Aub advies dlan1000+ duo vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-03 13:18
Mijn vraag
Aanschafadvies gevraagd voor aankoop van een powerline met gigabit ic ,min 1200mbps liefst 1300 of hoger. Budget 80-120 afhankelijk v aantal meegeleverde powerlines in kit of apart. Wifi powerlines geen optie want boven heel oud metalen bad (ipv gigabit internet gigabitbadblockerwifi hihi).
Geen mogelijkheden om een Accespoint in de hal te installeren.

Een technieker van internetprovider over de vloer gehad die zegt dat devolo niet door het bipt is goedgekeurd voor wifi en of powerline en devolo als merk al niet meer bij hen werd gebruikt...
M'n 1200+ wil ik desondanks houden zij het wifi antenne uitgeschakeld.

Nou had ik eerder al een not done dlan 1000 randaarde in gebruik maar in be gebruiken we geen randaarde dus deze zat in 40jr oud huis in stopcontactdoos pen aansluiting muurstekker naar aansluitingen dozen randaarde... Altijd al zwakke verbinding gehad daardoor.
Powerlines bedoeld voor kobol en Synology nassen boven en moeten ervoor zorgen dat de ip camera op de devolo d1200+ actief blijft in de stal en aan de modem beneden.

Plan: nieuwe powerline.

Toch een nieuwe devolo?
Of eerder richting tp-link?
Of beide gecombineerd indien mogelijk?
Liefst 3-poort aansluiting (2 is ook goed indien niet anders kan) zonder wifi. Indien nodig kan ik met een 2-aansluiting lan nog wel een netwerkswitch ertss koppelen die ik liggen heb...

Relevante software en hardware die ik gebruik
devolo dlan 1200+ (goed, moet blijven)
devolo dlan 1000 (moet weg wegens in verschillende stekkerdozen geplugd gezien randaarde (ik heb pen helaas....)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
dlan 1000 in stekkerdoos pen-randaarde geplugd wat nefast is... Met maar 5MB/sec tot gevolg in huis 40jr oud... Zelfs m'n dlan 1200 met WiFi Antenne uitgeschakeld haalt veel meer ....

Iemand die mij kan helpen aub?
Schiet me niet dood voor miss verkeerd vakjargon.

[ Voor 7% gewijzigd door mellinda op 18-05-2021 23:43 ]

Beste antwoord (via mellinda op 01-06-2021 10:09)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De beste oplossing voor nu een in de toekomst is kabels trekken. Maar aan de andere kant als alles nu werkt zou ik het lekker zo houden. In Nederland geven powerlines altijd problemen als het nu niet is kan het morgen zomaar ophouden te werken vandaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mellinda schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:37:
Mijn vraag
Aanschafadvies gevraagd voor aankoop van een powerline met gigabit ic ,min 1200mbps liefst 1300 of hoger. Budget 80-120 afhankelijk v aantal meegeleverde powerlines in kit of apart. Wifi powerlines geen optie want boven heel oud metalen bad (ipv gigabit internet gigabitbadblockerwifi hihi).
Geen mogelijkheden om een Accespoint in de hal te installeren.
Budget is duidelijk. Wat is de eis qua performance? Dat de adapters Gigabit Ethernetpoorten hebben zegt nog niet dat ze Gigabit halen. In NL zullen adapters met specs van de 1200+ gemiddeld iets van 55Mbps halen, maar spreiding is enorm - in de ene situatie is 250Mbps haalbaar, in een andere is 25Mbps al teveel gevraagd. Stroomnetten in BE zijn subtiel anders dan in NL (NEN1010 in NL vs AREI in BE), maar die verschillen zitten voorzover voor powerline relevant met name op vlak van aarding, dat in BE vanaf 1983 verplicht is en in NL pas vanaf 1997, waarbij het voorheen in BE wel toegestaan was, maar in NL juist verboden was in niet-natte verblijfsruimtes. Daardoor is de kans op goede ervaringen met geaarde installaties in BE hoger dan in NL. Jij hebt alvast aarding, dus dat voordeel geniet je al. Dan nog: gemiddelde met aarding zit rond de 110Mbps - beter, maar nog lang geen Gb.
Een technieker van internetprovider over de vloer gehad die zegt dat devolo niet door het bipt is goedgekeurd voor wifi en of powerline en devolo als merk al niet meer bij hen werd gebruikt...
Zo er al een probleem is met de BIPT (pas op voor klok-klepelverhalen van monteurs...), heeft dat geheid met niet naleven van richtlijn EN50561-3 te maken, dat voorschrijft dat bepaalde frequenties niet, of met verminderde vermogen gebruikt mogen worden om andere gebruikers van radiotoepassing (bijv zendamateurs) niet ongewenst te storen. Maar voor de powerlinegebruiker leidt deze beperking tot een (bescheiden) verlaging van prestaties met tussen de 1 en 3%. Het is juist in jouw voordeel om niet goedgekeurde te gebruiken (al loopt je risico op gedoe met BIPT als een zendamateur buurman klaagt). Evt performance-problemen komen dus nadrukkelijk niet van non-conformiteit op dit vlak. Ik weet overigens niet of Devolo zich in de dLAN 1000+ en 1200+ houdt aan EN50561-3.
M'n 1200+ wil ik desondanks houden zij het wifi antenne uitgeschakeld.

Nou had ik eerder al een not done dlan 1000 randaarde in gebruik maar in be gebruiken we geen randaarde dus deze zat in 40jr oud huis in stopcontactdoos pen aansluiting muurstekker naar aansluitingen dozen randaarde... Altijd al zwakke verbinding gehad daardoor.
Powerlines bedoeld voor kobol en Synology nassen boven en moeten ervoor zorgen dat de ip camera op de devolo d1200+ actief blijft in de stal en aan de modem beneden.

