Smartphone updates

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 08:37
@arnoudwokke

reviews: De belofte van smartphone-updates - Wie belooft wat en komen ze dat na?

Onder de tabel met kleuren staat:
Oranje: ondersteuning is afgelopen, heeft afgelopen vijf maanden geen updates gehad.
De Galaxy S8 heeft deze maand een update gehad, dus binnen de afgelopen 5 maanden?

Tevens heeft de A5 2017 op 4 januari 2021 nog een update gehad.

Dat de toestellen niet meer op de lijst staan met reguliere updates, betekend niet dat deze geen updates meer ontvangen.

[ Voor 38% gewijzigd door CyberJohn op 20-05-2021 17:08 ]

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

reviews: De belofte van smartphone-updates - Wie belooft wat en komen ze dat na?

De iPhone 6S uit 2015 wordt ook nu nog ondersteund door de meest recente ios (14) en die zou dus ook in de tabel horen in het artikel.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
@arnoudwokke zou je de bovenstaande feedback nog willen bekijken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:41

arnoudwokke

Redacteur
@CyberJohn Je hebt gelijk, als ik criteria stel, moet ik me er wel zelf aan houden :P Ik heb de S8 en A5 2017 aangepast naar groen :)

@Shark.Bait De tabel heeft geen 2015, dus daarom staat hij er niet tussen :) Elders staat wel iets over hoe Apple omgaat met oudere telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 10:48
Ik zou het toch maar weer terug draaien, als je je eigen woorden gelooft :)
nieuws: Samsung stopt na vier jaar met regelmatige updates voor Galaxy S8

https://www.galaxyclub.nl...laatste-officiele-update/

Het is inderdaad wel een update in de laatste 5 maanden. Maar het criterium 'ondersteuning is afgelopen' is ook waar.

[ Voor 16% gewijzigd door Flamesz op 03-06-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
arnoudwokke schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:14:
@CyberJohn Je hebt gelijk, als ik criteria stel, moet ik me er wel zelf aan houden :P Ik heb de S8 en A5 2017 aangepast naar groen :)
d:)b
Flamesz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:22:
Ik zou het toch maar weer terug draaien, als je je eigen woorden gelooft :)
nieuws: Samsung stopt na vier jaar met regelmatige updates voor Galaxy S8

https://www.galaxyclub.nl...laatste-officiele-update/

Het is inderdaad wel een update in de laatste 5 maanden. Maar de check 'ondersteuning is afgelopen' komt ook op true.
Tweakers benoemd het hier juist, de S8 krijgt geen regelmatige updates meer. Echter wat Galaxyclub stelt klopt niet. Het is niet zo dat een toestel geen updates meer ontvangt als het van de lijst met regelmatige updates verdwijnt. Het is dat ik nu druk aan het werk ben B), anders had ik een lijstje met voorbeelden samengesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:41

arnoudwokke

Redacteur
Yup, het verschil is dat er geen garantie meer is op updates (en dus fixes) en dat er geen regelmaat meer in zit. Als er nu een grote zeroday in Android verschijnt, dan is er een aanzienlijke kans dat die fix ook voor dit soort telefoons uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 10:48
Die redenatie kan ik begrijpen, maar het lijkt voor mij of er nu wel een verwarring ontstaat tussen de vraag of een telefoon ondersteunt wordt, en of deze nog updates ontvangt.

Als een telefoon onder ondersteuning valt dan reken je er op dat iets als een grote zero day wordt opgelost, maar dat daarnaast ook alle andere security patches die voor Android uitkomen binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd, en mogelijk nog een bugfixje in de laag van de fabrikant.

Dus als een oude telefoon een keer een update ontvangt om een grote vulnerability op te lossen die het nieuws heeft gehaald, dan hoef je niet te verwachten dat je telefoon opeens weer helemaal up to date met de security patches is, en valt alles bij waar de farbikant net zin in heeft.

Zo merkte ik toen ik een tijd terug mijn oude Note 3 uit de la haalde dat deze een update heeft gekregen, volgens google in 2018, 5 jaar na release. En zoals het gelinkte artikel stelt voor dat geval
Er worden hooguit een aantal beveiligingsissues opgelost die inmiddels dringend genoeg bleken voor diegenen die het toestel nog steeds gebruiken. Volledige Android security patches worden niet geïnstalleerd, waardoor de officiële patchdatum op 1 januari 2016 blijft staan.
Ik zou dus niet durven zeggen dat mijn Note 3 tot eind 2018 (volledig) support heeft gehad, en als je dat wel zou zeggen maak je mogelijk een oneerlijke vergelijking met andere telefoons en fabrikanten.
Pagina: 1