Hoe 2-fase perilex kabel aan inductiefornuis aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-03-2024
Hallo,

Ik kom er zelf niet helemaal uit. Ook niet na het lezen van vorige posts over dit onderwerp op dit forum.
Ik heb dus een 2-fase aansluiting in de meterkast en heb hiervoor een perilex kabel gekocht. Het gaat om een Pelgrim PFI7160RVS.

Als ik het goed heb begrepen kunnen de draden in het 2-fase wandstopcontact nogal verschillen. Als het goed is moet je dan ook de N en de L meten. Ik heb niet dergelijke meet apparatuur. Is het ook mogelijk dat ik het stopcontact eraf haal en kijk waar de draden uitkomen? Of meet met een spanningsmeter, wat moet ik dan precies meten? Ik weet namelijk wel hoe de draden zich bevinden in mijn perilex stekker.

Er staan op het inductiefornuis twee soort aansluitingen weergegeven. (zie foto's). Welke van de twee moet ik hebben? Alvast bedankt voor de moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQTT8nafS7xRKAdgbqVuCJ14ZwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSirZS0Hpk3bN60vvdkKM7Ji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKdA7jbhoYzZFvW-FN5ObZsy-wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lW2zfNdBTWIzt8j1ZjM5mBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWa_K69eLoNHFmBfvfb_2CLcbNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k062uFW99Brgoj0IMBiy4A7T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78PZR04HaKONXSlZ-y35E9n0V7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4WyCuH8NBOwah6dBHZkS4C1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drbkFO9uWHIx8We6WfFLPOuAMG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMIiXDxtVI077j2KVevOeGqC.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Beer09 op 18-05-2021 17:57)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mooi de 2 onderste hebben spanning.

En met dat snoer met stekker wordt het dan

L1 = Grijs
L2 = Zwart
N1 = Blauw
N2 = Bruin
Aarde/PE = groengeel

Maar om dat helemaal zeker te weten, stekker in het stopcontact, en de kleuren ook even meten. Voordat je hem in de kookplaat aansluit. De brug in de kookplaat kan je eruit halen, die is onnodig

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Meten is weten, en je hebt geen 2 fase fornuisgroep. Het is een enkelfase 2x 16A.

2L2N+PE zal je hem moeten aansluiten, maar eerst zal je moeten weten welk 2x bruin & 2x blauw zitten in je perilex-wcd. Dat is namelijk geen standaard.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
Hey RaZ, bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp moet ik het aansluiten zoals op de sticker op het plastic zwarte kapje te zien is? Waar moet dan eigenlijk de blauwe (N) draad? Maakt het uit of dat in 4 of 5 zit? En dat betekent dat ik maar één brugje nodig heb dus tussen 2 en 3.

Wat is de perilex-wcd precies?

Ik heb deze kabel: https://www.allekabels.nl...syrIvK7mbtFhoC628QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
Ik heb trouwens een 2 fase aansluiting heb ik mij laten vertellen in het stopcontact. 4 gaten met horizontale pin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Perilex is het type stekker en wcd betekend wandcontactdoos of gewoon stopcontact ;)

Maar, omdat dit type aansluiting geen standaard is, zal je eerst moeten weten op welke 2 gaten er spanning staat (2x bruin), en op welke 2 gaten de nul is (2x blauw), die horizontale pin is de aarde.

Dus hoe die aangesloten moet worden zal je eerst moeten weten hoe het stopcontact aangesloten zit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waarom zo raar aangelegd ? je hebt een 3 fase hoofdschakelaar, sluit je kookplaat dan ook op 3 fasen aan, veel makkelijker en vind je netbeheerd ook lief ;)

Zoals terecht aangegeven, 2 fase bestaat niet, alleen 2 groepen.

Meet inderdaad je aansluiting na, je moet 2x 230 meten, dan heb je de dubbele groep.

Je geeft aan dat je een spanningsmeter hebt, is dat een spanningszoeker of een echte meter ?