Plan: nieuwe powerline.

Toch een nieuwe devolo?
Of eerder richting tp-link?
Of beide gecombineerd indien mogelijk?
Liefst 3-poort aansluiting (2 is ook goed indien niet anders kan) zonder wifi. Indien nodig kan ik met een 2-aansluiting lan nog wel een netwerkswitch ertss koppelen die ik liggen heb...

Relevante software en hardware die ik gebruik
devolo dlan 1200+ (goed, moet blijven)
devolo dlan 1000 (moet weg wegens in verschillende stekkerdozen geplugd gezien randaarde (ik heb pen helaas....)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
dlan 1000 in stekkerdoos pen-randaarde geplugd wat nefast is... Met maar 5MB/sec tot gevolg in huis 40jr oud... Zelfs m'n dlan 1200 met WiFi Antenne uitgeschakeld haalt veel meer ....

Iemand die mij kan helpen aub?
Schiet me niet dood voor miss verkeerd vakjargon.
Als ik het goed begrijp heb je dus een Nederlandse dLAN1000+ gekocht met randaarde, niet aardepen. In BE is alleen aardepen in gebruik, dus er is niets mis met jouw installatie, maar heb je apparaten nodig die geschikt zijn voor gebruik in BE. De constatering dat stekkerdozen en andere verlopen funest zijn voor prestaties klopt, dus inderdaad die dLAN1000+ gaan in jouw situatie niet helpen.

Wat dan wel? Meest handige is om alles van zelfde type, of in ieder geval met zelfde chipset te nemen, zodat het samen kan werken op hoogst mogelijke snelheden. Als je de huidige dLAN1200+ wilt houden wil je dus idealiter uitbreiden met meer dLAN1200(+). Is dat te duur, dan kun je kijken naar alle apparaten met Qualcomm 7500 chipset (Homeplug AV2.0 MIMO), oftewel bijna alles met "1200Mbps" aanprijzing. Dat zou moeten samenwerken met de dLAN1200+ - maar 100% zeker weet je niet als je gaat mixen.

Qua prestaties zijn "1200Mbps" en "2000Mbps" overigens identiek, het is puur verschil in marketing tussen chipset vendors Qualcomm en Broadcom, dus geen enkele reden om liever voor de "2000Mbps" te gaan.

Er bestaan wel snellere adapters met ongeveer twee keer de performance onder gelijke omstandigheden, maar die maken gebruik van het nieuwere G.hn wave 2 protocol, wat niet kan samenwerken met die oude AV2.0 apparaten, dus dan moet je ook de dLAN1200+ vervangen. Bovendien passen die niet in je budget - de enige verkrijgbare zijn de Devolo Magic 2 "2400Mbps" adapters (en in BE hebben de nieuwste Telenet adapters overigens ook deze technologie aan boord), en die zijn niet goedkoop.

Voor powerline is de situatie vrij duidelijk denk ik nu, maar ik volg je geheel niet mbt WiFi en waarom je dat per se op de powerline-adapters uitgeschakeld wilt hebben. Ik ben in het algemeen geen fan van de compromissen van WiFi proppen in andere connectivity-oplossingen als dit, maar juist als je constructie boven zodanig is dat geen WiFi van beneden doordringt zou ik een AP boven aanraden, en dan is de ingebouwde in een dLAN1200+ beter dan niets te noemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De beste oplossing voor nu een in de toekomst is kabels trekken. Maar aan de andere kant als alles nu werkt zou ik het lekker zo houden. In Nederland geven powerlines altijd problemen als het nu niet is kan het morgen zomaar ophouden te werken vandaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Bedankt Dion_b en Frogmen,
Ik zal dan kijken om aansluiting binnen die devolos bij te voegen.
Ook bedankt voor de extra uitleg, zeer leerrijk :)
Snellere specs op papier is dus niet altijd beter indien ik dit goed begrijp.

Puur hypothetisch gezien nog een vraag:
Valt die dlan randaarde dlan1000 open te halen en/of gewoon een gat erin te boren zodat de pen past? Schiet me niet neer met die vraag haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mellinda schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:31:
Bedankt Dion_b en Frogmen,
Ik zal dan kijken om aansluiting binnen die devolos bij te voegen.
Ook bedankt voor de extra uitleg, zeer leerrijk :)
Snellere specs op papier is dus niet altijd beter indien ik dit goed begrijp.

Puur hypothetisch gezien nog een vraag:
Valt die dlan randaarde dlan1000 open te halen en/of gewoon een gat erin te boren zodat de pen past? Schiet me niet neer met die vraag haha
Haha, hypothetisch: jazeker. Aangezien de dLAN1000 geen gebruik maakt van aarding is het zelfs betrekkelijk eenvoudig, puur een mechanische aanpassing dat die pin niet meer in de weg zit.

Maar practisch: ik zou het sterk afraden om twee redenen:
- risico dat je iets kortsluit met die aardepin in een zelfgeboord gat is groot. Als je aarding op orde is verder zal het alleen je aardlekschakelaar laten omslaan. Zo niet kan iets in brand vliegen...
- los van veiligheidsapsect is powerline erg gevoelig qua signaal (zoals je al uit je verlengsnoeren weet), kans dat je iets beschadigt waardoor het alsnog niet meer optimaal werkt is zeker aanwezig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Thx! Denk dat ik ze dan maar eens ga proberen te verkopen ehehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-05 08:30
Frogmen schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:54:
Helemaal mee eens heb ook een paar jaar gehad (wel stuk of 4)en dan denkt je moet toch werken en dan op den duur
Steeds vaker resetten eerst denk je ideaale uitvinding maar nu alles bekabeld in oud huis met unifi access points bijna nooit problemen
Pagina: 1