Advies zonnepanelen oost-west (en zuid?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 19:43
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar advies rondom installatie van zonnepanelen op mijn dak. Inmiddels een aantal offertes opgevraagd die inhoudelijk behoorlijk verschillen.

De situatie;

Het betreft het rechter (of oost) gedeelte van een 2 onder 1 kap woning, waarbij het dakoppervlakte op oost (ongeveer 80 gr) het grootst is. Er is 2x een stuk west (260 gr) en een stukje zuid (170 gr)
De hellingshoek van het oost en west georienteerde dakken is 52 graden, zuidelijk 46 graden. Zie ook de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQwInnb8FGWz-TbdayiFZIbdrA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1nz6emStJYpBxQ1gLcPEUUl.jpg?f=fotoalbum_large

Significante schaduw (behoudens het huis zelf) is er volgens mij niet.

Vermoedelijk ligt ons verbruik tussen de 4000 en 5000 kwh per jaar. Doel is zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn zonder fors overschot.

Offertes allen inclusief btw, installatie en btw teruggave service.

1. 15x 370 wp full black DMEGC, serieel, omvormer van zonneplan formaat onbekend, geschatte opbrengst 3844 kwh
Oost-west opstelling. 2x5 panelen in landscape op oost. De overige 5 worden in portrait op het westelijk georienteerde dak aan de voorzijde geplaatst.
5564 euro

2. Zelfde partij, 15x 370 wp, full black,DMEGC. Echter parallel met een solaredge se4000.
Geschatte opbrengst 3985 kwh
6895 euro

3. 18x 340 wp, full black, q cells, solaredge 5k,
Oost-west opstelling, 10 panelen op oost, 8 panelen op west (voorzijde). Dit past echter niet, maar gezien deze partij minst interessant is laat ik het hier bij.
Geschatte opbrengst 5508 kwh
8905 euro

4. 18x 360 wp, E.ON aura, Black, met enphase iq7+ en enphase 3F envoy standard.
Oost-west-zuid oriëntatie. Wederom 10 panelen op oost. 4 panelen portrait op oost (voorzijde) en 4 panelen oo zuid, tevens portrait.
8851 Euro

De meest aantrekkelijk opties vind ik nummer 1 en 4, waarbij ik neig naar 1 gezien de beste kwh/euro verhouding.

Wat zouden jullie doen? Met name wat betreft orientatie (wel of geen zuid) en in serie of juist niet?

Dank! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door sambaldeneerste op 18-05-2021 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 20:32

Gerco-M

mijn tornado res.

Volgens mij passen er op oost wel meer panelen dan de voorgestelde 10? Dan zou ik er daar zowiezo meer op plaatsen, en dan op een eigen string omvormer oplossing. Dan heb je heel goedkope extra jaar opbrengst.

Op Zuid en west ook zoveel mogelijk panelen zou wel mooi zijn, en die kan je dan wel op enphase / SolarEdge plaatsen denk ik. Dat is geen groot aantal panelen en dan is het met die wat duurdere oplossingen nog wel te overzien. Dan kom je met meer panelen op oost alsnog veel goedkoper uit dan voorstel 4 denk ik, met wel veel meer panelen en opbrengst.

Klopt dit een beetje @migjes @busscherski ?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
Dank voor je reactie. Combinatie van string en enphase/solaredge is een slimme optie waar niet eerder aan gedacht is!

Op oost leg ik liever niet meer dan 10 panelen gezien er in de toekomst waarschijnlijk dakkapellen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
sambaldeneerste schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 06:34:
Dank voor je reactie. Combinatie van string en enphase/solaredge is een slimme optie waar niet eerder aan gedacht is!

Op oost leg ik liever niet meer dan 10 panelen gezien er in de toekomst waarschijnlijk dakkapellen komen
Ik weet niet hoe concreet die wens is: Ergens tussen dat zou wel prettig zijn en de offertes zijn binnen...
Als je bij het ontwerp rekening houd met de zonnepanelen kun je ze terugplaatsen op de dakkapellen, en intussen profiteren van de opbrengst.

