Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Peter90
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-04 22:18
We hebben een woning gekocht en ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Ik heb een aantal offertes op gevraagd en ben benieuwd naar jullie advies!

Het dak waar we de panelen op willen plaatsen ligt op het westen, hellingshoek van 51 graden en heeft ruimte voor 9 zonnepanelen volgens de verschillende bedrijven. Het dakdeel heeft geen last van schaduw van bomen/gebouwen, alleen schoorsteen bovenop het dak. Meest gehoorde advies is om in onze situatie voor een stringomvormer te gaan.

We zijn een tweepersoons huishouden en werken allebei fulltime, in onze huidige huurwoning (nieuwbouw), is ons energieverbruik ong. 2500 kWh per jaar. Het nieuwe huis is een jaren 30 woning. Er is een 1-fase aansluiting in het huis, willen ergens komende 5 jaar nog een uitbouw met nieuwe keuken realiseren en dan ook op inductie gaan koken, dus toekomst komt er wel een 3-fase aansluiting.

Onze wens is om uit ons beschikbare dak zoveel mogelijk stroom op te wekken tegen een goeie prijs, dus zijn al aan het vergelijken met prijs per wattpiek.

Op dit moment zijn dit onze meest aantrekkelijke opties:

1. Vereniging Eigen Huis collectieve inkoop:
9x Longi Solar LR4-60HPB-355M, totaal 3195 Wattpiek
GoodWe omvormer (onbekend welke, nog geen definitieve offerte omdat we aanbod nog niet geakkordeerd hebben)
Prijs ex btw/wattpiek = 0,88

2. Greenchoice:
9x Trina Solar Vertex Mono Full Black 385Wp 1.S, totaal 3465 Wattpiek
Growatt MIC 3000TL-X omvormer
Prijs ex btw/wattpiek = 0,91

Solar2Led:
9x Hyundai HiE-S390VG, totaal 3510 Wattpiek
Solaredge SE3000HDWave omvormer
Prijs ex btw/wattpiek = 1,11

Als jullie deze offertes zien, wat zou dan jullie overweging zijn?
Is er bij offerte 1 & 2 nog veel verschil in kwaliteit tussen GoodWe en Growatt omvormer?
En zou een stringomvormer inderdaad ook zijn wat jullie zouden aanraden?
Hyundai panelen zit 25 jaar garantie op en ook wat betere vermogensgarantie, maar weet niet of dat echt van meerwaarde is?

Zelf neig ik naar de offerte van VVE of Greenchoice vanwege (denk) scherpe prijs per wattpiek.

Mocht iemand nog een tip hebben voor een goed bedrijf in regio Nijmegen voor een evt. extra offerte dan zijn tips ook welkom!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zou sun-solar in Oss nog kunnen proberen.
https://www.sun-solar.nl/...ut-zonnepanelen-sunsolar/

of Natuma Stevensbeek.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2021 19:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Is dat dak op het westen de enige plek waar panelen kunnen?
Als je toch bezig bent is het wel efficienter om gelijk wat meer panelen te leggen, voor na saldering en zodat je in de winter wat meer opwek hebt.
En als je panelen kan leggen in andere richtingen heb je ook al wat meer opbrengst spreiding.

Voor dat dak op het westen is een stringomvormer wel de mooiste en meest economische oplossing ja.

De eerste offerte lijkt mij inderdaad de beste. Goodwe en Growatt zijn beide wel aardig goede omvormers. En garanties voor 25 jaar zou ik me niet op blind staren. 25 jaar is een heeeel lange tijd eigenlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Als je een eenvoudig dak hebt qua afmetingen en je weet op basis van de offertes wat je nodig hebt, kun je ook voor solar-bouwmarkt of winkelman gaan. Zelf een winkelmand vullen en voor de installatieservice kiezen.

Dan zit je bij beide rond de €0,78 per wattpiek. 2,5 kW Goodwe stringomvormer, 3 rijen van 3 panelen portrait, 9 360 of 365 panelen en installatie in Gelderland op 1 dakvlak.

• Peter90
@AUijtdehaag dank voor je tips, ga ik benaderen.

@Gerco-M Het dak op het oosten is korter en daar zit een dakkapel over bijna hele breedte. Zou daar evt nog wel kunnen op platte dak van de slaapkamer (ruimte voor 3 panelen), maar dan begreep ik dat je automatisch naar een Enphase systeem moet en dan gaan de kosten maar 1,23 per wattpiek voor 12 panelen (4620 wattpiek). Qua opbrengst wel weer interessante optie! Maar misschien nog andere opties hiervoor? Of argumenten om hier buiten opbrengst voor te kiezen.

@schumacher goeie, dank! Is dat qua installatie en garantie ook wel goed geregeld, ervaring mee?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb zelfs 1 paneeltje aan een SMA 2.5 hangen en dat werkt al. (startvoltage verlaagd naar 50 V)

Maar dat is een 96 cell paneel van 59 Vmpp. (Sunpower X22)
Met panasonic hit, kun je eenvoudig 3 panelen plaatsen op bijvoorbeeld betonvoeten (sun-solar)
Zijn wel wat duurdere panelen (reken gerust op 233 euro voor een 340 Wp incl btw), maar leveren voldoende spanning voor op een ingang van een 1-fase omvormer.

Zie terras 360 Wp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKgjuC90oK-dEVd6fxHj0gDLyJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSn2ttwOdvThuO5aMrV3TpwL.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2021 21:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Peter90 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:59:
@schumacher goeie, dank! Is dat qua installatie en garantie ook wel goed geregeld, ervaring mee?
Nog niet :). Eind van de maand komt de installatiepartner van budget-solar.nl bij ons plaatsen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee mooi dat er wel mogelijkheden zijn op oost! Dat klinkt heel redelijk via een Enphase systeem en daar zitten dan iets hogere kosten aan, maar met 12 panelen is het wel weer aardig de moeite waard in elk geval toch.

Dat je dan met oost en west samen een heel goede opbrengst spreiding hebt is natuurlijk ook een zeer goed argument om dit te doen. Zodat je meer een vlakke grafiek hebt gedurende de hele dag zeg maar. Ligt wel een beetje aan de installatie hoek van de oost, want op een dakkapel is dit vast een veel minder steile hoek dan de 51 graden die je noemt op west. Dit is op zich wel gunstig, want dat geeft ook iets meer spreiding over de dag

@migjes kan je dit misschien even voorrekenen, die heeft daar heel mooie grafieken van ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Peter90
Dank allemaal voor de reacties! Gaan de definitieve offerte even afwachten en gaan bij de VVE aanbieder ook kijken wat evt kosten zijn van west + oost!
Pagina: 1