Acer Nitro AN-515-51 crasht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aard77
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 12:37
Mijn vraag

Ik heb een Acer Nitro AN 515-51 uit eind 2017, gekocht begin 2018. Ik gebruik hem voornamelijk voor gamen (Skyrim, Dragon Age Inquisition, Civ VI). Ging iets meer dan twee jaar goed. daarna begon hij te crashen, met name tijdens Civ VI. duurde eerst drie kwartier, maar later binnen één of twee beurten en ook bij andere spellen die ik speel. Op een gegeven moment kwam ik er achter dat het zich niet voor doet als ik alleen op de accu speel (dus zonder netspanning)

Systeem:

Acer Nitro AN515-51
CPU i5-7300 HQ 2,5 GHz
GPU GeForce 1050 GTX
8 GB RAM
SSD 125 GB
HDD 1TB

Wat heb ik inmiddels gedaan:

- Fans uitgezogen. Dat heeft even geholpen.
- accu ontkoppeld, dus alleen netstroom. maakte geen verschil.
- Laptop weggebracht aar een reparateur. Die hebben allerlei testjes gedaan en kwamen tot de conclusie dat zowel de HDD en SSD niet goed functioneerden en dat door het schrijven van en naar slechte sectoren de laptop crashte.
- Het leek me wat onwaarschijnlijk dat het aan de schijven lag, maar na drie kwart jaar heb ik een nieuwe SSD er ingezet en Windows opnieuw geïnstalleerd. Hij is sindsdien een paar keer gecrasht, zonder dat ik veel deed. Een keer was terwijl ik Norton aan het installeren was.

Dus de vraag is: iemand enig idee waar het aan kan liggen?

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:04
Aard77 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:17:
Mijn vraag

Ik heb een Acer Nitro AN 515-51 uit eind 2017, gekocht begin 2018. Ik gebruik hem voornamelijk voor gamen (Skyrim, Dragon Age Inquisition, Civ VI). Ging iets meer dan twee jaar goed. daarna begon hij te crashen, met name tijdens Civ VI. duurde eerst drie kwartier, maar later binnen één of twee beurten en ook bij andere spellen die ik speel. Op een gegeven moment kwam ik er achter dat het zich niet voor doet als ik alleen op de accu speel (dus zonder netspanning)

Systeem:

Acer Nitro AN515-51
CPU i5-7300 HQ 2,5 GHz
GPU GeForce 1050 GTX
8 GB RAM
SSD 125 GB
HDD 1TB

Wat heb ik inmiddels gedaan:

- Fans uitgezogen. Dat heeft even geholpen.
- accu ontkoppeld, dus alleen netstroom. maakte geen verschil.
- Laptop weggebracht aar een reparateur. Die hebben allerlei testjes gedaan en kwamen tot de conclusie dat zowel de HDD en SSD niet goed functioneerden en dat door het schrijven van en naar slechte sectoren de laptop crashte.
- Het leek me wat onwaarschijnlijk dat het aan de schijven lag, maar na drie kwart jaar heb ik een nieuwe SSD er ingezet en Windows opnieuw geïnstalleerd. Hij is sindsdien een paar keer gecrasht, zonder dat ik veel deed. Een keer was terwijl ik Norton aan het installeren was.

Dus de vraag is: iemand enig idee waar het aan kan liggen?

...
Als fans uitzuigen tijdelijk heeft geholpen klinkt dit als een hitteprobleem. Hoe warm wordt alles tijdens een game of vlak voor/tijdens een crash?
Als er geen garantie meer op zit zou je kunnen kijken of je de laptop helemaal uit elkaar kan halen en de koelpasta kan vervangen; tijdens die hele ontmanteling kan je hem dan ook helemaal van binnenuit schoonmaken.

Als je op de accu speelt wordt alles vaak een stuk minder heet want de CPU en GPU klokken dan vaak (iets) terug. Dat kan het verschil tussen adapter en accu verklaren. Maar meten is weten, dus eerst zou ik aanraden eens te kijken wat de temperaturen doen tijdens gamen en eventueel rond crashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat gebeurt er precies? Acer heeft een veiligheidssysteem ingebouwd wat er voor zorgt dat de laptop uitschakelt zodra je die openschroeft. Dat werkt zo goed dat een los schroefje er al voor zorgt dat het systeem er willekeurig mee stopt, en dan alleen als je op de accu draait. Bizar, maar waar. Ik heb het bij de laptop van mijn zoon meegemaakt. Op internet heb ik toen dit verhaal gevonden. De schroeven aandraaien loste het probleem op, totdat de schroeven we los gingen zitten. My 2-cents, loop alle schroefjes periodiek na.

Toevoeging: zoek maar eens op "acer random shutdown loose screws"

[ Voor 6% gewijzigd door KabouterSuper op 19-05-2021 15:27 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laat MSI afterburner eens meelopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.