Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeJin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-06 14:44
Hallo allemaal.

Naar aanleiding van dit krantenartikel van vandaag: Het Nieuwsblad

De grootmoeder van mijn vriendin is al op leeftijd maar rijdt nog elke da met de fiets rond. Sinds enkele jaren kampt ze met dementie. Het artikel is heel herkenbaar en ik zie het als een voorbode van iets wat er ook zit aan te komen bij ons in de familie. Heeft er iemand een goede oplossing om haar fiets te live tracken? De oplossingen die ik vind zijn ofwel kort in bereik, ofwel zeer duur ofwel korte batterij duur.

Ze heeft geen smartphone met data.
Dit lijkt me nog de 'makkelijkste' oplossing. Oude telefoon met data simkaartje en powerbank en dan 'find my phone' app en dit ergens in de fietstassen plaatsen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor AZ dan voor SF. Daarom schuif ik het topic ook die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15
https://www.samsung.com/n...ttag-black-ei-t5300bbegeu ?? Apple heeft iets soortgelijks volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat vind je 'zeer duur'?

Een smartphone zou kunnen, maar als ze last van dementie heeft, hoe groot is dan de kans dat ze die telefoon wel meeneemt?
AirTags, ja. Maar die hebben devices in de buurt nodig om te werken. Dus het werkt op zich wel, maar mocht ze een keer naar een afgelegen gebied fietsen, dan wordt het lastig te traceren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Airtag?

Overigens zou ik zelf overwegen in hoeverre ik dit uberhaupt zou willen. Het kan een aardige inbreuk op privacy zijn. Laat je niet te bang maken door één nieuwsbericht, de meeste mensen raken niet zomaar zoek (zelfs niet als ze dement zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-07 11:41
Ik heb een tkstar 905 uit China. Kostte 3 tientjes ofzo. Telfort prepaid simkaartje erin en dat werkt prima. Dat ding gaat een maand mee ofzo voordat de accu leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

koektrommeltje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 06:01:
Ik heb een tkstar 905 uit China. Kostte 3 tientjes ofzo. Telfort prepaid simkaartje erin en dat werkt prima. Dat ding gaat een maand mee ofzo voordat de accu leeg is.
Dit soort oplossingen maken vaak gebruik van 2G en dat is wel eindig in NL, hou daar rekening mee.

https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 23:21
HeJin schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:28:
Hallo allemaal.

Naar aanleiding van dit krantenartikel van vandaag: Het Nieuwsblad

De grootmoeder van mijn vriendin is al op leeftijd maar rijdt nog elke da met de fiets rond. Sinds enkele jaren kampt ze met dementie. Het artikel is heel herkenbaar en ik zie het als een voorbode van iets wat er ook zit aan te komen bij ons in de familie. Heeft er iemand een goede oplossing om haar fiets te live tracken? De oplossingen die ik vind zijn ofwel kort in bereik, ofwel zeer duur ofwel korte batterij duur.

Ze heeft geen smartphone met data.
Dit lijkt me nog de 'makkelijkste' oplossing. Oude telefoon met data simkaartje en powerbank en dan 'find my phone' app en dit ergens in de fietstassen plaatsen.

Alvast bedankt voor de hulp.
Is eigenlijk bedoeld voor industriële oplossing volgens mij maar misschien kan je het ook voor jouw doeleinde gebruiken: https://www.iotracker.nl/emergency-safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik heb zelf een GPS tracker in mijn boot zitten, een Invoxia GPS tracker. Kost je 99 euro voor de tracker zelf en 3 jaar gratis gebruik. Daarna kost het je 10 EUR per jaar.

App is makkelijk te installeren en de tracker gaat z'n 6 tot 9 maanden mee a.d.h.v de instellingen.

Ik zie dat ze ook een GPS tracker speciaal voor fietsen hebben, is kleiner maar gaat een stuk minder lang mee; https://www.invoxia.com/uk/bike-tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 16:37

4POX

Everybody is wired

Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:25:
[...]

Dit soort oplossingen maken vaak gebruik van 2G en dat is wel eindig in NL, hou daar rekening mee.

Misschien is LORA een oplossing. Of een KPN 2g simkaart. KPN heeft nog erg veel industriele klanten met 2G apparatuur en zegt dat ze het blijven ondersteunen tot 2025.

Twee dingen om rekening mee te houden met goedkope trackers.

Je hebt veel goedkope trackers vanuit China die alles doen over een Chinese server. Je kan met een SMS code de tracker de opdracht geven om de data naar een ander IP adres te sturen. Je kan hiervoor bij een commerciele aanbieder een contract nemen. Of lekker de Chinese app gebruiken.

2. Er zijn heel veel tracker die een NEP gps hebben. Ze laten alleen de locatie zien op basis van a-gps. Erg irritant. Hou hier rekening mee als je een goedkope tracker uit China haalt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

4POX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:49:
[...]

2. Er zijn heel veel tracker die een NEP gps hebben. Ze laten alleen de locatie zien op basis van a-gps. Erg irritant. Hou hier rekening mee als je een goedkope tracker uit China haalt.
Laat je idd niet foppen door de "GPS" die ze aanbieden op ali express. Negen van de tien keer alleen a-gps (dus op basis van de 2G torens een beetje gokken). En vergis je niet, ze promoten het allemaal met plaatjes van gps satelieten enzo. Er is geen consumentenbond op ali expres, dus kijk heel goed.

