Om te beginnen is het probleem al opgelost. Ik wil graag begrijpen hoe het probleem ontstaat/ontstaan is.
Na eens per ongeluk op "opnieuw opstarten" te hebben geklikt in plaats van "afsluiten" sluit de computer niet meer af.
Alle "afsluithandelingen" (afsluiten, slaapstand, shutdown /s, aan/uitknop op case en moederbord ingedrukt houden) resulteren in een standaard reboot.
De computer wordt dagelijks volledig uitgeschakeld, dus het probleem is ontstaan in de afgelopen 12 uur. In deze 12 uur zijn er geen noemenswaardige Windows updates geweest (Defender definities) of andere software geïnstalleerd.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro 20h2
Gigabyte x570 Aorus Master rev. 1.1 BIOS versie F33j
AMD Ryzen 9 5900x
Samsung 980 pro
Corsair rm750x
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- probleemoplosser voor energiebeheer
- event viewer geeft niks bijzonders aan.
- de optie "altijd opnieuw opstarten" na een crash uitgeschakeld
- in registry de entry PowerDownOnShutdown van 0 naar 1 gezet.
- via cmd de optie slaapstand uitgeschakeld
- de optie "snel opstarten inschakelen" uitgeschakeld
- alle USB kabels uit de computer gehaald
- clear cmos
- nieuwe windows installatie (volledig, schijf geformatteerd)
- fpanel connectors uit het moederbord gehaald
- BIOS flashback naar F32
Geen van het bovenstaande resulteerde in een afgesloten systeem. Steeds werd er netjes en probleemloos gereboot.
Na dit alles gedaan te hebben heb ik de aan/uit knop op de voeding uitgeschakeld en even later weer ingeschakeld. Probleem verholpen.
Nu ben ik benieuwd of er iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad, of de oorzaak van dit probleem kent.
Alvast bedankt!
...
Na eens per ongeluk op "opnieuw opstarten" te hebben geklikt in plaats van "afsluiten" sluit de computer niet meer af.
Alle "afsluithandelingen" (afsluiten, slaapstand, shutdown /s, aan/uitknop op case en moederbord ingedrukt houden) resulteren in een standaard reboot.
De computer wordt dagelijks volledig uitgeschakeld, dus het probleem is ontstaan in de afgelopen 12 uur. In deze 12 uur zijn er geen noemenswaardige Windows updates geweest (Defender definities) of andere software geïnstalleerd.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro 20h2
Gigabyte x570 Aorus Master rev. 1.1 BIOS versie F33j
AMD Ryzen 9 5900x
Samsung 980 pro
Corsair rm750x
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- probleemoplosser voor energiebeheer
- event viewer geeft niks bijzonders aan.
- de optie "altijd opnieuw opstarten" na een crash uitgeschakeld
- in registry de entry PowerDownOnShutdown van 0 naar 1 gezet.
- via cmd de optie slaapstand uitgeschakeld
- de optie "snel opstarten inschakelen" uitgeschakeld
- alle USB kabels uit de computer gehaald
- clear cmos
- nieuwe windows installatie (volledig, schijf geformatteerd)
- fpanel connectors uit het moederbord gehaald
- BIOS flashback naar F32
Geen van het bovenstaande resulteerde in een afgesloten systeem. Steeds werd er netjes en probleemloos gereboot.
Na dit alles gedaan te hebben heb ik de aan/uit knop op de voeding uitgeschakeld en even later weer ingeschakeld. Probleem verholpen.
Nu ben ik benieuwd of er iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad, of de oorzaak van dit probleem kent.
Alvast bedankt!
...