Hoe haal ik koelpasta uit CPU slot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Stress hem best wel een beetje om deze. hheb de aangeraden dosis koelpasta gebruikt destijds, en toch is het nu een smeerbende.. Hoe maak ik dit schoon? :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHM6xHi13YvZoNnqht5GYxUMtD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJjwtXrIrxglqHbL2DKpjKPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUBOD9ebmfv6K68BXNEN-gM18lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z1NIll5RIb5rwVml6ukwlEZ.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De pasta tussen de CPU zelf heb ik redelijk kunnen wegwerken, enkel nog een restantje tussen 2 pinnen aan de zijkant (lastig foto van te maken). Het slot zelf heeft nog pasta hier en daar en durf het niet echt aan te raken omdat ik het enkel verder de gaatjes in zal duwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster21
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-12-2023
Luchtdruk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Heb een bus perslucht gepakt maar lijkt niet echt te helpen.

Het ziet er nu zo uit (na priegelen met wattenstaafje en heel voorzichtig met een naald eruit pulken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2uR8V991FEGNJNMjCcggYKLszE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuiGHztztXxJ3F3xUHtvU7Lx.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit veilig genoeg voor mijn CPU, of nog niet?

Ik zag een filmpje waarin getipt werd om isopropyl alcohol te gebruiken icm een tandenborstel. Dat is zeker niet de gewone alcohol die je bij de drogisterij haalt? Heb dat namelijk wel in huis, en anders moet ik even shoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 20-05-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Als eerste is het belangerijk om te weten of de koelpasta geleidend is, weet niet of je nog weet welk merk koelpasta je hebt gebruikt.

Als het niet geleidend is hoef je je geen zorgen te maken zal niet veel gebeuren.
Is het wel geleidend kan je 2 dingen doen.
1. Met heel veel geduld en een strakke hand de pasta verwijderen met naald en/of tandenstokers, daarbij gebruik maken van 99% isopropyl alcohol om de residu weg te halen.
2. Heel veel 99% isopropyl alcohol en dat gewoon erover heen gieten, letterlijk dat het erin verdrinkt. Dat levert verder geen schade op aan de mobo, enkel sterke alcohol geur.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Over het algemeen is koelpasta niet geleidend en dus geen probleem. Zie bijvoorbeeld ook:
REMEMBER: The Thermal Paste is harmless to your CPU and motherboard. You only have to clean enough thermal paste from the socket to enable a good connection.

It will be very hard to remove all of the thermal paste. The more you clean the more you run the risk of damaging your socket.

You only have to clean the CPU socket enough for it to work.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hahn schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:30:
Over het algemeen is koelpasta niet geleidend en dus geen probleem. Zie bijvoorbeeld ook:

[...]
Over het algemeen ja.. Ik heb bijvoorbeeld zelden koelpasta gebruikt die niet geleidt, dus er van uit gaan vind ik nogal gevaarlijk :+

Maar goed, als deze niet geleidend is gewoon wat proberen te doen met alcohol en dan CPU erin stoppen. Kan geen kwaad. Als deze wel geleidend is eigenlijk hetzelfde principe, maar misschien dan nog net wat beter schoonmaken :P

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Kuusj schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:34:
[...]

Over het algemeen ja.. Ik heb bijvoorbeeld zelden koelpasta gebruikt die niet geleidt, dus er van uit gaan vind ik nogal gevaarlijk :+

Maar goed, als deze niet geleidend is gewoon wat proberen te doen met alcohol en dan CPU erin stoppen. Kan geen kwaad. Als deze wel geleidend is eigenlijk hetzelfde principe, maar misschien dan nog net wat beter schoonmaken :P
Dus gewone alcohol van de apotheek (ethanol) moet goed zijn? Ik wil de boel er uiteraard niet per ongeveluk mee slopen :+

Het betreft Arctic MX-2 thermal paste van een jaar of 5 oud. Geen idee of dat geleidend is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
LankHoar schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:45:
[...]

