Overkapping polycarbonaat/hout muurbevestiging ipv staander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Hallo,

Ik will een overkapping maken van 3m diep en 5m breed. Hierop komen van polycarbonaat platen op een houten frame. Het liefst zou ik geen houten staanders gebruiken aan de kant van de buitenmuur van mijn woning waar de overkapping aan vast komt. Aan de andere kant komen wel staanders om het houten frame te ondersteunen. Ik wil dus graag muurbevestiging aan 1 kant ipv het gebruik van staanders om het houten frame te ondersteunen. Aangezien ik geen idee heb hoe ik bereken welke balkdrager dit kan dragen kwam ik hier op het forum terecht.

Het gaat om de bevestiging aan de muur van de 2 ringbalken van waarschijnlijk 22,5x7,5cm van ongeveer 5m lang. Hierop komen 6 liggers van waarschijnlijk 7,5x4,5cm van ongeveer 3m lang.

De ringbalken komen dus aan 1 kant aan de muur en de andere kant op staanders.

Ik heb nu begrepen dat ik hiervoor Ophangbeugel SAE440/76/2 zou kunnen gebruiken maar daar wil de verkoper niet van garanderen dat dit goed genoeg is voor mijn constructie.
Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!
Groeten,
Amelie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft die verkoper geen suggestie wat je dan wel moet gebruiken?
Een zwaardere variant van die beugel wellicht?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Polycarbonaatplaten wegen natuurlijk geen drol dus mijn gevoel zegt dat je daar prima een 5x7 voor kunt gebruiken bij een overspanning van 3 meter. Iets meer zou wellicht wat veiliger zijn. Verder zijn die balken van 22x7 wat mij betreft voor een dergelijke constructie zwaar overkill; zeker aan de zijde van de muur.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Harrie_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:39:
Polycarbonaatplaten wegen natuurlijk geen drol dus mijn gevoel zegt dat je daar prima een 5x7 voor kunt gebruiken bij een overspanning van 3 meter. Iets meer zou wellicht wat veiliger zijn. Verder zijn die balken van 22x7 wat mij betreft voor een dergelijke constructie zwaar overkill; zeker aan de zijde van de muur.
Houd je dan ook rekening met 30cm sneeuw die er op kan liggen, of een storm met windkracht 9 die dat zeil van 3x5 meter op probeert te tillen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Over wat voor een muur praten we hier?

Is het monteren van een lange ligger van 5m aan de muur geen optie?

In mijn ogen fraaier dan een anker/beugel om de zoveel cm..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

EMP schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:48:
[...]

Houd je dan ook rekening met 30cm sneeuw die er op kan liggen, of een storm met windkracht 9 die dat zeil van 3x5 meter op probeert te tillen?
Ja hoor, zal allemaal wel reuze meevallen. Ik zou het zelf prima aandurven met een iets grotere maat dan 5x7, een 5x10 ofzo...
Frieks schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:53:
Over wat voor een muur praten we hier?

Is het monteren van een lange ligger van 5m aan de muur geen optie?

In mijn ogen fraaier dan een anker/beugel om de zoveel cm..
Ik begrijp uit de OP dat dat ook de bedoeling is met een balk van 22,5. Maar als die balk aan de muur wordt bevestigd dan hoeft dat helemaal niet zo'n zwaar geval te zijn en volstaat een 5x7 prima met een slagplug om de meter.

[ Voor 39% gewijzigd door Harrie_ op 19-05-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
Bedankt voor jullie reacties!

De muur waaraan de balken bevestigd moeten worden is een zijmuur (2,70m) van een uitbouw, zie de foto's die ik nu heb bijgevoegd.

Hier komen dan of 2 balkendragers of inderdaad een balk (2,70m) op geschroefd (slagplug prima) waar dan de lange balken van 5m (22,5x7,5cm) op rusten. De overspanning van de ringbalk is dus 5m, de liggers waar het polycarbonaat op komt zijn 3m.

Ik hoop dat het zo duidelijker is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIpkqEJbEYLt0cISJd8UwvfUkUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/udKhpFklWEiboJ2guhICkoam.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0vRzAaR_nZqoQBEfyiAfWIyql4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b8vJ3NWqcBp1FcH9YBptnuxF.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yxt3XFPUnCGUvDlPS83acyFAaLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x52pWGYlG2vC19SMF4JmS8Kx.jpg?f=user_large

[ Voor 71% gewijzigd door avanhei op 19-05-2021 20:28 . Reden: foto's misten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
Juup schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:52:
Heeft die verkoper geen suggestie wat je dan wel moet gebruiken?
Een zwaardere variant van die beugel wellicht?
Dit was zijn suggestie maar wilde niets garanderen en vond dat ik daar zelf een Connector selector applicatie voor in moest vullen maar daar staan teveel dingen in die ik niet kan plaatsen als leek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@avanhei Wat voor staanders was je van plan om te gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Harrie_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:04:
[...]

