Zijn dit symptomen van een defecte Ryzen 3900X?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Habbekuk
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-12-2023
Omschrijving
Sinds ik deze computer heb gebouwd aan het einde van 2019 heb ik stabiliteitsproblemen die ik niet heb kunnen verhelpen. De voornaamste problemen die ik ervaar zijn plotselinge reboots zonder bsods als mijn PC al een tijd draait. Het plotseling wegvallen van een signaal naar de monitors, waarna het beeld weer terugkomt na een paar seconde. Problemen komen niet voor bij een zware toepassingen als gamen en als ik 3d renders maak, maar wel bij lage intensiteit zoals browsers en creative software zoals die van Autodesk en Adobe. Ik heb geen overclock op mijn PC.
Specs
CPU: Ryzen 3900X
Mobo: ASUS ROG STRIX X570-E GAMING
GPU: RTX 2080
Ram: 2 x 16 3600 CL 16 G - Skill Trident Z Neo
Opslag: Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB / KINGSTON SA2000M8500G
Koeling: Corsair 280 AIO
Voeding: Corsair RM750
Case: Phanteks P600 - Zonder voor en bovenpaneel, 4X 140 fans via fan hub.
Wat heb ik al gedaan:
3 verschillende mobo’s.
Mijn eerste mobo was een X570 Aorus Master. Deze is gebricked bij een van de crashes. Deze heb ik via garantie om weten te wisselen voor een nieuwe X570 Master die dezelfde problemen ondervond. Deze heb ik vervangen met de ASUS ROG STRIX X570-E die nu in mijn systeem zit. DIt moederbord heeft mijn systeem stabieler gemaakt maar heeft de problemen niet helemaal verholpen. Op dit moment is de stabiliteit en frequentie van problemen aan het toenemen.
Voeding.
Ik heb de voeding vervangen met een nieuwe versie van de RM750, samen met alle kabels.
GPU.
De gpu heb ik een periode verwisselt voor mijn oude GTX 1070 op alle moederborden. Ik heb ze ook met verschillende drivers geprobeerd zonder resultaat.
Ram.
Alle moederborden zijn een periode met twee verschillende ram kits gebruikt. Met 2 x 16 3600 CL 16 G - Skill Trident Z Neo en een Corsair Vengeance 4x8 3000 CL15 kit. Allebei heb ik met en zonder xmp gebruikt.

Hier gebeurt nu wel iets vreemds met mijn ram kits op mijn ASUS mobo. Met de G-skill kit heb ik alleen crashes zonder bsod. Met de Corsair kit post mijn PC niet met 4 dims, maar wel met twee dims, waarbij er geen crashes plaatsvinden, maar wel dat het signaal naar de monitor weg valt, en waarbij soms het signaal helemaal niet meer terug komt.

Op de Aorus Master mobo was het anders. Daar veroorzaakte de crashes wel bsods. Daarnaast bleef mijn systeem soms hangen in een loop waarbij het signaal naar de monitor weg viel, weer terug kwam en weer weg viel totdat het niet meer terugkwam. Dit gebeurde met beide ram kits.

Mijn oude intel 7700K PC functioneert met beide kits zonder problemen.
Opslag.
Ik heb meerdere opslag drives gebruikt voor boot drives voor het systeem. Ik heb eerst mijn oude Samsung 500G ssd als boot drive gebruikt en daarna heb ik deze vervangen voor de Nvme drives die nu in mijn systeem zitten.
Andere dingen die ik geprobeerd heb.
  • De AIO heb ik ook vervangen.
  • Fan Hub uit mijn systeem gehaald.
  • Drivers goed nagelopen met behulp van programma’s.
  • Peripherals tijdelijk verwisselt.
  • Monitors verwisselen.
  • Een periode een clean windows install laten draaien om programma’s en drivers te uitsluiten.
  • CPU heeft geen verbogen of gebroken pins.
  • Verschillende power plans geprobeerd.
  • Ryzen master auto overclocks voor periodes getest.
Vraag
Ik ben nu echt ten einde raad. Mijn theorie is dat er toch een deel van de CPU defect is die verantwoordelijk is voor het aansturen van de ram. Ik weet het echter niet zeker aangezien mijn CPU wel goed functioneert onder zware last in games, en bij grote 3d render projecten waarbij hij een aantal dagen non stop renders maakt. Het is niet evident dat hij niet goed functioneert.

Zijn deze symptomen het resultaat van een defecte 3900X? Is er een manier waarop ik dit defect kan isoleren en identificeren?

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Het komt met regelmaat voor dat Ryzen niet stabiel is. Daarom zijn er ook zoveel BIOS updates voor dit bord en soortgelijke borden. Installeer eerst v3604. Het kan zijn dat de problemen zijn verholpen. Grote kans trouwens dat het niet aan de processor ligt.

