Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonjaaa
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09-2021
Halloo!

Mijn naam is Sonja, mijn man werkt in de metaalbewerking en is helaas na 32 jaar trouwe dienst ontslagen door corona vorig jaar april bij zijn werkgever.

Hij heeft een nieuwe baan, ook in de CAO metaalbewerkingsbedrijf, vanaf 1 juli 2020. In zijn contract staat dat het contract van rechtswege eindigt op 30 juni 2021.

Mijn man heeft een andere baan (buiten de metaal) aangeboden gekregen en vraagt zich nu twee dingen af:

-Is hij verplicht om een maand van te voren aan te geven dat hij wat anders heeft, en dat hij niet wilt verlengen bij zijn huidige werkgever?

-Is zijn werkgever verplicht om een maand van te voren aan te geven dat ze het contract wel of niet willen verlengen, of voldoen ze aan deze aanzegtermijn omdat het contract van rechtswege eindigt op 30-6?

Zelf 25+ jaren actief geweest in de HR administratie, maar ik lees dat de regels sinds 2015 veranderd zijn, het is er voor deze dame in ieder geval niet makkelijker op geworden.

Hopende dat jullie ons kunnen helpen!

ALvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:24
Nee hoor, het huidig contract eindigt gewoon op 30 juni 2021.
Voor die tijd zal de huidige werkgever een nieuw contract moeten aanbieden.

Het is wel uiteraard netjes om het tijdig aan te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:52:
Halloo!

Mijn naam is Sonja, mijn man werkt in de metaalbewerking en is helaas na 32 jaar trouwe dienst ontslagen door corona vorig jaar april bij zijn werkgever.

Hij heeft een nieuwe baan, ook in de CAO metaalbewerkingsbedrijf, vanaf 1 juli 2020. In zijn contract staat dat het contract van rechtswege eindigt op 30 juni 2021.

Mijn man heeft een andere baan (buiten de metaal) aangeboden gekregen en vraagt zich nu twee dingen af:

-Is hij verplicht om een maand van te voren aan te geven dat hij wat anders heeft, en dat hij niet wilt verlengen bij zijn huidige werkgever?

-Is zijn werkgever verplicht om een maand van te voren aan te geven dat ze het contract wel of niet willen verlengen, of voldoen ze aan deze aanzegtermijn omdat het contract van rechtswege eindigt op 30-6?

Zelf 25+ jaren actief geweest in de HR administratie, maar ik lees dat de regels sinds 2015 veranderd zijn, het is er voor deze dame in ieder geval niet makkelijker op geworden.

Hopende dat jullie ons kunnen helpen!

ALvast bedankt!
als het contract afloopt per 30-juni hoor je een maand van te voren (schriftelijk) op de hoogte gesteld te worden van een eventuele verlening of be-eindiging .. bij be-eindiging is de werkgever een maand nog verplicht o.a je ziekte geld uit te keren.. en moet jij je dus daar ziek melden.

stap je over naar een nieuwe baan met bv een beter salaris / meer doorgroei mogelijkheden en heb je een contract getekend .. dan kan je totdat je binnen stapt alle kanten op (duh) .. zolang je niet in de proeftijd ontslagen word (er is immers geen opgave van reden nodig) is er eigenlijk niks aan de hand.

Ben je verplicht om aan te geven ?
Als het contract afloopt en ze geven aan niet door te willen, ben je niet meldings plichtig.

de uitdaging zit hem meer in als ze bv een nieuw contract aanbieden met andere voorwaarden beter/slechter of je dan verwijtbaar werkeloos bent als je de andere baan aanneemt..
bv ga je er op vooruit met bv 6 a 7 maanden contract naar een jaar contract of meer salaris is dat een vrij logische stap.

Maar je kan beter bij UWV uitzoeken wanneer je verwijtbaar werkeloos bent ..

ps de oude werkgever is wel verplicht een transitie vergoeding te geven als ze "te laat" melden ..dat ze geen intentie hebben om door te gaan ik weet niet 100% of dat ook in jou geval van toepassing is.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 19-05-2021 14:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
[...]

Nee. De aanzegplicht geldt alleen voor de werkgever. Het is wel netjes, maar zeker niet verplicht.
Ja, de werkgever moet in het geval van een termijncontract wel tijdig aangeven als ze niet willen verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: Als werknemer hoef je bij een aflopend contract helemaal niets te doen. Opzegtermijn is alleen van toepassing als je tussentijds weg gaat.

2: Einde contract en aanzegging zijn twee verschillende dingen. Het einde van het contract geeft simpelweg aan tot wanneer dit contract loopt. Aanzeggen betekent dat je tegen de werknemer vertelt of er wel of geen opvolgend contract komt. Aanzeggen kan ook al in het contract gebeuren, maar dan moet er dus expliciet in staan dat er geen opvolgend contract komt. Staat dat er niet in, dan moet de werkgever dit alsnog doen - gebeurt dat niet (op tijd), dan kan je een vergoeding opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Drs Ben

Dank je wel voor je bericht!

We snappen dat het netjes is vanuit onze kant, maar willen eigenlijk afwachten wat de huidige werkgever zelf eventueel nog aanbied. Deze hebben mondeling tussen neus en lippen door aangegeven verder te willen. Mijn man heeft toen gezegd dat ze een nieuw contract moesten opstellen omdat hij ook met een andere partij in gesprek was.

Dat was eerste week april, en tot op heden hebben we nog niks gehoord.

Is het de werkgever verwijtbaar als ze voor 1 juni niks laten horen over een nieuw contract?

vso

Dank voor je bericht!

Dit is eigenlijk mijn concrete vraag, moet de werkgever dit schriftelijk aangeven, ondanks dat het contract aangeeft dat het van rechtswege zal eindigen.

Voldoen ze niet al aan de aanzegtermijn omdat dit zo duidelijk in het contract staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
vso schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:02:
[...]

[...] en moet jij je dus daar ziek melden.

[...]

Maar je kan beter bij UWV uitzoeken wanneer je verwijtbaar werkeloos bent ..
Zoals ik OP lees is er geen sprake van ziekte of werkloosheid.

Verwijtbaarheid hoef je geen zorgen over te maken. Je stapt over van de ene baan naar de andere. Ook als je die 2e baan kwijt raakt, is het niet meteen verwijtbaar. Het zou een mooie boel worden want dan kun je eigenlijk nooit overstappen van baan zonder dat UWV "eigen schuld" kan zeggen.
Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:08:

Dit is eigenlijk mijn concrete vraag, moet de werkgever dit schriftelijk aangeven, ondanks dat het contract aangeeft dat het van rechtswege zal eindigen.

