r5 2600x build ongelofelijk onstabiel, help!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robdebert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 11:36
een tijd geleden was mijn laptop helaas overleden, de heb ik kunnen verkopen voor onderdelen, en heb hiervan een low end game pc proberen te bouwen. nu dacht ik een mooie build te hebben, maar na een week begonnen de problemen. constant WHEA uncorrectable error en een auto reboot. herstarten wil mijn pc ook al niet zelf en moet ik een hardreboot doen. eerst dacht ik dat het de ram was die ik had gekocht, maar na veel trail and error, voornamelijk error. blijkt dit niet de oorzaak te zijn. windows opnieuw geinstalleerd. blijkt ook niet het probleem te zijn. CPU zelf lijkt netjes te draaien clockspeeds kloppen temps kloppen voltages kloppen. videokaart is ook niks mis mee. ik heb bijna alles geprobeerd wat ik kan bedenken. nu is mijn laatste vermoede dat mijn moederboard niet goed genoeg is voor de 2nd gen ryzens. ik heb namelijk niet helemaal goed gekeken naar chipset compatibility en heb een A320 mobo gehaald, nu wil ik dus een ASUS PRIME B450-PLUS gaan kopen maar weet dus niet zeker of dit het probleem is.

mijn speccy's :

mobo: ASRock A320M met AGESA combo-AM4 1.0.0.1
CPU: Ryzen 5 2600x
Ram: Single channel G-skill 16gb (F4-3000C16-16GISB)
GPU: GTX 970 4GB
OS ssd : KINGSTON RBUSNS8154P3128GJ

het kan eventueel ook het probleem zijn dat ik single channel ram heb, maar volgensmij moet dit niet zorgen voor dagelijkse bsod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Wat als je het geheugen langzamer instelt dan wat het profiel aangeeft? Mijn B350 moederbord wil niet eens starten als ik het geheugen profiel gebruik. Langzamer draait super stabiel als server 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robdebert
dankje, ik heb several speeds geprobeert maar niks blijft volledig stable. the most stable is wanneer ik het in XMP profile 2.0 waarmee de ram op zijn stock speeds runt op 3000Mhz 1.35v run maar zelfs dit blijft moeilijkheden vertonen. ook verschillende timings getest maar geen succes. ik ga ondanks een nieuw moederboard halen. mijn mobo kan blijkbaar alleen AGESA combo-AM4 1.0.0.1 aan, ik heb volgensmij minimaal AGESA pinnaclePi 1.0.0.6 nodig. hier ben ik net achter gekomen. dit verklaard waarschijnlijk mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meer iets voor PMG. Dus ik zet hem even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:01
Ik zal ook zeker eens even de bios updaten als je dat nog niet gedaan hebt. Lees ook AUB goed wat er bij de opmerkingen staat over een tussenversie die je moet flashen als je niet minimaal bios versie P3.20 draait

https://www.asrock.com/mb/AMD/A320M/index.asp#BIOS

[ Voor 33% gewijzigd door quadrofource op 20-05-2021 17:49 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robdebert
deze heb ik recent bekeken en het lijkt er op dat er geen PinnaclePi 1.0.0.6 tussen staat wel de 1.0.0.4, echter zie ik nu wel de combo-AM4 PI 1.0.0.6. ik weet niet of pinnacle daar onder valt? aangezien *ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven, Summit or Bristol Ridge CPU is being used on your system. dit er bij staat lijkt me dit geen slim idee om te updaten als ik dit mobo eventueel nog wil verkopen

[ Voor 37% gewijzigd door Robdebert op 20-05-2021 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2600X is Pinnacle Ridge. Maar je bordje heeft geen beste VRM, dus daar kan het probleem liggen.
Klok het RAM eens op 2933 ipv 3000, misschien is dat wel stabiel. of 2666MT/s. Je moet minimaal P3.20 hebben nu als BIOS om hoger te updaten. Het Asus bordje heeft ook geen beste VRM, maar met goede koeling moet dat kunnen. AsRockB450M Pro4 heeft betere. Maar met je beperkte Info is er weinig van te zeggen. Welke voeding gebruik je, wat zijn de rest van je instellingen en temperatuur ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robdebert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GFRURkwmb4bWgYsa8wuORTLHf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fBV8YPSKSYdUlvxc3CvbjrGb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SSQkPKqRFPqHmfZdcFHDt9R5HE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/85JJfdijNbScA2IgTSlGHwnT.png?f=user_large

mijn PSU is een Elementum E2 550W (SPC252)

is dit moederbord ASUS PRIME B450-PLUS ook een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45
Kan je toevallig een PSU van iemand lenen om te testen. Is niet echt een hoogvlieger...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robdebert
Cyriel85 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:19:
Kan je toevallig een PSU van iemand lenen om te testen. Is niet echt een hoogvlieger...
zoals verteld is dit een budget pc, en volgensmij moet 550W meer dan voldoende zijn voor de hardware. ik heb deze hardware eerder gerunt op een 500W psu met precies de zelfde resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45
Robdebert schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:24:
[...]

