Nieuwe NVME veel sneller dan oudere SSD voor Windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 14:14
Hallo!

Ik vraag mij af of het nut heeft om mijn Windows installatie over te gaan zetten naar mijn nvme schijf. Windows staat momenteel op een 8 jaar oude Samsung 840 EVO geinstalleerd. Volgens de userbenchmarks is de nvme in theorie veel sneller. Echter, vraag ik me af of ik dit ook daadwerklijk zal merken in dagelijks gebruik? Is er iemand die hier ervaring mee heeft en daar iets ziniigs over kan zeggen?
Op dit forum en via google heb ik wel enige informatie gevonden, maar nog geen afdoende bevredigend antwoord.

Alvast hartelijk dank!

Beste antwoord (via Croqy op 20-05-2021 20:45)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01
Het korte antwoord van @n9iels is spot on. Iedere SSD is goed voor gamers. Enkel een HDD is verouderd. Zie ook

Techspot: Storage Performance Roundup: Mechanical Disk Drives to PCIe 4.0 SSDs and Everything in Between

Voor video editing is een snelle nvme prettig. Vooral als aparte SSD voor projecten. Dus niet als SSD met OS, programma's en projecten.

Wat betreft Windows. Zie deze video: YouTube: M.2 NVME SSD vs Sata SSD vs HDD Windows boot times and games load times. Het verschil is nihil tussen beide SSD's.

[ Voor 20% gewijzigd door Djarune op 19-05-2021 21:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01
Je hebt meer kans als je in het Engels zoekt. Specifiek noemen ze in het Engels de alledaagse prestaties 'real-world', dit is het tegenovergestelde van benchmarkresultaten die vaak enkel gaan om cijfers.

Google: Real-world difference sata nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Kort antwoord: nee een doorgaans gebruiker gaat het verschil in snelheid niet merken. In inladen van grote games zal wellicht iets sneller zijn, maar dat is het ook wel.

Iets langer antwoord: het ligt eraan wat je ermee doet. Als je vaak met heel erg grote bestanden werkt, denk hierbij aan video edits, ga je het verschil zeker wel merken. Een ander voorbeeld zou zijn als je vaak grote bestanden overzet van en naar je PC via een externe schijf. Een grote notitie daarbij is echter wel dat de bottleneck dan altijd het apparaat is waar je vanaf lees. De leessnelheid van USB 2.0 connectie zal nooit sneller worden dan 53 MB/s, dus dan heb je helemaal niks aan een SSD die 2.5GB/s kan wegschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door n9iels op 19-05-2021 13:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01
Het korte antwoord van @n9iels is spot on. Iedere SSD is goed voor gamers. Enkel een HDD is verouderd. Zie ook

Techspot: Storage Performance Roundup: Mechanical Disk Drives to PCIe 4.0 SSDs and Everything in Between

Voor video editing is een snelle nvme prettig. Vooral als aparte SSD voor projecten. Dus niet als SSD met OS, programma's en projecten.

Wat betreft Windows. Zie deze video: YouTube: M.2 NVME SSD vs Sata SSD vs HDD Windows boot times and games load times. Het verschil is nihil tussen beide SSD's.

[ Voor 20% gewijzigd door Djarune op 19-05-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:12
Het ligt ook een beetje aan welke hardware je hebt en welke software je gebruikt: recente hardware zal wat meer profijt hebben van een NVME-SSD als een SATA-SSD en de mate waarin de SSD prestaties nodig zijn voor de door je gewenste taken (gamen is iets anders wat dat betreft dan Office applicaties) maakt ook veel uit.
Als het net om dat laatste beetje performance gaat en de hardware kan het beste uit een NVME-SSD halen, levert een NVME SSD meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 14:28
Toevallig zeer recent geupgrade van een SATA MX100 256Gb naar een M.2 NVMe Samsung 970 EVO 1Tb. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. Rest van het systeem: 4790K, GTX970, 16Gb-1866MHz.

Snelheidswinst:
* vooral te merken door de verse install van windows. Ik denk dat dit op de SATA schijf hetzelfde had opgeleverd. Tijdswinst in opstarten merkbaar maar beperkt. Na installeren van wat software (Steam, spotify, wat drivers, etc). was het verschil niet echt meer merkbaar (of ik ben eraan gewend geraakt?)
* opstarten van games geen verschil merkbaar; vooral gelimiteerd door CPU usage (door slechte console ports...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 14:14
dank jullie wel voor jullie antwoord!
Ik heb nu mn oude windows installatieschijf (Samsung EVO 840) simpelweg overgeplaatst naar mijn nieuwe pc en dit draait soepel. afgaande op de antwoorden hierboven lijkt mij dat de beste optie, zeker omdat ik niks hoef te herinstalleren. Dat is zeer luxe, windows 10 herkent blijkbaar alle hardware die ik heb. Opnieuw activeren kon ook eenvuodig door opnieuw mijn key in te voeren (betrof een windows 8 key, maar was blijkbaar geen probleem).
Pagina: 1