Dus gewone alcohol van de apotheek (ethanol) moet goed zijn? Ik wil de boel er uiteraard niet per ongeveluk mee slopen :+

Het betreft Arctic MX-2 thermal paste van een jaar of 5 oud. Geen idee of dat geleidend is..
Dat is in 2 seconden te Googlen: The MX-2 itself is not conductive, and using it will not cause corrosion damage. (https://www.arctic.de/en/MX-2/ACTCP00006B)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zachte kwast met wasbenzine.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hahn schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:47:
[...]

Dat is in 2 seconden te Googlen: The MX-2 itself is not conductive, and using it will not cause corrosion damage. (https://www.arctic.de/en/MX-2/ACTCP00006B)
Nice! Ik wilde al op zoek naar de verpakking maar Google is sneller natuurlijk :+

Dus ik kan nu veilig de gok wagen en het zaakje aansluiten? Om het te testen, is het mogelijk om heel kort mijn PC aan te zetten zonder koeler om te zien of deze werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23
Ikzelf heb al jaren een setje van 2 flesjes van Arctic volgens mij, maar kan ook een ander merk zijn.
Hiermee kun je eerst koelpasta verwijderen en daarna met het andere flesje reinigen.
Maar elke oplossing om het op te lossen etc is goed.

Zonder koeler aanzetten? Tja, ik zou het niet doen eigenlijk. Dan zou ik eerder de koeler zonder pasta er op vast zetten (denk dat je niet nodeloos pasta wilt plaatsen voor testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:25:
Ikzelf heb al jaren een setje van 2 flesjes van Arctic volgens mij, maar kan ook een ander merk zijn.
Hiermee kun je eerst koelpasta verwijderen en daarna met het andere flesje reinigen.
Maar elke oplossing om het op te lossen etc is goed.

Zonder koeler aanzetten? Tja, ik zou het niet doen eigenlijk. Dan zou ik eerder de koeler zonder pasta er op vast zetten (denk dat je niet nodeloos pasta wilt plaatsen voor testen).
Ja dat is wel een goede. Inderdaad zou ik liever niet weer pasta erop doen om straks eventueel weer een bende te hebben :+ Ik ga het even proberen, en laat nog even weten hoe dat ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
OK hij start wel op maar ik krijg geen beeld.. Slecht teken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:40
Losse GPU geïnstalleerd en monitor daar op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
arjanw848 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:39:
Losse GPU geïnstalleerd en monitor daar op aangesloten?
Ja, gewoon zoals normaal.

Heb een oude tandenborstel gepakt en maar eens kijken of ik er daar wat meer mee uit krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:04
Waarom maak je het niet gewoon even schoon met what isopropyl en een kwastje/tandenborstel?

Zolang de haren relatief zacht zijn moet dat prima kunnen.

Esit: zoals hierboven dus :+

[ Voor 9% gewijzigd door s0ulmaster op 20-05-2021 20:43 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
s0ulmaster schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:42:
Waarom maak je het niet gewoon even schoon met what isopropyl en een kwastje/tandenborstel?

Zolang de haren relatief zacht zijn moet dat prima kunnen.
Ik heb geen isopropyl, enkel gewone alcohol. Is dat verkrijgbaar bij een normale drogisterij of apotheek? De winkels sluiten bijna, wellicht red ik het nog net even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:04
LankHoar schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:43:
[...]

Ik heb geen isopropyl, enkel gewone alcohol. Is dat verkrijgbaar bij een normale drogisterij of apotheek? De winkels sluiten bijna, wellicht red ik het nog net even.
Oww, alcohol is prima, zolang het maar vluchtig is en geen (minimaal) water bevat :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 06-06 07:15
Veel komen met vrij ingewikkelde methodes.

Zo maak ik al jaren printplaten en sockets schoon, nooit misgegaan:

Men neemt een zachte tandenborstel en spiritus.
Smijt er rijkelijk spiritus (85% ethanol, laat geen residu achter en is spot goedkoop) of reguliere schoonmaakalcohol van de drogisterij overheen en borstelen maar! De boel afdeppen met keukenpapier (wc papier gaat raffelen krijg je overal plukjes wc papier)

Vervolgens even goed laten drogen een paar uren

[ Voor 6% gewijzigd door osmosis op 20-05-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
s0ulmaster schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:44:
[...]

