Ik woon nu al bijna twee jaar in een relatief nieuwe (~10 jaar) gas-loze woning (warmte/warmte waterpomp) en het knaagt al een paar zomers om het dak vol te leggen met zonnepanelen. Naast de fun van het idee en de "investering" is het voornamelijk m'n doel om zoveel mogelijk van het eigen gebruik terug te winnen. De EV is er al, maar helaas geen oprit of andere thuis laadmogelijkheid zonder veel gedoe.
Afgelopen zomers heb ik al een paar keer een aantal offertes opgevraagd, maar kreeg eigenlijk continue het idee dat ik genaaid werd waar ik bijstond - bij zowel grote als kleine (lokale) partijen. Constant had ik het gevoel dat ze me hun standaard verhaaltje aan het verkopen waren en niet echt wilden luisteren naar mijn vragen. Vooral het constant opdringen door meerdere installateurs van SE voelde op een gegeven moment "verdacht". Daar vanuit maar tot de conclusie gekomen om zelf eens het een en ander samen te stellen. Met behulp van alles wat er online te vinden is als wel de topics in dit forum ben ik vervolgens op onderstaand idee gekomen.
:strip_exif()/f/image/CoGjY2Q40X1m74xqbtDx1zme.jpg?f=fotoalbum_large)
NoordOost, foto van Google Maps
:strip_exif()/f/image/Oc97fJqkJi3UyyRLzyHidCnT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wtSIANPsEetZJML2DG4OcUyr.jpg?f=fotoalbum_large)
De bedoeling is dat het bovenstaande legplan dus gespiegeld gaat worden aan beiden zijden.
Het dak is 600 CM breed en op de ZuidWest kant zit er tussen de dakramen en de onder- en bovenkant zo'n 260 CM.
Mogelijks gaan er ooit nog dakramen komen op het NoordOost dak, dus vandaar het huidige idee om het legplan te spiegelen.
Mogelijk dat de "schoorsteen" in de weg zitten, dit moet ik nog eens goed nameten, maar mocht dat zo zijn zullen er dus mogelijk aan beiden zijden een paneel verdwijnen.
:strip_exif()/f/image/Ptb65rUqxU6VRHcenmTUWgt9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MSw20puTDyEW5qcALMe1k3lW.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn een paar grote vragen die ik nog open heb staan:
1. Er zijn een paar harde schaduwen die gedurende de dag over de panelen gaan, voornamelijk de panelen aan de 'buitenkant' naast de dakkapel zullen hier last van hebben. Gaat shadefix van bijv SMA dit kunnen opvangen?
2. Hoe ver kan ik gaan met het onderdimensioneren van de omvormer met een gelijke hoeveelheid panelen aan zowel NoordOost als ZuidWest? Is hier een bepaalde vuistregel of berekening op los te laten?
Ik hoor graag of er mensen zijn met goeie ideeën, inspiratie, advies of opmerkingen. Mijn huidige sentiment ligt bij een "standaard" string-omvormer situatie en ook al ben ik waarschijnlijk eigenwijs of lastig over te halen sta ik nog steeds open voor goede argumenten.
Afgelopen zomers heb ik al een paar keer een aantal offertes opgevraagd, maar kreeg eigenlijk continue het idee dat ik genaaid werd waar ik bijstond - bij zowel grote als kleine (lokale) partijen. Constant had ik het gevoel dat ze me hun standaard verhaaltje aan het verkopen waren en niet echt wilden luisteren naar mijn vragen. Vooral het constant opdringen door meerdere installateurs van SE voelde op een gegeven moment "verdacht". Daar vanuit maar tot de conclusie gekomen om zelf eens het een en ander samen te stellen. Met behulp van alles wat er online te vinden is als wel de topics in dit forum ben ik vervolgens op onderstaand idee gekomen.
Foto's
07-05 ~ 13:00 uur, ZuidWest:strip_exif()/f/image/CoGjY2Q40X1m74xqbtDx1zme.jpg?f=fotoalbum_large)
NoordOost, foto van Google Maps
:strip_exif()/f/image/Oc97fJqkJi3UyyRLzyHidCnT.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
:strip_exif()/f/image/wtSIANPsEetZJML2DG4OcUyr.jpg?f=fotoalbum_large)
De bedoeling is dat het bovenstaande legplan dus gespiegeld gaat worden aan beiden zijden.
Het dak is 600 CM breed en op de ZuidWest kant zit er tussen de dakramen en de onder- en bovenkant zo'n 260 CM.
Mogelijks gaan er ooit nog dakramen komen op het NoordOost dak, dus vandaar het huidige idee om het legplan te spiegelen.
Schaduw
Aan beide zijden is een "schoorsteen" en dakkapel. De paar keer dat ik gedurende het jaar naar boven heb gekeken lijken de dakkapellen voornamelijk de twee panelen aan de buitenzijde te beinvloeden.Mogelijk dat de "schoorsteen" in de weg zitten, dit moet ik nog eens goed nameten, maar mocht dat zo zijn zullen er dus mogelijk aan beiden zijden een paneel verdwijnen.
Jaarverbruik
Zo'n +5000 kWh:strip_exif()/f/image/Ptb65rUqxU6VRHcenmTUWgt9.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 faseBudget en doel
Ergens in de regio van 5.000 euro, maar er is niet echt een vast budget. Het zal een beetje afhankelijk zijn van wat "realistisch" is (met saldering in het achterhoofd).Wie gaat het project uitvoeren
Waarschijnlijk zelf de inkoop en de installatie uitbesteden.Bijhouden van data
Bij voorkeur een systeem waar je niet vast zit aan een brakke app of funky jaarlijkse terugkomende kosten voor een portaal. Voor wat ik begreep is de data van de SMA systemen eenvoudig lokaal uit te lezen?Reeds verkregen offertes
Onderstaande zelf samengesteld bij Solar Outlet als inspiratie:strip_exif()/f/image/MSw20puTDyEW5qcALMe1k3lW.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Gelderland (Oost)Er zijn een paar grote vragen die ik nog open heb staan:
1. Er zijn een paar harde schaduwen die gedurende de dag over de panelen gaan, voornamelijk de panelen aan de 'buitenkant' naast de dakkapel zullen hier last van hebben. Gaat shadefix van bijv SMA dit kunnen opvangen?
2. Hoe ver kan ik gaan met het onderdimensioneren van de omvormer met een gelijke hoeveelheid panelen aan zowel NoordOost als ZuidWest? Is hier een bepaalde vuistregel of berekening op los te laten?
Ik hoor graag of er mensen zijn met goeie ideeën, inspiratie, advies of opmerkingen. Mijn huidige sentiment ligt bij een "standaard" string-omvormer situatie en ook al ben ik waarschijnlijk eigenwijs of lastig over te halen sta ik nog steeds open voor goede argumenten.
[ Voor 10% gewijzigd door Dirkjo op 21-05-2021 00:35 ]
:strip_exif()/f/image/TNC8aeBFr5MsPnLat7TFmPLd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wHHJ3qBWvbXslHH18TyITTld.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mW0peYUwpxjnZzlhR2Tu2MVm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Yb6qI7hYX1NZ8hMlpIdEy1BL.jpg?f=fotoalbum_large)