Voldoen ze niet al aan de aanzegtermijn omdat dit zo duidelijk in het contract staat?
Dat is precies wat de aanzegverplichting regelt: de werkgever moet tijdig aankondigen als er niet wordt verlengd. Een AO voor bepaalde duur is in zichzelf geen aankondiging.

Maar de hele focus op deze aanzegverplichting is niet zo nuttig. Nieuwe baan. Who cares of de oude baas wel of niet wil verlengen?

[ Voor 35% gewijzigd door t_captain op 19-05-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:00
Drs Ben

Dank je wel voor je bericht!

We snappen dat het netjes is vanuit onze kant, maar willen eigenlijk afwachten wat de huidige werkgever zelf eventueel nog aanbied. Deze hebben mondeling tussen neus en lippen door aangegeven verder te willen. Mijn man heeft toen gezegd dat ze een nieuw contract moesten opstellen omdat hij ook met een andere partij in gesprek was.

Dat was eerste week april, en tot op heden hebben we nog niks gehoord.

Is het de werkgever verwijtbaar als ze voor 1 juni niks laten horen over een nieuw contract?

vso

Dank voor je bericht!

De aanzegplicht geldt juist voor aflopende contracten. Je moet tijdig (minimaal 1 maand van tevoren) en schriftelijk te horen krijgen of je contract wel of niet wordt verlengd.

Zoekterm in google: aanzegplicht.

https://ak-advocaten.eu/a...ijdelijk-arbeidscontract/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
T captain

Dank voor je bericht!

Fijn om te horen dat we zelf geen verplichting hebben.

Geven ze niet al aan dat het contract eindigt van rechtswege? Of is dit niet genoeg?

Silver

Ook jij dank voor je input, mijn man en ik hebben ons suf gezocht gisteren naar dit onderwerp. Veel sites, waaronder het juridisch loket, geven aan dat het nodig is vanuit de werkgever om aan te geven of ze verlengen, maar we weten niet of ze aan deze verplichting hebben voldaan, omdat in het contract staat dat deze van rechtswege zal eindigen.

Kpg

Dank voor je reactie!

Onze vraag is ook of ze al hebben 'aangezegd' doordat ze in het contract vermelden dat deze van rechtswege zal eindigen op 30 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:00
Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:14:
T captain

Dank voor je bericht!

Fijn om te horen dat we zelf geen verplichting hebben.

Geven ze niet al aan dat het contract eindigt van rechtswege? Of is dit niet genoeg?

Silver

Ook jij dank voor je input, mijn man en ik hebben ons suf gezocht gisteren naar dit onderwerp. Veel sites, waaronder het juridisch loket, geven aan dat het nodig is vanuit de werkgever om aan te geven of ze verlengen, maar we weten niet of ze aan deze verplichting hebben voldaan, omdat in het contract staat dat deze van rechtswege zal eindigen.

Kpg

Dank voor je reactie!

Onze vraag is ook of ze al hebben 'aangezegd' doordat ze in het contract vermelden dat deze van rechtswege zal eindigen op 30 juni.
Met dat laatste heb je wel een terecht punt, het kan inderdaad ook al in de werkgeversovereenkomst opgenomen zijn. Maar ik weet niet wat er precies in je overeenkomst over staat. Dat er staat dat de overeenkomst van rechtswege eindigt alleen, is niet voldoende om te tellen als aanzegplicht. Naar mijn idee kan dat ook alleen maar bij verlenging (met als risico voor de werkgever dat het als contract voor onbepaalde tijd kan worden gezien).

[ Voor 22% gewijzigd door G33st op 19-05-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:46
Halloo!

Nee
Ja. Er zijn wel werkgevers die proberen dit 'op te lossen' door in het contract al een aanzegging op te nemen, maar dat lijkt juridisch niet houdbaar. Het gevolg van niet tijdig aanzeggen is verplichting tot schadevergoeding.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:14:
Zoals ik al schreef: het aflopen van het eerste contract staat echt los van het aanzeggen. Ook als er wel een verlenging zou zijn, zou het eerste contract aflopen.
Dus: het eerste contract loopt hoe dan ook af eind juni. Aanzeggen betekent dat de werkgever laat weten of er wel of niet een volgende contract komt. Als dat er niet expliciet in staat, is de aanzegging dus nog niet gedaan. En zal dat dus alsnog gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
.

[ Voor 99% gewijzigd door Sonjaaa op 29-05-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

t_captain schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:11:
Zoals ik OP lees is er geen sprake van ziekte of werkloosheid.
Dat zeg ik ook niet, maar net zoals de transitie vergoeding "verplicht" is .. is dit ook een verplichting,
wel handig er rekening mee te houden. (dit is nieuw en de ex-HR medewerker c.q TS is niet van alles op de hoogte)

Als de huidige werkgever aangeeft dat hij niet verlengt dan moet je nog steeds aangeven bij UWV een week van te voren oid dat je huidig werk ophoud ..
Verwijtbaarheid hoef je geen zorgen over te maken. Je stapt over van de ene baan naar de andere. Ook als je die 2e baan kwijt raakt, is het niet meteen verwijtbaar. Het zou een mooie boel worden want dan kun je eigenlijk nooit overstappen van baan zonder dat UWV "eigen schuld" kan zeggen.
Het lijkt me sterk dat je de poen neerlegt als jou verhaal onzin blijkt te zijn :? die kans is momenteel nog aanwezig om dat er niet aangegeven (schriftelijk) als ik de TS lees .. dat ze willen stoppen. en ja dit geld ook bij een tijdelijk contract
--> 1 januari 2020 is de ingangsdatum van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (Wab)

Overstappen van baan is een risico, en het word beoordeeld door een mens .. bij UWV .

Maar om de discussie niet te verlengen, ALS de huidige werkgever aangeeft niet door te willen gaan zit je in de regel wel snor ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:42:
Ik zie trouwens dat mijn man ook gebonden is aan een concurrentie-, relatie- en boetebeding, maar dit mag helemaal niet in een tijdelijk contract toch?
Klopt, dus die bepalingen zijn nietig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Over de nieuwe werkgever maken wij ons geen zorgen. Mijn man is op zijn retour en geniet ervan het jongere spul te begeleiden. Bij zijn huidige werkgever zou hij deze kans krijgen, maar in de praktijk staat hij elke dag nog zelf zwaar te beunen.