Oww, alcohol is prima, zolang het maar vluchtig is en geen (minimaal) water bevat :)
Hmm dit is 60% ethanolum, dus vraag me af wat er in die andere 40% zit. Vast ook water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
LankHoar schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Hmm dit is 60% ethanolum, dus vraag me af wat er in die andere 40% zit. Vast ook water.
Kom je snel genoeg achter. Paar drupjes op een bord of iets dergelijks. Hoe snel verdampt het? en laat het sporen achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
osmosis schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Kom je snel genoeg achter. Paar drupjes op een bord of iets dergelijks. Hoe snel verdampt het? en laat het sporen achter?
Duurde vrij lang en laat een nattige waas achter. Ga ik er met mijn vinger overheen lijkt het haast olieachtig wat er ligt. Lijkt me dus niet geschikt. Winkel ga ik in ieder geval niet meer redden nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
LankHoar schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Duurde vrij lang en laat een nattige waas achter. Ga ik er met mijn vinger overheen lijkt het haast olieachtig wat er ligt. Lijkt me dus niet geschikt. Winkel ga ik in ieder geval niet meer redden nu :P
Nee dit spul is niet geschikt in dat geval.

Morgenochtend maar langs de drogist/bouwmarkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
Je moet de gedehydreateerde alcohol pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nog even met een droge tandenborstel gewreven maar dat helpt niet echt; nog steeds geen beeld. Inderdaad maar even gedhydrateerde alcohol kopen en weer proberen dan. Gaat even duren want ben de komende anderhalve week niet thuis (vandaar ook lichte paniek, ik had mijn PC eigenlijk nodig vanavond om e.e.a voor te bereiden). Ik zal me tzt weer melden om te laten weten hoe dit afloopt, bedankt voor de adviezen allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:17
Ik heb hier laatst een vaatwasser met hardware gedraaid (geen tablet erin), werkt gewoon prima na drogen. Wasbenzine, alcohol (ook 70%), spiritus werkt allemaal prima. Hell, ik heb laatst een moederbord gewoon met een zachte afwasborstel afgesopt, onder de kraan afgespoeld en met compressor/föhn drooggemaakt.

Kan me niet voorstellen dat een beetje MX2 ervoor zorgt dat je ineens geen beeld meer hebt, kans is denk ik groter dat je iets anders net niet lekker hebt aangesloten (8-pins, ram net niet goed aangedrukt, GPU niet helemaal erin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Heb ff online gekeken bij Kruidvat, en ze lijken geen alcohol te hebben zonder water.. Zelfs de 96% versie heeft water: https://www.kruidvat.nl/k...cohol-ketonatus/p/2640051

Kan 4% kwaad, of waar kan ik anders waterloze alcohol zoeken?
Dagion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:45:
Ik heb hier laatst een vaatwasser met hardware gedraaid (geen tablet erin), werkt gewoon prima na drogen. Wasbenzine, alcohol (ook 70%), spiritus werkt allemaal prima. Hell, ik heb laatst een moederbord gewoon met een zachte afwasborstel afgestopt, onder de kraan afgespoeld en met compressor/föhn drooggemaakt.

Kan me niet voorstellen dat een beetje MX2 ervoor zorgt dat je ineens geen beeld meer hebt, kans is denk ik groter dat je iets anders net niet lekker hebt aangesloten (8-pins, ram net niet goed aangedrukt, GPU niet helemaal erin).
In de vaatwasser joh? Wauw, ik zou haast zeggen zit je me te trollen, maar dat lijkt het niet. Water en elektronica gaat toch slecht samen?

Overigens, ik heb de laatste tijd denk ik wel bijna 10x mijn GPU in en uitgebouwd (had koeling problemen, vandaar ook dat ik de CPU koeler wilde herinstalleren met verse MX-5 pasta), en vandaag in totaal ook 2x. Ik denk echt niet dat het hier aan ligt. RAM heb ik niet aangeraakt. Wel andere fans geïnstalleerd, maar die draaien allemaal perfect. Zal het voor de zekerheid nog eens nalopen though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:22:
In de vaatwasser joh? Wauw, ik zou haast zeggen zit je me te trollen, maar dat lijkt het niet. Water en elektronica gaat toch slecht samen?
Wanneer er geen spanning op staat is er niks aan de hand. Alsof je een bordje afwast. Enige wat je moet doen is zorgen dat het na het afwassen zo snel mogelijk droogt zodat er geen kans is voor oxidatie. Voordat je er spanning op gaat zetten moet je dus ook 100% zeker zijn dat er niet nog ergens vocht onder zit.

