Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-04 19:53
Al bijna vier jaar ben ik de tevreden eigenaar van een 55inch B6 OLED van LG. In de afgelopen maanden zijn er echter vreemde lijnen/vlakken aan het ontstaan, voornamelijk bij rode kleuren. De gradients in de kleuren lijken niet meer soepel te lopen maar met duidelijke lijnen. Eerst dacht ik dat het aan de kwaliteit van de bron lag (Netflix) maar ook met andere bronnen was er dat probleem. Het is voornamelijk bij rode kleuren zoals hieronder te zien, maar ook gezichten hebben bijvoorbeeld het probleem. Met het blote oog is het probleem erger dan ik op de foto kon krijgen.

Heb al met instellingen lopen spelen maar nog niet gelukt om het weg te krijgen. Iemand enig idee waardoor dit komt? Misschien beeld ik het mij in, maar het lijkt erger te worden de afgelopen weken.

Twee jaar geleden is al eens het paneel vervangen door LG onder garantie omdat de linker- en rechterhelft van de televisie een verschillende helderheid hadden.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQOgKoTeOzw6Ou_Y0XaYvjL7Oqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfdJT3BmK5p5qabuDbBPdXxB.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MrBrickALot op 19-05-2021 20:52)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:20

SambalBij

We're all MAD here

Misschien nog bepaalde settings die niet optimaal staan ingesteld? Ruisonderdrukking, scherpte, etc...?
(edit: hoewel dan zou het niet erger moeten worden na verloop van tijd... Of het gaat je meer opvallen, dat kan ook natuurlijk)

[ Voor 38% gewijzigd door SambalBij op 19-05-2021 20:35 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBrickALot
Geen idee waarom de titel van mijn post alleen de naam van het product is, zal wel foutje hebben gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mogelijk inbranden, alhoewel de foto niet echt te interpreteren is als inbranden, dus wie weet is er wat anders aan de hand. Tover eens een egaal rood scherm op je beeld, dan kunnen we goed zien hoe het met de uniformiteit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FxDf
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-02-2022
Handig filmje om egale kleuren RGB te fotograferen.

YouTube: Monitor Color Test / Monitor-Farbtest (RGB/CMYK) (1080p)

Lukt de link niet: youtube app op de tv openen, zoeken op monitor test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vaak is dit idd door teveel compressie, dan worden verschillende kleuren uit een kleurovergang gecompressed naar 1 kleur.
Doet me altijd denken aan de eerste divx van The Matrix van vroeger :)

Als je het bij andere bronnen als Hdtv/ Blueray ook hebt zou ik het ook niet weten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBrickALot
Net geprobeerd met een egaal rood scherm en dat ziet er probleemloos uit. Wellicht dat het dan toch de bron is. Zal misschien vanavond nog even de PS5 eraan hangen met een blu-ray. Het vreemde is meer dat ik de tv al vier jaar heb en mijn vrouw en ik het de afgelopen tijd steeds meer begon op te vallen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:20

SambalBij

We're all MAD here

Misschien nog bepaalde settings die niet optimaal staan ingesteld? Ruisonderdrukking, scherpte, etc...?
(edit: hoewel dan zou het niet erger moeten worden na verloop van tijd... Of het gaat je meer opvallen, dat kan ook natuurlijk)

[ Voor 38% gewijzigd door SambalBij op 19-05-2021 20:35 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBrickALot
Hier nog twee foto's, het is zeker niet de compressie, daarvoor is het effect veel te sterk. Nogmaals, het is heel moeilijk vast te leggen met een camera...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVIs10he-Fqc4uacoINl7350nuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KyfPFZjUKhP5dB4EwjTjOSR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-NCA9S-0s0NGE_VzfULC6rorrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/815ZtjyY0UTfTShPHxlJSHd8.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat bij de tweede foto om de rode lijnen, niet de blauw-grijze vormen, dit komt door de camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FxDf
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-02-2022
Is de software up to date? Wellicht scheelt een factory reset. Beeld verbeteraars laag of uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBrickALot
Gevonden wat het probleem was :)

Mijn nieuwe Chromecast (Google TV) stond blijkbaar ingesteld om alle content weer te geven in HDR modus, ook wanneer de beelden geen HDR bevatten....

Nu veranderd zodat het alleen gebruikt wordt bij specifieke HDR content.

Vreemd waarom een DVD ook het probleem leek te geven maar vooralsnog lijkt het opgelost. Bedankt voor de verschillende input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MrBrickALot schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:52:
Gevonden wat het probleem was :)

Mijn nieuwe Chromecast (Google TV) stond blijkbaar ingesteld om alle content weer te geven in HDR modus, ook wanneer de beelden geen HDR bevatten....

Nu veranderd zodat het alleen gebruikt wordt bij specifieke HDR content.

Vreemd waarom een DVD ook het probleem leek te geven maar vooralsnog lijkt het opgelost. Bedankt voor de verschillende input!
Dvd is dan ook geen HD source en heeft flinke compressie :)

Had niet verwacht dat een chromecast met HDR/geen HDR ook zon zelfde issue zou geven :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2021 20:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1