Bij gebruik van SolarEdge met het genoemde relatief kleine aantal panelen per oriëntatie op west en zuid, en nog wat bonus schaduwwerking moet de capaciteit van de optimizers wel goed doorgerekend worden, dus bijna zeker zijn p404/p505 nodig.

Ik vraag me af of de combinatie SolarEdge + String(Oost) goedkoper is dan all-solaredge... Maar dat kan doorgerekend worden.
Dat ga ik even niet doen zonder exacte maten van het dak en inclusief die vors ogende schoorstenen.
Afmetingen graag platgeslagen op de grond (dus als plattegrond) en goot+nokhoogte.

Ik zie nog een garage ;-)

Zelfvoorzienend is een rekbaar begrip overigens: Nu, Elektrische auto, Warmtepomp.... je kunt bijna niet teveel op het dak van een gemiddelde woning leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Partij 4 is wel een dure...
Ik kom iets goedkoper uit via solar-bouwmarkt (ff snel bij elkaar geklikt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cPG4VBQOHeQO8Y1k173E8p6eEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEoirsdUNEGe0b1QrjHdZyyf.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn voorkeur zou zijn enphase als je alles vol wilt leggen (en dat wil je) en verdeeld over 3-fasen.
Of inderdaad wat partij 1 aanbied als je niet alles vol wilt leggen(maar niet persee een Saj R5 = zonneplan one, mag ook een SMA zijn)

Als je 3 vlakken wilt volleggen kan dat ook met panasonic hit
Daar kan je 2x4 + 2x 5 panelen parallel zetten over 2 ingangen van een 1-fase string omvormer.
Of 2x 4 + 1x 10 panelen op een 3-fase stringomvormer.
Maar qua prijs gaat dat ook oplopen met 249 per paneel.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2021 08:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
sambaldeneerste schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 06:34:

oost-west
zie mijn dag met een voorbeeld dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben een ander moment van hun top halen.
dus doe je 1 kant, dan kan je omvormer bijna gratis ook nog een kant doen.
dit bestraat leuk in de kosten en die extra opbrengst is erg tof.
(ik doe nu met 6430Wp op 4kW omvormer een 5500kWh per jaar.
en de omvormer duw ik nog niet eens heel hard naar de top kan eigenlijk nog wel meer Wp bij.)

dus denk daar zeker even over na, is gewoon erg tof om te doen.
ook de opbrengst word verdeeld over de dag, dus je eigen gebruik haat ook nog een paar % omhoog.
dat maakt de komende jaren nog niks uit, maar straks met veranderende regels kan dat wel eens heel tof worden. ;)

probleem is:
normale goedkope omvormers, die hebben een relatief beperkt bereik in de Vmpp/Voc.
het liefst wil je 350Vmpp uit de panelen hebben zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
als je dan panelen hebt van 32Vmpp wil je er dus 12.
en heb je panelen van 37Vmpp dan 10 of 55Vmpp dan 7.
(maar gelukkig doet 200Vmpp het ook nog wel met maar 1 a 2% verlies.)

als ik naar jouw dak kijk en even snel iets verzin. (dus dit kan beter)
dan denk ik:
12x330-370Wp op 1 kant, en dan op de andere kant:
panasonic panelen, die leveren 55Vmpp en 5,5Ampp.
die kun je dus erg leuk 2x parallel doen en dan minimaal een 4 stuks serieel en maximaal 7.
parallel heeft het voordeel dat je ook verschillende richtingen aan kunt.
dus 1 string op zuid en 1 op het andere kleine dak deel.
(nadeel van parallel is dat elke string dus even veel panelen moet bevatten.
dus minimaal 2x4x330Wp of 2x7x330Wp)
uit eindelijk heb je dan:
12x350Wp + 2x5x330Wp = 7200Wp.
maar dit kan nog net op een 4kW omvormer (met 2x een mpp, zijn erg goedkoop).
(of als nodig op een 16A omvormer van 3850W)
dit is een stuk goedkoper als een solaredge oplossing of micro omvormers.
en levert meer kWh op. ;)