Verder zou ik eens kijken met een stofzuiger en een tandenborstel/speld of je de oude pasta los kunt krijgen. Door met een stofzuiger te werken zijn de losse stukjes meteen weg en kan het niet ergens anders meer dwars zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
YouTube: The Diswasher Debate

Nu woon ik wel in Zuidoost Brabant, erg weinig kalk in het water. Overigens, zolang je de batterij eruit haalt is er weinig elektronisch aan ;)

Als het je vaste rig is zou ik het trouwens lekker bij alcohol houden (zeker voor koelpasta prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-06 23:03
Dagion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:45:
Ik heb hier laatst een vaatwasser met hardware gedraaid (geen tablet erin), werkt gewoon prima na drogen. Wasbenzine, alcohol (ook 70%), spiritus werkt allemaal prima. Hell, ik heb laatst een moederbord gewoon met een zachte afwasborstel afgesopt, onder de kraan afgespoeld en met compressor/föhn drooggemaakt.
Zou toch niet snel elektronica met water reinigen. Als je het 100% droog krijgt gaat het misschien maar bij moderne elektronica is dat wel een uitdaging. Zie het maar is onder al dat SMD spul van dan te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Christiaan676 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Zou toch niet snel elektronica met water reinigen. Als je het 100% droog krijgt gaat het misschien maar bij moderne elektronica is dat wel een uitdaging. Zie het maar is onder al dat SMD spul van dan te krijgen...
Is ook niet mijn standaard reinigingsmethode, maar was vooral om eens wat proberen met nicotine/teer. Maar we dwalen af, voor deze situatie is alcohol prima (make-up schijfjes zijn ook super, die pluizen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:14

CMT

Een potje gedenatureerde alcohol van 96% is prima.
Maar isopropanol (IPA) heeft wel de voorkeur. Daar zitten geen toevoegingen in en het schijnt ook minder agressief te zijn voor de plastics.
Een ander voordeel van isopropanol is dat het in busjes met drijfgas verkrijgbaar is.
De laatste restjes kan je daarmee dus wegspuiten na de schoonmaak.

Mocht de schoonmaak beurt met de zachte tandenborstel en veel alcohol niet baten, dan is als laatste redmiddel de socket ook uit elkaar te halen.
Dat is wel een héél secuur werkje, waar je ontzettend voor moet oppassen dat je geen lipje afbreekt.
Het plastic waarvan de socket gemaakt is, is namelijk zeer bros.

In deze video is het een en ander te bekijken: YouTube: Как разобрать сокет AM4 (вынимаем отломившуюся ножку процессора)
Het lijkt erop dat de 'slee' met 4 clipjes aan de zijkanten geborgen zijn.
Je zal daarom een 4 tal wiggen nodig hebben, mij lijken stukjes plastic van 0.2 - 0.5mm dik het meest veilig om in de sleuven te stoppen (slap druivendoosje of ander dun bakje verknippen?)
In die video zie je ook dat de betreffende persoon een van de lipjes heeft gebroken helaas.

Edit: een betere video gevonden (daarop zijn de contacten van de socket ook goed te zien

[ Voor 16% gewijzigd door CMT op 21-05-2021 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
Ik zou er zelf niet aan beginnen, zo'n socket loshalen. Als met veel alcohol er nog een pieprestje niet geleidend materiaal is ... Probeer of je cpu werkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dagion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:30:
YouTube: The Diswasher Debate

Nu woon ik wel in Zuidoost Brabant, erg weinig kalk in het water. Overigens, zolang je de batterij eruit haalt is er weinig elektronisch aan ;)

