Nieuwe PC juist instellen.....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-09 13:21
Beste Tweakers...

Ik plaats het hier omdat het denk ik onder "Tweaken" valt maar als het niet goed is hoor ik het wel.

Even snel in het kort, ik heb nu een tweede pc gebouwd die ik in plaats van de PlayStation 5 en/of Xbox Series X die ik (gehad) heb. Waarom? Omdat ik pc uiteindelijk het leukste en fijnste platform vind en omdat je er zoveel meer mee kan. Maar nu....

Mijn PC die ik vorig jaar gehad heb heb ik na een half jaar verkocht en ben ik even terug gestapt naar een Series X. Waarom? Problemen problemen problemen. Ik had toen een B550 met Ryzen 7 met name de B550 was toen vrij nieuw en kreeg de pc niet stabiel vast lopers blue screens etc etc. Iets met het ram en het moederbord cpu wat niet lekker wou werken op gegeven moment na wat bios updates verder ging het redelijk maar.kreeg het niet helemaal goed misschien of waarschijnlijk toch een hardware probleem ergens. Maar goed was het even zat kon hem goed verkopen dus toen weg gedaan met de gedachte doe het wel een keer opnieuw als de nieuwe GPU's er zijn.

Mei 2021

Nieuwe pc gebouwd we gaan het nog een keer proberen.... Specs

- Ryzen 7 5800X CPU
- Asus B550 Strix Gaming E moederbord
- Corsair RM850X voeding
- Artic Freezer 2 240 CPU koeler
- AMD RX 6700XT GPU
- Corsair LPX 3600mhz 16gb werkgeheugen
- Samsung 980 Pro 1tb HDD

Welnu, pc gebouwd alles werkt goed geen crashes of andere gekkigheid zoals de vorige pc. Nieuwste drivers nieuwste bios en alleen XMP aan en het AMD Smart Memory Acces. Verder niks veranderd.

Maar helaas loop ik nu toch weer tegen wat problemen aan maar misschien heb ik dingen gewoon niet goed staan. Gister Horizon Zero Dawn gekocht, keek ik erg naar uit. Gelijk na installatie opgestart en na 5 minuten crash.... Terug naar Windows game vast gelopen maar Windows etc gewoon nog goed. Na wat gekloot in bestanden van de game en Windows gevonden op YouTube deed ie het weer.... 30 min.later weer crash van alleen de game. Ik dacht ik geef het op voor vandaag.... Zal wel aan het spel liggen. Lees er genoeg drama over.....

Mijn andere games, Forza Horizon 4, Forza Motorsport 7 en Destiny 2 werkten allemaal gewoon goed.... Al is die laatste ook niet geheel vlekkeloos maat ook dat is wel.aardig terug te vinden op Google dat dat aan het spel en AMD ligt
Maar goed het is speelbaar dus okay....

Na het Horizon geneuzel geprobeerd RGB van het moederbord aan te passen, mijn pc heb ik zo gebouwd dat ik geen of nauwelijks RGB heb behalve over het moederbord. Deze wou ik vast maar rood zetten.... Kwam niet verder dan dat ik Asus Armory crate moest installeren, en ja vaste kleur rood...... Leuk tot ik zag wat voor een zooi Armory Crate allemaal installeert aan services etc. Dus snel verwijderen daar hou ik niet van. Nou niet dus krijg het er niet meer normaal vanaf en Forza Horizon 4 starte inmiddels ook niet meer op.... Leuk avanondje gamen loopt weer helemaal uit naar frustratie..... Terug naar de basis dan maar.

Herinstallatie Windows. Om en Armory Crate weg te krijgen en omdat voor de AMD kaart er in kwam er eerst een GT1030 inzat dus wellicht toch een driver probleem hier en daar..... Clean install netwerk kabel eruit handmatig de drivers voor de B550 en GPU geïnstalleerd daarna Windows helemaal geüpdate en dan.....

En na een lang verhaal nu mijn vraag. Nu de pc schoon is en voor ik dingen ga installeren. Hoe stel ik hem nou het beste in in de bios wat betreft CPU etc en in Windows zoals game mode etc. Moet Ryzen Master er bijvoorbeeld op? Ik hoef niet te overclocken etc alles moet gewoon goed ingesteld staan met zo min mogelijk troep er op.

- Bios instellen, XMP staat aan dat is stabiel geen crashes buiten Horizon Zero Dawn gehad. Wat moet er nog meer aan of uit. Kleine ergenis die ik had. Is dat de FAN van de CPU soms harder gaan door kleine spikes in Windows. Nu heb ik in de bios de fans al zo gezet dat ze pas harder gaan boven de 78 graden maar soms zijn er spikes heel van boven de 80 waardoor die kort harder gaat blazen. Kan me vaag heugen dat Windows hier ook invloed op heeft..... nog meer opties aan of uit? Smart Memory Acces PBO etc

- Windows instellen voor optimaal games draaien zonder gezeur als het even kan, moet ik daar nog dingen in veranderen? Overlay van Steam, Xbox en AMD staan uit. Windows game mode aan of uit? Energie beheer staat op BALANCED maar vorig jaar stond daar Ryzen Balanced, en ja had ze.mee geïnstalleerd met de B550 drivers.

- fan van de GPU gewoon standaard laten, want minste herrie maar warmer maar zijn ze voor gemaakt? Gpu regelt zelf wel dat hij niet te heet wordt.

Nog speciale Steam instellingen etc?

Naja een heel verhaal bedankt voor het lezen alvast en bedankt voor de eventuele tips en adviezen. Hoop dat ik nu eindelijk eens normaal kan gaan pc gamen want tot nu toe is het nou niet bepaald een goede ervaringen. En ben toch niet de enigste die pc games speelt met deze setup en deze games lijkt me..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:16

Fordox

00101010

Het klinkt allemaal best wel prima hoe je het aanpakt. Misschien mis je een paar dingen dus ik noem maar op wat ik doe:

* Bios: Load optimized defaults, zet XMP aan
* Windows: ga naar de support pagina's van je componenten en installeer vanaf daar alle drivers die je nodig hebt, zoals netwerk, usb, GPU, etc. drivers
* Skip alle utility/software troep van je hardware, zoals inderdaad die armory crate
* Ga naar de website van AMD en zoek de chipset drivers op, installeer deze ipv de drivers op je moederbord support pagina
* Laat windows update alles even draaien
* check je device management of je geen uitroeptekens ziet van gemiste drivers
* Draai wat benchmarks/stressprogramma's zoals Furmark of Heaven om je boel te testen

pas wanneer al je drivers en dergelijke goed werken ga je pas steam/je games installeren

Maar volgens mij doe je dit allemaal wel goed. Eigenlijk als je iets bent vergeten dan regelt Windows Update of jouw eigen hardware het wel bij (zoals inderdaad je fansettings)

[ Voor 16% gewijzigd door Fordox op 20-05-2021 15:53 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.