(nadeel van panasonic is dat die duur zijn.
maar voordeel is dat die 8% meer kWh opleveren per Wp, dus helemaal geen slecht spul.
maar misschien kan het ook zonder panasonic.
denk b.v ook aan tigo voor de helft van je dak.)

@Gerco-M d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-05-2021 10:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
Ronald schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Ik weet niet hoe concreet die wens is: Ergens tussen dat zou wel prettig zijn en de offertes zijn binnen...
Als je bij het ontwerp rekening houd met de zonnepanelen kun je ze terugplaatsen op de dakkapellen, en intussen profiteren van de opbrengst.

Bij gebruik van SolarEdge met het genoemde relatief kleine aantal panelen per oriëntatie op west en zuid, en nog wat bonus schaduwwerking moet de capaciteit van de optimizers wel goed doorgerekend worden, dus bijna zeker zijn p404/p505 nodig.

Ik vraag me af of de combinatie SolarEdge + String(Oost) goedkoper is dan all-solaredge... Maar dat kan doorgerekend worden.
Dat ga ik even niet doen zonder exacte maten van het dak en inclusief die vors ogende schoorstenen.
Afmetingen graag platgeslagen op de grond (dus als plattegrond) en goot+nokhoogte.

Ik zie nog een garage ;-)

Zelfvoorzienend is een rekbaar begrip overigens: Nu, Elektrische auto, Warmtepomp.... je kunt bijna niet teveel op het dak van een gemiddelde woning leggen.
toon volledige bericht
De dakkapellen zijn niet concreet. Waarschijnlijk over 5 jaar wel.
Bijgevoegd dezelfde foto met wat meer maten ingevuld. Bij nader inzien passen er max 4 panelen op het stuk west en 3 panelen op zuid. Wellicht is de westzijde van de garage dan inderdaad een goede optie, hoewel deze wel vanaf 4 uur momenteel voor de helft van het huis ligt. Er passen er 6 op denk ik (garage west dakvlak is 7m x 2,20m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txFn4NdBhFozxoFT-eM-N1BtOqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuaMNXcPqj5cU9EANZm1QOoK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:15:
Partij 4 is wel een dure...
Ik kom iets goedkoper uit via solar-bouwmarkt (ff snel bij elkaar geklikt)
[Afbeelding]

Mijn voorkeur zou zijn enphase als je alles vol wilt leggen (en dat wil je) en verdeeld over 3-fasen.
Of inderdaad wat partij 1 aanbied als je niet alles vol wilt leggen(maar niet persee een Saj R5 = zonneplan one, mag ook een SMA zijn)

Als je 3 vlakken wilt volleggen kan dat ook met panasonic hit
Daar kan je 2x4 + 2x 5 panelen parallel zetten over 2 ingangen van een 1-fase string omvormer.
Of 2x 4 + 1x 10 panelen op een 3-fase stringomvormer.
Maar qua prijs gaat dat ook oplopen met 249 per paneel.
Yes, dat zijn goede overwegingen. Bij nader inzien kunnen er slechts 3 panelen op zuid, dan valt de panasonic optie af denk ik. Wellicht betrek ik toch het dak van de garage in het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
migjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:11:
[...]

oost-west
zie mijn dag met een voorbeeld dag.
[Afbeelding]
oost en west hebben een ander moment van hun top halen.
dus doe je 1 kant, dan kan je omvormer bijna gratis ook nog een kant doen.
dit bestraat leuk in de kosten en die extra opbrengst is erg tof.
(ik doe nu met 6430Wp op 4kW omvormer een 5500kWh per jaar.
en de omvormer duw ik nog niet eens heel hard naar de top kan eigenlijk nog wel meer Wp bij.)

