Netwerk, switch, router, ap advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
Het plan was om langzaam ons netwerk op te bouwen maar door omstandigheden gaan we het versneld doen.

Korte samenvatting: De laatse jaren hebben we (ik zelf) ons huis verbouwd en elke kamer voorzien van 1 of meerdere harde internet aansluitingen. Het plan was om "langzaam" een netwerk op te bouwen. Door thuiswerken en klagende kinderen }:O kan ik er ook niet meer omheen en ga ik nu snel AP's ophangen. Helaas betekend dat ook dat ik het aantal aansluitpunten moet aanpassen.

Als ik snel tel, AP's, toekomstige NAS (nu bruikleen), alle harde lijnen, home automation etc kom ik uit op minimaal 10 RJ45 aansluitingen.

Plan is om nu 2 AP's aan te sluiten, 1 beneden en 1 op de nieuwe zolder kamer van mijn zoon (ja hij heeft gelijk, de dekking is daar nu ruk).

Huidige situatie:
Ziggo wit modem/router/AP en alle aansluitingen bezet (patchpaneel is er al met 12 aansluitngen)

Gewenst:
10+ RJ45 aansluitingen, minimaal 2 VLANS (wij en gasten, maar liever ook nog 1 extra voor home automation), POE(+) kan maar ik heb nog de mogelijkheid voor eigen stroom voorzieningen (toekomstige camera's?)

Opties (onderzocht):
1. Ziggo as is en een switch,
2. Ziggo in bridge, dan een router en dan switch,
3. Ziggo in bridge en router/switch in 1

De AP's woorden waarschijnlijk Ubiquity AP Wifi6, en mogelijke PoE wordt waarschijnlijk PoE+ ivm gewenste camera.

Als ik alles langs elkaar leg kom ik toch uit bij Ubiquity (handover tussen de APs was top tijdens filmpje test).

Dream Machine Pro met een switch erbij is een optie maar de reviews zijn niet overtuigend.
Losse Ubiquity gateway, goede reviews maar beperkt instelbaar en 2 switches nodig.

Ik heb nog veel te onderzoeken maar wil weer graag dat duwtje in de juiste richting.

Disclaimer: Genoeg om in te lezen maar binnen 2 weken moet wifi draaien op zolder. En ik wil verkomen dat ik over 12 maanden weer alles moet aanpassen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de VLANs ga je een eigen router nodig hebben. Goedkoopste optie is waarschijnlijk Mikrotik, maar dat heeft een vrij steile learning curve.

Handovers gaan prima op iedere installatie met:
- goede instellingen (SSID, passphrase, security en encyption identiek op alle AP's)
- identieke AP's (of in ieder geval zelfde WiFi-chipset)
- goede plaatsing (minimaal overlap)

UniFi doet dat prima, maar grootste deel daarvan komt van eerste punt dat geborgd is. Dat kun je zelf handmatig doen met willekeurig welke apparaten en iedere managed WiFi-oplossing doet het goed voor je. De rest (802.11k/r/v en proprietary steering meuk) is gerommel in de marge.

Ik zou vooral even je eisen qua WiFi op een rij zetten en op basis daarvan een oplossing kiezen. Specs en aantal clients is relevant. Doe ook even een site survey om te kijken of twee AP's genoeg is.

Als twee AP's genoeg is en je voor UniFi gaat zou ik aanraden om het modulair aan te pakken, dus inderdaad een USG in de meterkast voor l3, dan een paar switches voor l2 bedraad en twee UAP 6 Lite voor L2 draadloos. Als die twee Lites niet voldoen zou ik eerder aan een derde Lite denken dan twee Pros (laat staan de vrij onzinnige LR). UniFi switches te duur? Iedere managed switch kan in beginsel de VLANs regelen, maar dan moet je het handmatig in eigen switch interface doen ipv simpel op een plek in UniFi controller.

Met slechts 2 AP's zou ik trouwens geen PoE switches nemen, maar gewoon de meegeleverde injectors bij de AP's gebruiken. Heb je meer PoE-spul, dan kan het zinnig zijn een van de twee of beide als PoE te nemen. Hou er rekening mee dat PoE ongeacht merk zowel aanschafprijs als stroomverbruik verhoogt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Dank voor je antwoord. Heef mij goed geholpen, ik was veel te moeilijk aan het denken.

Nader onderzoek komt uit idd op een Ubi USG en de AP lite. Die zijn nog steeds sneller dan mijn internet verbinding dus dat is voldoende. Worst case qua data scenario is 5 kids fortniten, mijn vrouw op flix en ik wil zelf online gamen :)

Blijft de switch over. En deze vind ik nog onduidleijk dus misschien kun je hier nog adviseren.

Ubi heeft flex mini (3 pack) die lijkt te voldoen alleen VLAN staat nog een streepje in de pricewatch (volgens mij (andere sites) moet het wel kunnen). Dit zou betekenen dat ik 2 of 3 kleine switsches achter elkaar hang.

