Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
Geen idee of dit het juiste forum is, verplaats of verwijder alsjeblieft als nodig...

Ik zou graag satelliet TV willen om te zorgen dat als ik niet meer via Ziggo/DVB-C kijk ik nog steeds zelf kan bepalen wat ik opneem en hoe lang ik dat bewaar. Daarnaast willen we erg graag BBC ontvangen, en lang niet alle providers geven BBC1 en BBC2 door. Met satelliet zouden we via Freeview volgens mij zelfs BBC3/4 en Channel 4 moeten kunnen ontvangen.

Momenteel gebruiken we een Humax decoder met Ziggo smartcard en USB SSD er aan vast. Dat bevalt best OK, maar het ding heeft maar 1 tuner en wil ook nog wel eens gaan hangen. Mijn ideaalbeeld is om met een PCIE DVB-S2 tuner in een PC dingen op te kunnen nemen of intern te streamen over het netwerk, en met een Kodimachine aan de TV door te geven. Die Kodimachine heb ik al, maar de satellietspullen nog niet.

Als ik hier op Google kom ik vooral heel veel dingen van best lang geleden tegen, en ik kan bijvoorbeeld geen PCIE tuner vinden met support voor Linux die ik ook nog kan kopen, laat staan een FBC tuner zodat we kunnen kijken en opnemen tegelijk. Verder vind ik ook vrij veel best louche websites waar volgens mij het doel van dit soort apparatuur vooral cardsharing en illegale streaming is, en daar heb ik niet echt behoefte aan.

Mijn vraag is, is dit nog een beetje in de mode, of is satelliet enorm jaren-90 en eigenlijk not-done? Waar vind ik wat recente informatie, en vooral, waar koop ik dit soort dingen (vooral de PCIE tuner)?

De TV staat trouwens aan de noordkant van het huis, dus oplossingen die maar 1 kabel naar de TV nodig hebben (of nog beter, waar ik de tuner op 1 plek zet en met ethernet door het huis stream) hebben de voorkeur. Het huis is ook van de woningbouwvereniging, dus minimaal boren, vlakke kabels voor deur-doorvoer, en een vlakschotel zijn ook wel heel erg fijn als dat kan met deze setup. Heb in principe wel toestemming om een schotel te plaatsen.

TL;DR: Is satelliet nog hip genoeg om mee te beginnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Daar is canal digitaal toch voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kijk even naar een dedicated ontvanger. Met name een VU+.
Deze kan je bestellen met DVB-S2 tuner(s). Met OpenPli (Enigma based, linux).
Ik heb jaren lang met veel plezier een VU+ Duo (en later Duo2) gebruikt voor satelliet TV, en nu gebruik ik diezelfde tuner al jaren voor Ziggo. Yep, ik heb er een DVB-C tuner bijgezet.

Dat gerommel in een PC is niks. Weinig producten voor. Geen goede support.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 20-05-2021 19:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Neem vooral ook een kijkje bij sat4all.com. Daar is enorm veel kennis beschikbaar op dit gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:28
Er is op Astra 28,2 een enorm aanbod aan Engelstalige gratis zenders. BBC, ITV, Channel 4, 5 etc. Dit is allemaal zonder smartcard te ontvangen. Uitzonderingen zijn de kanalen uit het Sky-pakket, die zijn betaald.

In NL en B is deze satelliet heel goed te ontvangen en ook een waardevolle aanvulling op het NL-aanbod. Ik heb zelf een schotel met vijf koppen maar kijk het meeste naar Astra 28.2 voor de Engelse zenders. Maar inderdaad, zoek een leuke OpenPLI gebaseerde ontvanger. Zgemma H9T of H9C is een leuke. Heb zelf een Xtrend ET10000, daar kunnen meerdere tuners in, ook voor Ziggo. Is alweer wat ouder en goed voor weinig te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door RadioAir op 20-05-2021 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Edit: > Wat @remco_k zegt <, maar dan middels je huidige provider (Ziggo) icm een DVB-C decoder/recorder die het beeld ook via het eigen netwerk kan delen. Opslag intern of extern (NAS oid). Een VU kan van een FBC tuner worden voorzien waarmee er tegelijk, via één smartcard, 8 gecodeerde zenders tegelijk worden gehendeld (weergeven/opnemen/streamen, etc.).