dus denk daar zeker even over na, is gewoon erg tof om te doen.
ook de opbrengst word verdeeld over de dag, dus je eigen gebruik haat ook nog een paar % omhoog.
dat maakt de komende jaren nog niks uit, maar straks met veranderende regels kan dat wel eens heel tof worden. ;)

probleem is:
normale goedkope omvormers, die hebben een relatief beperkt bereik in de Vmpp/Voc.
het liefst wil je 350Vmpp uit de panelen hebben zie:
[Afbeelding]
als je dan panelen hebt van 32Vmpp wil je er dus 12.
en heb je panelen van 37Vmpp dan 10 of 55Vmpp dan 7.
(maar gelukkig doet 200Vmpp het ook nog wel met maar 1 a 2% verlies.)

als ik naar jouw dak kijk en even snel iets verzin. (dus dit kan beter)
dan denk ik:
12x330-370Wp op 1 kant, en dan op de andere kant:
panasonic panelen, die leveren 55Vmpp en 5,5Ampp.
die kun je dus erg leuk 2x parallel doen en dan minimaal een 4 stuks serieel en maximaal 7.
parallel heeft het voordeel dat je ook verschillende richtingen aan kunt.
dus 1 string op zuid en 1 op het andere kleine dak deel.
(nadeel van parallel is dat elke string dus even veel panelen moet bevatten.
dus minimaal 2x4x330Wp of 2x7x330Wp)
uit eindelijk heb je dan:
12x350Wp + 2x5x330Wp = 7200Wp.
maar dit kan nog net op een 4kW omvormer (met 2x een mpp, zijn erg goedkoop).
(of als nodig op een 16A omvormer van 3850W)
dit is een stuk goedkoper als een solaredge oplossing of micro omvormers.
en levert meer kWh op. ;)

(nadeel van panasonic is dat die duur zijn.
maar voordeel is dat die 8% meer kWh opleveren per Wp, dus helemaal geen slecht spul.
maar misschien kan het ook zonder panasonic.
denk b.v ook aan tigo voor de helft van je dak.)

@Gerco-M d:)b
toon volledige bericht
Dank voor je uitgebreide antwoord! De voordelen van oost-west zijn me duidelijk, jaloersmakend grafiekje :P

Er passen dus slechts 3 panelen op zuid, dan wordt het denk ik wat weinig om de panasonics goed toe te passen. Vandaar dat ik overweeg het dak van de garage te gebruiken waar ruimte is voor 6 panelen.
Helaas wel schaduw van het huis.

Heb je een advies hoe het beste 10 panelen op oost, 6 op de westzijde garage (met schaduw) en 4 op het westen van het huis toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ingetekend op een rotonde in de Bilt *O*
Ik denk dat ik niet een voldoende goede schatting heb gedaan om het zuid-dak correct in te tekenen, het west-dak oogt te groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIbjEHcgNxdLndQcWcb6cFDcnsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtKlxyN8l9y9vgHj4KdIqFUn.png?f=fotoalbum_large

Op ONO:
26 panelen goed voor 6700kWh; 770kWh/Wp - 7kW omvormer. Dat is natuurlijk relatief laag door de oriëntatie, maar het is een makkelijk dak, dus voordelige panelen aan een goedkope string omvormer hangen en zo de kosten drukken
Het ingetekende paneel is 1029x1692mm; maar er is zeker ruimte voor wat hogere panelen.