Ubi heeft ook een lite versie die gelijk uitziet, iets groter met 8 of 16 poorten, incl PoE.

Voordeel van de flex mini is dat ik deze bij uitbreiding van netwerk op de kamer kan hangen die meer verbindingen nodig heeft, later kan ik dan altijd een een sterkere switch voor bijv PoE in de meterkast hangen (alhoewel de flex geen PoE passthrough heeft).

Indien de meegleverde PoE injectoren voor de AP's 30meter kunnen overbruggen denk ik dat de simpelste oplossing ook de beste is.

PS1. Learning curve speel momenteel wel een rol, ,wil binnen 2 weken alles draaien hebben.
PS2. Ben met "WifiMan van Ubi" op phonerondgelopen door huis, 2 AP's zou moeten werken maar ik heb de mogelijkheid voor 3 indien nodig.

Ik zou dus met 450 euro klaar kunnen zijn voor een lange tijd. Als dat lukt, teken ik er voor.

Schiet er nog even op indien nodig, alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

freak-ish schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:22:
Dank voor je antwoord. Heef mij goed geholpen, ik was veel te moeilijk aan het denken.

Nader onderzoek komt uit idd op een Ubi USG en de AP lite. Die zijn nog steeds sneller dan mijn internet verbinding dus dat is voldoende.
Hoho, geadverteerde snelheid en werkelijk gehaalde snelheid zijn twee flink verschillende dingen. Met WiFi-6 2x2 MIMO (zoals hier) haal je in praktijk max ~700Mbps met WiFi-6 clients en misschien ~500Mbps met WiFi-5 clients onder absoluut ideale omstandigheden (geen ander verkeer, geen interferentie, perfect signaal). Voorzover je verder af staat van het AP haal je minder, en wat je haalt deel je ook nog met alle andere clients.

Je geeft niet aan wat je internetsnelheid is, maar goede kans dat je daar met totale capaciteit al onder komt, laat staan als je het deelt. Maar goed, IMHO is internetsnelheid nauwelijks relevant voor LAN. Voor WiFi wil je alleen al voor de stabiliteit een hoge SNR waar je automatisch een hoge snelheid mee krijgt. Komt bij: vrijwel niets dat je doet vergt echt capaciteit.
Worst case qua data scenario is 5 kids fortniten, mijn vrouw op flix en ik wil zelf online gamen :)
Gaming 2Mbps symmetrisch, Netflix momenteel max 11Mbps down, mogelijk in toekomst richting broadcast quality 4k (20Mbps als je er HDR aan toevoegt). Dus je beschrijft hier 30Mbps down, 10Mbps up als worst case. Dat moet met zeer ruime gemak lukken.

Dat gezegd, naarmate er meer apparaten tegelijk van WiFi gebruik maken gaat latency omhoog: je wilt zoveel mogelijk van die gamers bedraad aansluiting, zowel voor hun eigen latency als voor de latency van de overgebleven devices die draadloos moeten werken.
Blijft de switch over. En deze vind ik nog onduidleijk dus misschien kun je hier nog adviseren.

Ubi heeft flex mini (3 pack) die lijkt te voldoen alleen VLAN staat nog een streepje in de pricewatch (volgens mij (andere sites) moet het wel kunnen). Dit zou betekenen dat ik 2 of 3 kleine switsches achter elkaar hang.
Pak anders info van Ubnt er zelf bij: http://dl.ui.com/ds/usw-flex-mini_ds.pdf
USW-Flex-Mini uses port-based VLANs only and does not support SSH, STP (forwarding only), 802.1X, DNS suffix, or experience in the controller.
Dit vind ik raar, port-based VLANs wel ondersteunen, maar 802.1X (port based access control) niet... sowieso, je wilt naar de AP's kunnen trunken ipv hele AP op zelfde VLAN, dus ik denk niet dat dit gaat vliegen als je AP's achter deze switches wilt hangen. Wil je dat niet, dan denk ik dat ze prima kunnen.
Ubi heeft ook een lite versie die gelijk uitziet, iets groter met 8 of 16 poorten, incl PoE.

Voordeel van de flex mini is dat ik deze bij uitbreiding van netwerk op de kamer kan hangen die meer verbindingen nodig heeft, later kan ik dan altijd een een sterkere switch voor bijv PoE in de meterkast hangen (alhoewel de flex geen PoE passthrough heeft).
De 'grote' Flex heeft wel degelijk PoE passthrough, met 802.3at in en 4x 802.3af uit. Maar is dat wel relevant? Je hebt het over die APs over 30m voeden. Klinkt alsof ze dedicated kabels krijgen vanuit de meterkast...

