Bestanden raken corrupt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Mijn vraag
Ik heb al een paar jaar een laptop met Windows 10. 1 jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Plex.
Vorige maand merkte ik op dat veel van mijn films blokjes vertonen. Gisteren wou ik iets installeren en het betreffende systeem gaf aan dat het bestand corrupt is. Ik had gelukkig de file nog ingepakt staan, ik heb het dan opnieuw uitgepakt en toen werkte het wel. Ik vermoed dat ik ofwel een virus heb of een hacker.
Kan iemand mij aub helpen om dit uit te zoeken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets

Ik heb het topic bij opslag technologie gezet omdat het externe schijven zijn die dat worden aangetast.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberdemon op 19-05-2021 12:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 674295

google bitrot maar eens, komt vaak voor op moderne schijven met hogere capaciteit met grote bestanden die nauwelijks gelezen worden...

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 19-05-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Damn. Heb het opgezocht en dat zou het inderdaad kunnen zijn.
Ok, bitrot dus. Wat kan je er tegen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 21:54

DataGhost

iPL dev

Backups maken zodat je bestanden terug kan zetten als ze corrupt zijn. Dat kan namelijk ook nog steeds gebeuren door een virus.

Maar voor dit specifieke type kan het lonen om RAID te gebruiken en dan het liefst een filesystem wat ook daadwerkelijk naar bestandsintegriteit kijkt, zoals bijv. ZFS, maar dat gaat je onder Windows nog niet zomaar lukken. Dan wordt "silent corruption" als het goed is ook helemaal silent voor je opgelost. Voor de momenten dat er toch een virus (of jijzelf) aan je bestanden geweest is moet je alsnog de backups achter de hand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

grote bestanden (films ed) kan je idd het beste op een zfs achtig filesystem zetten en daarnaast nog zorgen voor goede backups

als zfs niet mogelijk is, kan je bv bestanden rarren met parity archives. Let op dit is niet hetzelfde als gewoon zippen! Gewoon zippen is juist vaak gevoeliger voor bitrot.

Ipv dat je de bestanden alleen maar inpakt maak je ook recovery archives aan, waarmee de kans dat een bitflip het bestand wijzigt kleiner wordt omdat de checksum word gecontroleerd en met behulp van een parity archive de orginele bit is terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb wat gesurft achter zfs en parity archiving. Zo lees ik dat zfs enkel in oracle OS beschikbaar is, en dat je met multipar enkel bestanden kunt repareren. Je zegt files rarren in parity archive, kan dit met multipar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
@DataGhost
Ik heb de bestanden nog maar een jaar. Kunnen zij echt zo snel corrupt raken?
Had een bestand van 11gb staan, paar maand geleden binnen gehaald en nu al corrupt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:41
Ik zou eerst eens goed testen of er geen andere oorzaak is van de data corruptie?
Slecht geheugen misschien? Netwerk storage? Virus infectie ? enz?
Dat databestanden en executables zomaar snel beschadigd raken doet natuurlijk meteen de alarmbellen afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-07 22:52
Onderzoek het eens en begin door de Smart data van je harddisk hier neer te zetten.
En geef je bestandssysteem ook eens een onderhoudsbeurt met Schijfcontrole (niet met CHKDSK).
Scan je PC ook eens met Malwarebytes Free.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:41
Cyberdemon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:02:
Damn. Heb het opgezocht en dat zou het inderdaad kunnen zijn.
Ok, bitrot dus.
Nee. Dat is een fabeltje (tenminste, zoals het hier gepresenteerd wordt).

Bit rot bestaat misschien wel, maar zal resulteren in een read error (ie. een beschadigde sector), niet in willekeurige bits die opeens een andere waarde hebben. Daarvoor zitten er teveel checksums in het datapad.

Als er enkele bits omvallen is de hoofdverdachte het RAM-geheugen, met een zeer marginaal voorbehoud voor een instabiele CPU.

Waar je het beste mee kunt beginnen is het draaien van een memtest (een flink aantal uur). Ga ook na of er wel eens programma's crashen (of zelfs blue screens). Als je geheugen stuk of instabiel is en je dat al terugziet bij het openen van bestanden, dan is de kans daarop ook relatief groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
@The_Doman
Dan denk ik eerder een virus.
Want de schijven zijn nieuw.
Het zijn 2 schijven die aangetast zijn.
1 van 2tb en 1 van 10tb.
Ik zal straks MBAM eens laten kijken.