zoals verteld is dit een budget pc, en volgensmij moet 550W meer dan voldoende zijn voor de hardware. ik heb deze hardware eerder gerunt op een 500W psu met precies de zelfde resultaten.
Het aantal watt (550) is op zich best prima, de voeding en daar de kwaliteit van, en dus hoe stabiel deze de 550 watt (als hij dat al echt red) levert en om kan gaan met veranderende vraag in vermogen van cpu en PSU is echter niet erg goed.

Oftewel, 550watt is wel genoeg, echter is de kwaliteit van die voeding niet bijster hoog.

Met welke 500w voeding heb je het systeem ook gedraaid waarbij het ook instabiel was?

Maar. Hoeft inderdaad niet aan de voeding te liggen, is enkel aandachtspunt.
Mooi zou ook zijn als je ander ram kan proberen als je die ergens kunt lenen..

Heb je gekeken of de ram überhaupt ondersteund wordt door het moederboard (vaak geen complete lijst) of dat er bij de ram (site gskill) staat dat deze met het moederboard werkt?

Zit de ram ook in het voorkeurslot bij gebruikt 1 ramstick?

[ Voor 12% gewijzigd door Cyriel85 op 20-05-2021 20:34 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robdebert
andere PSU is super obscuur was enorm goedkoop en al meer dan 10 jaar oud, vandaar dat ik deze nieuwe heb aangeschaft, als het echt moet kan ik een 450 watt psu 80 plus gold van mijn broer lenen. maar ik betwijfel heel erg of dit het probleem is. de oude psu heeft al die jaren ook goed gefunctioneerd in een overclocked systeem.

ik kijk eerst wat het nieuwe moederbord doet, deze verwacht ik zaterdag.

wat de ram betreft, de qvl lijsten zijn voor hardware dat is getest en gevalideerd door de fabrikant en hoeft dus niet perse uit te maken of deze werkt of niet, in principe kan ieder stick werken met de juiste frequentie en timings. in praktijk werkt dit natuurlijk misschien anders. ik heb behoorlijk wat frequenties getest maar dit blijkt totaal geen verschil te maken in stabiliteit.

bios is versie 5.30 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
Waar je mee kan beginnen is je geheugen voor nu even op de basis van 2133 a 2400 Mhz te draaien zonder XMP en met een paar strestesten bekijken of je systeem stabiel is.

Vervolgens kan je met Ryzen DRAM calculator de juiste instellingen voor je geheugenmodules opzoeken en die via Ryzen master doorvoeren.
Vervolgens weer strestesten of het weer stabiel is.

Dat is even wat werk maar kan niet anders.
Heb zelf een 3700X met 3600 Mhz geheugen en draait stabiel op de standaard instellingen totdat ik een spelletje ga spelen die gebruik maakt van de Doom engine. Daarvoor moet ik toch wat soc voltage, mem voltage en VDDP voor aanpassen om het stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
CPU opnieuw plaatsen, meteen even de pinnen inspecteren? Uit je Speccy screenshot, is dat gewoon idle? Temperatuur van de videokaart is al vrij hoog (tenminste, 970-serie zijn niet echte heethoofden dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met Multiplier op 39.5 is je Vcore(core Voltage) veel te hoog. Gebruik graag RyzenMaster en verwijder Speccy, daar heb je totaal niets aan. Ga je inlezen hoe Ryzen Master te gebruiken, en de boel te tunen (goed af te stellen) Qua moederbord is de Asus wat ik zei, niet veel beter. is ook ATX, maar had eerder al advies gegeven voor geschikt bordje.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robdebert
@Hackus de multiplier voor een ryzen 5 2600x is volkomen normaal, als je het vergeten bent ryzen cpu's hebben XFR, daarnaast heb ik mijn power plan op high performance staan. ik weet hoe ik ryzen master gebruik en er is niks vreemds te zien. ATX form factor is geen probleem en dat asus moederbord is beduidend beter dan wat ik nu heb. overigens kan de Vcore niet aangepast worden op A320 boards.

dank voor al jullie reacties..
kan dit topic gesloten worden als een mod dit ziet?

[ Voor 6% gewijzigd door Robdebert op 21-05-2021 16:59 ]

Pagina: 1