Zijn (eventuele) nieuwe werkgever geeft hem die kans wel, en dat staat ook in zijn functieomschrijving in het contract.

StevenK

Fijn om te horen, dat scheelt al een hoop. Is het slim om eventueel met de werkgever om tafel te gaan en dit aan te kaarten, en vast te laten leggen in een vaststellingsovereenkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:54:

StevenK

Fijn om te horen, dat scheelt al een hoop. Is het slim om eventueel met de werkgever om tafel te gaan en dit aan te kaarten, en vast te laten leggen in een vaststellingsovereenkomst?
Die moeite zou ik niet eens nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

StevenK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Klopt, dus die bepalingen zijn nietig.
Volgens mij mag dit enkel in een contract van bepaalde tijd wanneer er een sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Dat gezegd hebbende, ik kan mij dit overigens bij een dertien in dozijn metaalbewerker niet zo snel voorstellen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
.

[ Voor 99% gewijzigd door Sonjaaa op 29-05-2021 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:51:
[...]

Ik ben in ieder geval van mening dat ze in bovenstaande niet aangeven dat het om zwaarwegende bedrijfsbelangen gaat, en al helemaal niet om welke belangen dan.

Enige vraag blijft of de werkgever voldoet aan de aanzegtermijn omdat ze de bepalingen in het contract hebben gezet.
De bedingen acht ik ook nietig. Er is geen enkel bedrijfsbelang gespecificeerd.

Over het aanzeggen: onderscheid bestaat tussen OPzeggen en AANzeggen.

- Opzeggen
Bij OPzeggen gaat het om het einde van de arbeidsovereenkomst. Door in het contract op te nemen dat het einde 'van rechtswege' zal plaatsvinden is geen OPzeggingshandeling meer nodig. Een contract dat niet van rechtswege eindigt vereist nog een additionele opzegging in de trant van "beste heer X, vanaf DATUM is je arbeidsovereenkomst officieel tot een einde gekomen".

- Aanzeggen
Bij AANzeggen gaat het om het aangeven bij de werknemer of zijn overeenkomst zal worden verlengd. Vanuit het oogpunt dat de werknemer tijdig op zoek moet naar een nieuwe baan heeft de overheid de aanzeggingsverplichting in het leven geroepen. Dit houdt in de dat werkgever uiterlijk één maand voor het einde van de arbeidsovereenkomst moet informeren of zal worden verlengd. Doet de werkgever dit niet is hij de werknemer een vergoeding verschuldigd. Deze vergoeding ziet op het loon over de periode waarin de werkgever te laat is geweest met de aanzegging. Zegt de werknemer niks dan heeft de werkgever recht op één maandsalaris. Dit alles zodat de werknemer de gelegenheid houdt om minimaal één maand een nieuwe baan te zoeken. Zie ook https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Resumé: de werkgever moet formeel nog aanzeggen. Doet hij dit geheel niet heb je recht op één maandsalaris vergoeding. Opzeggen hoeft de werkgever niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 19-05-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Mr. Storm

Dank je wel voor je aanvulling, fijn om te horen dat je het met ons eens bent wat betreft de bedingen.

Tevens dank voor je heldere uitleg over de op- en aanzegtermijn. De site van de Rijksoverheid kennen we, maar omdat onderstaande werd vermeld, wisten we niet of de werkgever al had voldaan aan deze plicht toen we het contract aangingen omdat het contract aangeeft dat het van rechtswege eindigt op 30 juni.

- Geeft de werkgever meteen bij de aanvraag van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan dat er geen opvolgend contract is? Ook dan voldoet hij aan de aanzegverplichting.

We begrijpen nu dat de werkgever, ondanks dat het contract aangeeft dat het van rechtswege eindigt op 30-6, verplicht is dit schriftelijk te bevestigen.

Dus als mijn man besluit om bij de nieuwe werkgever te tekenen voor zijn laatste jaartjes, dan kan hij op het moment dat de werkgever te laat, of niet, aangeeft dat hij het contract wel wilt verlengen alsnog een vergoeding eisen?

Klinkt misschien raar dit, maar na het ontslag vorig jaar zijn we er niet op vooruitgegaan, en kunnen het goed gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Mr. Stom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:38:
[...]

Resumé: de werkgever moet formeel nog aanzeggen. Doet hij dit geheel niet heb je recht op één maandsalaris vergoeding. Opzeggen hoeft de werkgever niet meer.
Klopt, behalve als hij na twee weken aanzegt, dan heb je recht op twee weken salaris. Dit werkt evenredig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Sonjaaa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:19:
Mr. Storm

Dank je wel voor je aanvulling, fijn om te horen dat je het met ons eens bent wat betreft de bedingen.

Tevens dank voor je heldere uitleg over de op- en aanzegtermijn. De site van de Rijksoverheid kennen we, maar omdat onderstaande werd vermeld, wisten we niet of de werkgever al had voldaan aan deze plicht toen we het contract aangingen omdat het contract aangeeft dat het van rechtswege eindigt op 30 juni.

- Geeft de werkgever meteen bij de aanvraag van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan dat er geen opvolgend contract is? Ook dan voldoet hij aan de aanzegverplichting.

We begrijpen nu dat de werkgever, ondanks dat het contract aangeeft dat het van rechtswege eindigt op 30-6, verplicht is dit schriftelijk te bevestigen.

Dus als mijn man besluit om bij de nieuwe werkgever te tekenen voor zijn laatste jaartjes, dan kan hij op het moment dat de werkgever te laat, of niet, aangeeft dat hij het contract wel wilt verlengen alsnog een vergoeding eisen?

Klinkt misschien raar dit, maar na het ontslag vorig jaar zijn we er niet op vooruitgegaan, en kunnen het goed gebruiken...
De werkgever heeft in het contract alleen maar aangegeven dat de overeenkomst automatisch eindigt. De werkgever heeft niet (althans, volgens de informatie die je hier hebt gedeeld) laten weten wat hij vervolgens gaat doen: wel of geen opvolgend contract. Dat moet hij nog steeds doen.

Doet de werkgever dat niet kun je voor elke dag die hij te laat is een vergoeding eisen voor het loon over die dag. De vergoeding varieert dus van 0 dagen (werkgever is op tijd) en 1 dag t/m één maand indien de werkgever te laat is.

Als de werkgever dus niet heeft aangezegd stuur je na die maand een briefje. Doe dit op tijd: de vervaltermijn om te claimen is twee maanden.

