Dakisolatie zolder in VVE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wij hebben een koopappartement in een VVE met 3 andere appartementen.

De VVE bestaat uit drie lagen appartementen waarvan wij de bovenste hebben. Daarboven is een zolderverdieping met drie bergingen waarvan wij er één hebben.

Wij hebben plannen om één van de bergingen te gaan verbinden met ons appartement via een trap en te gaan gebruiken als slaapkamer. Hier heeft de VVE toestemming voor gegeven.

De VVE wil het platte bitumen dak (35m2) volgend jaar gaan renoveren en er nieuwe dakbedekking op aanbrengen. Op dit moment is dit dak niet geïsoleerd, want het is een zolderverdieping. Ik zou het dak graag wel isoleren zodat ik die slaapkamer niet of minder aan de binnenkant hoef te isoleren en ik denk dat als het dak toch gerenoveerd wordt het weinig extra moeite kost.

Mijn vraag aan jullie:

1) wat denken jullie dat ongeveer de meerprijs is om isolatie toe te voegen als het dak toch al gerenoveerd wordt ?

Ik dacht zelf aan 10 a 15 euro per m2 voor die platen en die jongens zijn daar denk ik niet meer dan 4 uur mee kwijt? Dan kom ik op 15*35 = 525 materiaal
4*60 = 240 uurloon

Of is dit te simpel gedacht ?

2) één van de leden van de VVE heeft aangegeven bang te zijn dat op deze manier aansprakelijkheid etc lastig wordt omdat lastig te scheiden is wat van de VVE is en wat van ons. Nu denk ik echter dat het dak niet sneller zal gaan lekken of problemen geven als er een laag isolatie tussen zit. Is dat te simpel gedacht en hoe zou ik zo iemand kunnen overtuigen ?

Update vraag 3:

3) ik lees dat volgens het bouwbesluit bij renovatie een dak minimaal een rc waarde van 2 moet hebben. Is nieuwe dakbedekking aanbrengen een renovatie en geldt dit dan ook?

[ Voor 6% gewijzigd door MuisM4t op 19-05-2021 10:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Kan VVE niet even een offerte aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Dat heb ik inderdaad gevraagd, of ze een offerte hiervoor willen aanvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
Is het in het kader van de nogal dwingende milieu lobby niet verstandig om het dak gewoon volledig te isoleren volgens huidige maatstaven?

Nu gaat er een nieuw dak op, en over (ik zeg even wat) 7 jaar word jullie gasaansluiting afgekoppeld en moeten jullie elektrisch gaan stoken. Dan zit je er niet op te wachten alsnog het dak te gaan isoleren.

Het is nu een makkelijke ingreep, waar later veel kosten op te besparen is.
Daarnaast, zolderverdieping of niet, het dak isoleren scheelt altijd in stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Precies ! Dat is de reden dat ik het voorstel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Het 'meenemen' van de isolatiemaatregelen bij het vervangen is wel het beste moment. Kosten zijn moeilijk in te schatten als we de situatie niet kennen natuurlijk. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
Rc 2 is overigens helemaal niks.
Zou dat toch wel zo maximaal mogelijk doen.

Ik weet de huidige regels niet, maar met mijn dakopbouw moest ik Rc6 toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:25:
Is het in het kader van de nogal dwingende milieu lobby niet verstandig om het dak gewoon volledig te isoleren volgens huidige maatstaven?

Nu gaat er een nieuw dak op, en over (ik zeg even wat) 7 jaar word jullie gasaansluiting afgekoppeld en moeten jullie elektrisch gaan stoken. Dan zit je er niet op te wachten alsnog het dak te gaan isoleren.

Het is nu een makkelijke ingreep, waar later veel kosten op te besparen is.
Daarnaast, zolderverdieping of niet, het dak isoleren scheelt altijd in stookkosten.
Voor de mensen die eronder wonen zal het natuurlijk niets schelen in stookkosten, ik kan mij voorstellen dat die niet zitten te wachten op extra kosten waar ze zelf geen profijt van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik denk dat je te makkelijk redeneert, vaak heb je niet alleen te maken met de isolatie zelf, maar ook met hoogte van de dakranden en hoe je dat op elkaar laat aansluiten. Ter vergelijking, ik heb offertes voor met en zonder isolatie op een plat dak van 40m2 en die liggen op ~ 1500 voor PVC dakbedekking en nieuwe trim rondom tot aan 3500,- voor hetzelfde maar dan met 10cm PIR eronder, een goot rondom de 10CM PIR, die dan weer afwatert in de bestaande afwateringen.

Alternatief was dakranden verhogen waarij ook al die delen opnieuw erop moeten + dat het lelijk wordt met veel hogere randen (laat staan duurder vanwege extra werk en hoeveelheid HPL die er weer rondom opnieuw op moet)

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 19-05-2021 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Wat je met de VVE kunt overleggen is dat jullie een relatief groot deel van de meerkosten eenmalig bijdragen, maar dat het gehele dak incl. isolatie eigendom van VVE is/blijft. Dan heb je geen problemen met de aansprakelijkheid.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

FRANQ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:29:
Rc 2 is overigens helemaal niks.
Zou dat toch wel zo maximaal mogelijk doen.

Ik weet de huidige regels niet, maar met mijn dakopbouw moest ik Rc6 toepassen.
Volgens het bouwbesluit moet je inderdaad Rc2.1 hebben voor een dak. Rc2 is met 50mm PIR voor de isolatie te doen, maar als je toch bezig gaat.. Ga dan voor minimaal Rc5, in het bouwbesluit geldt voor nieuwbouw momenteel een minimale Rc van 6.3.

