Orde in de chaos: welke adapter en welke kabel kies ik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet niet of jullie deze video wel eens hebben gezien?

Mij begint het wel te duizelen. Een korte samenvatting van gekkigheden:
  • Als je je MacBook 29W oplader met de MagSafe Duo gebruikt, dan werkt dat niet. Blijkbaar ondersteunen die opladers geen power delivery.
  • Sluit je een 29W oplader aan het Magic Keyboard (dat 27W vraagt) dan krijg je slechts 12,5W.
  • De iPad lader is stilletjes van 18W naar 20W gegaan. De HomePod mini deed het niet op de 18W (want vroeg 20W). Maar na een software update werkt wel.
  • De DuoCharger haalt 15W. De iPad lader van 20W geeft hem maar 11W output. Gebruik je een MacBook Air 30W, dan komt er 14W uit.
  • En voor de MagSafe, die haalt 15W als je 20W gebruikt. Maar als je denkt de 96W MacBook Pro oplader te gebruiken dan geeft ie je maar 10W.
Dan nu de vraag. Voor bepaalde omstandigheden wil je gewoon snel de accu vol. Dit geldt voor mijn iPad, iPhone en Apple Watch. Voor op reis wil je het liefst één oplader mee, waarmee dat voor alle apparaten lukt. Maar welke? En welke adapter koop ik voor thuis?

Voor een iPhone 12 gaf die Bright video deze opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AoHf6w-q2-LtyI-DkTF2dUP9-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yaEjn89bo8mewaC8MO46VBhE.png?f=fotoalbum_large

Maar geldt dat ook voor een Apple Watch en iPad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Thuis gebruik ik 2 laders.

- De Belkin 3-1 Magsafe stand, voor de iPhone/Airpods/watch.
- Als ik de iPad of de iPhone even moet bijladen gebruik ik de lader van een MBP.

Als je daar je AppleWatch ook mee wil laden is er een USB-C naar AppleWatchPuck kabel (MX2H2ZM/A).

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Donstil schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:34:
Thuis gebruik ik 2 laders.

- De Belkin 3-1 Magsafe stand, voor de iPhone/Airpods/watch.
- Als ik de iPad of de iPhone even moet bijladen gebruik ik de lader van een MBP.

Als je daar je AppleWatch ook mee wil laden is er een USB-C naar AppleWatchPuck kabel (MX2H2ZM/A).
Thanks. Maar het gaat me vooral om de juiste laders, kabels, etc voor snelladen. En om de ontwijken combinaties waarmee je denkt snel te laden maar dat juist niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aah zo, Apple is daar wel "wat onduidelijk" in inderdaad.
Er is wel een support artikel

iPhone 8 tot 12 vanaf 18w snel laden.
iPhone 12 vanaf 20w snel laden.

Boven de 20w maakt dan geen verschil meer in snelheid.

Iets wat je hierboven ook wel ziet in dat overzicht, want verschil tussen 58 en 57 is gewoon een ander begin punt. Accu degradatie, enz.

Edit: Overigens heeft Apple het over "ongeveer 30 minuten opladen tot 50 procent." en bij Bright is dat bijna 20% meer, toch mooi meegenomen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Donstil op 20-05-2021 17:37 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:41
iAR schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:15:
Ik weet niet of jullie deze video wel eens hebben gezien?[YouTube: Je iPhone optimaal opladen? Let op de kleine lettertjes! 👀]

Mij begint het wel te duizelen. Een korte samenvatting van gekkigheden:
  • Als je je MacBook 29W oplader met de MagSafe Duo gebruikt, dan werkt dat niet. Blijkbaar ondersteunen die opladers geen power delivery.
  • Sluit je een 29W oplader aan het Magic Keyboard (dat 27W vraagt) dan krijg je slechts 12,5W.
  • De iPad lader is stilletjes van 18W naar 20W gegaan. De HomePod mini deed het niet op de 18W (want vroeg 20W). Maar na een software update werkt wel.
  • De DuoCharger haalt 15W. De iPad lader van 20W geeft hem maar 11W output. Gebruik je een MacBook Air 30W, dan komt er 14W uit.
  • En voor de MagSafe, die haalt 15W als je 20W gebruikt. Maar als je denkt de 96W MacBook Pro oplader te gebruiken dan geeft ie je maar 10W.
Dan nu de vraag. Voor bepaalde omstandigheden wil je gewoon snel de accu vol. Dit geldt voor mijn iPad, iPhone en Apple Watch. Voor op reis wil je het liefst één oplader mee, waarmee dat voor alle apparaten lukt. Maar welke? En welke adapter koop ik voor thuis?

