Schijf wordt herkent in bios, maar boot niet naar windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11 22:05
Mijn vraag
Van een collega heb ik een oude pc overgenomen die wel naar de bios boot, en daar de ssd/hdd ook herkent. Als ik vervolgens zeg dat hij de ssd als boot schijf moet gebruiken kom ik in dit scherm:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCKGlxTUz0mMh_br0tiNPGc_vDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtcZ8gCpxdZfIxDa56JpvVem.jpg?f=fotoalbum_large. Als ik herstart en de hdd als boot optie kies krijg ik dit scherm:
Zowel de HDD als de SSD staat windows 10 op, en de ssd boot wel met een andere pc. Iemand die mij kan helpen om dit systeem toch te laten booten?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het systeem bestaat uit een

AMD phenom II x4 840 CPU
GTX 560 ti
8gb ram
ASUS M4A77T/usb3 moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zowel de SSD als de HDD aangesloten via:
interne sata kabel
externe usb3 naar sata behuizing
aangesloten via een bay bovenop de case:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ct4gulexEpaMQKTHck0g1q2I5Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6vfHYILgi8uvT0lv2xHTWq9.jpg?f=fotoalbum_large

In alle drie de opties hierboven wordt de SSD/HDD wel herkent in de bios maar kan er niet naar windows geboot worden. Nogmaals, de ssd boot op een ander systeem wel.

In de bios heb ik ze beide al eens als boot priority #1 ingesteld, zonder succes.
Ook zie ik dat de sata configuration op IDE staat. Bij mijn eigen pc staat deze (dacht ik) op AHCI. Kan dit uitmaken? Is er een kans dat de bios geupdate moet worden voordat het systeem overweg kan met windows 10?

Alle hulp is welkom!

Alle reacties

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 23:12
vziw boot een in AHCI mode geinstalleerde windows niet in IDE mode en vice versa.

Probeer het eens door alleen de boot disk op SATA1 aan te sluiten en die in de BIOS in AHCI mode te zetten.

Aangezien het een 11 jaar oud mobo betreft zou het volgende kunnen zijn gebeurd, ervan uitgaande dat hij het nog deed bij je collega.(en daar altijd aan de stroom stond)

CMOS batterij is leeg.
dit betekent dat de PC al zijn custom BIOS instellingen verliest en terugvalt op de default instellingen.

zeer waarschijnlijk is dat IDE mode voor de SATA poorten, waardoor een AHCI windows dus niet meer boot.

dit kun je vrij gemakkelijk testen door iets in het BIOS aan te passen, daarna de pc stroomloos te maken en dan opnieuw in het BIOS te kijken of die waarde is gereset.

als dat zo is zou ik eerst de CMOS batterij vervangen, het is als het goed is een standaard CR2032 knoopcel die je overal kan kopen, als je m niet kan vinden op het moederbord kijk dan even in de handleiding, als je die niet hebt kun je m downloaden van de ASUS site. Als je m niet vervangt zul je elke keer je hele BIOS opnieuw moeten instellen na het stroomloos maken van de PC (elke keer als je iets in of uit bouwt bijvoorbeeld, en dat wordt vrij gauw vrij irritant :P

BIOS update zou ik pas bekijken als het zo niet werkt, kans is ook dat hij al de laatste BIOS versie heeft, ze blijven dat niet eindeloos ontwikkelen. En als ie het hiervoor gewoon deed met deze BIOS versie zou dat ook niet uit moeten maken.

Is de windows 10 wel op deze PC geinstalleerd (met deze hardware)? zo niet kan dat ook issues geven, al is windows daar tegenwoordig vrij vergefelijk in, maar dat wist je al aangezien ie in een andere PC met compleet andere hardware gewoon boot ;)

Hopelijk is het zo simpel als ik hier schets, succes!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Is het niet zoiets als: UEFI modus staat aan, schijf in MBR-modus, of vice-versa: CSM staat aan, en schijf is UEFI-mode? Kun je een Windows Bootmanager vinden als UEFI object?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
Inderdaad, waarschijnlijk is de SSD afkomstig van de andere PC (Details?) ingedeeld als UEFI?
De oude PC heeft hoogstwaarschijnlijk geen UEFI support of is ingesteld voor MBR/CSM en kan daardoor dus niet starten.
Als de oude PC alleen MBR bios heeft moet je de SSD opnieuw indelen/installeren als MBR.
Omzetten van Windows UEFI naar MBR kan wel, maar daar zijn extra partition tools voor nodig.
AHCI/IDE instellingen moeten wel goed staan maar hebben geen invloed op het starten/booten van de SSD.
De Windows SSD starten via USB gaat zeker niet (zomaar) werken.