In onze verbouwplannen gaan we uit van minimaal Rc6 overigens, momenteel hebben we glaswol van 60mm (Rd 1.6) en het houtwerk (Rd geschat op 0.3-0.4) en ik kan je vertellen: we stoken ons een ongeluk!

Uit het bouwbesluit, artikel 5.6 gericht op verbouw:
In afwijking van het eerste lid geldt bij het vernieuwen of vervangen van isolatielagen een warmteweerstand van ten minste 2,6m².K/W voor een vloer, 1,4 m².K/W voor een gevel en 2,1m².K/W voor een dak, bepaald volgens NTA 8800 en bij het vernieuwen of vervangen van ramen, deuren en kozijnen een warmtedoorgangscoëfficiënt van ten hoogste 2,2W/m².K, bepaald volgens NTA 8800. Indien het rechtens verkregen niveau een betere energieprestatie heeft, dan geldt het rechtens verkregen niveau.

[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 19-05-2021 11:48 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Dank voor alle antwoorden, ik ga de offerte maar eens afwachten en dan inderdaad voorstellen om een groter gedeelte van de kosten bij te dragen. De kosten moeten we toch maken en dan heb ik het veel liever aan de buiten dan aan de binnenkant. En wij hebben er inderdaad meer aan dan alle andere buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
@Verwijderd Goed idee, maar je onderschat stevig wat dit kost. Veel hangt af van de rest van het dak, is jullie dak verbonden aan dat van buren bijv.? Want grote kans dat je bijv 10-12cm isolatie gaat toevoegen, dan kan het zijn dat alle randen ook opgemetseld moeten worden en er een extra randje gemaakt moet worden tussen jullie dak en dat van buren die niet worden opgehoogd.

Ik zou het zelf ongeveer zo inschatten:
35m2 dak
RC van rond de 5

25 tot 35 euro per m2 aan materiaal (keuze PIR of EPS, duur en dun of goedkoop en dikker) 1.200 euro
extra manuren --> 1 a 1,5 dag totaal --> 500 tot 600 euro
Randen ophogen indien nodig --> 500 - 1500 euro

Dus rond de 2.500 tot 3.000 euro zit je zomaar

Ik zou het voor dit geld trouwens gisteren laten uitvoeren, dakisolatie is vaak vergeten en maakt heel veel uit voor je comfort / energierekening (en denk ook om je verkoopwaarde0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Fr33z schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:46:
@Verwijderd Goed idee, maar je onderschat stevig wat dit kost. Veel hangt af van de rest van het dak, is jullie dak verbonden aan dat van buren bijv.? Want grote kans dat je bijv 10-12cm isolatie gaat toevoegen, dan kan het zijn dat alle randen ook opgemetseld moeten worden en er een extra randje gemaakt moet worden tussen jullie dak en dat van buren die niet worden opgehoogd.

Ik zou het zelf ongeveer zo inschatten:
35m2 dak
RC van rond de 5

25 tot 35 euro per m2 aan materiaal (keuze PIR of EPS, duur en dun of goedkoop en dikker) 1.200 euro
extra manuren --> 1 a 1,5 dag totaal --> 500 tot 600 euro
Randen ophogen indien nodig --> 500 - 1500 euro

Dus rond de 2.500 tot 3.000 euro zit je zomaar

Ik zou het voor dit geld trouwens gisteren laten uitvoeren, dakisolatie is vaak vergeten en maakt heel veel uit voor je comfort / energierekening (en denk ook om je verkoopwaarde0
Denk dat je nog aan de goedkope kant zit eigenlijk. Je hebt ook extra materiaal nodig bij ophoging van het randje. Niet alleen het lood, maar ook de randen/afwerking e.d. moeten worden gedaan.
Iemand op een ongedekt dak laten werken vraagt ook extra maatregelen.

Ik zou zelf rekening houden met een kostenplaatje van ten minste 4500.

Wij hebben een plat dak in een L-vorm, op een uitbouw. Deze willen we gaan isoleren naar Rc6-7. Lengte is ongeveer 8,5m, smalle deel is ongeveer 7x1.9m en het bredere deel ongeveer 1,5x3,75m.
De dakrand iets ophogen is niet het enige, wij moeten namelijk ook nieuw lood aanbrengen voor de aansluiting naar het huis. Dit is geraamd op zo'n €750.
Dan het verhogen, isoleren, verstevigen (we moeten er op kunnen lopen voor onderhoud), aanbrengen van EPDM en het verwijderen van een isolatiepijp en als laatste de afwerking van de dakrand: wij hebben een post van €3.500 staan..

[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 19-05-2021 11:59 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@MuisM4t als je zolder rechtop beloopbaar is het leefruimte .. onder de 1,5m is het "opslag" .. als je geen vaste trap ernaar hebt is het technisch gezien ook geen "leefruimte" .. kortom het is zeker waard om even onderzoek te doen hoe dit technisch in elkaar steekt ..

Ik heb van binnenuit geisoleerd dat scheelt bakken geld op alle 3 de woonlagen .. zomers en winters .. ook je onderburen zullen er van meegenieten .. dat je echter meedeelt in een bulk v.d kosten is wel handig .. dit verdien je IMHO wel terug omdat je onderburen voor je gaan stoken .. :)

goed isoleren vanaf buitenaf is gewoon handig, zeker als het binnen geen (kostbare)ruimte kost en die rc5,rc6.3 oid haal je zeker wel terug ..

ps stel ook voor een "dakdoorvoer" voor PV panelen te laten aanleggen dat meenemen is handiger dan achteraf "aanhelen" en lekvrij krijgen .. kost wellicht 100,- extra .. PV installatie zelf is dan voor later.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 19-05-2021 12:09 ]

Tja vanalles

Pagina: 1