Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem wil ik optimaal inrichten voor het verwerken, decoderen en opslaan van video materiaal. Zwaar gecomprimeerde video files editen en live terugkijken vergt veel cpu en gpu kracht. Renderen ook. Dan heb ik het met name over h.264 en h.265 compressie. Daarnaast zijn de file sizes van video files ook een uitdaging. Hoe minder compressie, hoe fijner het materiaal edit maar ook hoe groter de files. Sommige projecten zijn meer dan 3tb aan bronmateriaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond €6.000. Gezien de woekerprijzen met videokaarten komt het overzicht qua kosten niet uit. Hopelijk dat dat zich op relatief korte termijn stabiliseert.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
• LaCie 2big Dock Thunderbolt 3 - 6tb in raid 0 - Om snel bestanden te kopieren van 980 Pro. Vele malen sneller dan data over te zetten van en naar Synology. Dit in verband met meerdere parallelle projecten
• CORSAIR 1000W RMX1000 ATX Modular (80+Gold)
• Windows 10 Professional ESD licentie
• Audio: externe presonus audiobox 18/18vsl usb 2.0 interface (rack)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem moet vooral snel zijn. Wordt gebruikt door ZZP-er dus tijd die hij kwijt is aan kopieren van bestanden of renderen, kan hij niet spenderen aan creeren van nieuwe content.
Van belang dat opslag snel is, zowel OS (970Pro SSD) als cache-laag/working directory (980Pro SSD)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD heeft voorkeur in verband met compatibiliteit van gebruikte software.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Snel is het sleutelwoord voor de komende 3 tot 5 jaar.
Inputs en outputs zijn een uitdaging, vanwege de grote files heb ik baat bij zo min mogelijk lag op de connectie tussen opslag media en werkstation. Ik heb nu bijvoorbeeld te weinig usb-c (Thunderbolt 3 gecertificeerd) en usb3.0 poorten.
Idealiter draaien het systeem + software, cache en het bronmateriaal + werkbestanden allemaal vanaf aparte, snelle schijven. Ik draai mijn cache op dit moment niet van een aparte schijf. Het systeem en bronmateriaal + werkbestanden zijn wel gescheiden.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?
Controle op de componenten
Hardware lijstje workstation:
Externe storage:
RAID6 met 5 disken. 40TB netto capaciteit is gewenst.
Systeem wil ik optimaal inrichten voor het verwerken, decoderen en opslaan van video materiaal. Zwaar gecomprimeerde video files editen en live terugkijken vergt veel cpu en gpu kracht. Renderen ook. Dan heb ik het met name over h.264 en h.265 compressie. Daarnaast zijn de file sizes van video files ook een uitdaging. Hoe minder compressie, hoe fijner het materiaal edit maar ook hoe groter de files. Sommige projecten zijn meer dan 3tb aan bronmateriaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond €6.000. Gezien de woekerprijzen met videokaarten komt het overzicht qua kosten niet uit. Hopelijk dat dat zich op relatief korte termijn stabiliseert.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
• LaCie 2big Dock Thunderbolt 3 - 6tb in raid 0 - Om snel bestanden te kopieren van 980 Pro. Vele malen sneller dan data over te zetten van en naar Synology. Dit in verband met meerdere parallelle projecten
• CORSAIR 1000W RMX1000 ATX Modular (80+Gold)
• Windows 10 Professional ESD licentie
• Audio: externe presonus audiobox 18/18vsl usb 2.0 interface (rack)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem moet vooral snel zijn. Wordt gebruikt door ZZP-er dus tijd die hij kwijt is aan kopieren van bestanden of renderen, kan hij niet spenderen aan creeren van nieuwe content.
Van belang dat opslag snel is, zowel OS (970Pro SSD) als cache-laag/working directory (980Pro SSD)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD heeft voorkeur in verband met compatibiliteit van gebruikte software.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Snel is het sleutelwoord voor de komende 3 tot 5 jaar.
Inputs en outputs zijn een uitdaging, vanwege de grote files heb ik baat bij zo min mogelijk lag op de connectie tussen opslag media en werkstation. Ik heb nu bijvoorbeeld te weinig usb-c (Thunderbolt 3 gecertificeerd) en usb3.0 poorten.
Idealiter draaien het systeem + software, cache en het bronmateriaal + werkbestanden allemaal vanaf aparte, snelle schijven. Ik draai mijn cache op dit moment niet van een aparte schijf. Het systeem en bronmateriaal + werkbestanden zijn wel gescheiden.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?
Controle op de componenten
Hardware lijstje workstation:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 808,99 | € 808,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 VISION D | € 264,- | € 264,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G | € 2.399,- | € 2.399,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,90 | € 76,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-4000C18Q-128GVK | € 864,- | € 864,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 152,- | € 152,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 2TB | € 399,- | € 399,- |
| Totaal | € 4.963,89 | |||
Externe storage:
RAID6 met 5 disken. 40TB netto capaciteit is gewenst.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 5 | Interne harde schijven | Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 14TB | € 392,04 | € 1.960,20 |
| 1 | Netwerkopslag | Synology DiskStation DS1520+ | € 740,- | € 740,- |
| Totaal | € 2.700,20 | |||