[ Voor 13% gewijzigd door Mike2k op 18-05-2021 16:22 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
Bedankt voor jullie reacties. Dat waardeer ik erg. Ik bedoel trouwens een spanningszoeker, mijn excuses. Ik begrijp er eigenlijk niet veel meer van. Moet ik nu een andere kabel kopen of het anders aansluiten? Waar zie je dat het een 3 fase hoofdschakelaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
En hoe moet ik alle draden inclusief brugjes nu verbinden. Ik begrijp nog niet helemaal hoe het dan zit met de grijze kabel en de groen/gele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
In de onderste gaten van het wcd branden de lichten bij de spanningsmeter. Dan zal dat wel 2x 230v zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 08:52
Zou je niet gewoon een installatiebedrijf laten komen. Kloten met stroom als je er geen verstand van hebt is niet verstandig.

www.weitjerock.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je moet het schema van die eerste wazige foto aanhouden. Als je het netjes wil doen houd je L1+N1 en L2+N2 ook bij elkaar. Maar kun je niet beter even iemand vragen die er wat meer verstand van heeft?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mooi de 2 onderste hebben spanning.

En met dat snoer met stekker wordt het dan

L1 = Grijs
L2 = Zwart
N1 = Blauw
N2 = Bruin
Aarde/PE = groengeel

Maar om dat helemaal zeker te weten, stekker in het stopcontact, en de kleuren ook even meten. Voordat je hem in de kookplaat aansluit. De brug in de kookplaat kan je eruit halen, die is onnodig

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
Bedankt voor je antwoord RaZ. Ik heb je advies opgevolgd, dus de stekker erin gedaan en gemeten. De grijze en de zwarte geven spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mooi, dan weet je nu hoe je hem in je kookplaat moet aansluiten, en vergeet niet die brug in je kookplaat eruit te halen die er nu nog in zit ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@Klein_Kipje wellicht wel verstandig inderdaad. Ik probeer er eerst zelf en met jullie hulp eruit te komen. Als het dan op jullie advies niet te doen is, dan schakel ik iemands anders hulp wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:50

BrZ

RaZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:42:
Mooi, dan weet je nu hoe je hem in je kookplaat moet aansluiten, en vergeet niet die brug in je kookplaat eruit te halen die er nu nog in zit ;)
Waarom zou die brug er uit moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:42:
@Klein_Kipje wellicht wel verstandig inderdaad. Ik probeer er eerst zelf en met jullie hulp eruit te komen. Als het dan op jullie advies niet te doen is, dan schakel ik iemands anders hulp wel in.
Als het je nu niet lukt, blaas je je kookplaat naar de eeuwige jachtvelden, en kan je een nieuwe kopen, want garantie heb je namelijk niet meer als je hem verkeert aansluit :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@RaZ Dat moet inderdaad niet gebeuren. Maar op basis van jouw advies, mis ik nog nog iets dan? Of wat kan er verkeerd gaan, want ik heb al jouw stappen opgevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BrZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Waarom zou die brug er uit moeten?
Ik kan op die foto niet zien wat er gebrugd zit. En die brug is niet nodig, dus die kan gewoon netjes bij de ongebruikte brug er in gestoken worden.

Immers, die brug is niet nodig ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:50

BrZ

RaZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Ik kan op die foto niet zien wat er gebrugd zit. En die brug is niet nodig, dus die kan gewoon netjes bij de ongebruikte brug er in gestoken worden.

2 en 3 zijn gebrugd, zoals ook op het schema staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:46:
@RaZ Dat moet inderdaad niet gebeuren. Maar op basis van jouw advies, mis ik nog nog iets dan? Of wat kan er verkeerd gaan, want ik heb al jouw stappen opgevolgd.
Heb je die stappen gevolgd, gebeurt er weinig. Verders niks aan de hand hoor. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@RaZ Okay, ik hoop het :) Ik ben ook wel benieuwd hoe het dan zit met die brug tussen 2 en 3, waarom kan ik die dan weglaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RaZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Volgens de eerste foto moet er gewoon een brug tussen klem 2 en 3. Waarom raad je dan aan om die brug te verwijderen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:50:
@RaZ Okay, ik hoop het :) Ik ben ook wel benieuwd hoe het dan zit met die brug tussen 2 en 3, waarom kan ik die dan weglaten?
Question Mark schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:52:
[...]

Volgens de eerste foto moet er gewoon een brug tussen klem 2 en 3. Waarom raad je dan aan om die brug te verwijderen?
Omdat je die niet nodig hebt, je hebt namelijk ook nog 1 of 2 ongebruikte bruggen zitten. Het kan geen kwaad verders hoor ;)

Maar dat is eerder mijn persoonlijke voorkeur verders hoor. :P

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 18-05-2021 16:55 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@RaZ
Je geeft aan dat ik de kabels op de volgende manier aan het inductiefornuis moet bevestigen:

L1 = Grijs
L2 = Zwart
N1 = Bruin
N2 = Blauw
Aarde/PE = groengeel

Bij de meegeleverde perilex kabel lees ik dat L1 bruin is, L3 grijs. Hoe zit dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:55:
@RaZ
Je geeft aan dat ik de kabels op de volgende manier aan het inductiefornuis moet bevestigen:

L1 = Grijs
L2 = Zwart
N1 = Bruin
N2 = Blauw
Aarde/PE = groengeel

Bij de meegeleverde perilex kabel lees ik dat L1 bruin is, L3 grijs. Hoe zit dat dan?
Dat is als je een 3fase perilex stopcontact hebt, maar die heb je niet. Daarom meten is weten. Het is geen standaard in een huis.

