Windows 10 sluit niet meer af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jronimo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-03 19:08
Om te beginnen is het probleem al opgelost. Ik wil graag begrijpen hoe het probleem ontstaat/ontstaan is.

Na eens per ongeluk op "opnieuw opstarten" te hebben geklikt in plaats van "afsluiten" sluit de computer niet meer af.

Alle "afsluithandelingen" (afsluiten, slaapstand, shutdown /s, aan/uitknop op case en moederbord ingedrukt houden) resulteren in een standaard reboot.

De computer wordt dagelijks volledig uitgeschakeld, dus het probleem is ontstaan in de afgelopen 12 uur. In deze 12 uur zijn er geen noemenswaardige Windows updates geweest (Defender definities) of andere software geïnstalleerd.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro 20h2
Gigabyte x570 Aorus Master rev. 1.1 BIOS versie F33j
AMD Ryzen 9 5900x
Samsung 980 pro
Corsair rm750x
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- probleemoplosser voor energiebeheer
- event viewer geeft niks bijzonders aan.
- de optie "altijd opnieuw opstarten" na een crash uitgeschakeld
- in registry de entry PowerDownOnShutdown van 0 naar 1 gezet.
- via cmd de optie slaapstand uitgeschakeld
- de optie "snel opstarten inschakelen" uitgeschakeld
- alle USB kabels uit de computer gehaald
- clear cmos
- nieuwe windows installatie (volledig, schijf geformatteerd)
- fpanel connectors uit het moederbord gehaald
- BIOS flashback naar F32

Geen van het bovenstaande resulteerde in een afgesloten systeem. Steeds werd er netjes en probleemloos gereboot.

Na dit alles gedaan te hebben heb ik de aan/uit knop op de voeding uitgeschakeld en even later weer ingeschakeld. Probleem verholpen.

Nu ben ik benieuwd of er iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad, of de oorzaak van dit probleem kent.

Alvast bedankt!

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:20
Even vaag als interessant als boeiend. :D

Verwant hieraan is de ATX reset om een hardware gerelateerd probleem oplossen. Bij de ATX reset schakel je de voeding uit met de aan/uit knop van de voeding en houd je de aan/uit knop van de PC 30 seconden ingedrukt. Dat laatste trekt de voeding leeg. Dit kan soms helpen bij een BIOS reset maar waarom het bij jou dit specifieke probleem oploste is mij niet duidelijk. Misschien een verouderde condensator of een soldeerverbinding? Wie het weet mag het zeggen.

Toen ik bijna 20 jaar geleden mijn eerste pc kocht moest mijn voeding tot twee keer omgeruild worden omdat deze niet wilde starten. Het derde exemplaar werkte het tot ongeveer 5 jaar later. Tegen beter weten in opende ik de voeding en vond vijf slechte soldeerverbindingen waarvan er twee zo slecht waren dat ze de fabriek niet hadden mogen verlaten. Ik heb die vijf punten opnieuw gesoldeerd and low and behold de voeding werkte weer. Tsja, hardware. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety57
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09-2023
Hoi,

Ik zat al een week of wat met dit zelfde probleem.

En de schakelaar van de voeding uit gezet en een minuut of wat gewacht en weer aan gedaan.
Pc schakelt weer als van ouds gewoon uit.