Wat kan ik het beste doen in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Momenteel komt het internet (KPN Glasvezel, 50MBits/s) binnen in de meterkast via de KPN modem. Dit geeft voor ons genoeg bereik op de begane grond.

Mijn PC staat boven op zolder (2e verdieping), waar een kabel direct vanuit de modem naar de zolder loopt. Het Wi-Fi op zolder is alleen dramatisch (lees niet bereikbaar). Dus met een mobiel is het automatisch 4G. Nu komt mijn vriendin ook met haar PC boven zitten op de studeerkamer, en die zou ik ook graag bekabeld boven willen hebben. Ik heb alleen maar één internetkabel lopen onder het bureau.

Wat kan ik het nu het beste doen in mijn situatie, zodat ik 1. Beiden PC's bedraad kan aansluiten en 2. Ook goed Wi-Fi bereik heb voor losse apparaten. Mocht iemand ook meteen leuk product weten dan hoor ik die ook graag! Hoeft niet al te gek te zijn, budget van rond de 60-70 EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Router plaatsen op zolder van een 70 euro, deze instellen als accespoint.
Kijk in de pricewatch naar een gigabit router van maximaal 2 jaar oud met goede beoordeling.

Of een accespoint nemen, maar die hebben vaak minder ethernet poorten. Meestal bedoelt voor WiFi.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 18-05-2021 20:11 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Yup. Zoiets dus: pricewatch: ASUS RT-AX55

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Cyriel85 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:10:
Router plaatsen op zolder van een 70 euro, deze instellen als accespoint.
Kijk in de pricewatch naar een gigabit router van maximaal 2 jaar oud met goede beoordeling.

Of een accespoint nemen, maar die hebben vaak minder ethernet poorten. Meestal bedoelt voor WiFi.
Zoiets? : pricewatch: TP-Link Archer C80 AC1900 Draadloze MU-MIMO Wifi-router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:21
Ik zou het oplossen door boven aan het einde van die ethernet kabel een netwerk switch te zetten, zoiets bijvoorbeeld:

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Dan zou ik daarop aansluiten:
1. Je PC
2. PC van vriendin
3. Access point, bijvoorbeeld zoiets als dit: pricewatch: Netgear WAC104 Acces Point
4. De kabel van beneden natuurlijk.

Op die manier heb je zelfs nog een poort over, mocht je nog wat bedenken wat er ook op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Ik had een andere voorgesteld, maar zie dat die van jou WiFi-AX is i.p.v. van mijn voorstel AC. Lees dat AX nieuwer/beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

MacCollac schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Ik had een andere voorgesteld, maar zie dat die van jou WiFi-AX is i.p.v. van mijn voorstel AC. Lees dat AX nieuwer/beter is?
De Asus heeft IPv6 ondersteuning is meteen geschikt voor Wifi6.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Microkid schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Oké top. Is het gemakkelijk om deze router in te stellen als accespoint ook? Of hoeft dat niet eens en is het gewoon plug & play?

[ Voor 9% gewijzigd door MacCollac op 18-05-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Volgens de reviews werkt deze inderdaad ook als access point (wat ik van de meeste Asus wifi-routers wel gewend ben). je moet dat wel instellen, want anders gaat hij proberen een verbinding met een WAN te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Microkid schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:37:
Volgens de reviews werkt deze inderdaad ook als access point (wat ik van de meeste Asus wifi-routers wel gewend ben). je moet dat wel instellen, want anders gaat hij proberen een verbinding met een WAN te maken.
Top. Ik heb hem besteld. Stel dat ik nou in de toekomst ook betere dekking beneden wil hebben, kan ik dan daar ook een 2e router plaatsen naast de modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
MacCollac schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Top. Ik heb hem besteld. Stel dat ik nou in de toekomst ook betere dekking beneden wil hebben, kan ik dan daar ook een 2e router plaatsen naast de modem?
Zolang je de boel netjes instelt als Access point kun je zoveel plaatsen als je wilt. Het is echter wel raadzaam om de gaten in je wifi zoveel mogelijk op te vullen met optimale plaatsing van de access points en niet door er meer apparatuur tegenaan te gooien als dit niet nodig is. Het niet kunnen verplaatsen van je wifi modem is op zich een prima reden om een extra access point aan te schaffen.
Microkid schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Heel mooi, maar IPv6 heeft precies niets te maken met Wifi6.
Pagina: 1