West/Zuid: Zou 2100kWh toevoegen. Wel 2e omvormer uitzoeken die goed kan opstarten met de hele korte string van 3.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:31
De kleinste Solis uit de S5 serie, de 2.5k, kan dat. Zie hier de specs: https://www.ginlong.com/s5_1p_inverter2/37867.html

Ik heb het verder niet gecheckt in Sunny design, maar gezien de 5+3 panelen en 2100 kWh jaaropbrengst komt het in ieder geval in de buurt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
sambaldeneerste schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:53:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord! De voordelen van oost-west zijn me duidelijk, jaloersmakend grafiekje :P
ziet er leuk uit, maar moet je zeker niet jaloers op te zijn. ;)
het is een leuk gegeven, dat oost-west een verdeling heeft en daar kun je leuk gebruik van maken.
maar veel belangrijker is: hoeveel kWh trek je van het dak.
en dan kom je op deze grafiek uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
grof weg met gewone panelen een 750kWh/kWp (dus 1Wp doet per jaar 0,75kWh opleveren)
en met panasonic een 850kWh/kWp.
maar panelen op vol zuid doen bijna in heel Nederland een +1000kWh/kWp (dus 1Wp = 1kWh)
(het gebied waar mijn huis staat doet een net niet een 1100kWh/kWp.)
en dat is altijd natuurlijk leuker, maar ja dat dak heb ik niet, dus zo dan maar.

er is nog een trucje:
panelen die steiler staan, die doen het goed in de lente en de herfst.
panelen die platter liggen doen het beter in de zomer.
hier kun je ook een 30% extra voor rekenen aan Wp.
dus misschien is het schuurtje wel de leukere optie voor je.
(er zijn vele wegen naar Rome, kies de jouwe. ;) )
Er passen dus slechts 3 panelen op zuid, dan wordt het denk ik wat weinig om de panasonics goed toe te passen. Vandaar dat ik overweeg het dak van de garage te gebruiken waar ruimte is voor 6 panelen.
Helaas wel schaduw van het huis.
3 panasonic is net voldoende voor een 1fase omvormer, zeker als je die 2x parallel doet.
3x55Vmpp=140-170Vmpp = oke
2x5,6Ampp = 9-11Ampp = oke.
Heb je een advies hoe het beste 10 panelen op oost, 6 op de westzijde garage (met schaduw) en 4 op het westen van het huis toe te passen?
dat zou ik op een 1fase omvormer met 2x een mpp zetten.

maar ik vind die van @Ronald ook veel gaver.
alleen ik zou dan voor 24 panelen op het grote dak gaan.
en dan 2 1fase omvormers met 2x mpp.
dan omvormer 1 =1x12 + 1x3
en omvormer 2 = 1x22 + 1x6

warmtepomp om gas te vervangen, en je zit er warmpjes bij.
zonder een energie rekening. :P

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE geeft max DC 2.4kW voor 8x360Wp panelen op zuid/west, dus een 2.5 omvormer zit ruim in de jas. Geen noemenswaardige aftop op een 2,2kW omvormer.
(Het ontwerp van de 8 panelen is overigens absoluut ongeschikt voor SE: met de 5 panelen in de schaduw gaan de 3 panelen op de rem vanwege tekort vermogen op de 5. - staat zowaar een -10% waarschuwing voor in de analyse)
migjes schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:48:

maar ik vind die van @Ronald ook veel gaver.
alleen ik zou dan voor 24 panelen op het grote dak gaan.
en dan 2 1fase omvormers met 2x mpp.
dan omvormer 1 =1x12 + 1x3
en omvormer 2 = 1x212 + 1x6

warmtepomp om gas te vervangen, en je zit er warmpjes bij.
zonder een energie rekening. :P
Mooie verdeling; drukt het totale benodigde omvormer vermogen het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
Dag allen,

Een oud topic wat ik graag nieuw leven inblazen, gezien nu wel de liquide middelen.

Mijn plan is om het hoofddak zo vol mogelijk te leggen. Ik heb een partij gevonden die werkt met Jinko N-type 415wp panelen en huawei sun2000 x ktl m1 omvormers

Doelis om 23 panelen op oost te leggen (in portrait 9-7-7 panelen per rij) 5 panelen op west aan de voorkant en 3 op zuid.