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 20-05-2021 20:47 . Reden: eerder verkeerde Tweaker gelinkt ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:58
Yep, wat hij zei.

Je kan een redelijk simpele HDTV-satelliet ontvanger kopen, en een simpele schotel en dat werkt. Ik heb zelf vorig jaar een Freesat ontvanger meegenomen, omdat die automatisch bijgewerkt worden, en je dus geen omkijken meer hebt als ze weer wat veranderen aan transponders. Voor 80 euro en een tweedehands schotel met 1 of twee koppen kan je redelijk snel starten.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kasperl
Wauw, dat zijn een hoop hele snelle reacties! Dank jullie wel!

Dus als ik het goed begrijp kan ik met bijvoorbeeld een OpenPLI gebaseerde ontvanger de ontvanger aan de ene kant van het huis zetten met alleen de satellietkabel en een ethernetkabel er in, en dan via Kodi (of iets anders wat op Debian draait) aan de andere kant van het huis kijken en opnames instellen? Dat zou fantastisch zijn.

Als het ook nog DVB-C kan is het mooi meegenomen.
remco_k schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:17:

Dat gerommel in een PC is niks. Weinig producten voor. Geen goede support.
Hoe komt dat zo? Want al die dedicated ontvangers zijn ook Linux-based toch? (Niet dat ik het betwijfel, ik heb me suf gegoogled de laatste maanden.)

Ergens voelt het vreemd om een Linuxdevice op je netwerk te zetten wat je niet goed kan bijwerken en niet een 'normale' distro draait. Hebben die devices ook nog internet nodig voor de EPG enzo, of kan je ze helemaal blokken op de FTP/Streaming server na?
TexMex schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:19:
Neem vooral ook een kijkje bij sat4all.com. Daar is enorm veel kennis beschikbaar op dit gebied.
Leesvoer voor de week :)
RadioAir schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:42:
Er is op Astra 28,2 een enorm aanbod aan Engelstalige gratis zenders. BBC, ITV, Channel 4, 5 etc. Dit is allemaal zonder smartcard te ontvangen. Uitzonderingen zijn de kanalen uit het Sky-pakket, die zijn betaald.
Dat was de bedoeling inderdaad :)
hardware-lover schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:45:
Wat @TexMex zegt, maar dan middels je huidige provider (Ziggo) icm een DVB-C decoder/recorder die het beeld ook via het eigen netwerk kan delen. Opslag intern of extern (NAS oid). Een VU kan van een FBC tuner worden voorzien waarmee er tegelijk, via één smartcard, 8 gecodeerde zenders tegelijk worden gehendeld (weergeven/opnemen/streamen, etc.).
De kabelaansluiting zit dan weer net naast de TV (Noordkant) dus dat zal nog wel een tijdje via het huidige kastje gaan. In de praktijk kijken we toch vrijwel alleen BBC, dus als we Nederlandse TV alleen 1 kanaal kunnen zien/opnemen is dat prima. Uitzendinggemist is ook nog een ding.

Die externe opslag is er (een Debian-based server met daarop ook een VM met de kodi install aan de TV), de vraag is vooral of het goed gaat om acht kanalen tegelijk te streamen. Wil dat op een normaal 1GBit netwerk?
koppie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:45:
Yep, wat hij zei.

Je kan een redelijk simpele HDTV-satelliet ontvanger kopen, en een simpele schotel en dat werkt. Ik heb zelf vorig jaar een Freesat ontvanger meegenomen, omdat die automatisch bijgewerkt worden, en je dus geen omkijken meer hebt als ze weer wat veranderen aan transponders. Voor 80 euro en een tweedehands schotel met 1 of twee koppen kan je redelijk snel starten.
Zat ik ook aan te denken om te doen, maar of daar naartoe gaan het komende jaar wil is maar de vraag, dus toch maar iets wat je hier kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

kasperl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:17:
Wauw, dat zijn een hoop hele snelle reacties! Dank jullie wel!