Dus, L1 = grijs, L2 = zwart, N1 = blauw, N2 = bruin

Zo doen, anders blaas je hem op, en kan je een nieuwe kopen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
Ok thanks, maar nu zijn blauw en bruin omgewisseld met wat je eerder zei? Hierboven had je dit aangegeven: N1 = Bruin
N2 = Blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Kan je een foto laten zien van die perilex stekker terwijl die open is? zodat we goed kunnen zien welke kleuren de draden hebben ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:04:
Ok thanks, maar nu zijn blauw en bruin omgewisseld met wat je eerder zei? Hierboven had je dit aangegeven: N1 = Bruin
N2 = Blauw.
Dat was een tikfout, my bad.

Dus:
L1 = Grijs
L2 = Zwart
N1 = Blauw
N2 = Bruin
PE = GroenGeel

En je kan koken.

Dus niet kijken op het snoer wat daar bij zit, want dat klopt in jouw situatie niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RaZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:53:
[...]

[...]

Omdat je die niet nodig hebt, je hebt namelijk ook nog 1 of 2 ongebruikte bruggen zitten. Het kan geen kwaad verders hoor ;)

Maar dat is eerder mijn persoonlijke voorkeur verders hoor. :P
Het zal mij niks verbazen als bv de ovenlamp en stuurelectronica achter klem 3 zitten... Volgens allebeide aansluitschema's moet hij nl. wel worden aangesloten. Ik zou eigenlijk niet weten waarom je af zou willen wijken van een handleiding.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mike2k schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:06:
Kan je een foto laten zien van die perilex stekker terwijl die open is? zodat we goed kunnen zien welke kleuren de draden hebben ?
De 2 bovenste zijn 2 blauwe draden, de onderste 2 zijn 2 bruinen draden.

Zoals dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pw8toRdQ8uPgPZpD1Fm1AvvQ3xE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iDOEezkcdf1SiP8nHB8sr0Mw.png?f=user_large

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@Question Mark Hoe zou jij de draden aansluiten dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:13:
@Question Mark Hoe zou jij de draden aansluiten dan?
Volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQTT8nafS7xRKAdgbqVuCJ14ZwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSirZS0Hpk3bN60vvdkKM7Ji.jpg?f=fotoalbum_large

En deze vertaling:
RaZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:08:
Dus:
L1 = Grijs
L2 = Zwart
N1 = Blauw
N2 = Bruin
PE = GroenGeel
Zwart op 1
Grijs op 2
Brug tussen 2 en 3 laten zitten
Blauw op 4
Bruin op 5
Groen/geel op de PE-klem.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@Xander bedankt voor je reactie. Adviseer je hetzelfde als Raz of dat niet? Want die zegt L1=grijs en L2=zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:25:
@Xander bedankt voor je reactie. Adviseer je hetzelfde als Raz of dat niet? Want die zegt L1=grijs en L2=zwart.
Hij zegt het zelfde, alleen zegt hij de aansluitnummers met de foto er bij.

En inderdaad de brug gewoon laten zitten, daar zat ik niet helemaal goed ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Beer09 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:25:
Uhh ja, als ze met het aansuiten van de contactdoos de groepen netjes bij elkaar hebben gehouden (dus L1 onder N1) dan klopt de manier van @RaZ beter.

In werkelijkheid maakt het bijzonder weinig uit als je zwart en grijs omwisselt. Je hebt kans dat er met aansluiten van de contactdoos ook al geen aandacht aan is geschonken.

