Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.manders
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-07-2021
Ik ben op zoek naar een lichte budget laptop, die handig is voor onderweg (langdurige reis). Tekstverwerken, videobellen en browsen moet goed mogelijk zijn. Ik ben al op 2 opties uitgekomen, maar andere suggesties worden uiteraard ook gewaardeerd.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een laptop voor tekst verwerken, videobellen, browsen, misschien wat programmeerwerk (maar niet essentieel)

Wat is je budget?
Ik mik op onder de 300, als de voordelen opwegen om daar licht overheen te gaan zou ik dat zeker overwegen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker, vandaar de keuze voor Chromebook, batterijduur, licht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Touchscreen niet vereist, ik denk dat de voordelen niet opwegen tegen de meerprijs. Stevig is meegenomen. Graag >=14inch

Zelf al wat rondgekeken en 2 modellen waartussen ik twijfel:

1. HP Chromebook 14a-na0171nd

2. Lenovo IdeaPad 3 CB 14IGL05 (82C1000YMH)

De HP lijkt een beter scherm te hebben en heeft een betere processor, echter wel 4gb geheugen t.o.v. de Lenovo met 8gb, die dan weer een iets mindere processor en slechter scherm heeft.
Nu heb ik hier en daar gelezen dat 4gb misschien aan de lage kant is bij veel tabbladen en multi-tasken. Nu vraag ik me af hoe relevant dit probleem is bij de verwachting deze laptop minstens 2 jaar te gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor alle hulp :)

Beste antwoord (via jan.manders op 24-05-2021 20:28)

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 11:21
Ik heb zelf twee Chromebooks, beide met 4 GB geheugen en ervaar geen problemen. Één van de twee heeft volgens mij zelfs een N4020.

Wees je wel bewust van de beperkingen van Chromebooks en van Android op Chromebooks. Zo weigert de Teams App bij mij te schalen en blijft deze op telefoonscherm verhouding; daardoor gebruik ik de web interface die toch beperkter is (alleen de pratende partij in beeld, de rest zie je niet).

Daarnaast - veel Android apps reageren niet goed op toetsenbord + muis, dus een touchscreen is echt wel handig.

Is tweedehands voor jou een optie? Ik heb drie Chromebooks gekocht, alle drie tweedehands. Omdat verkopers minder verstand lijken te hebben van Chromebooks, kan je echt pareltjes vinden. Op Tweakers lijkt dit een interessante optie: https://tweakers.net/aanb...14e-81mh0001mh-nieuw.html. De CPU is nog minder dan de 4020, maar wel een touchscreen en militair getest. Maar op marktplaats is nog veel meer te vinden. Wel goed kijken naar tot wanneer Google ondersteuning biedt! https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=nl

MediaMarkt outlet (en andere tweedekans sites) willen ook vaker goede deals hebben, ik vermoed dat veel mensen niet aan een Chromebook kunnen (willen?) wennen.

Gaan we terug naar de twee opties die jij geeft: Voor mij zou het scherm doorslaggevend zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 11:21
Ik heb zelf twee Chromebooks, beide met 4 GB geheugen en ervaar geen problemen. Één van de twee heeft volgens mij zelfs een N4020.

Wees je wel bewust van de beperkingen van Chromebooks en van Android op Chromebooks. Zo weigert de Teams App bij mij te schalen en blijft deze op telefoonscherm verhouding; daardoor gebruik ik de web interface die toch beperkter is (alleen de pratende partij in beeld, de rest zie je niet).

Daarnaast - veel Android apps reageren niet goed op toetsenbord + muis, dus een touchscreen is echt wel handig.

Is tweedehands voor jou een optie? Ik heb drie Chromebooks gekocht, alle drie tweedehands. Omdat verkopers minder verstand lijken te hebben van Chromebooks, kan je echt pareltjes vinden. Op Tweakers lijkt dit een interessante optie: https://tweakers.net/aanb...14e-81mh0001mh-nieuw.html. De CPU is nog minder dan de 4020, maar wel een touchscreen en militair getest. Maar op marktplaats is nog veel meer te vinden. Wel goed kijken naar tot wanneer Google ondersteuning biedt! https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=nl

MediaMarkt outlet (en andere tweedekans sites) willen ook vaker goede deals hebben, ik vermoed dat veel mensen niet aan een Chromebook kunnen (willen?) wennen.