Dus als ik het goed begrijp kan ik met bijvoorbeeld een OpenPLI gebaseerde ontvanger de ontvanger aan de ene kant van het huis zetten met alleen de satellietkabel en een ethernetkabel er in, en dan via Kodi (of iets anders wat op Debian draait) aan de andere kant van het huis kijken en opnames instellen? Dat zou fantastisch zijn.
... en stroom. ;)
Yep. Zo kijk ik Tv op mijn slaapkamer. Rasberry Pi4 met Kodi erop en de juiste plugin voor mijn Vu+.
Wat volgens mij niet goed werkt is het beheer van Timers, maar dat gebruik ik nauwelijks op de slaapkamer.
Terugkijken van opnames gaat wel prima.
Als het ook nog DVB-C kan is het mooi meegenomen.
Als je er een DVB-C tuner inzet wel ja. :)
[...]
Hoe komt dat zo? Want al die dedicated ontvangers zijn ook Linux-based toch? (Niet dat ik het betwijfel, ik heb me suf gegoogled de laatste maanden.)
Ik denk dat het gebruikers gemak + AB bij dedicated ontvangers veel hoger ligt. En dat het beter werkt met relatief goedkopere hardware.
Ergens voelt het vreemd om een Linuxdevice op je netwerk te zetten wat je niet goed kan bijwerken en niet een 'normale' distro draait. Hebben die devices ook nog internet nodig voor de EPG enzo, of kan je ze helemaal blokken op de FTP/Streaming server na?
Epg komt voor de komende paar dagen binnen via DVB-S en DVB-C. Geen internet nodig.
Er zijn dacht ik wel plugins beschikbaar die online meer dagen kunnen ophalen.

OpenPli heeft met enige regelmaat een update, die kan je eenvoudig starten vanuit je gui op je ontvanger. Misschien kan het zelfs automatisch.
De kabelaansluiting zit dan weer net naast de TV (Noordkant) dus dat zal nog wel een tijdje via het huidige kastje gaan. In de praktijk kijken we toch vrijwel alleen BBC, dus als we Nederlandse TV alleen 1 kanaal kunnen zien/opnemen is dat prima. Uitzendinggemist is ook nog een ding.

Die externe opslag is er (een Debian-based server met daarop ook een VM met de kodi install aan de TV), de vraag is vooral of het goed gaat om acht kanalen tegelijk te streamen. Wil dat op een normaal 1GBit netwerk?
Qua bandbreedte kan dat prima.

Tijdens de installatie van je VU+ (of andere gekozen ontvanger) moet je er wel echt een scherm aan hebben hangen. Dat kan je namelijk niet bedienen via je Kodi client.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]

[knip]
Huidige kastje is die Humax? Daar komt een VU+ voor in de plaats dan, weg met die Humax ;)
Het enige wat je dan nog wel moet hebben is een LAN aansluiting bij je TV (voor in de VU), zodat deze als netwerkstreamer beschikbaar komt voor IPTV (Kodi e.d., legio mogelijkheden).

8x max ~12Mbit (hoogste kwaliteit Ziggo HD) is minder dan het lijkt, maar 8 tegelijk komt hier in huis zelden tot nooit voor. Jij doet het nu met 1 zender tegelijk en dat lijkt al bijna voldoende?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
hardware-lover schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:43:
[...]

Huidige kastje is die Humax? Daar komt een VU+ voor in de plaats dan, weg met die Humax ;)
Jup.
Het enige wat je dan nog wel moet hebben is een LAN aansluiting bij je TV (voor in de VU), zodat deze als netwerkstreamer beschikbaar komt voor IPTV (Kodi e.d., legio mogelijkheden).

8x max ~12Mbit (hoogste kwaliteit Ziggo HD) is minder dan het lijkt, maar 8 tegelijk komt hier in huis zelden tot nooit voor. Jij doet het nu met 1 zender tegelijk en dat lijkt al bijna voldoende?
Dan is even de vraag hoeveel kabels er in die VU+ moeten. Hieronder volgt gruwelijke ASCII art:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[           ]                 ]
[           ]                 ]
[...________:..____________tv_]   <-- Ziggo aansluiting
     |
     |
     :
     |
___
 ^ Balkon met satellietschotel

(De puntjes zijn deuren)

Het balkon heeft een deur naar de studeerkamer met een mooie ethernetkabel naar de TV. Ziggo komt binnen bij de TV. Dus eigenlijk wil ik een satellietreceiver bij de studeerkamer, en dan met ethernet naar de tv (waar een PC aanhangt met Kodi).

