Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw moederbord z590

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nicker8181
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-06-2021
Hallo allemaal,

Ik heb/had een ouder systeem dat momenteel nog voldeed aan mijn benodigdheden. Een ASUS rog maximus Vii ranger met een i74790k cpu. Daarop had ik in de tijd 2x een gainward gtx970 phantom in sli op geïnstalleerd. Dit was voorzien met een 850w psu van coolermaster.
Ik was van plan eind dit jaar heel het systeem op schalen maar recent is mijn moederbord of cpu gecrasht.
Het moederbord blijft hierbij hangen bij q-code 63 in combinatie met een VGA q-led waarna deze kort erna uitvalt.
Dus momenteel ben ik echt verplicht om up te graden in niet-zo-prijsvriendelijke-componenten-tijden. (Tenzij iemand hier nog een wonderoplossing zou vinden, heb zelf een standaard post troubleshooting gedaan en andere psu en koeler en dergelijke geprobeerd. Niets helpt)

Mijn vraag: ik zou graag een nieuw z590 chipset moederbord van ASUS aanschaffen in combinatie met een i711700. Ik dacht op het eerste moment aan de tuf-serie. In normale tijden zou ik hier gewoon een rtx3070 of 3080 bij aanschaffen. Enkel zijn deze natuurlijk
Belachelijk van prijs geworden. Nu dacht ik zelf of het mss verstandig zou zijn om de gtx 970 zelf nog even verder in sli te gebruiken tot de markt terug normaal is. Maar ik zie dat volgens de technische fiche enkel de hogere z590 moederborden sli ondersteunen (strix z590-e bijvoorbeeld).
Is het de moeite om hier een extra 100euro aan te besteden om zo deze dure tijd te overbruggen of zou dit niet lukken of aan extra performance verwaarloosbaar zijn? Ik lees dat sli zo goed als overboord wordt gegooid maar waarom hebben de hogere series deze functie nog wel?
Of is het verstandiger om toch voor een iets goedkopere z590 te gaan met 1 gtx 970 tot de prijzen terug gezakt zijn?

Alvast bedankt voor tips en bijkomende uitleg, ben zelf een tijdje niet meer mee geweest met hardware-upgrades dus het kan zijn dat ik er helemaal naast sla 😄

Nick

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Voor een i7 11700 is een goed B560 bord voldoende. De pricewatch: MSI MAG B560 Torpedo heeft SLI tot z'n beschikking. Daarnaast lekker veel USB aansluitmogelijkheden en niet te prijzig. (helaas enkel CrossFire)

Z590 en 11700k is leuk als je gaat overklokken. Helaas is het de meerprijs niet waard, want er zit maar weinig OC ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 18-05-2021 19:39 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:55
Djarune schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:49:
Voor een i7 11700 is een goed B560 bord voldoende. De pricewatch: MSI MAG B560 Torpedo heeft SLI tot z'n beschikking. Daarnaast lekker veel USB aansluitmogelijkheden en niet te prijzig.
Waar haal je vandaan dat dat bord SLI ondersteunt?

• Djarune
Uszka schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:17:
[...]

Waar haal je vandaan dat dat bord SLI ondersteunt?
Deze joker van een redacteur genaamd Aaron Ritchie. Geen betrouwbare bron die site.

Heb de handleiding erbij gepakt. Multi-GPU is enkel AMD’s CrossFire op dat bord.

• Djarune
Nieuwe poging. Ook omdat je graag een Asus wilt:
pricewatch: Asus Prime Z490-A
Deze heeft wel een bios update nodig. Kun je bij Azerty goedkoop regelen

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
@Djarune B560 kan de PCIe x16 niet opsplitsen in x8/x8 dus zelfs de Crossfire ondersteuning is dan verre van ideaal, heb je één videokaart op 16 lanes rechtstreeks op de CPU en de andere op 4 lanes via de PCH, dat leidt tot allerlei microstuttering. En ja WePC, nog nooit van gehoord, ziet er uit als een affiliate link vehikel dat lijstjes publiceert op basis van specs en zonder hardware te testen, ik lees er ook totaal ongefundeerde nonsens.

De zijsprong naar Z490 kan wel interessant zijn, veel Z490 moederborden ondersteunen ook PCIe 4.0 in combinatie met Rocket Lake, met een BIOS update (van MSI of Gigabyte bv, bij Asus nauwelijks). Het enige wat je met Z490 dan echt mist ten op zichte van Z590 zijn de 4 extra PCIe 4.0 lanes voor een SSD. Maar die Asus zou ik omwille van gebrek aan PCIe 4.0 links laten liggen voor een Rocket Lake CPU.

@Nicker8181
pricewatch: MSI Z590-A PRO ondersteunt SLI en is behoorlijk betaalbaar. Ik zou me niet blind staren op Asus.

Of moest je AMD overwegen, deze pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING is van Asus, ondersteunt SLI en is vrij betaalbaar. In combinatie met een R7 5800X of 5600X dan bv.
Ik lees dat sli zo goed als overboord wordt gegooid maar waarom hebben de hogere series deze functie nog wel?
Aangezien je nu zelf SLI gebruikt, weet je toch zelf hoe courant SLI nog is? Ofwel ondersteunen de games die je speelt het nog wel, ofwel heb je er nu niets aan en dan heeft het ook geen zin meer om hier een meerprijs voor te betalen. Aan de hardware kant, de enige nieuwe videokaart die nog SLI ondersteunt, is de RTX 3090, dus je gaat er alleen met je GTX 970's nog wat aan hebben of je moet gigantisch veel geld aan GPU's uitgeven (en een voeding hebben die dit aan kan).

• Djarune
MacPoedel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:46:
Het enige wat je met Z490 dan echt mist ten op zichte van Z590 zijn de 4 extra PCIe 4.0 lanes voor een SSD.
Z590 heeft geen PCIe 4.0 chipset. Dat is gewoon een PCIe 3.0 chipset net als Z490. Beide kunnen overweg met de 24 PCIe 4.0 CPU lanes (waarvan 20 bruikbare) van de Gen11 (Rocket Lake) processors.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Djarune schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:03:
[...]

Z590 heeft geen PCIe 4.0 chipset. Dat is gewoon een PCIe 3.0 chipset net als Z490. Beide kunnen overweg met de 24 PCIe 4.0 CPU lanes (waarvan 20 bruikbare) van de Gen11 (Rocket Lake) processors.
Ik had het over de 4 van de CPU lanes die (meestal) voor SSD's gebruikt worden, maar ik lees nu ook wel dat die PCIe 4.0 zijn op de Z490 moederborden icm Rocket Lake CPU's die PCIe 4.0 ondersteunen (zoals de pricewatch: MSI MEG Z490 Unify, niet dat ik die dan aanraad maar MSI heeft het daar wel in de specs staan).

Zeker niet alle Z490 ondersteunen PCIe 4.0 via de CPU lanes (met een Rocket Lake CPU), dat is wat in de specs zoeken bij de fabrikant, en in de Tweakers Pricewatch is dit niet aangepast na introductie van Rocket Lake.

• Djarune
MacPoedel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:29:
[...]
Zeker niet alle Z490 ondersteunen PCIe 4.0 via de CPU lanes (met een Rocket Lake CPU), dat is wat in de specs zoeken bij de fabrikant, en in de Tweakers Pricewatch is dit niet aangepast na introductie van Rocket Lake.
Dit laatste klopt zeker. Over het algemeen heeft MSI het goed voor elkaar, waarbij ze het goed aangeven.. Bij Asus moet je echt in de bios updates etc. kijken per bord.
Pagina: 1