Gaan we terug naar de twee opties die jij geeft: Voor mij zou het scherm doorslaggevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27
Juanluca schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:43:
Op Tweakers lijkt dit een interessante optie: https://tweakers.net/aanb...14e-81mh0001mh-nieuw.html. De CPU is nog minder dan de 4020.
Ik zou daar niet aan beginnen. Tenzij je een traag systeem wenst. De snelheid van de AMD A4-9120C is zowat gelijk aan een Core 2 Duo van 15 jaar oud. Niet geschikt voor hedendaagse applicaties, ook al is Chrome relatief licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jan.manders HP Chromebook is de snelste. 8GB is best veel met ChromeOS

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam!2
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-05-2021
*knip* Referall links zijn niet toegestaan

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 22-05-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

@Sam!2 Je kan gewoon de link copy-pasten. Verder werken html tags niet, als je eentje met een bepaalde naam wil type je:

code:
1
[url=example.com]link naar example.com[/url]

Hier nog een link naar de chromebook die jij bedoelt.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:14
Als ik je een tip mag geven: Check even wat sites die ook zogenoemde "tweedekans" of geopende producten verkopen. Natuurlijk zou ik dan wel kijken naar een betrouwbare partij.
Als voorbeeld: mijn huidige Chromebook was destijd rond de 299 bij een blauwe winkel, maar zo goed als nieuw was deze te verkrijgen voor 219 bij dezelfde winkel. Inmiddels is de prijs weer gestegen naar 349 nieuw, maar is de zgan nu rond de 270. Het scheelt toch aardig geld en misschien breekt het je mogelijkheden een beetje open.

Ik had slechts 2 eisen voor een Chromebook - touchscreen en 14inch.
Rams en processor eigenlijk verder niet naar gekeken, maar even gekeken: celeron n4000 en 4GB.
Ik merk niet dat er ergens vertraging in zit en alles werkt echt retesoepel :P
Voor mij is het een eerste ervaring met Chromebook en ik was wat huiverig, maar ja de laptop werd eigenlijk niet echt bijzonder gebruikt hier, dus een chromebook was wel interessant.
Ik ben in ieder geval om en vind het echt top werken en zou in het vervolg ook niet veel aandacht meer besteden aan processor en RAM, maar meer aan scherm en aansluitingen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
iPad 2020 met evt een goedkoop 3rd party keyboardje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.manders
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-07-2021
Allen bedankt voor de reacties.

Ik ben in al mijn ongeduld maar voor de HP gegaan. De HP store gaf ook nog eens 25 korting op de eerste bestelling, ik vond 264 wel een schappelijke prijs.
Heel bewust de keuze gemaakt voor een Chromebook, vanwege batterij, prijs en de integratie met drive, photos, gmail, calendar, keep waar ik al veel mee werk. Het is dus ook een soort experiment hoe de integratie bevalt.

Eerste gebrek dat ik tegen ben gekomen is dat er in de file-manager geen directe link is naar google photos, al las ik wel dat dit in de nabije toekomst misschien mogelijk wordt.

De laptop voelt in ieder geval razendsnel, 4gb is zeker nog geen bottleneck gebleken. Een laptop zonder koeling is echt heerlijk :) (geen ventilator geluid op de achtergrond.) Het scherm is dikke prima en de speakers zijn ook boven verwachting.

Wat @Juanluca meldt kan ik beamen, veel apps schalen niet echt naar laptop scherm en uiteindelijk gebruik je waar mogelijk liever de browser variant. Ik zie dit overigens niet per se als een groot probleem, en hoop dat de toekomst meer progressive web apps gaat brengen :fingers-crossed:
En om nog even op MS teams terug te komen, Google Meet werkt uiteraard wel uitstekend. Als ik ooit een werkgever krijg die uitgebreide functionaliteit van MS teams vereist, dan moet die ook maar een bijbehorende laptop regelen :P

Tot nu toe heb ik geen touchscreen ook nog niet als beperking ervaren, maar kan me heel goed voorstellen dat het handig is als je veel gebruik wilt gaan maken van Android-apps.
Pagina: 1