Omschrijving
Sinds ik deze computer heb gebouwd aan het einde van 2019 heb ik stabiliteitsproblemen die ik niet heb kunnen verhelpen. De voornaamste problemen die ik ervaar zijn plotselinge reboots zonder bsods als mijn PC al een tijd draait. Het plotseling wegvallen van een signaal naar de monitors, waarna het beeld weer terugkomt na een paar seconde. Problemen komen niet voor bij een zware toepassingen als gamen en als ik 3d renders maak, maar wel bij lage intensiteit zoals browsers en creative software zoals die van Autodesk en Adobe. Ik heb geen overclock op mijn PC.Specs
CPU: Ryzen 3900XMobo: ASUS ROG STRIX X570-E GAMING
GPU: RTX 2080
Ram: 2 x 16 3600 CL 16 G - Skill Trident Z Neo
Opslag: Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB / KINGSTON SA2000M8500G
Koeling: Corsair 280 AIO
Voeding: Corsair RM750
Case: Phanteks P600 - Zonder voor en bovenpaneel, 4X 140 fans via fan hub.
Wat heb ik al gedaan:
3 verschillende mobo’s.
Mijn eerste mobo was een X570 Aorus Master. Deze is gebricked bij een van de crashes. Deze heb ik via garantie om weten te wisselen voor een nieuwe X570 Master die dezelfde problemen ondervond. Deze heb ik vervangen met de ASUS ROG STRIX X570-E die nu in mijn systeem zit. DIt moederbord heeft mijn systeem stabieler gemaakt maar heeft de problemen niet helemaal verholpen. Op dit moment is de stabiliteit en frequentie van problemen aan het toenemen.Voeding.
Ik heb de voeding vervangen met een nieuwe versie van de RM750, samen met alle kabels.GPU.
De gpu heb ik een periode verwisselt voor mijn oude GTX 1070 op alle moederborden. Ik heb ze ook met verschillende drivers geprobeerd zonder resultaat.Ram.
Alle moederborden zijn een periode met twee verschillende ram kits gebruikt. Met 2 x 16 3600 CL 16 G - Skill Trident Z Neo en een Corsair Vengeance 4x8 3000 CL15 kit. Allebei heb ik met en zonder xmp gebruikt.Hier gebeurt nu wel iets vreemds met mijn ram kits op mijn ASUS mobo. Met de G-skill kit heb ik alleen crashes zonder bsod. Met de Corsair kit post mijn PC niet met 4 dims, maar wel met twee dims, waarbij er geen crashes plaatsvinden, maar wel dat het signaal naar de monitor weg valt, en waarbij soms het signaal helemaal niet meer terug komt.
Op de Aorus Master mobo was het anders. Daar veroorzaakte de crashes wel bsods. Daarnaast bleef mijn systeem soms hangen in een loop waarbij het signaal naar de monitor weg viel, weer terug kwam en weer weg viel totdat het niet meer terugkwam. Dit gebeurde met beide ram kits.
Mijn oude intel 7700K PC functioneert met beide kits zonder problemen.
Opslag.
Ik heb meerdere opslag drives gebruikt voor boot drives voor het systeem. Ik heb eerst mijn oude Samsung 500G ssd als boot drive gebruikt en daarna heb ik deze vervangen voor de Nvme drives die nu in mijn systeem zitten.Andere dingen die ik geprobeerd heb.
- De AIO heb ik ook vervangen.
- Fan Hub uit mijn systeem gehaald.
- Drivers goed nagelopen met behulp van programma’s.
- Peripherals tijdelijk verwisselt.
- Monitors verwisselen.
- Een periode een clean windows install laten draaien om programma’s en drivers te uitsluiten.
- CPU heeft geen verbogen of gebroken pins.
- Verschillende power plans geprobeerd.
- Ryzen master auto overclocks voor periodes getest.
Vraag
Ik ben nu echt ten einde raad. Mijn theorie is dat er toch een deel van de CPU defect is die verantwoordelijk is voor het aansturen van de ram. Ik weet het echter niet zeker aangezien mijn CPU wel goed functioneert onder zware last in games, en bij grote 3d render projecten waarbij hij een aantal dagen non stop renders maakt. Het is niet evident dat hij niet goed functioneert.Zijn deze symptomen het resultaat van een defecte 3900X? Is er een manier waarop ik dit defect kan isoleren en identificeren?