Allicht is het handig een overzicht/plaatje te maken van hoeveel poorten je waar nodig hebt, en welke poorten een specifieke VLAN nodig hebben, welke trunks, want het wordt al gauw duur met UniFi switches als je niet die Flex Mini kunt gebruiken, dus is gepast advies wel zo handig.
Indien de meegleverde PoE injectoren voor de AP's 30meter kunnen overbruggen denk ik dat de simpelste oplossing ook de beste is.
Zie net dat de UAP 6 Lite geen injector meer bijgeleverd krijgt... verklaat allicht waarom prijs van de Lite tussen AC en 6 niet gestegen is. Voor EUR 7 is eentje erbij kopen iig geen aderlating. U-POE-af doet zoals de naam zegt gewoon 802.3af, en daarvoor geldt dat het de volle 100m aankan, mits je kabels voldoen aan spec en van zuiver koper gemaakt zijn. Als je CCA Ethernetkabels hebt: niet doen. Kabel vervangen of andere voedingsoplossing kiezen (bijv injector bij de AP zelf).
PS1. Learning curve speel momenteel wel een rol, ,wil binnen 2 weken alles draaien hebben.
Hangt helemaal af hoeveel tijd je erin wilt steken. Maar als je je al zorgen maakt daarover zou ik Mikrotik niet aanraden. Heb zelf een router van ze en ben er erg blij mee, maar het kan echt pittig zijn om zelfs vrij simpele dingen te doen. Jij wilt stiekem best complexe dingen, dan wil je het zo simpel mogelijk houden. UniFi is daar erg geschikt voor.
PS2. Ben met "WifiMan van Ubi" op phonerondgelopen door huis, 2 AP's zou moeten werken maar ik heb de mogelijkheid voor 3 indien nodig.
Mooi - komt goed.
Ik zou dus met 450 euro klaar kunnen zijn voor een lange tijd. Als dat lukt, teken ik er voor.
Hangt dus af van de switches.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Thanks wederom.

Ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden maar vergeef wat onwetendheid.

Mijn idee was om een aantal dingen te scheiden middels vlans. Gasten/vrienden van kids, iot/tv/home automation, master account >:), gezinsleden (en deze eventueel nog opsplitsen omdat niet iedereen even verantwoordelijk met alles omgaat). Daarnaast is er de dringende wens voor een stabieler wifi netwerk met betere dekking (en ook snelheid).

Ik heb nog niet nagedacht over hoe de vlans te scheiden, (fysieke) poorten of per device. Wel zal ik minimaal 2 wifi netwerken opzetten maar de AP Lite kunnen er 8 (4 op 2,4 en 4 op 5 Ghz).

Op deze manier heeft niet iedereen toegang tot dingen die ze niet nodig hebben, is het veiliger en kan ik beter monitoren indien nodig; of knijpen indien nodig ;)

Je hebt gelijk, alles is minimaal cat6 bekabeld met stugge kabels (koper core) naar de meterkast. Hier zit een patch paneel. De kabels lopen naar alle kamers maar 2 zijn er voor de AP's. 2 voor desktops en de rest is voor TV of flex werken.

Concluderend is een eigen router dus een must en de Ubi USG voldoet aan mijn eisen. De AP Lite voldoet ook de eisen. Let wel meeste kids gaming gaat via wifi (switch) maar ook dat mag geen probleem zijn.

Momenteel hebben wij Internet Ziggo 300/30. Bekabeld haal ik dat aardig, wifi kom ik niet boven de 100 down. Daarnaast is het zeer instabiel. Als mijn vrouw voor haar werk inlogt gaat alles uit waarna we weer online komen. En aan haar laptop ga en kan ik niet rommelen.

Dus de keuze die moeilijk is, is de switch.

Na jou input valt de flex mini idd af. De Light, zowel 8 als 16 poorts zouden aan mijn wensen moeten voldoen. Echter de 16 poorts is nu niet leverbaar. De 8 poorts voldoet nu en ik zou er een 2e 8 poorts bij kunnen zetten op termijn (of een 16 kopen en de oude verkopen)

https://tweakers.net/pric...fi-switch-lite-8-poe.html
De "oude" ubiquity switches zouden ook voldoen maar lees veel over warmte ontwikkeling en aangezien ik het toch niet in een rack doe is dit prima.

En ja, nu zoek ik plug en pray, een halve dag en dan moet het werken, Fine tunen en (extra) vlans komt wel, maar ik wil de apperatuur wel klaar hebben. De zoon gaat over 3 weken naar de zolder verhuizen, en die gaat echt niet zonder degelijk wifi :o

PoE injectors zijn niet meegeleverd bij de AP light maar als ik via de switch de AP's kan voeden fijn maar geen must, dat ga ik gewoon testen. De kabels zijn geschikt. Echter er ligt 1 pvc buis met 2 internetkabels, zei het afgeschermd.

Externe toegang wil ik trouwens ook kunnen managen. Heb nu een kleine TS server draaien op de nas, 5 gebruikers en ik wil van buitenaf eventueel de homeautomation kunnen aanpassen. Qua fotoos etc naar eigen cloud, dat kan ook als we weer op het eigen wifi zitten.