[Glasvezel] Van Tweak naar T-Mobile

Pagina: 1
Acties:
  • 1.450 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:25

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag van ISP wisselen.

Momenteel heb ik een 1Gbit verbinding van Tweak. Ik wil graag naar T-Mobile. Uiteraard heb ik de topics hier doorgenomen en ook die op de site van T-Mobile, echter zit ik nog met een paar vragen.

Momenteel heb ik een Genexis NTU in de meterkast waar het glas op binnenkomt. Vanaf deze Genexis zit een UTP kabel rechtstreeks op mijn Edge Router Lite 3 op eth0. Deze ERL3 wil ik dus blijven gebruiken.

Voor Tweak heb ik in de ERL3 dus een eth0 genaamd NTU en een eth0.34 genaamd Tweak WAN welke dus een vlan is en een publiek ip adres heeft.

Vraag 1:
In de diverse topics gelezen dat er een media converter gebruikt moet worden om het glas om te zetten naar utp, maar is dit voor mij wel van toepassing ? Ik heb namelijk al de Genexis die nu het glas omzet naar UTP. Voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt van de Genexis NTU. De woning hier is van 2006 maar volgens mij hangt deze NTU er pas 3 of 4 jaar sinds ik Tweak als ISP heb. Daarvoor hing er een oudere Genexis.

Vraag 2:
In de ERL3 moet ik wat aanpassingen maken. Is het voldoende om in de Config Tree op de ERL3 de eth.0.34 te hernoemen naar het vlan id welke T-Mobile gebruikt en de rest waar eth0.34 voorkomt binnen de configuratie ook aan te passen naar het nieuwe vlan id ? Volgens mij gebruikt T-Mobile vlan id 300. Niet geheel onbelangrijk: ik neem GEEN tv af bij T-Mobile, het gaat hier alleen om Internet.

Vraag 3:
Ik heb in de eerste week van mei het jaarlijkse bedrag aan Tweak betaald, iets van 410€. Wanneer ik overstap krijg ik een gedeelte van dit bedrag terug neem ik aan. Wat zijn de ervaringen met de terugbetaling qua tijd ? Binnen een week, een aantal weken, een maand ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Cgvce5bKQ07xb0hpCHaP47bE.jpg

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:36
Antwoord op vraag 1 is afhankelijk of je T-Mobile via AON of GPON gaat krijgen.
Is 1000Mbit van T-Mobile al lang op jouw adres verkrijgbaar (vroeger 750Mbit) of pas sinds enkele (3) maanden verkrijgbaar?

In dat laatste geval gaat de huidige NT er af, komt er een patch cover (of een losse glasvezelkabel) en gaat deze in een ONT (een intelligente media converter die verplicht is bij GPON)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Topicstarter
De 1000Mbit van T-Mobile is al meer dan een jaar hier verkrijgbaar, wellicht al wel 2 jaar. Dus waarschijnlijk AON. Kan ik dat ergens terugvinden ?

Ik heb er wel eens eerder aan gedacht om over te stappen, maar bij Tweak heb ik al jaren hetzelfde IP adres op basis van mac adres dacht ik. Ik las dat dit bij T-Mobile voorheen niet zo was, maar nu schijnbaar ook.

Het semi vaste ip adres heb ik bij mijn DNS provider laten verwijzen naar mijn eigen domein naam zodat ik op basis van hostnamen diverse connecties naar huis kan maken.

Dank voor je snelle antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:24
MRE-Inc schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:47:
De 1000Mbit van T-Mobile is al meer dan een jaar hier verkrijgbaar, wellicht al wel 2 jaar. Dus waarschijnlijk AON. Kan ik dat ergens terugvinden ?

Ik heb er wel eens eerder aan gedacht om over te stappen, maar bij Tweak heb ik al jaren hetzelfde IP adres op basis van mac adres dacht ik. Ik las dat dit bij T-Mobile voorheen niet zo was, maar nu schijnbaar ook.