Ja hoor, zal allemaal wel reuze meevallen. Ik zou het zelf prima aandurven met een iets grotere maat dan 5x7, een 5x10 ofzo...

[...]

Ik begrijp uit de OP dat dat ook de bedoeling is met een balk van 22,5. Maar als die balk aan de muur wordt bevestigd dan hoeft dat helemaal niet zo'n zwaar geval te zijn en volstaat een 5x7 prima met een slagplug om de meter.
Ik las het verkeerd 8)7 Ik zie dat dat inderdaad de bedoeling was.

Voor de liggers van 3 meter is 22,5 een beetje overdreven. Voor de liggers van 5 meter is het wel noodzakelijk.

Kijkend naar de volgende formule:

Overspanning in mm / 20 = minimale balkhoogte

3000/20= 150mm ( voor de 3 meter liggers dus 15x7,5)
5000/20= 250mm ( voor de 5 meter liggers dus 25x7,5)

22,5x7,5 voor 3 meter liggers zijn dus inderdaad een beetje overkill, maar nou is wel het zo dat het er fraaier uitziet wanneer je voor alles dezelfde kopmaat gebruikt.

@avanhei Ik zou dus inderdaad ook voor alles 22,5x7,5 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
Harrie_ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:08:
@avanhei Wat voor staanders was je van plan om te gaan gebruiken?
Ik dacht 15x15cm, is dat OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
Frieks schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:39:
[...]

Ik las het verkeerd 8)7 Ik zie dat dat inderdaad de bedoeling was.

Voor de liggers van 3 meter is 22,5 een beetje overdreven. Voor de liggers van 5 meter is het wel noodzakelijk.

Kijkend naar de volgende formule:

Overspanning in mm / 20 = minimale balkhoogte

3000/20= 150mm ( voor de 3 meter liggers dus 15x7,5)
5000/20= 250mm ( voor de 5 meter liggers dus 25x7,5)

22,5x7,5 voor 3 meter liggers zijn dus inderdaad een beetje overkill, maar nou is wel het zo dat het er fraaier uitziet wanneer je voor alles dezelfde kopmaat gebruikt.

@avanhei Ik zou dus inderdaad ook voor alles 22,5x7,5 gebruiken.
Voor de liggers had ik in mijn eerste post dit aangegeven:
6 liggers van waarschijnlijk 7,5x4,5cm van ongeveer 3m lang

Ik vind de 22,5 hoogte hiervoor helaas niet mooi, ik zou graag zo weinig mogelijk van de liggers zien.
Die 7,5x4,5 is mij door een houthandel aangeraden dat genoeg zou moeten zijn. Klopt dit niet? Wat zou dan de minimale maat zijn?

Harrie schreef dit: dus 5x7
Harrie_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:39:
Dank allemaal voor de reacties!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

avanhei schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Ik dacht 15x15cm, is dat OK?
Lijkt me meer dan prima. Denk dat het met 12x12 of zelfs 9x9 ook prima zou kunnen.

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar afgaande op het feit dat je polycarbonaat platen erop wil leggen geeft me het idee dat je op zoek bent naar een wat 'goedkopere' oplossing, klopt dat? Als het je niet om 'goedkoop' te doen is zou ik persoonlijk het polycarbonaat-verhaal laten vallen een een normaal recht afdak zetten met mastiek en hwa (zo een dus).

De vraag is dus, wat wil je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
Harrie_ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Lijkt me meer dan prima. Denk dat het met 12x12 of zelf 9x9 ook prima zou kunnen.

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar afgaande op het feit dat je polycarbonaat platen erop wil leggen geeft me het idee dat je op zoek bent naar een wat 'goedkopere' oplossing, klopt dat? Als het je niet om 'goedkoop' te doen is zou ik persoonlijk het polycarbonaat-verhaal laten vallen een een normaal recht afdak zetten met mastiek en hwa (zo een dus).

De vraag is dus, wat wil je?
Het belangrijkste is dat ik graag een lichtdoorlatend dak wil wat daarbij dan inderdaad niet te veel kost.
Ik zou graag zo weinig mogelijk hout zien. Vandaar ook de muurbevestiging waar ik naar op zoek ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

avanhei schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:31:
[...]

Het belangrijkste is dat ik graag een lichtdoorlatend dak wil wat daarbij dan inderdaad niet te veel kost.
Ik zou graag zo weinig mogelijk hout zien. Vandaar ook de muurbevestiging waar ik naar op zoek ben :)
Helder. Ik had de OP ook niet helemaal goed begrepen, want een overspanning van 3 meter met 7x5 (daarmee bedoel ik trouwens hetzelfde als 7,5x4,5) wordt wel echt te gortig.

Edit: tekening nog een keer bekeken; je wil 5 meter overspannen.