Als het je vaste rig is zou ik het trouwens lekker bij alcohol houden (zeker voor koelpasta prima).
Nav dit en nog een filmpje heb ik net voor vertrek mijn tobo in de vaatwasser gedaan. Hij is er mooi schoon uitgekomen en werkt nog prima. Helemaal top dus. Het gezicht van mijn vrouw toen ik mijn toetsenbord in de vaatwasser plaatste was ook onbetaalbaar :+

Inmiddels met 96% gedehydrateerd alcohol het CPU slot schoongemaakt. ik zie geen resten meer, en toch geeft mijn PC geen beeld. Heb nog eens gepoetst net, hopelijk zo meer geluk. Anders vrees ik dat er toch een onderdeel ergens defect is (RAM en alle kabels zitten echt goed aangesloten, gedubbelcheckt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nope, krijg geen beeld. Paar dingen die me opvallen:
- Wanneer ik HDMI aansluit, geen reactie. Wanneer ik DP aansluit, gaat mijn monitor uit standby, blijft zwart, en geeft dan de melding dat HDMI niet gevonden is.
- Ik heb mijn C schijf encrypted, en indien je geen wachtwoord invoert binnen 30sec ofzo, dan schakelt hij normaliter automatisch weer uit. Nu blijft hij constant aan, ook al voer ik dus niets in.

Wat kan hier nou de oorzaak van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Heeft dit moederbord geen debug leds of iets dergelijks?
Iets waarmee je direct vanaf het moederbord een indicatie krijgt waar het probleem zit.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Turismo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:09:
Heeft dit moederbord geen debug leds of iets dergelijks?
Iets waarmee je direct vanaf het moederbord een indicatie krijgt waar het probleem zit.
Moest even zoeken maar deze heeft ie inderdaad. Zitten 4 LEDs op, waarvan er 3 (VGA, CPU, GPU, BOOT) kortstondig, afwisselend oplichten bij het opstarten, en daarna blijven ze allemaal uit. Inmiddels sluit de PC ook weer af, zoals ik gewoon ben bij het niet invoeren van decryptie wachtwoord. Krijg echter nog steeds geen beeld uit zowel DP als HDMI poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben niet te beroerd om nieuwe hardware te kopen indien kapot, maar random een nieuwe GPU, CPU of mobo kopen lijkt me niet handig, vooral in deze tijd. Hoe kan ik er nu achter komen waar dit nou aan ligt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Gaming
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-06 15:33
Je kan beter een bus electro reiniger halen bij een bouwmarkt.
Dat heb je van bijv: WD-40 en daar kan je het zaakje mooi mee schoon spuiten.
De vaatwasser is naar mijn mening niet bepaald geschikt om electronica mee af te wassen....
Water ten opzichte van alcohol, verkies ik alcohol om mee te reinigen..
De vaatwasser... hoe haal je het in je hoofd, niet beledigend bedoeld hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Hoe haal je het in je hoofd?
Hier gaan vieze, met nicotine bevuilde, stinkende moederborden gewoon de vaatwasser in, daarna even een aantal uren in de oven op 60 graden.
Deze methode pas ik nu sinds 3 jaar toe, ik heb nog geen enkele uitval of verstoring gehad.
het is bijzonder satisfying om bijzonder smerige hardware weer als nieuw terug te zien en het weer netjes in te bouwen en te installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j6BkvRpdbt1QN3aUhUajup8XxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2UCSngs3upWSqUXy7UCVIdd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ89ktvVdYR6CjiBjEUSW99eIqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADB2t1Lz7ylRKudLwvoctupi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVrXcekL4NqBZiOiFoktfoA0uPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDd1wuQ9fZ1XiQ6YYZBZ18F8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpqX1AZW0pdXB68WTS76lTMJiWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8glkdBDRTqBgYjLjiGXMb4Wl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eedjiulk-gKZo953N2ByNKzCR2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2tSULiofFQRGT4cxbwSuP0h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 63856 op 15-06-2021 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 22:07

TTLCrazy

Listen to Frankie

IT-Gaming schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:08:
Je kan beter een bus electro reiniger halen bij een bouwmarkt.
Dat heb je van bijv: WD-40 en daar kan je het zaakje mooi mee schoon spuiten.
De vaatwasser is naar mijn mening niet bepaald geschikt om electronica mee af te wassen....
Water ten opzichte van alcohol, verkies ik alcohol om mee te reinigen..
De vaatwasser... hoe haal je het in je hoofd, niet beledigend bedoeld hoor...
WD-40 is anders wel een heel slecht advies, dat is gewoon olie houdend, dat wil je zeker niet op je moederbord.
edit: je bedoelt waarschijnlijk niet de normale WD40 bedenk ik mij net, reactie ingetrokken :)

Vaatwasser hoor ik wel vaker, mits goed toegepast kan dat zeker goed werken.