Ben er zelf al een x ingestonken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

vhal

ಠ_ಠ

Kijk eens op https://www.one2track.nl/ of via hun zustersite https://www.lifewatcher.nl/ specifiek voor ouderen

Voor de kinderen werkt het wel goed, alleen de batterijduur is een dingetje als je iedere minuut aan het pollen bent :+

[ Voor 83% gewijzigd door vhal op 27-05-2021 09:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

Eboman

Ondertitel

console schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:43:
Ik heb zelf een GPS tracker in mijn boot zitten, een Invoxia GPS tracker. Kost je 99 euro voor de tracker zelf en 3 jaar gratis gebruik. Daarna kost het je 10 EUR per jaar.

App is makkelijk te installeren en de tracker gaat z'n 6 tot 9 maanden mee a.d.h.v de instellingen.

Ik zie dat ze ook een GPS tracker speciaal voor fietsen hebben, is kleiner maar gaat een stuk minder lang mee; https://www.invoxia.com/uk/bike-tracker
Deze heb ik ook voor onze camper, omdat dit via het Lora Netwerk gaat, heb je eigenlijk altijd dekking. Nadeel voor deze casus is dat de updates traag binnen komen (om de batterij de besparen). Hiervoor kun je wel ongeveer de richting zien waarheen de persoon is gegaan, maar ze moeten langere tijd opdezelfde plek zijn om een goede locatie te krijgen. Volgens mij krijg je om de 15 min een update.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24

Rmg

4POX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Misschien is LORA een oplossing. Of een KPN 2g simkaart. KPN heeft nog erg veel industriele klanten met 2G apparatuur en zegt dat ze het blijven ondersteunen tot 2025.
https://www.kpn.com/smart...eyco-lora-gps-tracker.htm

Kpn bied een lora tracker aan, ook nog redelijk geprijsd

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 27-05-2021 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:16

Bob Popcorn

Plop!

mcDavid schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:32:
Airtag?

Overigens zou ik zelf overwegen in hoeverre ik dit uberhaupt zou willen. Het kan een aardige inbreuk op privacy zijn. Laat je niet te bang maken door één nieuwsbericht, de meeste mensen raken niet zomaar zoek (zelfs niet als ze dement zijn).
Pardon? Heb je hier ervaring mee of zwets je maar wat uit je nek? :(

Mijn vrouw werkt met dementen en die lopen weldegelijk weg, en raken kwijt. Er zijn allerhande oplossingen beschikbaar, ook met een noodknop waar ze op kunnen drukken en dan een verzorger of familielid aan de lijn krijgen, zoals de lifewatcher.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 16:37

4POX

Everybody is wired

Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Laat je idd niet foppen door de "GPS" die ze aanbieden op ali express. Negen van de tien keer alleen a-gps (dus op basis van de 2G torens een beetje gokken). En vergis je niet, ze promoten het allemaal met plaatjes van gps satelieten enzo. Er is geen consumentenbond op ali expres, dus kijk heel goed.

Ben er zelf al een x ingestonken :+
YouTube: FAKE Mini Motorcycle Car Vehicle GPS/GSM/GPRS Real Time Tracker Trac...

Heb mijn geld teruggekregen. Banggood wilde een video(Oei. Ik klonk toen nog als Arnold. Gelukkig heb ik veel geoefend) . Ze kregen een video. Geloof dat ik van Youtube ook nog geld heb gekregen voor deze video. Tot het moment die blonde idiot in een Japans boos het verpeste voor heel veel youtube kanalen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:39
kan je niet beter anders doen?
HEEEEL eenvoudig, steek een briefje in de portemonnee, en in al haar jaszakken:

Indien gevonden, aub terug brengen bij:
Koekkoekstraat 12
Lekkerkerk

mevrouw reageert op naam:
Petra

Tel nr in geval van nood:
06-12345678

Leer haar dat ze om hulp mag vragen met dit briefje.
(ps, naam, adres, etc zijn fictief)

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 27-05-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Helaas, dat werkt niet met dementerenden. Die weten niet (meer) van het bestaan van het briefje. Gaan op pad zonder jas, sleutels, etc. Weten de volgende dag ook niet meer dat ze verdwaald waren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:38
Tattoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:25:
[...]

KPN gaat met 2G door tot ergens in 2025. Nog 4 jaar dus.

De GPS van deze TKStar is redelijk nauwkeurig.. Geen 2m, dat niet maar een afwijking van 10-20m heb je weleens. Beetje afhankelijk van de satelietbanen en of er hoogbouw is enzo. Prima voor een indicatie waar mevrouw haar fiets is.

Online te tracktracen via de website van TKSTar, met de TKstar-app en ook zijn ale ritten terug te kijken. En met een sms'je of belletje ernaar, geeft ie direct een reactie met google-mapslocatie. Of, direct in de App van TKStar live te volgen. Als ie actief is, en dus in beweging geeft ie geloof ik elke 30seconde een locatie door. Is ie niet in beweging, dan gaat het ding in standby.

Ook kun je er dingen in instellen, zoals geolocatie. Je kan bijv. een straal instellen van bijv. 3km van een zeker punt en zodra het apparaat buiten die straal is, gaat er een melding uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
99ruud99 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:44:
kan je niet beter anders doen?
HEEEEL eenvoudig, steek een briefje in de portemonnee, en in al haar jaszakken:

Indien gevonden, aub terug brengen bij:
Koekkoekstraat 12
Lekkerkerk

mevrouw reageert op naam:
Petra

Tel nr in geval van nood:
06-12345678

Leer haar dat ze om hulp mag vragen met dit briefje.
(ps, naam, adres, etc zijn fictief)
En dan gaat ze op pad, zonder portemonnee.. en zijn de papiertje verwassen door de wasmachine.

Nee, ik denk dat een gsp-trackertje in of aan dr fietstas of zader een prima oplossing is voor als ze met de fiets op pad gaat. Kun je direct zien waar ze is als je dat zou willen, of in ieder geval een locatie waar je moet zoeken.
Pagina: 1