De zelfbouw mediaspeler die alles vreet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03 17:44
Mijn vraag

Welke zelfbouw mediaspeler speelt alles af, heeft geen licentie of andere problemen en is in staat 4K te transcoderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik wil nu mijn HTPC vervangen voor een compacter model zodat ik kastruimte vrij krijg. De HTPC ga ik gebruiken voor een desktop build. Op deze HTPC staat een Windows 10 Home editie op die ik altijd via Teamviewer o.i.d. bediend heb. De nieuwe mediaspeler plaats ik achter de TV omdat ik daar ruimte genoeg heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vanwege de verkleining zocht ik mijn heil in de vele SBC en Android TV oplossingen. Ik heb veel gelezen over RPi-4 en andere SBC bordjes en ik kwam uiteindelijk uit bij Odroid H2+ omdat dit board een SPDIF heeft, welke ik met mijn receiver verbind. In eerste instantie was de bedoeling dat ik KODI ging gebruiken om videobestanden te kunnen streamen vanaf een Qnap-219+ NAS, iets dat ik altijd met de HTPC deed. Maar wat zou het leuk zijn als ik ook verschillende streamingdiensten kon bekijken, welnu, daar begon de ellende.

In het bos van licentie's, HDMI-2.2, HDR, DRM en HDCP kwam ik erachter dat een hoop Android spelers en RPi alternatieven hier een probleem mee hebben, wat eigenlijk neerkomt dat een Windows machine de beste optie is maar:

1. hoe krachtig moet deze zijn om al deze content (4K) af te spelen en dan in een zo klein mogelijke behuizing (bv een Antec) zodat koeling nog mogelijk is? Ik heb ruimte genoeg achter de TV omdat ik een zg videowall heb.
2. hoe richt je dat zo vrouwvriendelijk mogelijk in? Zelf ben ik gecharmeerd van Jellyfin welke mijn films netjes laat zien. Erop klikken en kijken.
3. Budget 500 Euri of wat nodig is.

Meer informatie over HDR en Netflix etc:

https://youtu.be/PRCPokomp5U

Its alive Jim, but not as we know it

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Moet het perse zelfbouw en een Windows machine zijn? Heb voor mijn media consumptie jaren gebruik gemaakt van Intel NUC’s met Windows 10. Werkte op zich redelijk goed. Maar zo’n anderhalf jaar geleden vervangen door Nvidia Shield TV Pro’s. Had ik veel eerder moeten doen. Brengt ontzettend veel gemak en speelt alles. Je houdt ook nog eens het merendeel van je budget over.

Tevens een verhuizing naar CEA aangezien dit topic aankoopadvies betreft, @xsienix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Laatst online: 14:27
Ben persoonlijk ook voorstander van de Nvidia Shield Pro. Volgens mij voldoet die pas niet als je echt hoge eisen hebt maar slikt over het algemeen wel alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• productionrw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Nvidia shield kan ook bijvoorbeeld emulators draaien etc, een vriend van mij heeft laatste versie en is er meer dan blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Lijkt me duidelijk gezien de bovenstaande reacties. Voor een nvidia shield pro gaan. Ik sluit me daarbij aan. Ik gebruik al 4 jaar met veel plezier een shield 2017. Vreet alles, speelt alles, de belangrijkste streaming apps draaien erop, bediening is erg makkelijk en de ondersteuning vanuit nvidia is fantastisch. Mijn shield krijgt nog steeds updates.

De shield heeft geen optical (SPDIF) out. Als dat een must voor je receiver is moet je er een HDMI audio extractor bij halen. Aan de andere kant, als je receiver geen HDMI heeft wordt het wel een keer tijd om dat ding te upgraden naar een variant met 4K, HDR, Dolby Vision etc ondersteuning.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 20-05-2021 08:31 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Hallo lui,

De spdif is de bottleneck in deze, wat juist opgemerkt is. Bij alles wat ik wil loop ik tegen dit feit aan. Een HDMI extractor heb ik naar gekeken, echter hier lees ik veel dat audio en video niet synchroon kunnen lopen.

Al met al lijkt het dat ik niet onder de versterker vervanging uit ga komen.
Allemaal bedankt de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
@S1NN3D ,

Ik ontkom bijna niet aan een andere versterker. Het is wel een paar duiten meer, maar in alle opzichten geeft het veel meer aansluit gemak.