Als dat een heel slecht idee is, is de vraag vooral hoe ik met zo min mogelijk kabels van balkon naar TV ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
Klopt het dat bij die decoder het eerste punt zit waar er stroom in moet? Dus niet naar de schotel of LNB zelf?
Yep. Zo kijk ik Tv op mijn slaapkamer. Rasberry Pi4 met Kodi erop en de juiste plugin voor mijn Vu+.
Wat volgens mij niet goed werkt is het beheer van Timers, maar dat gebruik ik nauwelijks op de slaapkamer.
Terugkijken van opnames gaat wel prima.

[...]
Is er dan iets van een webinterface om de opnames in te stellen? Of moet dat toch echt fysiek bij de ontvanger?
Tijdens de installatie van je VU+ (of andere gekozen ontvanger) moet je er wel echt een scherm aan hebben hangen. Dat kan je namelijk niet bedienen via je Kodi client.
Dat moet op zich wel lukken, in die studeerkamer staan al 2 PC's met monitoren die echt wel even voor HDMI TV kunnen spelen. Permanent is dat wel een stuk minder handig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kasperl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:22:
[knip]
Dan is even de vraag hoeveel kabels er in die VU+ moeten. [knip].
Ik laat het satelliet gebeuren even buiten beschouwing als je het niet erg vind?

DVB-C kabel in de VU+ (eventueel doorgelust naar je TV als dat nu ook het geval is), en dan nog een LAN kabel erin om de VU+ zelf en de eventueel apart geïnstalleerde pakketjes te onderhouden met updates en om de VU+ toegankelijk te maken voor je netwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 20-05-2021 22:36 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kasperl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:27:
[knip]
Is er dan iets van een webinterface om de opnames in te stellen? Of moet dat toch echt fysiek bij de ontvanger?
[knip]
OpenWebif gebruiken (zit ingebakken in OpenPLI), en de ontvanger is bereikbaar op IP adres in een browser en ook via deze weg is er van alles in-/uit- en af te stellen, gelijk als dat je dit op de ontvanger zelf zou doen. Je kunt het menu van de ontvanger ook openen via de browser.

Edit: om een idee te krijgen: https://wiki.openpli.org/Webif

[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 20-05-2021 22:36 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:58
......
Zat ik ook aan te denken om te doen, maar of daar naartoe gaan het komende jaar wil is maar de vraag, dus toch maar iets wat je hier kan krijgen.
Je kan bijna elke HDTV DVB-S2 ontvanger gebruiken, maar je moet waarschijnlijk enkele transponders wijzigen/toevoegen en de zenders handmatig in de volgorde zetten. Dit werkt heel aardig, en geeft je een idee of je er nu echt heel vrolijk van gaat worden. Kan je daarna altijd nog besluiten of je een head-end gaat neerzetten of welke andere oplossing er is.

Toekomstvast? Het is op de Britse eilanden zoveel gebruikt dat deze oplossing de eerste 5-10 jaar wel in de lucht blijft..

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
Superbedankt allemaal. Zo te horen moet ik gewoon op zoek naar een vlakschotel en een simpele DVB-S2 OpenPli ontvanger, met liefst FBC tuner (maar met dual tuner is misschien ook goed genoeg). Ik heb nog wel wat specifieke draadvraagjes, die heb ik ook op sat4all gepost. Heeft iemand hier nog ervaring met dingen als unicable enzo om minimaal te hoeven boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

TexMex schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:19:
Mijns inziens het beste Nederlandstalige satellietforum 👍

@kasperl
V.w.b. de ontvangst: wil je perse in de pc? Mag het niet gewoon direct in de ontvanger opgenomen worden?
Ik had vroeger een ontvanger van Topfield (Zuid-Koreaans merk) en dat was 1 van de beste techniekaankopen die ik ooit had gedaan. Verder zijn Dreambox en VU+ ook al jaren terecht heel populair.

edit: ik zie dat je inmiddels al wat stapjes verder bent in het proces

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 31-05-2021 14:57 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1