Waar je het over financiële afwikkeling hebt: let ook op dat de uitstaande niet opgenomen vakantiedagen ook worden uitbetaald (en het opgebouwde maar niet uitgekeerde vakantiegeld ook). Maar dat weet je vanuit je HR-achtergrond ongetwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:46
Onder welke omstandigheden zou je man willen blijven werken bij zijn huidige bedrijf? Of zit hij met zijn hoofd al bij de nieuwe werkgever? Want in het geval van dat laatste zou ik me niet te druk maken over de verplichtingen van de huidige werkgever.
Wel zou ik netjes aangeven dat je man met plezier er een jaar heeft gewerkt, maar dat hij per 1 juli een andere baan heeft aangenomen waar hij een rol krijgt waarin hij nog verder kan groeien. Zo hebben ze duidelijkheid en verbrand je geen bruggen. Je weet nooit wanneer je de huidige werkgever nog nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
[...]

als het contract afloopt per 30-juni hoor je een maand van te voren (schriftelijk) op de hoogte gesteld te worden van een eventuele verlening of be-eindiging .. bij be-eindiging is de werkgever een maand nog verplicht o.a je ziekte geld uit te keren.. en moet jij je dus daar ziek melden.
Euh, WTF :?

Dus omdat een contract vanwege een WEDERZIJDSE afspraak af/verloopt moet je je maar ziekmelden omdat je dan recht hebt op een maand doorbetaling 8)7

Volgens mij hoeft be-eindiging niet aangegeven te worden, want dat weet je al op moment van tekenen. Het kan hoogstens verlengt worden. Dat het netjes is om aan te geven om niet te verlengen, dat dan weer wel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ybos schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Dus omdat een contract vanwege een WEDERZIJDSE afspraak af/verloopt moet je je maar ziekmelden omdat je dan recht hebt op een maand doorbetaling 8)7

Volgens mij hoeft be-eindiging niet aangegeven te worden, want dat weet je al op moment van tekenen. Het kan hoogstens verlengt worden. Dat het netjes is om aan te geven om niet te verlengen, dat dan weer wel :Y
zo'n reactie zeg ik --> verdiep je maar op het internet .. deze insteek vind ik niet fris ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ybos schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:09:
[...]

De situatie/intentie ziekmelden is helemaal niet ter sprake gekomen. De OPzegging is dus al gebeurd in dit tijdelijke contract., maar dat neemt niet weg dat een tijdige AANzegging verplicht is vanuit de werkgever.

(zie ik nou de koffie/thee smiley over t hoofd?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48
StevenK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:22:

Ja. Er zijn wel werkgevers die proberen dit 'op te lossen' door in het contract al een aanzegging op te nemen, maar dat lijkt juridisch niet houdbaar. Het gevolg van niet tijdig aanzeggen is verplichting tot schadevergoeding.
Heb je hier een bron of uitspraak van?
In het verleden was het wel mogelijk een zogeheten 'aanzegging bij voorbaat' als aparte bepaling in het contract op te nemen. Het contract is schriftelijk dus aan die eis is dan ook voldaan.
Of is dit recent gewijzigd?
vso schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:18:
zo'n reactie zeg ik --> verdiep je maar op het internet .. deze insteek vind ik niet fris ..
Je eigen advies kan je ook zelf ter harte nemen, volgens mij heb je het namelijk fout.
Als het dienstverband is beëindigd is er doorgaans geen doorbetalingsverplichting voor de werkgever bij ziekte.
Daar is het UWV met de ziektewet voor.
Ziek worden binnen 4 weken na einde dienstverband geeft wel een iets andere situatie met de zogeheten nawerking ziektewet. Echter is het dan nog steeds zo dat de werknemer de ziektewetuitkering van het UWV krijgt.
Een uitzondering hierop zijn de zogeheten eigenrisicodragers ziektewet, maar die moeten langer dan 1 maand betalen. (tot 2 jaar met een beetje pech)
Dat de werkgever via een omweg (premiedifferentiatie) vaak toch de kosten van de ziektewetuitkering betaalt is een ander verhaal.
ps de oude werkgever is wel verplicht een transitie vergoeding te geven als ze "te laat" melden ..dat ze geen intentie hebben om door te gaan ik weet niet 100% of dat ook in jou geval van toepassing is.
Er is een wezenlijk verschil tussen transitievergoeding en de sanctie of vergoeding in verband met niet in acht nemen aanzegtermijn. Het één sluit het ander niet uit en ook de manier waarop het bedrag wordt berekend is anders.
De bedingen acht ik ook nietig. Er is geen enkel bedrijfsbelang gespecificeerd.
@Ardana heeft geloof ik nog wel 1 of 2 dingen te zeggen over vage concurrentiebedingen die zogenaamd altijd nietig zouden zijn.

IANAL: I am not a lawyer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:22
@Sonjaaa Luister aub naar @StevenK of naar mij (;)) v.w.b. dergelijke vraagstukken. Zeg ik met een knipoog want er zullen vast meer mensen enige kennis van zaken hebben, maar sommigen hebben er werkelijk waar geen kaas van gegeten, al pretenderen ze het tegenovergestelde.
Bij dit soort topics komt er zoveel bullshit langs, o.a. van dhr. @vso. Helemaal niet erg als je ergens niet 100% zeker van op de hoogte bent of wanneer je twijfelt, maar breng het dan ook niet zo stellig. Ik heb zelf de wijsheid ook niet in pacht en moet ook geregeld nog e.e.a. opzoeken of natrekken, maar het is in ieder geval wel mijn vakgebied. En dat geldt volgens mij ook voor @StevenK.

@ybos Dit moet dus wel bij een aflopend contract, daar gaat juist de hele discussie over: de aanzegtermijn, artikel 7:668 BW.
@StevenK Als ik me niet vergis bestaat er juist jurisprudentie waarbij werkgever al aanzegt bij aanvang van het dienstverband en waarbij de rechter heeft geoordeeld dat dit inderdaad volstaat (want dit is minimaal één maand voor het einde van de ao).
Daar lijkt hier geen sprake van te zijn, heb niet alles in dit topic gelezen verder.

@Sonjaaa Volgens mij heb jij je antwoorden wel, namelijk heel simpel: je man hoeft niets te doen en de werkgever dient tijdig aan te zeggen. Voor elke dag dat de werkgever te laat is met aanzeggen kan je tevens een vergoeding opeisen, met een maximaal bedrag van één maandsalaris (want je kunt slechts max. één maand te laat aanzeggen).
Ben je zeker van een nieuwe baan, ga je dus niet in op een aanbod tot verlenging. Geen nieuwe baan en je weigert het aanbod? In principe geen recht op WW, want verwijtbaar werkloos. In hoeverre het UWV dit ook daadwerkelijk checkt is een tweede..