@Renault
Het staat niet op de synology

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberdemon op 20-05-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Cyberdemon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:34:
Ik heb het topic bij opslag technologie gezet omdat het externe schijven zijn die dat worden aangetast.
Hier had ik dus eerst wat overheen gelezen.
Maar doordat het hier om externe (USB?) schijven gaat kan de oorzaak mogelijk ook veroorzaakt worden door problemen met de USB communicatie vanwege slechte problematische drivers/verbindingen?
Corrupte bestanden door USB problemen herken ik zelf ook maar al te goed.
Ik zou eens goed gaan testen met het schrijven en verifiëren van bestanden naar/van de verdachte USB/interne schijven en of je de problemen kan reproduceren/analyseren?

Een goed hulpmiddel hiervoor is Total Commander, hiermee kan je naast makkelijk kopieeren ook bestanden/mappen vergelijken en eenvoudig checksums(CRC) aanmaken/verifieeren voor bestanden.

Ook het bekende H2testw Tool is nuttig bij dit soort problemen.
Hiermee kan je continue schrijf en verificatie tests doen van test bestanden naar je USB of andere media.
Raymond.cc: H2testw
Afbeeldingslocatie: https://img.raymond.cc/blog/wp-content/uploads/2009/08/h2testw_tool.png

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 20-05-2021 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 29-07 05:40
Externe hd los koppelen.
Dan pc gaan testen, of er dan nog fouten zijn.

1. Memtes86 deze minstens 12 uur laten lopen, deze vanaf een usb stick booten en laten lopen, 0 fouten is goed.
2. Pc/laptop testen tav harde schijf, smart uitlezen, een scherm afdruk maken van de smart, dan de hd belasten met kopiëren, en dan weer smart bekijken.
Indien pc/laptop goed is, dan de externe hd's maar 1 aansluiten, en deze testen, daarna pas de 2e testen.
Een defecte hd kan storen naar de 2e hd omdat dit op de usb zit.

3. Een slechte voeding van een pc kan dit ook veroorzaken, meet de stroom op de voeding, of lees deze uit of er tijdens gebruik een dip of een te hoge stroom is.

4. Harde schijven gaan elk moment defect, ja ook nieuwe harde schijven. Harde schijven gaan meestal defect als ze nieuw zijn of als deze zeer oud zijn, daarom is belangrijk om smart uit te lezen bij nieuwe schijven, dan een tijdje gebruiken, dan de smart weer vergelijken, dan zie je vaker dat een nieuwe al defect is, maar dat deze gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Bedankt voor jullie uitleg.
Ik wil al een tijdje een plaatsje inrichten met een bureau en een desktop met Linux op maar is er nog niet van gekomen.
Laptop waar ik nu op werk stelt eigenlijk niet veel voor. Misschien is dit wel het moment om er werk van te maken.
Ipv het werk dat ik nu zou moeten doen om uit te zoeken hoe dit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 01:00
Ik had laatst ook iets dergelijks met 8 videobestanden van een serie. Ooit op de schijf gezet en bekeken, maar nu spelen 4 van de 8 bestanden niet meer af, bestand corrupt. Nooit eerder meegemaakt met bestanden op m'n HDD. Wel één keer met m'n originele GTA 5 DVD versie. Wou GTA 5 herinstalleren maar DVD 4 was corrupt geraakt. DVDs hebben altijd netjes in het doosje gezeten en de keren dat ze er uit zijn gehaald zijn op 1 hand te tellen. Geen zichtbare beschadigingen op de disk. Gelukkig kon ik de installatie ook zonder DVDs via internet uitvoeren, maar het geeft geen vertrouwen iig.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ja het is zeer vervelend.
Heb er maanden over gedaan om alles binnen te halen. Internet voor betaald...
Kan het allemaal wel opnieuw downloaden maar blijft toch een serieuze domper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 15:40

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Je laatste reactie vind ik persoonlijk hilarisch.

Dit is wel een erg moderne variant van 'gestolen goed gedijt niet' :D

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Waarom doe je geen onderzoek naar de oorzaak?

