Binnenkomende STAPN 68 afmonteren voor DSL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 11:27
HI allemaal,

In mijn nieuwe huis komt deze kabel omhoog zonder ISRA punt afmontage. Er zat volgens mij een 'wanddoos' op voorheen, maar die is iig tijdens de verbouwing verloren gegaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gw6JVN6zdnERIdVRP5PT4fN3r8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDHjFuekBQNe7PIlCq6vKibW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Vyp_EBSPMOLoS4bPo-qHUAW1r4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhaCLtmYRBM7pMdZNVpJ7Ipw.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik wil kabel internet afsluiten ipv mijn huidige COAX.
De handleiding van bijv. Online.nl stelt dat er een monteur moet langskomen als je geen standaard ISRA hebt, maar dat lijkt me een beetje overdreven (duur) voor het vastschroeven van aders. Ik ben best handig met dit soort dingen.

Via wat gegoogle ben ik erachter dat mijn kabel een STAPN 68 kabel is.
Daar moet dus een RJ11 kabel op. Voor zover ik weet zitten daar 4 aders in.

Hoe kan ik het beste de STAPN 68 kabel afmonteren zodat ik er een RJ11 kabel in kan stoppen richting het modem? _/-\o_ Ik heb gezocht op het forum, maar geen antwoord gevonden voor mijn situatie. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

RJ11 keystone connector eraan monteren?

Als je kelder/kruipruimte/MK vochtig is, kun je ook een opbouwdoosje gebruiken.
MWDKing schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:53:
Deze moet je even uitleggen. :p
Waarom geen internet via je coax? Doorgaans sneller dan een $DSL.

[ Voor 54% gewijzigd door PD2JK op 18-05-2021 23:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43
HI allemaal,

In mijn nieuwe huis komt deze kabel omhoog zonder ISRA punt afmontage. Er zat volgens mij een 'wanddoos' op voorheen, maar die is iig tijdens de verbouwing verloren gegaan...
[Afbeelding][Afbeelding]

De handleiding van bijv. Online.nl stelt dat er een monteur moet langskomen als je geen standaard ISRA hebt, maar dat lijkt me een beetje overdreven (duur) voor het vastschroeven van aders. Ik ben best handig met dit soort dingen.

Via wat gegoogle ben ik erachter dat mijn kabel een STAPN 68 kabel is.
Daar moet dus een RJ11 kabel op. Voor zover ik weet zitten daar 4 aders in.

Hoe kan ik het beste de STAPN 68 kabel afmonteren zodat ik er een RJ11 kabel in kan stoppen richting het modem? _/-\o_ Ik heb gezocht op het forum, maar geen antwoord gevonden voor mijn situatie. O-)
je wil kabel internet..
waarom maak je je dan druk om die DSL?
knip hem gewoon af of laat hem zitten
ga je waarschijnlijk nooit meer gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

[b]MWDKing schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:53:Online.nl stelt dat er een monteur moet langskomen als je geen standaard ISRA hebt, maar dat lijkt me een beetje overdreven (duur) voor het vastschroeven van aders. Ik ben best handig met dit soort dingen.
Als je niet weet hoe het moet lijkt me een monteur een prima oplossing.
En dat zou je geen geld moeten kosten normaal gesproken.

Maar als je toch aan de gang wilt.
blauw-rood is lijn 1
oranje-wat is lijn 2

Heb je een bonded verbinding steek blauw-rood in de middenste 2 aders van je rj11, oranje en wit in de buitenste. oranje-wit of wit-oranje en blauw-rood of rood-blauw maakt bij dsl niet uit. Zolang je één van de lijnen maar in de middenste 2 aders aansluite en de andere lijn in de buitenste aders.

heb je maar 1 lijn (non-bonded) dan moet je er achter proberen te komen op welke lijn je verbinding zit. Dat kan je eenvoudigweg uitvinden door het te proberen.

Je kan de boel afmonteren met een rj11 plug, een keystone (in een bijpassend doosje) een rj11 wandcontactdoos of een non-brand isra.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 18-05-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
PD2JK schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:08:

Als je kelder/kruipruimte/MK vochtig is, kun je ook een opbouwdoosje gebruiken.

[...]