Edit: of naar @daan!, die net heeft gereageerd zie ik hehe. Hij is namelijk ook correct. Mbt een concurrentiebeding kan eigenlijk alleen de rechter hier over oordelen, echter mag het in principe niet in een tijdelijke ao. Je wordt dan namelijk onevenredig hard benadeeld (baan kwijt en niet voor de concurrent in je vakgebied mogen werken).
Echter zijn er dus situaties mogelijk waarbij een werkgever het belang (schriftelijk) goed kan onderbouwen, waardoor het alsnog redelijk wordt geacht en dus standhoudt.
Edit 2: even de tijd genomen wat terug te lezen en @Mr. Stom zegt min of meer hetzelfde, credits voor hem ook. Volgens mij is Sonja wel geholpen nu :P

[ Voor 21% gewijzigd door remzor op 21-05-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15

igmar

ISO20022

Nee. Het is wel zo netjes. Op 1 juli gaan werken betekend echter verlenging van de overeenkomst onder dezelfde voorwaarden.
Dat is verplicht voor contracten voor > 6 maand. Je kan dit meteen in het contract zetten, maar dat moet er expliciet instaan dat er geen opvolgend contract is. Een eindiging van rechtswege is dat niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sonjaaa
Toch nog even een laatste update hierover.

Gisteren is mijn man op kantoor geroepen bij de grote baas en zijn leidinggevende.

Het ging slecht met het bedrijf, en tevens vervult hij zijn functie niet goed volgens hun.
Afgelopen maand zijn er nog drie nieuwe medewerkers aangenomen, en in eerdere evaluaties heeft hij altijd een goede beoordeling ontvangen, maar dat terzijde.

Uiteindelijk heeft de werkgever voldaan aan de aanzegtermijn en hem voor 1 juni verteld dat ze zijn contract niet gaan verlengen.
Mijn man is hier is niet ontevreden mee, omdat hij zelf ook niet tevreden was over het bedrijf en zijn functioneren hierin.

Na 30 juni zal mijn man WW aanvragen en hier drie maanden gebruik van maken. Wegens de bouwvak, en onze eigen vakantie in september kan hij pas 1 oktober beginnen in zijn nieuwe functie.
3 maanden zonder geld was wel lastig geworden in onze situatie. We zijn niet ontevreden met hoe de situatie is gelopen. Nu heeft mijn man nog recht op een transitievergoeding en op WW. Als zijn contract wel werd verlengd had hij hier geen recht op gehad omdat hij verwijtbaar werkloos was geweest.

Aankomende maand staat nog een gesprek gepland om de bedingen die opgenomen zijn in het contract te bespreken. Onze jurist geeft, net als jullie, aan dat ze niet rechtsgeldig zijn, maar ik heb mijn man toch verteld dat de makkelijkste manier is om in gesprek te gaan hierover.

Wij danken iedereen in dit topic voor zijn of haar hulp en wensen iedereen een fijn weekend! Mijn man moet nog ruim twee jaar overbruggen tot aan zijn pensioen, en we hebben goede hoop dat hij tot die tijd bij zijn nieuwe werkgever gaat blijven. Hij heeft zelf onwijs veel plezier in het werk wat ze hier doen, en hij is trots op zijn nieuwe functie waarin hij wat meer begeleidende taken gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 28-09 16:59

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sonjaaa schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:03:
Uiteindelijk heeft de werkgever voldaan aan de aanzegtermijn en hem voor 1 juni verteld dat ze zijn contract niet gaan verlengen.
Als het alleen gezegd is dan is er dus niet aan de wettelijke eis van aanzegging voldaan. De werkgever moet minimaal 30 dagen voor het einde van het contract schriftelijk aanzeggen. Als het alleen mondeling gedaan is, dan heeft je man dus recht op een extra schadevergoeding die op kan lopen tot 1 maandsalaris als de werkgever helemaal niet rechtsgeldig aanzegt.

https://www.arbeidsrechter.nl/te-late-aanzegging/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

Standeman

Prutser 1e klasse

@Sonjaaa Misschien kan er ook met de nieuwe werkgever gesproken worden over eerder starten. Dan hoef je niet door de UWV-molen heen en scheelt een hoop gedoe.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet te snel. Als bedrijf te laat is met de aanzegging te doen, kan het zijn dat er inderdaad een deel van het salaris betaald moet worden, maar dat is afhankelijk hoeveel te laat men is!

Ook daar zit weer een maar aan; tijdelijke contracten hebben tegenwoordig altijd een einddatum plus de vermelding 'van rechtswege'. Je weet voordat je begint dus al wanneer het contract eindigt, tenzij je een tegenbericht krijgt (voor een nieuw contract). Aan de aanzegtermijn is dus al voldaan bij het aangaan van het contract.
Sonjaaa schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:03:
Mijn man is hier is niet ontevreden mee, omdat hij zelf ook niet tevreden was over het bedrijf en zijn functioneren hierin.
Volgens mij horen dit soort berichten zwart op wit te zijn. Ik ben even niet 100% zeker of mondeling ook mag. Al maakt het niet heel veel uit, gezien het contract 'van rechtswege' dan sowieso zou eindigen.
Nu heeft mijn man nog recht op een transitievergoeding en op WW. Als zijn contract wel werd verlengd had hij hier geen recht op gehad omdat hij verwijtbaar werkloos was geweest.
Klopt. Verkijk je trouwens niet op de transitievergoeding. Als dit uitbetaald wordt in geld (zit een formule achter) gaat er uiteindelijk ook belasting van af. Wellicht is het handiger om te kijken of er andere opties zijn, zoals een omscholingstraject, betaald door de a.s. oud werkgever, dat mag ook als transitievergoeding gedaan worden.

[ Voor 66% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mx. Alba schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:35:
Als het alleen gezegd is dan is er dus niet aan de wettelijke eis van aanzegging voldaan. De werkgever moet minimaal 30 dagen voor het einde van het contract schriftelijk aanzeggen. Als het alleen mondeling gedaan is, dan heeft je man dus recht op een extra schadevergoeding die op kan lopen tot 1 maandsalaris als de werkgever helemaal niet rechtsgeldig aanzegt.

https://www.arbeidsrechter.nl/te-late-aanzegging/
Voordat het contract was getekend, was al duidelijk dat na een bepaalde datum het contract 'van rechtswege' wordt beëindigd. Je hebt op voorhand dus al de aanzegging gehad (en getekend), daar is dan gelijk aan voldaan.