• Pimmetjuuh
Ten eerste bedankt voor jullie reacties! :D
@Vandaahl666
Is de windows 10 wel op deze PC geinstalleerd (met deze hardware)?
@The_Doman
Inderdaad, waarschijnlijk is de SSD afkomstig van de andere PC (Details?) ingedeeld als UEFI?
@Umbrah
De ssd komt inderdaad vanuit een ander systeem, vanuit mijn oude laptop die het helaas heeft begeven.
De hdd komt ook uit een oude laptop. Hoe kan ik zien of een schijf is ingedeeld als UEFI? En hoe kan ik vinden of het moederbord MBR UEFI of CSM heeft en welke dan aan staat? Na wat rondzoeken in de bios en googlen heb ik het niet kunnen vinden, maar misschien kijk ik gewoon verkeerd.
CMOS batterij is leeg.
dit betekent dat de PC al zijn custom BIOS instellingen verliest en terugvalt op de default instellingen.
Het viel me inderdaad al op dat de BIOS geen veranderde settings bewaarde. Het lampje van een lege CMOS batterij is helaas niet gaan branden. Batterijtje vervangen, en de settings waren opgeslagen na een reboot. Sata configuration veranderd van ICE naar AHCI, helaas zonder succes.

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:24
Probeer eens met een Windows 10 usb te booten om dan in cmd prompt met Diskpart te kijken naar de disk instellingen. Met Diskpart zal het waarschijnlijk ook wel mogelijk moeten zijn om het aan te passen.

• Pimmetjuuh
@marwatt
Probeer eens met een Windows 10 usb te booten om dan in cmd prompt met Diskpart te kijken naar de disk instellingen. Met Diskpart zal het waarschijnlijk ook wel mogelijk moeten zijn om het aan te passen.
Als ik de ssd in mijn andere computer hang via usb en in properties kijk staat er dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaiZDVjq46dafbYFpzz9XZzqIvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RLvYpZ5xOqFLmRGQQ3ba3tAk.png?f=user_large
Op de plek van Partition style staat er bij m'n andere ssd MBR.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
GPT = UEFI
MBR = BIOS/MBR (ook wel Legacy/CSM genoemd in de nieuwere UEFI BIOS systemen)

Maar Windows omzetten van UEFI naar standaard MBR gaat je zo niet lukken.
Het KAN wel met image/partitie/BCD tools.
Het eenvoudigste en praktische in dit geval is de SSD schijf opnieuw indelen vanuit de Windows installatie (alle partities verwijderen) en installeren.

Met partitie tools en een Linux/WinPE disk kan je wel eenvoudig converteren van/naar GPT naar MBR indeling.
Hiren’s BootCD PE

• Pimmetjuuh
Alle schijven met GPT booten niet naar Windows.
Na wat zoeken heb ik nog een mbr schijf gevonden die wel naar windows boot.

Ik heb alleen niets in de bios kunnen vinden om te checken of het moederbord in de uefi of mbr modus staat oid.

Hij werkt dus alleen met mbr schijven

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 23:12
Pimmetjuuh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:13:
Alle schijven met GPT booten niet naar Windows.
Na wat zoeken heb ik nog een mbr schijf gevonden die wel naar windows boot.

Ik heb alleen niets in de bios kunnen vinden om te checken of het moederbord in de uefi of mbr modus staat oid.

Hij werkt dus alleen met mbr schijven
En dat blijft ook zo 😁, UEFI is het nieuwe BIOS (ondertussen niet zo nieuw meer). jouw mobo heeft een BIOS en geen UEFI, ik had de manual met screenshots bekeken. Wat al eerder gezegd is kun je het beste je SSD installeren in de pc en dan formatteren en Windows opnieuw installeren. Zorg wel dat je Sata mode AHCI is zodat je, hopelijk, native commando queueing en trim hebt voor je SSD.

Of proberen het partitie type om te zetten met partitie tools en/of leeghalen op een andere pc als er nog belangrijke dingen opstaan.

Maar persoonlijk zou ik voor een verse install gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Vandaahl666 op 19-05-2021 23:07 ]

Pagina: 1