Deze moet je even uitleggen. :p
Waarom geen internet via je coax? Doorgaans sneller dan een $DSL.
Prijs. Ziggo is te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
boyette schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:10:
[...]

je wil kabel internet..
waarom maak je je dan druk om die DSL?
knip hem gewoon af of laat hem zitten
ga je waarschijnlijk nooit meer gebruiken
Foutje, besef me nu dat 'kabel' niet de goede woordkeuze was. Ik wil DSL via telefoonlijn en geen Coax gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
PD2JK schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:08:
Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
job schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:15:
[...]

Als je niet weet hoe het moet lijkt me een monteur een prima oplossing.
En dat zou je geen geld moeten kosten normaal gesproken.

Maar als je toch aan de gang wilt.
blauw-rood is lijn 1
oranje-wat is lijn 2

Heb je een bonded verbinding steek blauw-rood in de middenste 2 aders van je rj11, oranje en wit in de buitenste. oranje-wit of wit-oranje en blauw-rood of rood-blauw maakt bij dsl niet uit. Zolang je één van de lijnen maar in de middenste 2 aders aansluite en de andere lijn in de buitenste aders.

heb je maar 1 lijn (non-bonded) dan moet je er achter proberen te komen op welke lijn je verbinding zit. Dat kan je eenvoudigweg uitvinden door het te proberen.

Je kan de boel afmonteren met een rj11 plug, een keystone (in een bijpassend doosje) een rj11 wandcontactdoos of een non-brand isra.
Goed omschrijving, bedankt! Hoe kom ik erachter of ik een bonded of non-bonded verbinding heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MWDKing schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Foutje, besef me nu dat 'kabel' niet de goede woordkeuze was. Ik wil DSL via telefoonlijn en geen Coax gebruiken.
oh dat wordt een heel ander verhaal
maar dat verandert de hele situatie

er is geen glas beschikbaar?

hiervoor kan de provider die je kiest gewoon een monteur sturen om de isra in orde te maken
daarvoor zouden geen extra kosten berekend dienen te worden

formeel mag je daar zelf ook niet aankomen

jouw aansluiting begint na het isra (dat er nog niet is)
niet ervoor

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 18-05-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
boyette schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:42:
[...]

oh dat wordt een heel ander verhaal
maar dat verandert de hele situatie

er is geen glas beschikbaar?

hiervoor kan de provider die je kiest gewoon een monteur sturen om de isra in orde te maken
daarvoor zouden geen extra kosten berekend dienen te worden

formeel mag je daar zelf ook niet aankomen

jouw aansluiting begint na het isra (dat er nog niet is)
niet ervoor
Ik heb Online.nl al een bericht gestuurd, maar eigenlijk hoopte ik gewoon de boel zelf af te monteren. Scheelt gedoe en zijn immers maar 4 aders. Kan nooit ingewikkeld zijn dacht ik zo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MWDKing schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:55:
[...]

Ik heb Online.nl al een bericht gestuurd, maar eigenlijk hoopte ik gewoon de boel zelf af te monteren. Scheelt gedoe en zijn immers maar 4 aders. Kan nooit ingewikkeld zijn dacht ik zo :9
het zijn zelfs maar 2 aders
want dat betreffen 2lijnen
en op 1 daarvan wordt maar je signaal geleverd

dus dat kan je ook zelf als je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:43
Je mag daar dus niet zelf aankomen. En op een stel aders kun je geen rj11 monteren. Hier moet eerst een officiële Isra gemaakt worden. En dan nog het volgende, als het stap68 is heb je kans dat je signaal eerst door gelinkt niet worden. Dus is een monteur sws nodig.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

Wildfire

Joy to the world!

[..]

Duur? Als je aangeeft geen ISRA te hebben hoort Online.nl KPN in te schakelen voor een monteur en dat kost je niets. Die monteur kan dan ook meteen kijken of alles verder in orde is (o.a. lijn nameten) en kan, indien nodig, meteen problemen verhelpen of in ieder geval de juiste partij aansturen voor herstel.

En wat @rhos zegt klopt trouwens, officieel gezien mag jij niet zelf gaan zitten knutselen aan de invoerkabel van KPN.

Bron: mezelf (KPN monteur). Ben al vaak zat bij klanten van o.a. Tele2, T-Mobile en andere providers geweest om een ISRA te plaatsen. Dan meet ik ook meteen de lijn na en in sommige gevallen bleek er kabelschade buitenshuis te zijn en dan kon ik meteen een aansturing doen voor graafwerk om dat te herstellen. Beter meteen vooraf dan dat je achteraf een onstabiele verbinding ervaart.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 19-05-2021 01:02 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:43
Wildfire schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:57:
[...]