Het is dan vooral een manier van zeggen dat tot datum X het contract loopt, hoor je voor die datum niets van ons, dan houdt het contract "vanzelf" op en hoef je niet meer naar de werkgever te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CH4OS schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:06:
[...]
Voordat het contract was getekend, was al duidelijk dat na een bepaalde datum het contract 'van rechtswege' wordt beëindigd. Je hebt op voorhand dus al de aanzegging gehad (en getekend), daar is dan gelijk aan voldaan.

Het is dan vooral een manier van zeggen dat tot datum X het contract loopt, hoor je voor die datum niets van ons, dan houdt het contract "vanzelf" op en hoef je niet meer naar de werkgever te komen.
Lees nou even het draadje door. Het einde van het contract is écht iets anders dan de aanzegging - dat gaat over de vraag of er wel of niet een volgend contract komt. Ook als er een volgend contract komt, loopt het huidige contract immers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:10:
Lees nou even het draadje door. Het einde van het contract is écht iets anders dan de aanzegging - dat gaat over de vraag of er wel of niet een volgend contract komt. Ook als er een volgend contract komt, loopt het huidige contract immers af.
Remzor schrijft aangaande de aanzegging ook dat hij jurisprudentie erover kan herinneren, dus waarom ik onzin zou verkopen ontgaat mij een beetje. Dat is namelijk exact waarvoor 'van rechtswege' bedoeld is.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

CH4OS schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:49:
Remzor schrijft aangaande de aanzegging ook dat hij jurisprudentie erover kan herinneren, dus waarom ik onzin zou verkopen ontgaat mij een beetje. Dat is namelijk exact waarvoor 'van rechtswege' bedoeld is.
De wet omtrent aanzegging gaat juist specifiek over tijdelijke contracten van 6 maanden en langer. De wetgever stelt dat de werkgever minimaal een maand voor het einde van een dergelijk tijdelijk contract de werknemer schriftelijk dient aan te geven of er aan het einde van het lopende contract een nieuw contract zal volgen of niet. Of de werkgever die aanzegging wel of niet doet, het contract loopt sowieso af, daar gaat het niet om. Deze wet is ervoor om de werknemer enige zekerheid te verschaffen zodat die ten minste een maand voor het einde van het contract weet waar die aan toe is. Voldoet de werkgever niet aan deze eis, dan is die de werknemer een schadevergoeding verschuldigd. Die schadevergoeding is een maandsalaris pro rata. Dus doet de werkgever helemaal geen aanzegging, dan is het een maandsalaris. Is de aanzegging twee weken te laat dan heeft de werknemer recht op ongeveer een half maandsalaris schadevergoeding.

https://ontslagspecialist...enkomst-aanzegplicht.html

Quotes van die pagina:
Als er sprake is van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd ( tijdelijk arbeidscontract) dan heeft werkgever de verplichting om werknemer tijdig te informeren of het contract wordt voortgezet na het bereiken van de oorspronkelijk beoogde einddatum, of dat het contract niet wordt voortgezet.
De aanzegging dient schriftelijk plaats te vinden en minimaal 1 maand voor het bereiken van de oorspronkelijke einddatum.

Als werkgever de aanzegplicht niet, of niet op tijd, nakomt dan heeft dat niet tot gevolg dat de arbeidsovereenkomst doorloopt. Daar is pas sprake van als de werknemer door blijft werken na de oorspronkelijke einddatum.

Het niet nakomen van de aanzeggingsverplichting heeft wél tot gevolg dat werkgever een financiële vergoeding van 1 bruto maandsalaris ( inclusief vakantiegeld en andere vaste looncomponenten) aan werknemer dient te betalen. Deze vergoeding geldt als werkgever in het geheel niet heeft aangezegd. Heeft werkgever wel aangezegd, maar niet uiterlijk 1 maand van te voren, dan is werkgever de vergoeding naar rato verschuldigd. Voorbeeld: werkgever zegt niet 1 maand van tevoren op, maar slechts 1 week. Werkgever is dan ¾ x 1 maandsalaris = ¾ maandsalaris verschuldigd.
Over de vergoeding dient loonbelasting te worden ingehouden, zodat werknemer het bruto salaris minus loonbelasting ontvangt.

Let op: bovengenoemde financiële sanctie is ook van toepassing als werkgever mondeling de aanzegging heeft gedaan, maar niet schriftelijk. Een aanzegging per e-mail ( of eventueel per What's-app ) zal overigens als een schriftelijke aanzegging worden beschouwd. Wel zal zo nodig bewezen moeten worden dat een dergelijke electronische aanzegging is ontvangen door werknemer.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
CH4OS schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:53:
[...]
Niet te snel. Als bedrijf te laat is met de aanzegging te doen, kan het zijn dat er inderdaad een deel van het salaris betaald moet worden, maar dat is afhankelijk hoeveel te laat men is!

Ook daar zit weer een maar aan; tijdelijke contracten hebben tegenwoordig altijd een einddatum plus de vermelding 'van rechtswege'. Je weet voordat je begint dus al wanneer het contract eindigt, tenzij je een tegenbericht krijgt (voor een nieuw contract). Aan de aanzegtermijn is dus al voldaan bij het aangaan van het contract.
[...]
Ik zeg toch ook duidelijk "geheel niet"?

Daarnaast maak je ook geen juist onderscheid tussen aanzegging en opzegging. Lees dit draadje nog eens door, alle informatie staat er overduidelijk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CH4OS schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:49:
[...]
Waar je naar verwijst is de aanzegging in het contract, en dat kan inderdaad. Maar dat is echt iets anders.

