[bug] Zoeken naar poster met spatie in de naam werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik wil zoeken in een topic naar de berichten van een poster met een spatie in de gebruikersnaam dan krijg ik de melding dat er alle gebruikers ongeldig zijn:
Ongeldige invoer

Alle opgegeven gebruikers zijn ongeldig `Nico Klus`
(interne identificatie: topic::get_messages::users_invalid)
Maar deze gebruiker bestaat echt en post ook. Bijvoorbeeld in het topic Nieuws: Zonnepanelen en de btw staat er een bericht van deze gebruiker, gepost op 19 mei 2021 om 00:17. Als je in dit topic zoekt met "Dit Topic (poster)" kan je die dus niet vinden.

Moet ik iets anders ingeven dan alleen de gebruikersnaam? Ik heb al geprobeerd om er aanhalingstekens omheen te zetten, maar dat werkt niet. Idem voor blokhaken of de [~Nico Klus] notatie.

Je kan volgens mij ook niet zoeken naar meerdere gebruikers tegelijk; als ik zoek op "user1 user2" (zonder aanhalingstekens) dan komt dezelfde foutmelding ook al kan je wel zonder problemen apart zoeken op "user1" en "user2".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

crisp

Devver

Pixelated

Hier gaat blijkbaar iets anders mis; zoeken op 'blauwe eend' werkt blijkbaar wel: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

En ook op userid werkt het: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 32% gewijzigd door crisp op 19-05-2021 10:12 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik zie het al: hij heeft 2 spaties in zijn naam...

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 49% gewijzigd door crisp op 19-05-2021 10:13 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:13:
Ik zie het al: hij heeft 2 spaties in zijn naam...
Aha, maar dat roept bij mij dan de vraag op waarom die twee spaties niet worden getoond in de username aan de linkerkant naast het bericht of op de profiel pagina. Ik heb namelijk die namelijk gewoon met de muis geselecteerd en gekopieerd om te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46

Reptile209

- gers -

JeroenE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:19:
[...]
Aha, maar dat roept bij mij dan de vraag op waarom die twee spaties niet worden getoond in de username aan de linkerkant naast het bericht of op de profiel pagina. Ik heb namelijk die namelijk gewoon met de muis geselecteerd en gekopieerd om te zoeken.
Ze staan wel in de broncode van de pagina, maar de HTML-specs zeggen (meen ik) dat meerdere whitespaces tot één mogen/moeten worden samengevoegd bij de weergave. Dus je browser doet dat netjes. Dan moeten de devvers allerlei stunts uithalen om daar omheen te werken (want dat kan), denk niet dat dat een hoge prio krijgt. Dan kan je beter Nico een DM sturen dat hij via een nickchange zijn username aanpast naar één spatie (maar dat is ook vast niet per ongeluk) :+.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Reptile209 Aha, op die manier. Dat kan dan toch juist simpel opgelost worden door de username in de html te zetten als "Nico  Klus" ipv "Nico  Klus"? Of is dat te simpel gedacht?

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 19-05-2021 10:39 . Reden: ik was de norml vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

JeroenE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:37:
@Reptile209 Aha, op die manier. Dat kan dan toch juist simpel opgelost worden door de username in de html te zetten als "Nico  Klus" ipv "Nico  Klus"? Of is dat te simpel gedacht?
Nee, een non-breaking-space is een ander karakter dan een 'gewone' spatie, dus dan werkt het alsnog niet.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@crisp Wat werkt er dan niet? Met een (veel te?) simpele test onder Chrome en Firefox lijkt dat met knippen en plakken prima te werken:
<html>
<body>
<table>
<tr><td>nu</td><td>Nico  Klus</td></tr>
<tr><td>nbsp</td><td>Nico&nbsp;&nbsp;Klus</td></tr>
</table>
</body>
</html>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik had het zelf niet getest ;)

Maar zelfs dan nog gaan we niet overal de weergave van nicnames aanpassen vanwege 1 gebruiker met 2 spaties in zijn nickname...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-10 21:21
crisp schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:50:
Ik had het zelf niet getest ;)

Maar zelfs dan nog gaan we niet overal de weergave van nicnames aanpassen vanwege 1 gebruiker met 2 spaties in zijn nickname...
Goh, je had mijn ex collega kunnen zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Drs_Ben schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Goh, je had mijn ex collega kunnen zijn. ;)
Dat was dan vast een verstandige collega; tijd kun je maar 1 keer besteden ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@crisp Het gaat mij niet om die ene gebruiker (misschien zijn er wel meer). Ik snap ook wel dat het geen probleem is wat nu gelijk opgelost moet worden. Maar om bewust fouten in je systeem te laten zitten vind ik ook vreemd. Bouw desnoods iets wat dubbele spaties in nieuwe gebruikersnamen niet toe laat en stuur een mailtje aan alle gebruikers die dit al hebben dat jullie het binnenkort gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

JeroenE schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:43:
@crisp Het gaat mij niet om die ene gebruiker (misschien zijn er wel meer). Ik snap ook wel dat het geen probleem is wat nu gelijk opgelost moet worden. Maar om bewust fouten in je systeem te laten zitten vind ik ook vreemd. Bouw desnoods iets wat dubbele spaties in nieuwe gebruikersnamen niet toe laat en stuur een mailtje aan alle gebruikers die dit al hebben dat jullie het binnenkort gaan aanpassen.
Het zijn 20 actieve gebruikers (op ruim een miljoen profielen) die dit hebben, en dit is het eerste bugreport wat we hiervan krijgen. We hebben een backlog aan bugs en featurerequests waar we nog wel 10 jaar mee vooruit kunnen.