Zo lang je op de juiste klemmen een fase aansluit en op de juiste een nul gaat het goedkomen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@RaZ en @Xander nou top, ik ga hem zo aanzetten. Ik laat het resultaat aan de hand van een foto wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
@RaZ Ik zag het inderdaad later al dat Xander hetzelfde zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBs4DLpW8X1YENvgLzTcb9U8tIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOcQrIKXAfgZ8XshP7b6Wyto.jpg?f=fotoalbum_large

Nou hij staat aan haha. Alles lijkt te werken. Dus super bedankt, dan kan ik eindelijk wat eten. Ik heb wel het idee dat die stekker er half inzit en dat je die ontzettend hard moet aanduwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer09
Excuses voor de wazige foto's. De camera van mijn mobiel is niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-04 16:49
Xander schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:20:
[...]

Volgens dit schema:
[Afbeelding]

En deze vertaling:

[...]

Zwart op 1
Grijs op 2
Brug tussen 2 en 3 laten zitten
Blauw op 4
Bruin op 5
Groen/geel op de PE-klem.
toon volledige bericht
Goedenavond technici,

Ik heb dezelfde Pelgrim PFI7160RVS, daar wil ik een Perilex 16a stekker op aansluiten. Er is reeds een kabel gemonteerd op het fornuis, bij de aanschaf was dit al zo. Echter corresponderen de kleuren niet met bovenstaande reactie.

Hieronder staat beschreven zoals het nu is gemonteerd op het fornuis.
1 (L1) = Bruin
2 (L2) = Zwart
3 = Geen draad (Brug met 2)
4 (N1) = Grijs
5 (N2) = Blauw
PE = Groen/geel

Concreet de vraag, hoe moeten de draden worden aangesloten op deze 16A stekker?

Spanningszoeker geeft aan dat de rechterkant van WCD spanning geeft. (oftewel behorende bij L1 en L2 van de perilex stekker)

Obv van Elektramat zou ik het onderstaande vermoeden, echter wordt het daar fase 3 genoemd.

Bruin L1
Zwart L2
Grijs L3
Blauw N

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 16:44
Ik zie altijd verschillende schema's voorbij komen met kleuren en als keuken monteur. En ik zoveel verschillende verkeerde installatie's maar daar gaat het nu niet om.

Maar ..... In basis als je het aansluit volgens 230v kijk op welke schoef aansluitingen het voor 2p + 2n aangesloten moet worden.

De kleuren die jij noemt zijn goed. maar zorg dan dat als de aders die op de perilex wcd aangesloten zitten ook zo zijn en de

fase: bruin en zwart
nul : blauw en grijs

Zo ook dan als je een ymvk (grijze kabel) naar je kookgroep hebt lopen dus ook de fases bruin en zwart parallel hebt lopen. je moet dan natuurlijk ook zorgen dat de bruine en zwarte ook op de fase aangesloten zitten (zwart in de groeten kast)

Je kan het natuurlijk altijd nameten met een multimeter. zolang je maar niet 220v fase met nul verbind want dan ga je vonken trekken.

https://www.deschouwwitgo...ductie_rvs_PFI7160RVS.pdf

je kan het zien op pagina 16

Maar laat anders een plaatje zien hoe je het nu hebt zitten als je er niet uitkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr3MrsSmith op 12-03-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckraa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik ben bezig met een Miele kookplaat, en ik kom er niet helemaal uit.
De kookplaat is geleverd met een kabel vooraangesloten, eindigend in een bruine, blauwe, zwart en grijze draad (en de geel/groene). Zelf heb ik in de meterkast een kookgroep (2x1 fase, 2x bruin, 2x blauw)

Volgens onderstaande afbeelding zouden grijs en zwart fase op de bruine fase-draden vanuit de meterkast aangesloten moeten worden, en bruin en blauw op de blauwe nuldraden (alhoewel, links is een 3-fasenaansluiting, toch? dat geldt dan niet per se voor mij).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_6-4NA4WSKFbUgWt9MmC7blA7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xatMXgRmFjYtZag6vju34z5.png?f=fotoalbum_large

De bijgeleverde installatiehandleiding meldt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnDut_PLKArqWw2LjB9hIs6s2oY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/65NdnHaxKQRbX02Ij8ENm8tz.png?f=user_large
en laat in het midden welke kleur bij welk nummertje hoort.
Ik neem aan dat het middelste schema op mijn situatie (2x 1 fase) van toepassing is.

Als ik het afdekplaatje verwijder, zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3OvNubTeSkCHCowa33CED7rPsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKo6p7UKVchfMKeAMdUIrPuc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie 5 nummers, wat mooi overeenkomt met het aansluitschema.
Ik zie een brug tussen 4 en 5, komt ook overeen met het aansluitschema.
Volgens de perilex-aansluiting zouden grijs en zwart fasedraden zijn, dus nrs 1 en 2, en dat klopt ook.
maar nu komt het:
volgens de perilex-aansluiting zouden blauw en bruin nul-draden zijn, dus nrs 3, 4 en 5.
maar volgens het aansluitschema in de handleiding moet 3 verbonden worden met 2 en is bruin dus absoluut geen nuldraad.