Opzeggen: dit contract eindigt op <datum> van rechtswege
Aanzeggen: na dit contract wordt er <wel/niet> een volgend contract aangeboden

Het zijn twee heel verschillende dingen. Als in het contract alleen de opzegging (einddatum) staat, is er nog niet aangezegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sonjaaa
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Sonjaaa op 02-07-2021 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
He bah ,wat een vervelende manier om zoiets netjes op te lossen van de ex werkgever.
Wat ik alleen niet begrijp is het volgende , Hoe weet het uwv uberhaubt dat er een mondeling onrealistisch aanbod is gedaan.
Ik zou voet bij stuk houden en eventueel dit topic uitprinten en langs de rechtswinkel gaan.

heel veel succes aankomende maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan hij niet een contract tekenen en dan weer opzeggen zodat hij per beoogde datum bij zijn nieuwe werkgever in dienst kan, met in achtneming van een bedongen opzegtermijn? Ik denk overigens dat de vakbond niet helemaal juist zit met de eis. Maar misschien kan een van de bekende juristen in dit draadje hier iets over roepen. De volgorde van gebeurtenissen is hierin erg belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fantasma7988 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:47:
… en langs de rechtswinkel gaan.
Doorgaans niet nodig wanneer je lid bent van een vakbond, over het algemeen zit daar ook juridische hulp bij in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Frieda: ik ben niet één van de bekende juristen, maar wat de oude werkgever hier doet, lijkt natuurlijk nergens op en lijkt alleen maar op het uitbuiten van de machtspositie.

Oude werkgever voldoet niet aan aanzegtermijn en biedt vervolgens een ervaren kracht die heeft aangegeven te willen vertrekken om meer aan kennisoverdracht te doen (én daarvoor reeds een nieuwe werkgever heeft gevonden) zonder overleg een stagecontract aan, zo te begrijpen onder minimumloon. Het zou mij ook niets verbazen als in de geldende CAO staat dat een stagecontract geen volwaardig arbeidscontract is.

Naar ik begrijp is er ook niets (helemaal niets) gedocumenteerd door de oude werkgever. In ieder geval is het m.i. geen redelijk aanbod op grond waarvan WW geweigerd is, tenzij oude werkgever ook aangeboden heeft om het loon te laten afbouwen. Daar blijkt echter niets van.

Het lijkt er sterk op dat oude werkgever alleen handelt uit rancune.

Je kunt dan nog TS verwijten dat er bewust op gemikt is om WW te ontvangen als overbrugging terwijl de partner van TS zich beschikbaar moet houden voor de arbeidsmarkt, maar dat is tussen het UWV en de aanvrager. De werkgever hoeft zich hierin niet te mengen (en is geen eigenrisicodrager, da's alleen overheid en onderwijs).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2021 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonjaaa
Fantasma7988 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:47:
[...]

He bah ,wat een vervelende manier om zoiets netjes op te lossen van de ex werkgever.
Wat ik alleen niet begrijp is het volgende , Hoe weet het uwv uberhaubt dat er een mondeling onrealistisch aanbod is gedaan.
Ik zou voet bij stuk houden en eventueel dit topic uitprinten en langs de rechtswinkel gaan.

heel veel succes aankomende maanden
Members only:
Frieda schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 00:50:
Kan hij niet een contract tekenen en dan weer opzeggen zodat hij per beoogde datum bij zijn nieuwe werkgever in dienst kan, met in achtneming van een bedongen opzegtermijn? Ik denk overigens dat de vakbond niet helemaal juist zit met de eis. Maar misschien kan een van de bekende juristen in dit draadje hier iets over roepen. De volgorde van gebeurtenissen is hierin erg belangrijk.
Members only:
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:41:
@Frieda: ik ben niet één van de bekende juristen, maar wat de oude werkgever hier doet, lijkt natuurlijk nergens op en lijkt alleen maar op het uitbuiten van de machtspositie.

Oude werkgever voldoet niet aan aanzegtermijn en biedt vervolgens een ervaren kracht die heeft aangegeven te willen vertrekken om meer aan kennisoverdracht te doen (én daarvoor reeds een nieuwe werkgever heeft gevonden) zonder overleg een stagecontract aan, zo te begrijpen onder minimumloon. Het zou mij ook niets verbazen als in de geldende CAO staat dat een stagecontract geen volwaardig arbeidscontract is.

Naar ik begrijp is er ook niets (helemaal niets) gedocumenteerd door de oude werkgever. In ieder geval is het m.i. geen redelijk aanbod op grond waarvan WW geweigerd is, tenzij oude werkgever ook aangeboden heeft om het loon te laten afbouwen. Daar blijkt echter niets van.

Het lijkt er sterk op dat oude werkgever alleen handelt uit rancune.

Je kunt dan nog TS verwijten dat er bewust op gemikt is om WW te ontvangen als overbrugging terwijl de partner van TS zich beschikbaar moet houden voor de arbeidsmarkt, maar dat is tussen het UWV en de aanvrager. De werkgever hoeft zich hierin niet te mengen (en is geen eigenrisicodrager, da's alleen overheid en onderwijs).
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Frieda op 03-07-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Sonjaaa op 03-07-2021 22:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen advocaat, en ook niet jouw jurist. Wel heb ik arbeidsrecht gestudeerd en heb ik een bovenmatige interesse in juridische vraagstukken.

De oude werkgever is op basis van wat je schrijft echt een verschrikkelijke uitbuiter.

Het best wat je kan doen is het invullen dat je geen contractverlenging heb gehad bij je huidige werkgever. Dit is zo via het online portaal in te vullen. Dat klopt ook, jouw mans huidige baan is niet verlengd en een nieuw contract op basis van zijn kennis en kunde is niet aangeboden.

Het UWV heeft het verder ook veel te druk om zich met elke casus apart bezig te houden. Ik zou dus lekker UWV aanvragen, en als je het formulier hebt ingevuld, dan zou ik het alsnog aanvragen. Je moet het voor die paar maanden ook niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Verwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:55:
Ik ben geen advocaat, en ook niet jouw jurist. Wel heb ik arbeidsrecht gestudeerd en heb ik een bovenmatige interesse in juridische vraagstukken.

De oude werkgever is op basis van wat je schrijft echt een verschrikkelijke uitbuiter.

Het best wat je kan doen is het invullen dat je geen contractverlenging heb gehad bij je huidige werkgever. Dit is zo via het online portaal in te vullen. Dat klopt ook, jouw mans huidige baan is niet verlengd en een nieuw contract op basis van zijn kennis en kunde is niet aangeboden.

Het UWV heeft het verder ook veel te druk om zich met elke casus apart bezig te houden. Ik zou dus lekker UWV aanvragen, en als je het formulier hebt ingevuld, dan zou ik het alsnog aanvragen. Je moet het voor die paar maanden ook niet moeilijker maken dan het is.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kunt natuurlijk sowieso een mail o.i.d. sturen dat je man nog steeds beschikbaar is om werkzaamheden te verrichten, en dat je van mening bent dat de opzegging van het contract niet juist is verlopen, maar dat je gezien de manier van handelen van de werkgever ( het geven van een afscheids bos bloemen en verzoek van inleveren sleutels ) de indruk heeft dat je niet meer welkom bent, maar dat mocht dat een misverstand zijn je gewoon op het werk zult verschijnen.