[ Voor 6% gewijzigd door TTLCrazy op 15-06-2021 07:09 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb nog een busje contact spray, is dat anders een idee om te proberen? Is al wel zeker 10 jaar oud, weet niet of dat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Deze spray heb ik, staat niet op dat dit voor printplaten geschikt is. Dit gewoon op CPU slot spuiten en kijken of het werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McKSYdufnhiMsz_XyZFGP2ZREtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRsiZSgPoJPpdv1UTTt7MF5K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYl2GSQuZ9szdOzTpHnawT5_uDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRZGRYRp6GxGW7M06AsJj0Ru.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notenkraker20
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
NEEEE, niet doen. Dit type is vettig! Gewoon met een borsteltje of een kwastje en brandspiritus / IPA uitspelen.
Remmenreiniger (deels gewoon IPA) werkt het beste omdat het onder druk staat en spuit zo de resten koelpasta weg.
Enige type contactspray dat je kunt gebruiken is "video spray" maar dan is remmenreiniger veel goedkoper en qua werking 1 pot nat.

Wat Clonny doet kan overigens ook prima, ik was ze alleen niet in de vaatwasser (duurt mij veels te lang) maar gewoon in warm water met wat Dasty.

[ Voor 39% gewijzigd door Notenkraker20 op 15-06-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Notenkraker20 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:35:
NEEEE, niet doen. Dit type is vettig! Gewoon met een borsteltje of een kwastje en brandspiritus / IPA uitspelen.
Remmenreiniger (deels gewoon IPA) werkt het beste omdat het onder druk staat en spuit zo de resten koelpasta weg.
Enige type contactspray dat je kunt gebruiken is "video spray" maar dan is remmenreiniger veel goedkoper en qua werking 1 pot nat.

Wat Clonny doet kan overigens ook prima, ik was ze alleen niet in de vaatwasser (duurt mij veels te lang) maar gewoon in warm water met wat Dasty.
Bedankt voor de waarschuwing, heb dit dus niet gebruikt ;)

Zou dit een goede spray zijn? Is wat lastiger te vinden hier (Tsjechië), maar volgens mij is dit het toch?

https://www.mobilagency.c...tne-stetce-400ml-d658.htm

Ik heb ook wel kleinere hoevelheden gezien, maar is dan zonder spray, of toch weer gelijk 500 ml: https://www.dexhal.cz/ipa...lkohol-isopropanol_z3493/

[ Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 15-06-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:48

Bob Popcorn

Plop!

Als er koelpasta in een gaatje zit is dat niet zo boeiend, het gaat er om dat de pinnen onderling niet verbonden worden door de pasta. En dan nog is een moderne CPU zo redundant uitgerust dat je érg veel pech moet hebben om hem te slopen.

Je schrijft dat je een losse gpu hebt. Heeft je cpu ook een interne gpu? Haal dan je losse gpu er eens uit, sluit je monitor aan op je mobo en boot. Als dat wel werkt moet je in de bios even instellen dat een externe gpu voorrang krijgt.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:14:
Als er koelpasta in een gaatje zit is dat niet zo boeiend, het gaat er om dat de pinnen onderling niet verbonden worden door de pasta. En dan nog is een moderne CPU zo redundant uitgerust dat je érg veel pech moet hebben om hem te slopen.

Je schrijft dat je een losse gpu hebt. Heeft je cpu ook een interne gpu? Haal dan je losse gpu er eens uit, sluit je monitor aan op je mobo en boot. Als dat wel werkt moet je in de bios even instellen dat een externe gpu voorrang krijgt.
Ik zag eerlijk gezegd echt geen koelpasta meer aanwezig in het CPU slot.