Ik ben fan van de Jellyfin server. Ik kan dan beter mijn energie in een NAS steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
xsienix schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:28:
Hallo lui,

De spdif is de bottleneck in deze, wat juist opgemerkt is. Bij alles wat ik wil loop ik tegen dit feit aan. Een HDMI extractor heb ik naar gekeken, echter hier lees ik veel dat audio en video niet synchroon kunnen lopen.

Al met al lijkt het dat ik niet onder de versterker vervanging uit ga komen.
Allemaal bedankt de reacties.
Kan je niet een toslink/spdif van je tv naar je versterker leggen? (en dan je tv dus met hdmi aansluiten)

Sowieso, als je versterker geen hdmi kan, ben je dus al beperkt in de audio formaten die je af kunt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Geen ervaring met Jellyfin maar ik zag dat ze een AndroidTV client hebben. Als je een Nvidia Shield TV Pro zou kopen, houdt je het merendeel van je budget over. Een moderne receiver is dan binnen handbereik. De Jellyfin server kan volgens mij ook als Docker image draaien op bepaalde NAS modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Als je geen Blu-ray drive hoeft te hebben, ga alsjeblieft voor een Shield pro.
Ik heb zelf ook lang zitten dubben om een htpc te bouwen, maar uiteindelijk een 4k BD speler gekocht en de Shield 2017. Later deze geupgrade naar een pro en deze naar de slaapkamer verhuist.

Moet zeggen, beste keuze ooit. Alles draait er op. Ben echt nog nergens tegenaan gelopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01
Ik heb meerdere HTPC's gehad, en je blijft er altijd werk aan hebben.

Als je alles wilt kunnen afspelen en alle audio formaten wilt hebben (passthrough) dan zit je aan minimaal een i3 vast, weet niet hoe het met AMD nu zit.

Een PC echt stil krijgen is ook altijd een dingetje.

Daarnaast is Windows dan ook wel handig, de commerciële dingen als Netflix werken dan tenminste.

Alleen zal je altijd zien dat het ding updates wil draaien als je iets wilt kijken.
Daarnaast werken niet alle apps goed met een afstandsbediening, dus blijf je met een toetsenbord met touchpad klooien.

Een pc kunnen ook altijd weer instellingen verkeerd op komen te staan.

Mijn advies, zoals al gezegd, ga voor een Nvidia Shield TV Pro.

Dat ding doet het gewoon, altijd, en onafhankelijk van wie het bedient.

Een htpc is een hobby en kan leuk zijn, behalve als jij niet thuis bent en je wederhelft wil wat kijken en net op dat moment werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
@RobbieT

Hahahaha,

Net wat je zegt. Alles moet overgoten worden met wef sausje. Je kunt het zo mooi maken als je wilt, maar als je partner er niet mee overweg kan, dan is het snel gedaan met de pret. Zo draait er hier een Home Assistant instance die gezegend is door mijn partner 😆 het was toch erg handig!

Sowieso ben ik overtuigd om geld uit te geven aan de versterker.
De vraag rijst dan welke? Dit is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
@borft ,

Nee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@xsienix Wat kan Jellyfin dat Kodi, Plex of Emby niet kunnen? Ik had ook nog nooit van deze gehoord, dus ben benieuwd wat je ermee kan

V,w,b, een receiver; check even dit lijstje Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:53
Iedereen heeft het over de Nvidia Shield TV Pro, maar mijn ervaring is dat de 'kleine' Shield, de Nvidia Shield TV werkelijk alles vreet wat ik hem voer met Kodi. UHD BR's met een bitrate rond de 100Mbit/sec speelt hij moeiteloos af en hij heeft ook een bekabelde gigabit netwerkaansluiting. Dat is zeker aan te raden met materiaal met een hoge bitrate.

Scheelt weer wat budget wat naar de receiver kan. Zelf heb ik een Marantz SR 7010 (als voorversterker) en dat klinkt prima. Je kan ook naar een 2e hands marantz kijken, vanaf de 10 serie ondersteunen ze Dolby Atmos en sindsdien is er eigenlijk geen echte significante stap gezet qua geluidsformaten.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Skynett de pro is krachtiger. Dus over een aantal jaar draait alles dan waarschijnlijk nog steeds. En de huidige tube versie (niet pro) schijnt toch niet je van het te zijn en onhandig met kabels aan beide zijden.
Ikzelf heb de niet pro met de behuizing die de pro nu heeft zeg maar. En die is gewoon handig.