[ Voor 29% gewijzigd door Harrie_ op 20-05-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
Harrie_ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:35:
[...]

Helder. Ik had de OP ook niet helemaal goed begrepen, want een overspanning van 3 meter met 7x5 (daarmee bedoel ik trouwens hetzelfde als 7,5x4,5) wordt wel echt te gortig.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is uit je foto's is of je nu 3 meter wil gaan overspannen of 5 meter? Als ik naar de foto kijk van je zitje naast de schuur dan lijkt het erop dat de schuur 3 meter diep is en dat je 5 meter wil gaan overspannen. Als ik je verhaal echter lees en naar je tekening kijkt dan lijkt het erop dat de muurbalk 5 meter lang wordt en dat je 3 meter gaat overspannen.

Als je hier nog antwoord op kunt geven kan ik je vast wel een passend advies geven.
De overspanning is 5m vanaf de muur (rechterkant tekening) naar de staanders (linkerkant tekening). Hetzelfde als op de fotos.

De diepte van de overkapping is 3m, dit is iets meer dan de 'breedte' van de muur, dit is dus de afmeting van de liggers.
Op deze muur moeten dan de 2 ringbalken van 5m worden bevestigd, of met ophangbeugels of op een extra balk die tegen de muur wordt bevestigd (ongeveer 2,70m)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@avanhei

Ik zou er dit van maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZcbrR4G/tekening.png
(klik voor groot)

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie_ op 20-05-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
Super😁

De platen moeten bovenop de liggers worden vastgemaakt. De platen zelf zijn 98cm, de liggers moeten minstens 7cm breed zijn.

Betekent jouw tekening dat de balk aan de muur onder de 3 ringbalken komt en de andere liggers bovenop deze ringbalken komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

avanhei schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:18:
Super😁

De platen moeten bovenop de liggers worden vastgemaakt. De platen zelf zijn 98cm, de liggers moeten minstens 7cm breed zijn.

Betekent jouw tekening dat de balk aan de muur onder de 3 ringbalken komt en de andere liggers bovenop deze ringbalken komen?
Inderdaad, de 3 ringbalken bovenop de 5x7 aan de muur. De 5x7's zou ik er zelf tussen maken (dan krijg je een minder dik dak) maar die kun je ook prima in een lengte van 3 meter bovenop de ringbalken leggen.

Let wel: de langste maat ligt altijd naar boven, dus als je er een 5x7 op legt dan zou deze 5cm breed zijn en 7cm hoog. Waarom moeten deze 7cm breed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
@Harrie_
De profielen voor de platen zijn 7cm breed en hebben blijkbaar deze ondersteuning nodig.
Ik schat in dat het niet ok is om dan de 5x7 te gebruiken omdat deze dan de draagkracht verliest, toch? En ik dan eigenlijk een 7x7 nodig heb, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

avanhei schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:44:
@Harrie_
De profielen voor de platen zijn 7cm breed en hebben blijkbaar deze ondersteuning nodig.
Ik schat in dat het niet ok is om dan de 5x7 te gebruiken omdat deze dan de draagkracht verliest, toch? En ik dan eigenlijk een 7x7 nodig heb, klopt dat?
Klopt

Edit:
@avanhei Je zou er op zich ook een extra ringbalk tussen kunnen mikken en de 5x7's op hun kant monteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie_ op 21-05-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhei
@Harrie_ Sorry dat ik toch nog een vraag heb...

Er staan 3 ringbalken van 5m op jouw tekening, betekent dit dat 2 ringbalken echt onvoldoende is voor deze constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:33
Ik vraag me af of die muur het kan hebben. Als de wind onder je afdak komt en de boel omhoog drukt wordt je muur op trek belast; en omdat er nagenoeg geen gewicht ligt op de stenen waar je de balk aan vast schroeft heb je kans dat de bovenste rij(en) stenen worden losgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

avanhei schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:31:
@Harrie_ Sorry dat ik toch nog een vraag heb...

Er staan 3 ringbalken van 5m op jouw tekening, betekent dit dat 2 ringbalken echt onvoldoende is voor deze constructie?
Ja met 5x7's of een soortgelijke maat ga je geen 3 meter overspannen zonder dat het door gaat hangen. Als je het heel graag op wil lossen met 2 ringbalken i.p.v. 3 zul je een stuk zwaarder moeten gaan dan 5x7, dan kom je al gauw uit op 5x12 of iets van die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Gebanned schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:44:
Ik vraag me af of die muur het kan hebben. Als de wind onder je afdak komt en de boel omhoog drukt wordt je muur op trek belast; en omdat er nagenoeg geen gewicht ligt op de stenen waar je de balk aan vast schroeft heb je kans dat de bovenste rij(en) stenen worden losgetrokken.
De muur kan dat prima hebben zo te zien; is een muur van betonstenen; geen halfsteensmuurtje uit 1930.

Pagina: 1