Het staat op externe USB-schijven.
Er zijn manieren om daar de SMART-data vanaf te halen.
En heb je al eens een schijfcontrole gedaan (géén CHKDSK) op die schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ben er zeker van dat het een virus is.
Foto's krijgen alle kleuren van de regenboog, films krijgen gekleurde blokjes, games installeren niet meer. Hoe geraak ik hier nu vanaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:28

Rannasha

Does not compute.

Cyberdemon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:45:
Foto's krijgen alle kleuren van de regenboog, films krijgen gekleurde blokjes, games installeren niet meer. Hoe geraak ik hier nu vanaf?
Het is erg onwaarschijnlijk dat dit een virus of andersoortige malware is. Die gaan meestal niet voor de lol bestanden een klein beetje aanpassen. Je hebt ransomware die je bestanden versleuteld, maar die zorgt ervoor dat je totaal geen toegang meer hebt en presenteert dan een verzoek om te betalen.

Ik zou het toch echt zoeken in een hardware-probleem. Dat kan zitten in het RAM, de schijf of zelfs de kabel waarmee de schijf is aangesloten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Het ram geheugen van de computer?
Alle schijven zijn in ieder geval aangetast.
Heb voor de zekerheid een scan gedaan met MBAM, zonder schijven. daar kwamen 2 dezelfde detecties uit. Pup search ya ofzoiets. Zat in het register. Nu is mijn nas weer vanalles aan het doen.
Smartdata en schijf controle, hoe begin ik hier aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Schijfcontrole: tik dat woord eens in in de zoekfunctie van Windows 10, dan kom je al een stuk verder ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Met de schijven gekoppeld? Bestanden op de interne schijf zijn zo ver ik weet nog in tact

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 21:54

DataGhost

iPL dev

Cyberdemon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:45:
Dat zijn geen normale symptomen van een virus maar precies alle van datacorruptie en een kapotte of kapotgaande schijf. Hoe kom je hier vanaf? Je data uit backup (wat je nu hebt is gewoon kapot en 99,9% niet meer te redden) herstellen naar een nieuwe schijf die wel goed is. Tegelijk ook uitzoeken of er misschien iets mis is met je bekabeling of andere hardware (RAM, mobo, CPU, PSU, ...) en dat eventueel vervangen. Dan regelmatig in de gaten houden dat je niet opnieuw datacorruptie krijgt op een van de vele manieren waarmee dat kan en waarvan enkele al in dit topic zijn aangedragen.

Als je nog geen backups hebt: pech gehad. In ieder geval, hoe langer je wacht met het maken ervan, hoe meer data je zal verliezen. Je hebt er nu minimaal een maand niks aan gedaan en daar pluk je nu de vruchten van.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 02-06-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Meerdere (externe USB) schijven gaan natuurlijk niet allemaal zomaar kapot.
Als de schijven echt fysiek stuk gaan, dan krijg je wel I/O read/write foutmeldingen.
Er gaat blijkbaar duidelijk iets mis met de connectie (USB?) van de externe schijven?
Als eens getest op een ander systeem of aansluiting (probeer ook USB2 eventueel) of de data dan ook allemaal kapot is?
Eventueel ook verifiëren met de eventueel gedownloade PAR bestanden?

En hier al wat mee gedaan?
The_Doman schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:23:
Een goed hulpmiddel hiervoor is Total Commander, hiermee kan je naast makkelijk kopieeren ook bestanden/mappen vergelijken en eenvoudig checksums(CRC) aanmaken/verifieeren voor bestanden.

Ook het bekende H2testw Tool is nuttig bij dit soort problemen.
Hiermee kan je continue schrijf en verificatie tests doen van test bestanden naar je USB of andere media.
Raymond.cc: H2testw
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Sorry voor het late antwoord.
Ik heb beslist om de laptop te vervangen met een desktop. Laptop heeft zijn beste tijd gehad. Heb al een keer het scherm moeten vervangen, nu dit weer. Ik steek de schijven gewoon niet meer in. Tot ik een nieuwe computer heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-07 20:09
Ik heb heel wat rare zaken met harde schijven gedaan. Uit een oude PC die 10 jaar stil heeft gestaan met een SATA / PATA naar USB-kabel data eraf gehaald. Na het iets helpen bij het wakker worden draaide die weer als een zonnetje. En kon ik de benodigde bestanden eraf halen. Zo wel bij meerdere oude harde schijven gedaan. Hitachi oudjes van 40 gb :) Of de luidruchtige oude Seagates Baracuda's. Niet kapot te krijgen :)