Enige wat ik wel heb gedaan ivm gebruik van een Logitech Harmony, is een ir usb Flirc gekocht.
Want de afstandsbediening van de Shield gaat middels Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:37
Heb niet heel de TS gelezen, maar heb zelf hier een vero4k. Is nu voor 100 pond in de aanbieding. Stuk goedkoper dan een shield dus en speelt ook echt alles af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xsienix
Jorgen schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 04:09:
@xsienix Wat kan Jellyfin dat Kodi, Plex of Emby niet kunnen? Ik had ook nog nooit van deze gehoord, dus ben benieuwd wat je ermee kan

V,w,b, een receiver; check even dit lijstje Jorgen in "Keuze tussen receivers"
@Jorgen ,

Jellyfin is een mediaserver en een fork van Emby met het verschil dat deze gratis is en je dat je niet aan een cloud dienst vast zit. Ik ben er wat mee aan het spelen, maar het ziet er goed uit. Je receiver topic heeft me zeker geholpen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

xsienix schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:15:
[...]

@Jorgen ,

Jellyfin is een mediaserver en een fork van Emby met het verschil dat deze gratis is en je dat je niet aan een cloud dienst vast zit. Ik ben er wat mee aan het spelen, maar het ziet er goed uit. Je receiver topic heeft me zeker geholpen! _/-\o_
Dank voor je uitleg

En graag gedaan 👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:53
Arunia schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:28:
@Skynett de pro is krachtiger. Dus over een aantal jaar draait alles dan waarschijnlijk nog steeds. En de huidige tube versie (niet pro) schijnt toch niet je van het te zijn en onhandig met kabels aan beide zijden.
Ikzelf heb de niet pro met de behuizing die de pro nu heeft zeg maar. En die is gewoon handig.

Enige wat ik wel heb gedaan ivm gebruik van een Logitech Harmony, is een ir usb Flirc gekocht.
Want de afstandsbediening van de Shield gaat middels Bluetooth.
Dat hij krachtiger is weet ik, maar dat heb je dus helemaal niet nodig om films mee af te spelen..
Over 3 jaar heb ik al lang weer een andere mediaspeler. Zo lang gaan die dingen meestal niet mee. En juist omdat je nergens keiharde argumenten tegen de gewone shield kan vinden, leek het mij zinvol om mijn eigen positieve ervaringen hier te delen. En die is dat alles gewoon werkt, ook het zwaarste materiaal. Weer eens een ander geluid dan 'neem de sterkste' en dat mag ook wel eens vermeld worden.

De vorige generatie shield die jij hebt had ik ook. De vormfactor van de ronde ShieldTV maakt mij werkelijk niets uit. Dat ding is zo klein en heeft de voeding ook nog eens ingebouwd dus die kan je werkelijk overal kwijt.

Het vorige model ondersteunt geen Dolby Vision dus die zou ik zeker niet aanraden.
Maar het belangrijkste is dat TS straks goed geïnformeerd een keuze kan maken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01
Renzzie schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:32:
Heb niet heel de TS gelezen, maar heb zelf hier een vero4k. Is nu voor 100 pond in de aanbieding. Stuk goedkoper dan een shield dus en speelt ook echt alles af.
Doet het ding ook Netflix (in 4k?), Amazon Prime, Spotify, Disney+ en al die andere commerciële dingen?
Voor zover ik weet gaat dat nog steeds niet zomaar.

Er zijn geen officiële apps voor al die streaming diensten dus moet je het doen met wat je in Kodi kan integreren. (Onofficiële add-on's)
Wat dus weer hobbywerk is, en bij wijziging van de streaming service zomaar kan stoppen met werken.

Ik reageer een beetje sceptisch omdat ik wel het één en ander aan spelers getest heb in de loop van de jaren, en vaak functionaliteit en support een probleem bleek. Na een tijdje gaat een fabrikant door naar wat nieuws en krijgt wat er al is nog weinig liefde.

Goedkoop is de speler die alles doet wat je wilt, ondersteuning blijft houden en die je dus lang houdt.
Duur is de speler die weer snel de deur uit gaat.

De aanschafprijs bepaalt dus maar voor een klein deel wat uiteindelijk goedkoop of duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:37
RobbieT schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:49:
[...]