Voor een iPhone 12 gaf die Bright video deze opties:
[Afbeelding]

Maar geldt dat ook voor een Apple Watch en iPad?
De oudere modellen MacBook laders (uit mijn hoofd 29W, 61W en 86W) ondersteunden veel minder combinaties van voltages en amperages, waardoor je vaak terugvalt op "traag" laden als je ze voor iets anders gebruikt dan het opladen van een MacBook. De nieuwere MacBook laders (30W, 96W) ondersteunen wél veel meer profielen, waardoor je daarmee als het goed is altijd goed zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Het is jammer dat je device niet zelf aangeeft hoe er geladen wordt. Je komt er alleen indirect achter. Zelf heb ik speciaal een 20W adapter gekocht om om vakantie snel te kunnen laden, indien nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik moet dus zorgen dat mijn oplader power delivery ondersteund. Nu moet ik dus nog weten welk wattage elk van de apparaten ondersteund, of te wel: het maximale wattage. Als ik een oplader kies die dat wattage heeft gaat het opladen dus het snelst.
Donstil schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:31:
Aah zo, Apple is daar wel "wat onduidelijk" in inderdaad.
Er is wel een support artikel
Die zal ik ook eens opzoeken voor mijn iPad en Apple Watch.
iPhone 8 tot 12 vanaf 18w snel laden.
iPhone 12 vanaf 20w snel laden.

Boven de 20w maakt dan geen verschil meer in snelheid.
De iPhone wordt dus niet sneller opgeladen met 60W? Want dat zie ik dus nergens terug. En is voor mij wel nuttige info, want dat hoef ik dus geen hoger wattage oplader te kopen (voor mijn iPhone).
theblindman schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:43:
De oudere modellen MacBook laders (uit mijn hoofd 29W, 61W en 86W) ondersteunden veel minder combinaties van voltages en amperages, waardoor je vaak terugvalt op "traag" laden als je ze voor iets anders gebruikt dan het opladen van een MacBook. De nieuwere MacBook laders (30W, 96W) ondersteunen wél veel meer profielen, waardoor je daarmee als het goed is altijd goed zit :)
Weet jij hoe dit technisch werkt? Vind dit wel interessant. Ik dacht altijd dat zich dit aanpaste, maar blijkbaar met het een matching "profiel" zijn, alsof de lader en het apparaat eerst een handshake doen. En waarom valt met terug op de door mij genoemde 12,5W? Of is dat dan het enige matching profiel?
ericplan schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:42:
Het is jammer dat je device niet zelf aangeeft hoe er geladen wordt. Je komt er alleen indirect achter. Zelf heb ik speciaal een 20W adapter gekocht om om vakantie snel te kunnen laden, indien nodig.
Precies dit. Je moet vrij veel onderzoek doen naar de juiste lader en kabel voor elk device. En ik voel dat je ook wel wat va nde techniek moet weten.
Ik heb overigens een oplader met 2x usb-c en 2x usb-a. Maar blijkbaar kun je ze ook niet alle vier tegelijkertijd gebruiken... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door iAR op 21-05-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
iAR schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:15:
Ik heb even geen bronnen bij de hand, maar een paar maanden geleden had ik dezelfde vraag. Ik wilde één oplader hebben voor al mijn Apple apparaten (excl. Mac) welke zo snel mogelijk alles zou laden.

Ik kwam toen (wellicht tot de onjuiste) conclusie dat een 30W lader vereist is, mede doordat ik in oplaadtests had gezien dat de iPad Pro sneller vol raakte met een 30W lader.

Op de website van Apple is de 30W lader ook de adapter met het hoogste wattage welke nog compatibiliteit vermeldt met de iPhone en iPad.

Ik heb uiteindelijk toen de PowerPort Atom III gekocht van Anker, mede doordat ik ook minstens een USB-A poort wilde hebben voor overige producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 10:05

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Een kabeltje van de action werkt prima om ‘s nachts je iBeun op te laden 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

haagsepracht schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:43:
Een kabeltje van de action werkt prima om ‘s nachts je iBeun op te laden 👍
Tot er problemen ontstaan met defecte laadconnector, en Chip.

MFI of originele kabel is aan te raden.
qua adapter, iOS regelt maximaal opladen tot 18W, ook al steek je er 30w adapter achter

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 22-05-2021 13:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb deze 40W lader van Ikea. Deze ondersteund USB PD en laad mijn iPhone snel op :)
Pagina: 1