Een aantal mogelijkheden:
- Softwarematig: De drivers van de Externe USB-drive en windows 10 kunnen problematisch zijn.
- Of iets met de stroomvoorziening. Windows kan nog wel eens de USB-poort uitzetten om energie te besparen. Dan is het data die niet goed weggeschreven wordt.
- Niet op tijd legen van de cache van de externe schijf voor het uitzetten of uittrekken van de usb-kabel. Is in die geest kan het ook zijn. Dan zal de data ook niet goed weggeschreven zijn.
- Slechte USB-kabel. Heeft de kabel niet ergens tussen gezeten? Dus een kleine breuk in de kabel. Dat merk je mogelijk sneller dan de voorgaande zaken.

Heb je niet nog een PC / Laptop in de buurt om te kijken of die bestanden nog goed zijn? Of te repareren zijn? Of wil je echt wachten op een nieuwe PC voordat je verder gaat onderzoeken?

Groet

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 17-06-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Het is niet bij 1 schijf dus kabel kan het niet zijn. Ik durf de schijven allesinds niet meer te verbinden. Dus dan word het lastig om uit te zoeken wat het probleem is. Het is ook zo, en dat vind ik heel vreemd, vandaar de vraag of een virus of hacker zoiets kan doen, dat foto's van mijn Synology ook grijs uitslagen op plex wanneer ik ze bekijk in miniatuur. Wanneer ik de fotos open in plex en open + miniatuur bekijk op mijn laptop, is er niets aan de hand. Dus is toch echt wel raar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@Cyberdemon Ik denk dat de mogelijke data corruptie komt doordat een reepje RAM stuk is. Dit kun je testen door een dagje memtest86 te draaien (gratis).

Ik geloof er geen snars van dat dit alles iets met bitrot te maken heeft. Bitrot is juist uiterst zeldzaam, al proberen mensen je er bang voor te maken. Rot geheugen is veel waarschijnlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Alle opties die je kunt ondernemen zijn al genoemd.
Het is aan jou om te stoppen met vragen en iets te ondernemen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberdemon
Zal daar mee beginnen @Q
En de resultaten hier posten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cyberdemon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:08:
Het ram geheugen van de computer?
Testen met Memtest86+, minimaal 24 uur laten draaien voor een goede test.
Smart data en schijf controle, hoe begin ik hier aan?
Op Windows met o.a. CrystalDiskInfo. Op Linux smartmontools.

Soms kan een andere SATA kabel helpen, maar dat laat de SMART data ook zien (zo uit mijn hoofd; de SATA errors zijn dat)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Jammer altijd dat je vervolgens nooit meer wat hoort van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik wou net reply geven dat ik het morgen zeker ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Het is gelukt om de image te schrijven, maar wanneer ik via het boot menu wil opstarten vanaf usb krijg ik de melding : invalid partition table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat laatste lijkt mij logisch, want als de bootmanager opstart, ben je de keuze tussen de opstartmedia al voorbij: de opstartkeuze voor booten van fysieke media maak je in de BIOS.
Opstarten vanaf USB-stick doe je het best nooit via een bootmanager, maar via de BIOS (vaak F12, als dat als bootoptie staat ingeschakeld in de BIOS).

[ Voor 27% gewijzigd door Renault op 29-07-2021 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberdemon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eX2vcmZ0SDORrgdjv7rSsX5I10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKtnUJ9itxA83MZ939A4ZuPb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dit is een memorytest in je BIOS (Pass).
In hoeverre is dit relevant voor je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Renault schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:40:
Dit is een memorytest in je BIOS (Pass).
In hoeverre is dit relevant voor je vraag?
Het geheugen dient toch ook getest te worden? Tadaa, result: geen problemen (toch?)

Nu de s.m.a.r.t. data nog.(hoewel dat via usb niet altijd werkt)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2021 20:25 ]

Pagina: 1