Doet het ding ook Netflix (in 4k?), Amazon Prime, Spotify, Disney+ en al die andere commerciële dingen?
Voor zover ik weet gaat dat nog steeds niet zomaar.

Er zijn geen officiële apps voor al die streaming diensten dus moet je het doen met wat je in Kodi kan integreren. (Onofficiële add-on's)
Wat dus weer hobbywerk is, en bij wijziging van de streaming service zomaar kan stoppen met werken.

Ik reageer een beetje sceptisch omdat ik wel het één en ander aan spelers getest heb in de loop van de jaren, en vaak functionaliteit en support een probleem bleek. Na een tijdje gaat een fabrikant door naar wat nieuws en krijgt wat er al is nog weinig liefde.

Goedkoop is de speler die alles doet wat je wilt, ondersteuning blijft houden en die je dus lang houdt.
Duur is de speler die weer snel de deur uit gaat.

De aanschafprijs bepaalt dus maar voor een klein deel wat uiteindelijk goedkoop of duur is.
Nope. Doet dat niet. Maar zit allemaal op mijn tv, dus hier ook geen behoefte aan. Om eerlijk te zijn denk ik dat alle commerciële apps op iedere tv zit die 4k heeft?

Ik wou alleen een extra optie geven voor als het enkel om 4k media streamen vanaf een NAS met audio pass-through.

Daarnaast heb ik dit apparaatje al 3 jaar en ontvang nog steeds updates. Dus wat dat betreft zit het ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:03
Hoewel ik helemaal begrijp dat de TS toch iets anders wil kan ik alleen maar herhalen dat een Nvidia shield als mediaspeler verreweg de best optie is.

Windows/intel machinetjes helemaal stil krijgen is echt wel een ding en je zit toch wel regelmatig te klooien met software. Dat vind ik zelf heel vervelend, juist bij een Mediaspeler, die moet het gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Skynett schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Dat hij krachtiger is weet ik, maar dat heb je dus helemaal niet nodig om films mee af te spelen..
Over 3 jaar heb ik al lang weer een andere mediaspeler. Zo lang gaan die dingen meestal niet mee. En juist omdat je nergens keiharde argumenten tegen de gewone shield kan vinden, leek het mij zinvol om mijn eigen positieve ervaringen hier te delen. En die is dat alles gewoon werkt, ook het zwaarste materiaal. Weer eens een ander geluid dan 'neem de sterkste' en dat mag ook wel eens vermeld worden.
De goedkopere shield vreet ook alles inderdaad. Maar je bewering dat een mediaspeler nog geen 3 jaar meegaat... Ik heb een Shield 2017 en die werkt nog steeds als een zonnetje en blijft dat voorlopig ook echt wel doen. Het grootste probleem met de non-pro shield is 2GB RAM. Laatst ook een discussie over gehad met een andere tweaker die de non-pro had en die liep tegen de RAM beperkingen op. Ik had dat niet verwacht, maar bleek toch een issue te zijn. Na een upgrade naar de pro variant (3GB RAM) had hij geen problemen meer.

@xsienix. Met een AV kun je geluid en beeld altijd in synch laten lopen. De meeste programma's ondersteunen ook wel zoiets.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:44
Uit interesse: ik zie veel mensen over de shield praten, wat ik daar alleen in mis is de download mogelijkheid. Je hebt altijd een ander apparaat nodig om je media op te downloaden en vervolgens naar de shield te verplaatsen of te streamen. Met bv een NUC heb je dan wel weer een alles in 1 oplossing. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Brammos85 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:07:
Uit interesse: ik zie veel mensen over de shield praten, wat ik daar alleen in mis is de download mogelijkheid. Je hebt altijd een ander apparaat nodig om je media op te downloaden en vervolgens naar de shield te verplaatsen of te streamen. Met bv een NUC heb je dan wel weer een alles in 1 oplossing. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee hoor. In de grotere varianten (pro, 2017, 2015 versie) kan een SSD.

Edit: wacht, je hebt het over download niet over opslag :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 25-05-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xsienix
Hallo allemaal,

Ik heb een NVIDEA Shield aangeschaft en ik ben dik tevreden.

Aansluiten en afspelen.
Het mooie is dat je er alles aan kun knopen.

Hartelijk dank voor alle adviezen en inzichten.

Pagina: 1