Wat is er aan de hand met de prijzen van harddisks?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-05 10:28
Het zijn trieste tijden als je nu je NAS wilt upgraden of dringend een disk moet vervangen.

Tot pakweg een maand geleden waren de prijzen nog normaal, maar sindsdien is er sprake van extreme prijsstijgingen.

Neem nu een HDD van 10TB. Als je de pricewatch mag geloven is deze meer dan 33% gestegen.

En als je zoals ik aan het uitkijken bent voor schijven van 14, 16 of 18TB dan is het huilen met de pet op. Het zal niet lang meer duren dat we het dubbele moeten betalen tegenover een maand geleden.

Ik was nieuwsgierig naar het waarom en had al zitten googelen waarom de prijzen zo ongezien extreem aan het evolueren zijn - helaas vind ik nergens nieuws hieromtrent.

Is er iemand op de hoogte van mogelijke oorzaken? Heeft dit alles ook te maken met het grote tekort aan chips de laatste tijd? Als ik het nieuws zo wat afschuim lees ik dat deze tekorten parten spelen in heel wat sectoren, maar ik zie daar nergens de fabrikanten van opslagmedia tussenstaan.

Heeft iemand hier toevallig iets over gelezen (of misschien interessante links kan delen)?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:54
Nieuwe crypto die hdd space gebruikt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Schijnt door deze nieuwe cryptocurrency Chia te komen:
While most of us are well aware that Ethereum mining, among other reasons, has led to a dearth of graphics cards, very soon we could see a shortage of storage components like hard disk drives and SSDs as well. According to a report by Hong Kong media outlet HKEPC, people there are starting to hoard large quantities of HDDs and SSDs to prepare for mining the new Chia crypto-coin that was released yesterday. The new coin has been developed by Bram Cohen, who is most famous for his Bit Torrent invention.

Chia, unlike coins like Ethereum, utilizes the "Proof of Space" cryptographic technique such that it uses unused storage space like that in HDDs and SSDs.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fre_
Bedankt voor deze info. Hopelijk is het een zeer kortstondige hype.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 23:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Daarnaast, houdt maar rekening met het feit dat alle electronica nog in prijs gaat stijgen. Dat komt gewoon door de te korten aan chips of de materialen om deze te maken. Dit zal niet alleen voor GPU, CPU en auto's geleden, maar ook steeds meer voor andere producten.

Wat crypto currenty betreft, de techniek er achter is zeer interessant, waar deze techniek nu voor wordt ingezet... is erg dubieus, van mij mag dat stoppen kost veel te veel resources.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 19-05-2021 22:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 19:46

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Ik was idd aan het kijken voor nieuwe schijven voor mijn nas die ik komende maand wil inrichten.
Maar na de prijzen te zien stijgen kon ik er maar geen verklaring voor vinden.

Ik hoop, net als fre_, dat dit een korte hype is.

Sometimes human's are...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 15:18
De groeicurve; https://www.chiaexplorer.com/charts/netspace.
De vraag zal nog wel even aanhouden.

Er is nu amper nog een schijf leverbaar (voor een normale prijs). De verwachting is dat de digitale schappen komende week wel aangevuld gaan worden vanuit centrale leveringen. Dat dit nu en straks nog even invloed op de prijs gaat houden lijkt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
fre_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:34:
Bedankt voor deze info. Hopelijk is het een zeer kortstondige hype.
Hoop is altijd goed om te hebben, maar ga er maar vanuit dat dit niet in een paar weken of maanden over is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre_
Hahn schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Hoop is altijd goed om te hebben, maar ga er maar vanuit dat dit niet in een paar weken of maanden over is.
Daar reken ik inderdaad niet op.

Eén van mijn 10 TB harddisks maakte een verdacht geluid. Het was mijn plan om die te vervangen door een schijf van 18 TB en zo geleidelijk - gespreid over meerdere maanden - de rest van mijn RAID up te graden. Vorige maand kostte deze 18TB ongeveer 550 euro, nu 850 euro.

Dat plannetje gaat nu niet door. Ik heb nog een 10 TB "op de kop kunnen tikken" aan 380 euro. Veel te duur, maar 2 uur later was de prijs bij dezelfde winkel (informatique) gestegen naar 435 euro.

Upgrade is noodgedwongen uitgesteld, als ik niet te zot doe kan ik nog een jaar verder met mijn huidige capaciteit - tegen dan zal die gekte wel over zijn hoop ik.
Het is in elk geval een goed moment om mijn NAS eens goed op te kuisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 10:17
fre_ schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Daar reken ik inderdaad niet op.

Eén van mijn 10 TB harddisks maakte een verdacht geluid. Het was mijn plan om die te vervangen door een schijf van 18 TB en zo geleidelijk - gespreid over meerdere maanden - de rest van mijn RAID up te graden. Vorige maand kostte deze 18TB ongeveer 550 euro, nu 850 euro.

Dat plannetje gaat nu niet door. Ik heb nog een 10 TB "op de kop kunnen tikken" aan 380 euro. Veel te duur, maar 2 uur later was de prijs bij dezelfde winkel (informatique) gestegen naar 435 euro.

Upgrade is noodgedwongen uitgesteld, als ik niet te zot doe kan ik nog een jaar verder met mijn huidige capaciteit - tegen dan zal die gekte wel over zijn hoop ik.
Het is in elk geval een goed moment om mijn NAS eens goed op te kuisen.
Nog 2 maand wachten en ze gaan een pak disks dumpen 2dehands :-). Je kan niks meer verdienen met chia
Pagina: 1