Ik wil met alle liefde een brug aanleggen tussen schroef 2 en 3 (linksonder in de afbeelding zie ik geloof ik een bruggenvoorraadje), maar hoe sluit ik de draden dan aan in de perilex-stekker? Zwart / grijs op de fase, blauw op null en bruin op niets? dan zou 1 nuldraad ongebruikt blijven.

Jan-Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:04
jckraa schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:16:
Ik ben bezig met een Miele kookplaat, en ik kom er niet helemaal uit.
De kookplaat is geleverd met een kabel vooraangesloten, eindigend in een bruine, blauwe, zwart en grijze draad (en de geel/groene). Zelf heb ik in de meterkast een kookgroep (2x1 fase, 2x bruin, 2x blauw)

Volgens onderstaande afbeelding zouden grijs en zwart fase op de bruine fase-draden vanuit de meterkast aangesloten moeten worden, en bruin en blauw op de blauwe nuldraden (alhoewel, links is een 3-fasenaansluiting, toch? dat geldt dan niet per se voor mij).

[Afbeelding]

De bijgeleverde installatiehandleiding meldt dit:
[Afbeelding]
en laat in het midden welke kleur bij welk nummertje hoort.
Ik neem aan dat het middelste schema op mijn situatie (2x 1 fase) van toepassing is.

Als ik het afdekplaatje verwijder, zie ik dit:
[Afbeelding]

Ik zie 5 nummers, wat mooi overeenkomt met het aansluitschema.
Ik zie een brug tussen 4 en 5, komt ook overeen met het aansluitschema.
Volgens de perilex-aansluiting zouden grijs en zwart fasedraden zijn, dus nrs 1 en 2, en dat klopt ook.
maar nu komt het:
volgens de perilex-aansluiting zouden blauw en bruin nul-draden zijn, dus nrs 3, 4 en 5.
maar volgens het aansluitschema in de handleiding moet 3 verbonden worden met 2 en is bruin dus absoluut geen nuldraad.

Ik wil met alle liefde een brug aanleggen tussen schroef 2 en 3 (linksonder in de afbeelding zie ik geloof ik een bruggenvoorraadje), maar hoe sluit ik de draden dan aan in de perilex-stekker? Zwart / grijs op de fase, blauw op null en bruin op niets? dan zou 1 nuldraad ongebruikt blijven.
toon volledige bericht
Is het een toestel van 11kW of 7,2kW met kookveldafzuiging? Type van je Mieleplaat zou moeten helpen met hoe je dit aansluiten moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckraa
Joost075 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Is het een toestel van 11kW of 7,2kW met kookveldafzuiging? Type van je Mieleplaat zou moeten helpen met hoe je dit aansluiten moet.
Dat laatste; zie ook hier:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rDMxVHoVcvEyuMyWe7fGoMnuzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnhUNonaONJsCtI7reuNY0Lh.jpg?f=fotoalbum_large
maar echt verder helpen doet het me niet.

Jan-Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckraa
Hier nog de aansluiting van een andere miele kookplaat gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/105908_photo_3_2.jpg

met hetzelfde aansluitschema. Ik vermoed dat ik de bruine draad op schroef 4 moet zetten en dan een brug tussen schroef 2 en 3 en dan komt mijn aansluiting overeen met het middelste aansluitschema. klopt?

Jan-Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:04
Zoals ik het uit de handleiding haal is L1 een kookzone, L2 een kookzone en L3 voor de afzuiging.

Dus gebruik je het middelste schema uit de handleiding;

Dat zou betekenen dat je L2 en L3 tezamen op een fase zet en L1 op een fase. Gebruik wel een dubbele nul i.v.m. de nulbelasting van potentieel 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckraa
yay,het is gelukt!

Bedankt Joost

Jan-Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
@jckraa

Uit jouw eerste reactie blijkt je hebt een 1 fase aansluiting.

En volgens de plaatjes zou je eigenlijk het onderste schema moeten aanhouden.

Dus op de kookplaat 1,2 en 3 gebrugt voor de fase
(Dus blauw bruin als je jou plaatjes aan houd)
En dan zou ik de blauwe en de bruine op L1 en L2 aansluiten.