Duur? Als je aangeeft geen ISRA te hebben hoort Online.nl KPN in te schakelen voor een monteur en dat kost je niets. Die monteur kan dan ook meteen kijken of alles verder in orde is (o.a. lijn nameten) en kan, indien nodig, meteen problemen verhelpen of in ieder geval de juiste partij aansturen voor herstel.

En wat @rhos zegt klopt trouwens, officieel gezien mag jij niet zelf gaan zitten knutselen aan de invoerkabel van KPN.

Bron: mezelf (KPN monteur). Ben al vaak zat bij klanten van o.a. Tele2, T-Mobile en andere providers geweest om een ISRA te plaatsen. Dan meet ik ook meteen de lijn na en in sommige gevallen bleek er kabelschade buitenshuis te zijn en dan kon ik meteen een aansturing doen voor graafwerk om dat te herstellen. Beter meteen vooraf dan dat je achteraf een onstabiele verbinding ervaart.
Correct. Ben zelf ook monteur geweest en ook lesgegeven binnen de richtlijnen van deze materie.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Ik heb een reactie van Online.nl. Beetje vaag antwoord, maar ze bevestigen dat hun monteur het ISRA punt 'hesteld' en als dat niet lukt, dat ze KPN inschakelen. Kosteloos voor mij als afnemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MWDKing schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:04:
Ik heb een reactie van Online.nl. Beetje vaag antwoord, maar ze bevestigen dat hun monteur het ISRA punt 'hesteld' en als dat niet lukt, dat ze KPN inschakelen. Kosteloos voor mij als afnemer.
Nou weet ik natuurlijk niet welke monteur jij gaat krijgen, maar meestal is dat een derde partij die wordt ingehuurd -- aanbieders als Online.nl hebben over het algemeen geen eigen monteurs namelijk. Ik ben benieuwd wat voor werk die aflevert, in de praktijk helaas met enige regelmaat werk gezien van derde partijen en dat KPN dan alsnog mocht komen opdraven.

Kortom -- als die monteur geweest is, ben ik benieuwd naar wat er gedaan is. Misschien een fotootje van het resultaat? Als je dat niet erg vindt?

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 19-05-2021 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Wildfire schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:06:
[...]

Nou weet ik natuurlijk niet welke monteur jij gaat krijgen, maar meestal is dat een derde partij die wordt ingehuurd -- aanbieders als Online.nl hebben over het algemeen geen eigen monteurs namelijk. Ik ben benieuwd wat voor werk die aflevert, in de praktijk helaas met enige regelmaat werk gezien van derde partijen en dat KPN dan alsnog mocht komen opdraven.

Kortom -- als die monteur geweest is, ben ik benieuwd naar wat er gedaan is. Misschien een fotootje van het resultaat? Als je dat niet erg vindt?
Geen probleem, staat in mijn agenda. Abo gaat op 1 juli in.
Zo moeilijk kan een kabeltje vastschroeven/punchen niet zijn. We gaan het meemaken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Drama. Abo gaat 1 juli in. Online.nl wil pas vanaf 1 juli een monteur gaan inplannen. Dus pas op 1 juli kijken wannneer de monteur kan komen. Dat is overigens tegenstrijdig met eerdere berichten van Online.nl.

Vanaf de bestelling 5 weken terug weten ze al dat het ISRA punt gefixed moet worden.

Super logisch allemaal... |:( eerder kan niet; want "systeem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:56
MWDKing schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:48:
Drama. Abo gaat 1 juli in. Online.nl wil pas vanaf 1 juli een monteur gaan inplannen. Dus pas op 1 juli kijken wannneer de monteur kan komen. Dat is overigens tegenstrijdig met eerdere berichten van Online.nl.

Vanaf de bestelling 5 weken terug weten ze al dat het ISRA punt gefixed moet worden.