Jullie advies van vorig jaar was om 2x een 1 fase omvormers met 2 mpp-trackers te gebruiken.
Zouden jullie nu hetzelfde adviseren? En zo ja, welke huawei omvormers zijn dan geschikt?

Zijn de bovengenoemde 3 fase huawei omvormers ook geschikt met als enig nadeel onnodig duur?

Of lonkt toch één grote 3fase huawei omvormer met optimizers voor de panelen op zuid en oost? Maar las dat hun optimizers eigenlijk domme uit/aan schakelaars zijn.

Andere vraag, tijdens de verbouwing is er een kabel van 5x 2,5mm2 naar de zolder getrokken met lengte van 20 meter. Is deze bruikbaar? Of moet er nog een tweede/andere worden kabel aangelegd?

Merci!!

[ Voor 9% gewijzigd door sambaldeneerste op 02-09-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zonder te weten hoe ze denken aan te sluiten kan ik er weinig mee… als ik ga raden zie ik voornamelijk beren op de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
Voorstel wat ik nu heb is alleen voor de oostzijde. 23 panelen serieel op een huawei 8KTL-M1 3 fase omvormer. (10.100 exclusief btw)

Ik wil graag ook de zuid en westzijde gebruiken, vandaar de vraag aan jullie om mee te denken hoe dit zo efficiënt mogelijk te doen.

• sambaldeneerste
Ronald schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:13:
Zonder te weten hoe ze denken aan te sluiten kan ik er weinig mee… als ik ga raden zie ik voornamelijk beren op de weg
Herziene offerte binnen:

30 panelen, 23 oost, 3 zuid, 4 west. Huawei 10ktl-m1, met 7x sun 2000p-450w omvormer voor de panelen op west en zuid.

Dan is het voorstel om 23 panelen op oost op 1 string te doen en de andere 7 op de andere string.

Prijs 12995 euro exclusief btw. 12450 wattpeak. 1,04 per watt

2x 1fase omvormer met 2x mpp zoals eerder door jullie bedacht is in zijn ogen geen optie: wegens de uitgangstroom van de omvormers kan hij dit niet veilig afzekeren in een 3 fase meterkast.

Wat vinden jullie van het legplan?

[ Voor 18% gewijzigd door sambaldeneerste op 08-09-2022 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@sambaldeneerste Ik weet niet exact hoe de Huawei optimizers exact werken.

Maar als het zoals ik verwacht Buck-converters zijn dan maak ik me heel erg zorgen om die string van 7.
De 10kW Huawei wil 200V om de string te starten... En dat is al marginaal met 7 stuks op gelijke ligging.

Met verschillende ligging en optimizers vraag ik me af of dat werkt. Steekt de installateur zijn hand in het vuur?

De 2,5kW Solis 2MPPT 60V start 50V mppt kan absoluut 100% zeker veilig afgezekerd worden in een 3 fase kast.
En dan een dikke 3 fase voor de 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
Thanks!! Ik heb je zorgen vertaald in wat kritische vragen naar de installateur.

Ook de vraag of hij andere omvormers heeft dan chinees, zou toch mijn lichte voorkeur hebben.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
Een terugkoppeling, mocht iemand het nog lezen. Zojuist heb ik de knoop doorgehakt, via eigen huis collectieve inschrijving bij greenchoice beland.
28 panelen (noord zuid oost) 420 piekwatt op enphase iq8m voor 1.23 euro per piekwatt.
Wellicht wat overkill maar gezien toekomstige dakkapellen flexibiliteit wenselijk. Bovendien met afstand de beste offerte die ik heb gekregen.
Nu alleen nog een half jaartje wachten tot ze geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat is een waanzinnig nette prijs voor Enphase, helaas wel levering diep in de zomer. Geen verkeerde keuze.

Pagina: 1