Het semi vaste ip adres heb ik bij mijn DNS provider laten verwijzen naar mijn eigen domein naam zodat ik op basis van hostnamen diverse connecties naar huis kan maken.

Dank voor je snelle antwoord :)
Ben je inmiddels overgestapt?
Ik zit namelijk met dezelfde vraag, zelfde genexis NTU en alleen een Unifi UDM ipv een ERL3
Hoe zit het nu bij jou en wat heb je moeten doen en instellen?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Topicstarter
Philos31 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:41:
[...]

Ben je inmiddels overgestapt?
Ik zit namelijk met dezelfde vraag, zelfde genexis NTU en alleen een Unifi UDM ipv een ERL3
Hoe zit het nu bij jou en wat heb je moeten doen en instellen?
Nee ben niet overgestapt. Zit nog steeds bij Tweak, dus kan je vragen niet beantwoorden. Geen idee ook eigenlijk meer waarom ik niet ben overgestapt destijds. Als ik nu het aanbod bekijk met oa de GOGOGO deals ben ik flink goedkoper uit bij T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
MRE-Inc schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:59:
[...]

Nee ben niet overgestapt. Zit nog steeds bij Tweak, dus kan je vragen niet beantwoorden. Geen idee ook eigenlijk meer waarom ik niet ben overgestapt destijds. Als ik nu het aanbod bekijk met oa de GOGOGO deals ben ik flink goedkoper uit bij T-Mobile.
Precies dat, ik heb een onbeperkt in huis dus ik zou voor 300 euro per jaar klaar zijn bij T-Mobile.
Aan de ene kant gun ik Tweak ook wel....Aan de andere kant 410-300=110 euro bespaard..

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Topicstarter
Philos31 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:34:
[...]

Precies dat, ik heb een onbeperkt in huis dus ik zou voor 300 euro per jaar klaar zijn bij T-Mobile.
Aan de ene kant gun ik Tweak ook wel....Aan de andere kant 410-300=110 euro bespaard..
Inderdaad. Ik zat net ook al te kijken. Heb 3 abo's bij T-Mobile waarvan 1 Unlimited.

Zat al te kijken om een Edge Router X SPF te bestellen en alsnog over te stappen. Maar daarmij blijft vraag 2 van mijn oorspronkelijke post staan. Kan ik in de Config Tree vlan 34 hernoemen naar vlan 300 die onder ETH0 hangt ?

Enige wat mij nog tegenhoudt, is het ontbreken van een vast ip adres. Ik heb namelijk een eigen domeinnaam en draai wireguard hier intern op een R-Pi icm Pi-Hole zodat ik buitenshuis altijd een vpn verbinding naar huis heb en de voordelen van Pi-Hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Voor zover ik heb kunnen nagaan zou het toevoegen van vlan 300 voldoende moeten zijn.
Een handleiding voor de UDM heb ik gevonden en daar kan ook een sfp module in dus dat moet op zich het probleem niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Topicstarter
Kun je die handleiding of de link ernaar hier even delen ? Dan kan ik die ook even bekijken. Zit nu alleen voor de ERL3 en ERL4 SPF te kijken, maar als die UDM ook dezelfde functionaliteit heeft....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
MRE-Inc schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:17:
Kun je die handleiding of de link ernaar hier even delen ? Dan kan ik die ook even bekijken. Zit nu alleen voor de ERL3 en ERL4 SPF te kijken, maar als die UDM ook dezelfde functionaliteit heeft....
Ik heb geen TV van T-Mobile, maar neem wel internet af. Hoe werkt de installatie voor mij? Wanneer je geen TV hebt van T-Mobile is de installatie eenvoudiger. Je hebt dan namelijk geen verschillende VLAN-ids meer. Je kunt simpelweg de kabel vanuit de mediaconverter direct in de WAN-poort (of via de SFP+ WAN poort) van je UDM steken. Vergeet dan niet om de poort te taggen met VLAN 300 (internet).
https://community.t-mobil...dm-pro-installatie-329587

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:32
Is daar een kick van 11 maanden voor nodig? Ik denk dat TS al lang overgestapt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.