Super logisch allemaal... |:( eerder kan niet; want "systeem".
Nvm, verkeerd gelezen

[ Voor 16% gewijzigd door mad-dog op 24-06-2021 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:49
Tja, als je voor een budget provider gaat moet je natuurlijk ook niet gek opkijken dat je support krijgt op budget niveau :>

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00
Online bellen en aangeven dat je het isra punt niet kunt vinden (is geen liegen want je hebt geen isra punt) en dat je graag een test&label monteur wilt hebben voor oplever datum. Krijg je direct de juiste monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
White_Collar schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:54:
Tja, als je voor een budget provider gaat moet je natuurlijk ook niet gek opkijken dat je support krijgt op budget niveau :>
True, maar het is niet goedkoper of duurder om gewoon te zorgen dat er een monteur is op opleverdatum. Sterker nog; dan hebben ze eerder hun omzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Jan-man schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:43:
Online bellen en aangeven dat je het isra punt niet kunt vinden (is geen liegen want je hebt geen isra punt) en dat je graag een test&label monteur wilt hebben voor oplever datum. Krijg je direct de juiste monteur.
Zal het eens proberen. Ik vermoed dat ik dezelfde reactie krijg.
Hoop eigenlijk met name dat er niet staks een monteur komt die bij aankomst zegt dat ie geen ISRA punt mag maken. Zou me niks verbazen overigens.
Dus ook hier; het is gewoon duur voor Online om niet gewoon de zaakjes op orde te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Uiteindelijk heb ik pas op de dag dat het abonement actief werd een monteur kunnen aanvragen voor de dag daarna. Die heeft het isra punt gemaakt.
@Wildfire
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzuOkMaGHcl19E71yr5nJ85GS60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxCr5F7NCtPGngxCGFoqKFi9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fbb4MXHze03ZpErhzobqWISl3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TV2tuCbuwk7wKXA32ji8HjYE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
MWDKing schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:44:
Uiteindelijk heb ik pas op de dag dat het abonement actief werd een monteur kunnen aanvragen voor de dag daarna. Die heeft het isra punt gemaakt.
@Wildfire
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wouw ik ben 7 jaar monteur bij KPN geweest maar zo is het niemand geleerd om aan te leggen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MWDKing schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:44:
@Wildfire
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ai ai ai... Zo hoort het absoluut niet... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Is dit echt zo achtergelaten door de monteur? Misschien dat het nu werkt, maar dat gaat nooit lang goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nee, hoewel er een erg kort stukje kabel uit de vloer steekt, was er nog net genoeg om een doosje er aan te monteren.

Dit is wel erg quick and dirty...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Hij vroeg of ik wilde dat hij de kabel verlengde. Dat wilde ik ivm aftimmeren. Ik vroeg nog wel of deze manier van verlengen wel gaat (ik zou zelf bijv een krimpkousje oid erop doen).

Achja, het werkt. En ik heb de boel netter kunnen aftimmeren doordat het ISRA punt niet direct op de kabel zat.

Als de verlenging/verbinding goed contact maakt, kan er toch weinig mis mee zijn of?

[ Voor 12% gewijzigd door MWDKing op 03-07-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vochtig zal het daar niet zijn, ik zie vloerbedekking. Geen groen uitgeslagen draad over een paar jaar dus...

Maar wel een gevalletje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf4BQsy7Hskm2egagqzzB5s-PK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IhT7jj5eW9LZLe88JNThe0eR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
MWDKing schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:39:
Hij vroeg of ik wilde dat hij de kabel verlengde. Dat wilde ik ivm aftimmeren. Ik vroeg nog wel of deze manier van verlengen wel gaat (ik zou zelf bijv een krimpkousje oid erop doen).

Achja, het werkt. En ik heb de boel netter kunnen aftimmeren doordat het ISRA punt niet direct op de kabel zat.

Als de verlenging/verbinding goed contact maakt, kan er toch weinig mis mee zijn of?
Is zo te zien bij de voordeur dus zeker kans op vocht. Binnen paar jaar krijg je zo issues.

Monteur had beide aders + aarde moeten doorlassen en dan geldoosje eromheen.

Maja mochten er issues zijn je weet waar de invoer zit dus scheelt zaagwerk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:34
Jan-man schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:21:
[...]

Is zo te zien bij de voordeur dus zeker kans op vocht. Binnen paar jaar krijg je zo issues.

Monteur had beide aders + aarde moeten doorlassen en dan geldoosje eromheen.

Maja mochten er issues zijn je weet waar de invoer zit dus scheelt zaagwerk :).
Offtopic maar waar heb jij voor kpn gewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Wildfire schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:20:
[...]

Ai ai ai... Zo hoort het absoluut niet... :'(
helemaal mee eens :) mis ook de groentjes en mooie geldoos er op zodat iniedergeval beschermd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Het is een waterdichte gietvloer met daarop een vloermat. Over vocht maak ik me niet zoveel zorgen daar.
Pagina: 1