Vraag

• Big Mc
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 17:27
Mijn vraag
2 maanden geleden heb ik mijn oudere gaming pc (i7-4790k) geupgrade naar nieuwe AMD gaming pc. Hier ben ik erg tevreden mee en werkt verder perfect. Het viel mij ineens op dat mijn pc freezes bij het installeren van games. Het is ook een aparte freeze omdat ik mijn muis nog kan bewegen en op sommige dingen kan klikken. Maar niks start op. Dit gebeurde niet elke keer maar bij sommige games vaker. Vooral bij Warzone en bij steam games. Ik heb een paar dingen getest maar niks hielp. Daarnaast heb ik nieuwe RAM, een nieuwe SSD gekocht om te testen of het daar aan lag maar niks hielp. In de tussentijd heb ik ook wel 3/4x windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens heb ik mijn moederbord opnieuw gekocht om te testen of het daar aan lag, zonder succes.

Mijn volgende test zal een andere cpu worden. Als dit het probleem niet oplost ben ik van mening dat het geen hardware probleem is en het toch iets dieper zit in de software?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Aorus x570 Elite
AMD Ryzen 9 3900x
Gigabyte GTX 1070 G1
Corsair Vengeance rgb pro 16gb (2x16gb) 3200mhz
Samsung 970 nvme 500gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het ligt niet aan windows 10, RAM, SSD, moederbord

Ik hoor graag jullie mening!

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!
BIOS van het moederbord geupdate naar de meest recente versie?

Merk en type voeding?

Ryzen en Corsair RAM is doorgaans geen stabiele combinatie.

[Voor 41% gewijzigd door Uszka op 20-05-2021 17:59]

• gevulde koek
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 14:42
Klinkt als een probleem met de RAM als ik een gok zou doen.

[Voor 3% gewijzigd door gevulde koek op 20-05-2021 18:19]

• Big Mc
Ja de nieuwste bios versie staat erop. Toen ik het nieuwe moederbord binnen kreeg stond er een iets oudere versie op F30, hierop had ik ook getest en hing het met 200gb testen niet. Toen dacht ik het opgelost te hebben door oudere SATA ssd's eruit te hebben gehaald en had ik de bios geupdate naar de nieuwste versie. daarna hing het weer. Het zou daar dus aan kunnen liggen maar weet dat niet 100% zeker.

Voeding is ook een nieuwe Corsair SF750.

Ik heb de RAM opnieuw besteld en het probleem bleef nog steeds. of raden jullie aan om hele andere RAM te bestellen en te testen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 14:42
Kijk of de RAM in de compatibiliteitslijst staat van je moederbord.
https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-doc
Heb je deze? pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16 die zie ik er niet tussen staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:28
Probeer eens het XMP profiel van je RAM te verlagen naar 2933MHz. Hier op Reddit iemand die het zo werkend heeft gekregen.

• Big Mc
Als de ram er niet tussen staat dan zou het toch helemaal niet moeten werken of werkt het dan niet optimaal?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Als het ram er niet bij staat dan is het niet getest of niet stabiel gevonden en als het er wel bij staat dan wil het met Corsair ram nog steeds niet zeggen dat het stabiel werkt. Van elk type zijn namelijk meerdere versies, aangeduid met een nummer op de modules. Welk ver. nummer hebben jouw modules?

• Big Mc
CMW32GX4M2C3200C16

• Big Mc
Als ze er niet tussen staan, moet ik het laten voor wat het is of is het aan te raden om andere RAM te kopen? Ik heb verder geen problemen met mijn pc met deze RAM.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Er staat nog een versienummer achter, ver. 5.32 bijvoorbeeld.

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 16-09 18:46

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de temperaturen van de CPU en (omdat het nvme is) de SSD. Deze kun je bijvoorbeeld met HWinfo64 uitlezen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Big Mc
Het versienummer kan ik net niet zien, ik zal morgen even kijken. Want zit daar veel verschil in die versie nummers?

Voor Wolvganger,
De temps zijn normaal tussen de 35 en 55 on idle en ingame max 66 graden.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee