Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08 14:57
Een jaar geleden had ik mijn studie media vormgeving afgerond, dit was een studie van 3 jaar waarbij ik daarvoor ook DTP-Allround heb gestudeerd. Na een jaar solliciteren bij vele bedrijven ben ik nog steeds niet aangenomen. De reden is vaak dat ik niet genoeg ervaring heb zelfs voor junior posities. Ik heb een gevoel dat ik geen baan in mijn studierichting van 6 jaar zal vinden en ik wil daarom misschien mijzelf laten omscholen.

Ik ben geïnteresseerd in IT of ICT en ik zie mijzelf dit ook doen als 2de optie. Ik zal ook heel graag werkend willen leren. Een grote reden voor dit is omdat ik geen studieschuld wil opbouwen en dat ik ook veel sneller leer in praktijk.

Is dit ook een optie of moet ik weer naar school voor 4 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Gaan we weer

Waarom precies ICT? Heb je er affiniteit / ervaring mee vanuit persoonlijke ontwikkeling of puur omdat het een "veilige keuze" lijkt?

Had je overigens al hier op het forum rondgekeken in één van de honderden soortgelijke topics? (zoeken naar 'omscholen ict') Deze vraag wordt vrijwel dagelijks gesteld (en uitgebreid beantwoord).

[ Voor 42% gewijzigd door Ebayzo op 19-05-2021 12:10 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
Ik heb altijd een affiniteit met computers gehad. Ik hou ervan om computers te bouwen en apparaten uit elkaar te halen om vervolgens te repareren. Ik had ook ICT gekozen als specialiteit op de middelbare school. Jammer genoeg was dit zo minimaal dat ik eigenlijk niks leerde.

Het is ook natuurlijk voor een veilige keuze, maar het lijkt mij ook gewoon leuk om te doen omdat ik dit ook ongeveer heel mijn leven doe.

Bedankt voor de tip, ik zit niet vaak op het forum (of op tweakers zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 12:17

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Maar het in en elkaar schroeven van computers is iets wat het gros van de IT'ers niet doet, ik hou mij bijvoorbeeld bezig met netwerk engineering, het komt bijna niet meer voor dat ik een fysiek apparaat in handen heb. Vaak wordt het vervangen als deel van het service contract en is repareren te duur in het bedrijfsleven.

Heb je thuis al eens iets geprogrammeerd? Een Windows server geconfigureerd? Een linux machine aangeraakt? Je thuisnetwerk onderhanden genomen en logische scheiding aangebracht?

Als bovenstaande activiteiten je vreemd in de oren klinken, ben ik bang dat IT er toch heel anders uitziet dan dat jij voor ogen hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Lawwie op 19-05-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
Lawwie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:31:
Maar het in en elkaar schroeven van computers is iets wat het gros van de IT'ers niet doet, ik hou mij bijvoorbeeld bezig met netwerk engineering, het komt bijna niet meer voor dat ik een fysiek apparaat in handen heb.

Heb je thuis al eens iets geprogrammeerd? Een Windows server geconfigureerd? Een linux machine aangeraakt? Je thuisnetwerk onderhanden genomen en logische scheiding aangebracht?
Dat niet precies, maar ik ben ook heel erg geïnteresseerd in programmeren. Tot nu toe kan ik alleen een basis webpagina aanmaken. Dat is natuurlijk heel anders dan wat jij net benoemde. Ik zou het heel graag willen leren maar wat mij een beetje tegenhoud is dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ik bekijk ook vaak Youtube video's over programmeren en ik vind het heel interresant hoe mensen dat in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 12:17

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Onderaan deze pagina kan je beginnen met entry level programmeren op basis van Python:

https://pythoninstitute.org/free-python-courses/

Dat zou je eventueel af kunnen sluiten door, betaald, examen te doen en je te certificeren.

In de IT is het voornamelijk zelf op zoek gaan naar het oplossen van problemen, veel van wat je tegenkomt is niet kant en klaar. IT blijft zich ook ontwikkelen, dus je moet bereid zijn en blijven om heel je leven lang bij te scholen.

[ Voor 34% gewijzigd door Lawwie op 19-05-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar school gaan zal waarschijnlijk de beste kans zijn op een (goede) baan. De tijden dat niet geschoolde IT'ers nog makkelijk aan een baan komen in de IT zijn al lang voorbij. Qua baanzekerheid: er is wel vaak vraag naar hoger opgeleide mensen, maar de salarissen blijven vaak een beetje uit. Bedrijven zijn vooral op zoek naar mensen die een heleboel weten en die ze weinig hoeven te betalen. Althans, in Nederland.

Verder zit je vaak hele dagen alleen voor een scherm. Ga je dat echt leuk vinden? Ik zou nog eens goed kijken naar branches buiten de IT, voordat je deze keuze maakt.

Dit is verder wel een generalisatie en er zijn ook banen waar je wel een goed salaris krijgt enz. Maar die garantie heb je niet omdat je toevallig in de IT wil gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

DaddyBear schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:27:
Ik heb altijd een affiniteit met computers gehad. Ik hou ervan om computers te bouwen en apparaten uit elkaar te halen om vervolgens te repareren. Ik had ook ICT gekozen als specialiteit op de middelbare school. Jammer genoeg was dit zo minimaal dat ik eigenlijk niks leerde.

Het is ook natuurlijk voor een veilige keuze, maar het lijkt mij ook gewoon leuk om te doen omdat ik dit ook ongeveer heel mijn leven doe.

Bedankt voor de tip, ik zit niet vaak op het forum (of op tweakers zelf).
Laat je ook niet afschrikken door mijn reactie hoor. Ik probeer je alleen te beschermen tegen gedachtes dat iedereen met een MBO papiertje maar een mooie dikverdienende baan krijgt in de IT. Die tijd is echt geweest. Maar als jij een gezonde interesse hebt liggen er zeker kansen, maar wel met een opleiding! Kan je helaas niet adviseren v.w.b. werkend leren maar als beginnende ICT-er lijkt mij persoonlijk een gemiddelde detacheer partij wel interessant voor je kennis opbouw.

Helaas heeft de keuze voor IT wel méér potentie dan het DTP vak. Die opleiding hadden ze allang moeten afschaffen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09 17:59
Via een baan als tester/applicatie beheerder beginnen en intern doorgroeien is een optie.

Je word waarschijnlijk overweldigd door het aantal 'talen' nu. Beste is om een beetje te kijken waar interesses liggen en waar je kansen liggen. Qua kansen is datascience of BI is bijvoorbeeld heel populair in de markt, maar ook bij de studenten heb ik het idee. Daar strijd je dus constant met universitaire opleidingen. Qua interesses is dat dus stap 1, wil je websites bouwen dan ben je frontend georiënteerd en dan valt er al enorm veel af. Er blijft dan ook nog enorm veel over maar zo ga je steeds een laagje dieper totdat je een keus kunt maken. Focus je op een klein deel, krijg dat helemaal onder de knie en ga dan je kennis verbreden of zelfs nog verder uitdiepen. Constant kom je dingen tegen van 'oeh dat is ook wel cool en misschien wel beter' maar wacht een paar jaar voordat je je kennis gaat verbreden.

De perfecte keus bestaat niet, de discussies over VUE/Angular/React zijn eindeloos en elke discussie eindigt basically in dat de persoon fan van het een is en de ander van het ander. Ze onderbouwen het wel, maar vaak is dat specifiek voor hoe zij werken/eisen hebben of welke problemen zij tegen gekomen zijn. Dat gaat meestal al 100 stappen te ver als beginner dus daar zou ik mij niet zo druk om maken. Dat weet ik alleen omdat ik ook geruststelling zocht bij een senior :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Om maar even een andere optie te noemen:
Kun je ook in de IT support gaan en zo met veel systemen in aanraking komen:
- OS deployment systemen
- Endpoint management
- Applicatiedeployment
- Network/VPN

En vanuit daar verder kijken en tegelijk wat cursussen doen. Ik zeg niet dat je dit moet doen, maar wil het wel als optie aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-09 17:09
Zonder HBO diploma is het wel echt lastig om je snel om te scholen naar een ander beroep waar normaal een HBO papiertje voor nodig is. Je probeer dan twee sprongen te maken, en nieuw beroep en een opleidingsniveau omhoog. Je zou kunnen kijken naar IT beroepen op MBO niveau of het volgen van een HBO diploma. Het laatste kan ik wel echt aanraden als je nog jong bent en geen gezin hebt. Dit kan ook deeltijd of duaal.
Pagina: 1