Op die manier heb je gewoon duidelijk bewijsbaar dat het initiatief van beindigen van de arbeidsovereenkomst niet bij jullie lag, en dat je je gewoon beschikbaar stelt om werkzaamheden uit te voeren.

Bij dit soort dingen is het altijd handig om je communicatie op de mail te hebben, of in het geval van telefonisch om het op te nemen, zodat je de gesprekken gedocumenteerd hebt. Daarbij gewoon altijd aan blijven geven dat wat jou betreft het contract gewoon voort gezet wordt. Dan zijn jullie ieder geval niet verwijtbaar bezig.

[ Voor 20% gewijzigd door Woy op 04-07-2021 13:26 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Woy schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:24:
Je kunt natuurlijk sowieso een mail o.i.d. sturen dat je man nog steeds beschikbaar is om werkzaamheden te verrichten, en dat je van mening bent dat de opzegging van het contract niet juist is verlopen, maar dat je gezien de manier van handelen van de werkgever ( het geven van een afscheids bos bloemen en verzoek van inleveren sleutels ) de indruk heeft dat je niet meer welkom bent, maar dat mocht dat een misverstand zijn je gewoon op het werk zult verschijnen.

Op die manier heb je gewoon duidelijk bewijsbaar dat het initiatief van beindigen van de arbeidsovereenkomst niet bij jullie lag, en dat je je gewoon beschikbaar stelt om werkzaamheden uit te voeren.

Bij dit soort dingen is het altijd handig om je communicatie op de mail te hebben, of in het geval van telefonisch om het op te nemen, zodat je de gesprekken gedocumenteerd hebt. Daarbij gewoon altijd aan blijven geven dat wat jou betreft het contract gewoon voort gezet wordt. Dan zijn jullie ieder geval niet verwijtbaar bezig.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
De werkgever weet volgens mij precies wat hij doet. Nogmaals, kijk eerst of je het contract tussentijds mag opzeggen voor je een beslissing neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
Frieda schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:14:
De werkgever weet volgens mij precies wat hij doet. Nogmaals, kijk eerst of je het contract tussentijds mag opzeggen voor je een beslissing neemt.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Belangrijkste is IMHO ieder geval dat je gewoon duidelijk bewijs hebt waarin hij aangeeft gewoon het huidige contract voor te willen zetten. Gebrek aan reactie geeft dan ook aan dat de werkgever die intentie niet heeft.

Dat kun je met mailen doen, of gewoon bellen en opnemen.

Nu heeft de werkgever ook geen bewijs dat het initiatief van de werknemer komt, want geen opzegging o.i.d. dus wat dat betreft staat de werkgever in een woord tegen woord discussie ook al niet sterk, maar toch zou ik zelf zo duidelijk mogelijk willen kunnen aantonen wat jullie intentie is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonjaaa
Woy schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:00:
Belangrijkste is IMHO ieder geval dat je gewoon duidelijk bewijs hebt waarin hij aangeeft gewoon het huidige contract voor te willen zetten. Gebrek aan reactie geeft dan ook aan dat de werkgever die intentie niet heeft.

Dat kun je met mailen doen, of gewoon bellen en opnemen.

Nu heeft de werkgever ook geen bewijs dat het initiatief van de werknemer komt, want geen opzegging o.i.d. dus wat dat betreft staat de werkgever in een woord tegen woord discussie ook al niet sterk, maar toch zou ik zelf zo duidelijk mogelijk willen kunnen aantonen wat jullie intentie is.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik had gemist dat jullie donderdag ook al een brief gestuurd hadden. Als daar de inhoud ook deze strekking heeft dan heeft een mail natuurlijk niet meer veel toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
Helemaal top verwoord. En als er niet morgen voor 15.00 een antwoord op gekomen is, dezelfde brief ook aangetekend versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonjaaa
StevenK schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:19:
[...]

Helemaal top verwoord. En als er niet morgen voor 15.00 een antwoord op gekomen is, dezelfde brief ook aangetekend versturen.
Dank voor de tip!
Woy schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Ik had gemist dat jullie donderdag ook al een brief gestuurd hadden. Als daar de inhoud ook deze strekking heeft dan heeft een mail natuurlijk niet meer veel toe te voegen.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sonjaaa schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Dank voor de tip!

[...]

***members only***
Dan lijkt de mail mij inderdaad prima opgesteld. Op de stoep staan zou ik ook niet doen, dan kan het alleen verder escaleren, en heb je ook nog de kans dat er onder emotie gekke dingen gedaan worden. Het standpunt van de werkgever is jullie toch wel duidelijk, dat wil je alleen bevestigd zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het lijkt me inderdaad dat jullie het goed aanpakken zo, @Sonjaaa. Maar wat Kwaltitatief Uitermate Teleurstellend dat er überhaupt werkgevers zijn die zo met hun werknemers omgaan... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
Ik zie dat je al ruim bent voorzien in de adviezen. Er spelen nu nog wat meer zaken dan die ik hier snel op een forum kan/wil beantwoorden.

Wat ik je nog wel wil meegeven en waar je mogelijk nog wat aan hebt:

Er is geen schriftelijk aanbod gedaan voor een nieuwe arbeidsovereenkomst. Ik lees uit je verhaal ook dat er slechts een stageovereenkomst tegen stagevergoeding is aangeboden (je hebt het ook over 300 bruto). Let op, en laat wellicht verder uitzoeken, hoe dit aanbod eruit ziet. Een stageovereenkomst is namelijk geen arbeidsovereenkomst. Wellicht dat je daar nog een goed haakje hebt om ook naar het UWV/werkgever te kunnen stellen dat je (1) geen schriftelijk en (2) geen arbeidsovereenkomst aangeboden hebt gekregen. Dan sta je wellicht nog sterker in de claim naar WW/transitievergoeding.

Succes vooral!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 20:15

igmar

ISO20022

Het aanbieden van een overeenkomst onder het minimum loon mag niet, ook moet men de CAO respecteren. Het is de vraag of het aanbod van een stageovereenkomst niet gezien kan worden verwijtbaar handelen van de werkgever : Die weet eigenlijk wel zeker dat de werknemer de stageovereenkomst niet zal accepteren.

Ik zie het vooral als een manier om onder de aanzeg en transitievergoeding uit te komenl
Pagina: 1