Lamp loskoppelen van dimmer en afzonderlijk bedienen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 11:04
Ik heb even wat hulp nodig. Mijn situatie is als volgt.

Om wat voor reden dan ook heb ik twee lampen op 1 individuele dimschakelaar zitten. Lamp 1 en 2 dimmen nu dus tegelijkertijd, vervelend omdat ik soms lamp 1 uit wil en lamp 2 aan of verschillende felheid wil. Dat is nu dus niet mogelijk, beide aan op dezelfde sterkte.

Via de dimschakelaar wil ik lamp 1 blijven dimmen. Via een andere oplossing wil ik lamp 2 kunnen bedienen (aan/uit + dimmen). Dat bedienen via Home Assistant of een losse draadloze schakelaar. Lamp 2 mag wat mij betreft dus helemaal van de huidige dimmer 'af'

De makkelijkste oplossing is natuurlijk het gebruik van slimme lampen. Echter, de factor 'vrouw' komt hier om de hoek kijken, slimme lampen zijn niet mooi genoeg. Waar ik dus eigenlijk naar opzoek ben is lamp 2 loshalen van de dimmer en via een slimme schakelaar, shelly oid, via mijn zigbee netwerk aansturen. Ik kom zelf net om de smart-home hoek kijken dus ben even opzoek naar wat handvaten om dit aan te pakken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nouwja, qua aansluiten is dat dus simpelweg van deze dimmer los halen en aan een dimmer module knopen. Dat zal dan geen Shelly zijn als je Zigbee wilt.

Maar je zal vooral moeten vinden waar deze tweede lamp afsplitst van de eerste en wat je aan draden beschikbaar hebt daar (en onderweg naar de lamp). Dan kan je bedenken waar de dimmer kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Misschien hier even filteren op Zigbee en kijken wat er binnen jouw installatie past: https://www.robbshop.nl/modules/dimmers
Sowieso hangt het inderdaad af van je installatie en de beschikbare draden.