Dat geheugen kits vaak stabieler werken op een Intel is bekend. Ik kies tegenwoordig alleen nog voor Ryzen bij een 12 of 16 core processor zoals jouw 3900x of 3950x / 5900x / 5950x. Intel heeft geen goed alternatief.
Zie ook Uszka in "Nieuwe toekomst bestendige desktop met oude GPU (GTX 1060)"

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:08
Die spontane reboots komen vaak doordat de cpu net wat te laag undervolt om stroom te besparen en daardoor erg instabiel wordt. Welk energieplan gebruik je in Windows?

Zoals hierboven beschreven staat is je bios updaten een goede eerste stap. Mocht dat niet werken kan je ook nog proberen je cpu een vast (veilig) voltage te geven in je bios maar kijk eerst je powerplan even na in windows 10. Ik geloof dat er voor de 3000 serie ryzen's een speciaal powerplan te verkrijgen was.

Je schrijft dat je speciale programma's hebt gebruikt die je drivers controleren/updaten. Deze doen meestal meer kwaad dan goed. Ik vermoed dan ook dat je probleem software matig is. Je schrijft nergens of je ook een schone Windows 10 installatie hebt gebruikt. Als je nog een schijf ergens hebt liggen dan kan je daar altijd nog even een schone installatie op doen en dan de pc een nachtje laten draaien. Als je dan in de event logs geen reboots vindt dan weet je dat je probleem software matig is en dat je cpu goed is.

Edit: lees nu net dat je wel een schone win10 hebt laten draaien. Sorry het was nog vroeg :+

[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 20-05-2021 07:54 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik sluit mij aan bij de al gegeven reacties. Installeer ook de chipset drivers van de AMD website, update de BIOS en inderdaad gebruik een clean Windows installatie.

Overigens raad ik ook aan het geheugen eens te testen met memtest, misschien zijn ze niet defect, maar mogelijk is er iets anders aan de hand.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HollowGamer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:35:
Ik sluit mij aan bij de al gegeven reacties. Installeer ook de chipset drivers van de AMD website, update de BIOS en inderdaad gebruik een clean Windows installatie.

Overigens raad ik ook aan het geheugen eens te testen met memtest, misschien zijn ze niet defect, maar mogelijk is er iets anders aan de hand.
TestMem5 TM5 detecteert beter dan Memtest.

@Habbekuk Laat eens wat instelli9ngen en temperaturen zien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:27:
[...]

TestMem5 TM5 detecteert beter dan Memtest.

@Habbekuk Laat eens wat instelli9ngen en temperaturen zien
Tja, wat is beter? :)

Memtest heeft mij tot nu toe nooit in de steek gelaten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HollowGamer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Tja, wat is beter? :)

Memtest heeft mij tot nu toe nooit in de steek gelaten.
Zelfde als een virusscanner, waar de een beter detecteert dan de ander :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Habbekuk
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb aan de hand van jullie suggesties een aantal dingen veranderd.

-Mijn moederboard bios ge-update.
-Nog even de laatste x570 chipset drivers ge-update.
-Mijn powerplan weer terug op Ryzen performance gezet.

Dat had ik al een paar maanden niet gedaan, hoewel ik deze dingen over het algemeen goed bijhoud. Ik heb bijna iedere bios en chipset driver versie gehad voor mijn moederboards.

Het resultaat na ongeveer een week testen is dat van mijn Corsair ram kit alle vier de dims weer worden detecteerd, maar dat de crashes die nu voorkomen wel Bsods veroorzaken. Een Stopcode: system_service_exeption, Failed: dxgkrnl.sys.

Tot op heden heb ik nog geen verbetering gezien met de verschillende Bios versies op mijn Master en Strix mobo's.

Wat temps betreft zit ik wel goed. Zit meestal rond de 36C en bij langdurige 3D renders stabiliseert de temperatuur rond 79C. Ik heb 3 140 fans voor in mijn kast als intake, en achter een 140 en mijn 280 AIO boven in mijn kast als uitlaat opgestelt.

Ik heb nu in Ryzen Master handmatig het voltage vast gezet op 1,363 volt, en ik ga nu kijken of dat nog wat verbetering teweeg brengt. Ik ga mijn G-skill ram kit ook nog eens testen.

• Habbekuk
Mijn laatste update. Ik heb toch maar een nieuwe CPU gekocht nadat niks meer hielp, en de instabiliteit alleen maar erger werd. Een 5900X. Na een week deze chip er in te hebben, zonder dat ik verder iets anders veranderd heb, is er geen enkel probleem opgetreden en functioneert mijn PC weer. Ik snap dat een defecte CPU in deze situatie altijd het minst voor de hand liggende verklaring is, maar ik durf nu toch echt de conclusie te trekken dat mijn 3900X CPU niet goed functioneert.
Pagina: 1