter van.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2021 11:16 ]

• japie101
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:15:
@japie101
Enige wat ik weet van die "chinese" omvormers is dat ze nogal eens in en uitschakelen als er weinig spanning is. En 4 is gewoon "kantje boord"
Dus probeer 1x 8 even.
Is in 1 minuut gedaan. DC switch uit, stekkers los en aan elkaar knopen en op 1 ingang zetten.

Wordt het rendement van de omvormer ook beter van.
Ik snap wat je zegt, maar er is een DC schakelaar tussen gezet, dus het is niet zo makkelijk als het lijkt.
Leverancier wil er ook een GoodWe support case aan wagen, dus to be continued.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@japie101
Iedere omvormer heeft verplicht een dc schakelaar ingebouwd zitten.
En anders doe je het wanneer het donker is buiten.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2021 23:10 ]

• wen akkermans
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-11 16:53
Hallo
Heb nu hetzelfde probleem , is er al een oplossing gevonden voor dit probleem?
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet Wen Akkermans.

• japie101
Jazeker, dit heeft GoodWe opgelost door nieuwe software op de omvormer te laden.

• wen akkermans
Vriendelijk bedankt ,dan ga ik contact met ze opnemen , heb jij dit direct met goodwe geregeld of met de leverancier?
Gr Wen

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:03
Of je zorgt gewoon voor 5 panelen per string minimaal op een DNS omvormer, dan is je probleem ook weg.

Even wat oorzaak:
Bij het opstarten belast de omvormer de string om te kijken of er genoeg energie aanwezig is om door te starten.
Bij dit belasten schiet de omvormer onder de grens van minimaal Voltage dus gaat de omvormer 60 seconden wachten en het nog een x proberen .
Software kan helpen, meer panelen per string is een veel betere oplossing

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• wen akkermans
Hallo
Op dit moment zijn 8 panelen verdeelt over 2 strings, dus 4 panelen per string. Als ik nou 5 panelen op 1 string zet en de resterende 3 op de andere string zou het probleem dan opgelost zijn?
Of mogen alle 8 panelen op 1 string . Het betreft een Goodwe 3000T-DS.

Ik hoor het graag .
Met vriendelijke groet .
Wen

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wen akkermans
Als alle 8 panelen in dezelfde richting liggen en dezelfde helling hebben, dan mag dat.
Sterker nog, het is zelfs gewenst en beter voor het rendement vd omvormer.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2022 15:38 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:53
Na installatie had ik ook opstart problemen, na wat zoeken bleek dat ook de "remote stekker" geplaatst moet worden, hier zit een doorverbinding in.

Via de app kom ik de omvormer wel opstarten, maar vanzelf ging het niet, totdat de remote stekker erin zat. Sindsdien geen problemen meer.

Wellicht voor TS ook van toepassing.

https://www.zonstraal.be/...iewtopic.php?f=49&t=22713

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cty5VahU71JHAWXF9SnyaVEYOaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6lq2Oj5a4EcWd0kWH3Hk13Nk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 07-08-2022 15:46 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:53
. Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Erwin_83 op 07-08-2022 15:45 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• japie101
wen akkermans schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:14:
Vriendelijk bedankt ,dan ga ik contact met ze opnemen , heb jij dit direct met goodwe geregeld of met de leverancier?
Gr Wen
Direct met GoodWe zelf gaat beter, hou er wel rekening mee dat ze niet vragen of kijken naar het tijdstip van een software upgrade. Zonder aankondiging wordt het doorgevoerd.

• japie101
wen akkermans schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:47:
Hallo
Op dit moment zijn 8 panelen verdeelt over 2 strings, dus 4 panelen per string. Als ik nou 5 panelen op 1 string zet en de resterende 3 op de andere string zou het probleem dan opgelost zijn?
Of mogen alle 8 panelen op 1 string . Het betreft een Goodwe 3000T-DS.

Ik hoor het graag .
Met vriendelijke groet .
Wen
De string met 5 gaat dan beter, die met 3 slechter. Meer panelen in 1 string is altijd beter maar in mijn geval zijn het verschillende vlakken, dus verschillende schaduw en dan wil je 2 strings. En dat werkt prima voor meer dan een jaar hier met de nieuwe software van GoodWe.

• wen akkermans
De panelen liggen allemaal in dezelfde richting en op hetzelfde dakvlak. Dus ik denk dat ik eens ga proberen om ze allemaal in een string te zetten, en op die andere string geen paneel.

• japie101
wen akkermans schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:48:
De panelen liggen allemaal in dezelfde richting en op hetzelfde dakvlak. Dus ik denk dat ik eens ga proberen om ze allemaal in een string te zetten, en op die andere string geen paneel.
Dat is sowieso de beste oplossing in jouw geval!

• wen akkermans
even een update.

Heb contact opgenomen met goodwe support Nederland via de mail , heb uitgelegd dat de omvormer pas opstartte bij 140 volt , terwijl in de specificaties stond dat dit 120 volt zou moeten zijn. Kreeg een mail terug dat zij een software update zouden installeren . Dit is inmiddels gebeurd en de omvormer start nu op bij 130 volt, hij begint nu al vermogen te leveren rond 7.00 uur s"morgens . Hier ben ik tevreden mee.

Gr Wen

• hhans
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05-2024
Hallo,
ik heb hetzelfde probleem, maar kan niet zien hoeveel volt de omvormer opstart.
Staat dit in het scherm van de omvormer?
Hoe kom ik in dat menu?
Groet Hans

• japie101
hhans schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:21:
Hallo,
ik heb hetzelfde probleem, maar kan niet zien hoeveel volt de omvormer opstart.
Staat dit in het scherm van de omvormer?
Hoe kom ik in dat menu?
Groet Hans
Paar keer op de knop drukken tot je Vpv = xxx V ziet

• hhans
japie101 schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:00:
[...]

Paar keer op de knop drukken tot je Vpv = xxx V ziet
Hoi Japie, bedankt voor je reactie.
Het is gelukt ik ben in dat menu terecht gekomen.
Vpv geeft aan 253v pac geeft aan 84.4w.
Ver: V1:51:14 Dit zal wel de software zijn.
Vreemde is dat nu niet meer aangegeven wordt : waiting.
Linker knopje het gele aan knopje brand tevens het middelste groene lampje.
Zou dit zo normaal moeten zijn?
Misschien is het wel normaal dat dit standje zo blijft een aantal uren,en met 253 v zou 84 watt goed zijn?
Groet Hans

• japie101
Het lijkt er op dat er nu wordt opgewekt, en dat het dus werkt.

Eea staat goed beschreven in de handleiding, pak die er eens bij.

• hhans
japie101 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:43:
Het lijkt er op dat er nu wordt opgewekt, en dat het dus werkt.

Eea staat goed beschreven in de handleiding, pak die er eens bij.
Dank voor je reactie, heb de handleiding gelezen maar kon de opstartspanning van 110 volt niet vinden.
Maar alles lijkt hier weer te werken.
Groet Hans
Pagina: 1