Dan 4 en 5 bruggen en dan de zwarte en grijze daarop aansluiten respectievelijk ook weer zo op de stekker.

Als je het dan echt sjiek wilt doen meet je nog even welke bruine dan bij welke nul hoort als paar alsof je wel kleuren zou hebben.

Ik geef het aan dat ik een keer voor werd gevraagd naar een Bora te kijken en hier zat niet de brug in tussen L1 L2 en L3 en die maakte wel eens geluid.

Dus er gebeurt wel degelijk wat.
Mogenlijk draai je nu niet vol vermogen maar dat zou je met een stroomtang moeten meten.

Geconstateerd op een bora zonder extra brug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVhJUOTOvlxHMhqODtD2BsbauhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnjDo7PKcZ1yxg7UxheVksGU.jpg?f=fotoalbum_large

Gecorrigeerd

Hier zie je dat L1 L2 en L3 aan elkaar zitten op de koopplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNaodsH4ubh8QxcLmjnZiw_tiQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYAs80KRYgxc1DxDdtJUEacx.jpg?f=fotoalbum_large

Siemens is hier iets duidelijker in.
En die geeft aan dat het niet moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVfwlvD9vEsM4t5nFtS-GwDBdEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6SZvhfOkGX4z1vkJALtVxCL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoCWitIOUQtETbOLdp2C6A5o_5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCk9aNWWOfFogoGEIIwbAVtO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:25
Mr3MrsSmith schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:29:
@jckraa

Uit jouw eerste reactie blijkt je hebt een 1 fase aansluiting.

En volgens de plaatjes zou je eigenlijk het onderste schema moeten aanhouden.

Dus op de kookplaat 1,2 en 3 gebrugt voor de fase
(Dus blauw bruin als je jou plaatjes aan houd)
En dan zou ik de blauwe en de bruine op L1 en L2 aansluiten.

Dan 4 en 5 bruggen en dan de zwarte en grijze daarop aansluiten respectievelijk ook weer zo op de stekker.

Als je het dan echt sjiek wilt doen meet je nog even welke bruine dan bij welke nul hoort als paar alsof je wel kleuren zou hebben.

Ik geef het aan dat ik een keer voor werd gevraagd naar een Bora te kijken en hier zat niet de brug in tussen L1 L2 en L3 en die maakte wel eens geluid.

Dus er gebeurt wel degelijk wat.
Mogenlijk draai je nu niet vol vermogen maar dat zou je met een stroomtang moeten meten.

Geconstateerd op een bora zonder extra brug.

[Afbeelding]

Gecorrigeerd

Hier zie je dat L1 L2 en L3 aan elkaar zitten op de koopplaat.

[Afbeelding]

Siemens is hier iets duidelijker in.
En die geeft aan dat het niet moet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je alles wel afgezekerd met een vierpolige automaat? In combinatie met een traditionele kookgroep is dit echt levensgevaarlijk advies. Als de weerstand van een van de draden afwijkt of de draad loszit, kan je het volledige vermogen van de kookplaat over één 1,5mm² draad jagen.

@jckraa dit geldt ook voor hoe jij het nu hebt aangesloten. Je kookplaat is eigenlijk niet geschikt voor een Nederlandse kookgroep, tenzij de nuldraden zijn beveiligd. De boel op drie fasen aansluiten is eigenlijk nog het mooist.

[ Voor 4% gewijzigd door jordje op 22-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
@jordje

Het gaat hier om de kookplaat aan te sluiten toch ?
Of lees ik hier of dat er een kookgroep toegepast moet worden?

Ik weet wel wat je bedoelt hoor.
In duitsland hebben ze een 50A aansluiting en een 4mm2 aansluiting op de kookplaat. Soms is dat mee geleverd met de kookplaat, die gaat dan over de heg want daar kunnen we hier niets mee. Althans niet met een perilex. Maar installatie wordt toch uitgevoerd door iemand die er voldoende verstand van heeft en dus begrijpt waar hij of zij mee bezig is en dus ook de juiste installatie in de groepenkast aanhoudt en dus ook zorgt dat alles goed is aangesloten. Je snapt natuurlijk dat de weerstand nooit gelijk is maar dat hangt weer af met welke meter je het meet.

Je wilt niet weten hoe vaak ik bij klanten kom om het werk van een electricien ook werkend voor erkende bedrijven te corrigeren.

Laten we zeggen van de 10 zijn er 2 goed zijn en dat is echt triest. En dan heb ik het alleen over de meterkast naar de perilex aansluiting.
Pagina: 1