Ik zou er een ticket voor kunnen maken, maar weet eigenlijk wel zeker dat het niet opgepakt gaat worden. Het is ook niet duidelijk wat een oplossing hiervoor zou moeten zijn, want sec gezien is het niet echt een bug...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@crisp Ik vind het onjuist tonen van informatie wel een bug, dit is natuurlijk iets anders dan een feature request.

Er zijn al twee mogelijke oplossingen: vervang spaties in gebruikersnamen door &nbsp; in de pagina's die geserveerd worden of pas de reeds gebruikte gebruikersnamen en validatie voor nieuwe gebruikers aan. Misschien zijn er nog wel meer ;)

Ik weet niet hoe jullie systeem in elkaar zit dus ik heb geen idee of dit een "wat laten we de stagaire vandaag eens doen" of "het lijkt zo simpel maar je bent er 3 maanden mee bezig" probleem is.

Nouja, je moet het zelf weten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

JeroenE schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:17:
@crisp Ik vind het onjuist tonen van informatie wel een bug, dit is natuurlijk iets anders dan een feature request.

Er zijn al twee mogelijke oplossingen: vervang spaties in gebruikersnamen door &nbsp; in de pagina's die geserveerd worden of pas de reeds gebruikte gebruikersnamen en validatie voor nieuwe gebruikers aan. Misschien zijn er nog wel meer ;)

Ik weet niet hoe jullie systeem in elkaar zit dus ik heb geen idee of dit een "wat laten we de stagaire vandaag eens doen" of "het lijkt zo simpel maar je bent er 3 maanden mee bezig" probleem is.

Nouja, je moet het zelf weten natuurlijk.
Beide oplossing zijn bewerkelijk. De eerste is m.i. technisch niet wenselijk (een non-breaking-space is iets anders dan een spatie) en is erg veel werk, de tweede vereist dat we eerst gebruikers moeten gaan informeren dat we hun nicknames aan gaan passen waar mogelijk weer bezwaar tegen gemaakt gaat worden enz.

Het enige wat we volgens mij kunnen doen is het in de toekomst voorkomen met een extra validatie. Daar wil ik dan wel een ticket voor aanmaken, maar ik denk niet dat dat hele hoge prioriteit gaat krijgen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@crisp Dan is het wachten is op iemand die bewust twee spaties in zijn naam wil hebben en bij jullie komt klagen dat jullie maar 1 spatie tonen :p Maar dat zal wel niet gebeuren, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-10 21:21
crisp schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Dat was dan vast een verstandige collega; tijd kun je maar 1 keer besteden ;)
Niet bepaald verstandig. Deze nonchalante houding die je nu toont bij een bug melding is mijn inziens niet handig.
Dit kom ik alleen tegen bij developers die overwerkt zijn of gewoon vast geroest zijn en het allemaal wel best vinden.

Het minste wat je kunt doen is deze bug gewoon melden en op "de lijst" zetten.
Uiteraard moeten er prioriteiten gesteld worden aan de afhandeling van de bugs/features maar gewoon doen alsof ze niet bestaan lijkt me niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Drs_Ben schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Niet bepaald verstandig. Deze nonchalante houding die je nu toont bij een bug melding is mijn inziens niet handig.
Dit kom ik alleen tegen bij developers die overwerkt zijn of gewoon vast geroest zijn en het allemaal wel best vinden.

Het minste wat je kunt doen is deze bug gewoon melden en op "de lijst" zetten.
Uiteraard moeten er prioriteiten gesteld worden aan de afhandeling van de bugs/features maar gewoon doen alsof ze niet bestaan lijkt me niet juist.
Je moet ook goed afwegen wat de negatieve impact is van een bug (in dit geval meer een issue) versus de kosten om het te fixen. In dit geval weegt dat eerste niet op tegen het laatste. En een lijst die overloopt is simpelweg niet meer te managen/prioriteren.

Ik ga dus alleen een ticket aanmaken om te voorkomen dat we nog meer usernames krijgen met dubbele spaties; dat is nog een relatief simpele fix en maakt waarschijnlijk dat dit probleem in de toekomst steeds minder zal gaan spelen (veel bestaande gebruikers worden toch minder actief op de langere termijn - uitzonderingen daargelaten).

Intentionally left blank

Pagina: 1