Het betreft een Ryzen processor zonder IGPU, dus dat kan ik niet testen. Zou wel gek zijn ook, want hiervoor werkte deze setup gewoon prima. Enige verandering is het gesmeer met koelpasta omdat ik er nieuwere tussen wilde steken om (hopelijk) betere koelprestaties te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Ik denk dat je problemen totaal ergens anders vandaan komen.
Heb je al een keer een cmos reset geprobeerd?

Oh een wasmachine raad ik niet aan met.moderne moederborden. De thermalpads en bepaalde plastic onderdelen gaan niet zo goed met warm water.

[ Voor 40% gewijzigd door Fordox op 16-06-2021 10:55 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Fordox schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:48:
Ik denk dat je problemen totaal ergens anders vandaan komen.
Heb je al een keer een cmos reset geprobeerd?

Oh een wasmachine raad ik niet aan met.moderne moederborden. De thermalpads en bepaalde plastic onderdelen gaan niet zo goed met warm water.
Dit lijkt het gewoon te zijn he! Nieuw moederbord en CPU waren binnen, evenals de spuitbus IPA. Dacht, eerst ff die batterij proberen. Zo gezegd, zo gedaan. Toen opstarten, en kreeg geen beeld. Nog eens proberen en ja hoor, heb weer beeld! Paar keer herstart, ook ff HDMI vs DP geprobeerd en alles lijkt in orde..

Ik houd het nieuwe mobo en CPU nog ff in huis, kan nog onder WKOA terugsturen maar eerst even kijken of het nu zeker opgelost is.

Computers, ze blijven me soms verbazen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
OK nadat hij het een paar dagen prima deed, wil hij nu enkel opstarten wanneer ik de CMOS batterij eerst even losmaak.. Zo niet dan krijg ik weer geen beeld. Heb een DDR4 kit van 2x8 GB die op 3,466 Mhz het beste draait, maar zo draait hij maar op 2,400 Mhz. Dit werkt niet praktisch.

Zou dit aan mijn DRAM liggen, of aan het moederbord zelf? Hoe kan ik dit testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vanavond heb ik de Windows Memory Diagnostics gedraaid. Er staat dan in beeld dat de PC na afloop opnieuw start en de resultaten zal laten zien. Ben daarna boodschappen gaan doen, en bij terugkomst staat de PC uit, en na opstarten zie ik geen resultaten. Enig idee hoe dat kan? Gooit mijn Bitlocker roet in het eten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nogmaals geprobeerd maar krijg dus niets te zien bij opstarten. Kijk ik in de event logs dan zie ik het volgende staan:
The Windows Memory Diagnostic scheduled the testing of the computer's memory to run immediately
Hier schiet ik weinig mee op.. Ik heb nog 2 reepjes van 4 GB liggen, eens swappen en kijken of dat helpt? Word er wel een beetje moedeloos van zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik zou een memory test eerder vanaf USB starten, en dan memtest86+ of zo gebruiken - niet iets binnen Windows nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:31:
Ik zou een memory test eerder vanaf USB starten, en dan memtest86+ of zo gebruiken - niet iets binnen Windows nemen.
Aha, moet ik even kijken vanavond hoe dat werkt en dan aanzetten. Dank voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zojuist een memtest gestart vanaf USB. Ik zie enkel nog zwart beeld, hoewel ik bijvoorbeeld wel num lock aan/uit kan zetten. Geen idee of dat normaal is maar zal hem een tijdje laten draaien zo.

Ik had de CMOS batterij er voor het gemak even helemaal uit gehaald, maar alsnog start ie dan soms zonder beeld te geven, toch gek..

-edit- op wat random toetsen drukken hielp, nu is de test gestart :)

[ Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 26-06-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
Je zou sowieso beeld moeten krijgen, al was het maar on de status en eventuele fouten te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42
Had je ondertussen al het laatste bios erop gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@manzonderdas ja had ik er al op staan.

Zo, test klaar. 0 fouten gevonden, dus aan de RAM lijkt het niet te liggen..

Moederbord maar vervangen?

Pagina: 1