Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
op 27-06-2019 heb ik een Lenovo Yoga 530-14IKB gekocht bij de (Web)winkel

Een paar maanden terug begon bij het open en dichtklappen de laptop drukvlekken te ontstaan bij het linker scharnier, een paar dagen later viel ging er ook een klein plastic kapje vanaf. Nu ik eindelijk een laptop kon lenen voor de studie (daar wordt deze laptop immers ook voor gebruikt), heb ik de laptop teruggebracht naar de (Web)winkel, om te laten repareren onder garantie.

Nu heb ik een bericht ontvangen van de (Web)winkel dat er schade aan de laptop was (het losje kapje) waardoor het scharnier niet meer onder de garantie valt. Echter is dit een gevolg van het slechte scharnier.

Voor de rest heeft de laptop alleen boven op wat krasjes, er is nergens valschade of iets te bekennen. Is er nog een mogelijkheid om dit onder de garantie te laten vallen?

Reparatie nu kost 222,28 waarbij ze het volledige LCD en behuizingsdeel gaan vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 18-05-2021 14:23 . Reden: Naam (web)winkel verwijderd, gezien deze niets toevoegt aan de discussie bij een lopend geschil ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:59
Als het bij normaal gebruik ontstaan is heb je gewoon recht op garantie. Helaas is recht hebben en recht krijgen niet altijd hetzelfde.

Dus je vervolg stappen kunnen zijn om duidelijk aan te geven dat dit losse klepje een gevolg was van het defect en niet door jou zo gemaakt is.

Als ze dat niet accepteren dan kijken of ze aangesloten zijn bij een keurmerk. Vaak heeft via daar een klacht indienen betere resultaten.

Werkt dat niet of zijn ze niet aangesloten dan kan je via rechtsbijstand of zelf in gebreke stellen en daarna de gang naar de rechter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:48
Als het binnen 6 maanden is mag je er vanuit gaan dat het defect aanwezig was bij aankoop. En zal de winkel met echt bewijs moeten komen dat jij er verkeerd mee bent omgegaan. Een simpele Ja dat gebeurt normaal niet gaat niet op.

Mee eens wat hier boven staat. Eventueel kan je ook nog Twitter/Facebook gebruiken.

Sterkte het is meestal een strijdt met de langste adem😟

/Edit ik dacht dat de laptop enkele maanden oud was..

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 18-05-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 16:37
Na 6 maanden ligt de bewijslast voor het ontstaan van een defect bij de klant.

Zorg dat je voor het bedrijf in duidelijke taal omschrijft dat je weet waar je recht op hebt, en op grond waarvan.
De Consumentenbond heeft daarvoor een hoop informatie en voorbeeldbrieven.
Verder kan het je een flink stuk helpen dat het probleem met de scharnier een vaker voorkomend probleem is, en daarmee een productie / ontwerp fout. Op basis van wat je omschrijft heb ik binnen 5 seconden deze video gevonden die lijkt op het probleem wat je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Update:
Net met de betreffende (web)winkel gebeld, deze geven aan dat ze de laptop ongeprepareerd terug kunnen laten komen, waarna ik contact met Lenovo kan opnemen, om het euvel te verhelpen.

Mij lijkt de (web)winkel in deze zaak de verkopende partij, zij moeten toch de informatie doorspelen naar de fabrikant / reparatiecentrum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De webwinkel is inderdaad verplicht jou te helpen en mag je niet afschepen naar de fabrikant als jij dat niet wilt.

Helaas is dit echt een kwestie van het hogerop zoeken, bijvoorbeeld de geschillen commissie van een keurmerk of een rechtsbijstandsverzekering, wil je dat dit opgelost wordt. Het is niet ongebruikelijk dat winkels elke vorm van garantie weigeren als ze denken er mee weg te kunnen komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet hen goed duidelijk maken, dat het kapje er af is gekomen door scharnierende werking.
Dus oorzaak van. De verkoper zou moeten bewijzen dat jij als consument, de laptop hebt behandelt op een manier waar deze niet voor geschikt is. Jij als consument komt met de klacht, en daarmee zeg jij al dat het door de klacht komt dat er onderdelen afvallen. ( jij hebt een overeenkomt met verkoper, niet met fabrikant. de verkoper moet conformiteit nakomen.) dus geen aanspraak maken op garantie(fabrieks-of verkopers) maar op Conformiteit (Wettelijke Garantie)

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 18-05-2021 16:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 12:55
arjan445 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:13:
Een paar maanden terug begon bij het open en dichtklappen de laptop drukvlekken te ontstaan bij het linker scharnier, een paar dagen later viel ging er ook een klein plastic kapje vanaf. Nu ik eindelijk een laptop kon lenen voor de studie (daar wordt deze laptop immers ook voor gebruikt), heb ik de laptop teruggebracht naar de webwinkel, om te laten repareren onder garantie.
Dat is niet zo verstandig. Je moet normaal gesproken binnen 2 maanden klagen. Alleen al dat je zo laat klaagt is een reden waarom de webshop garantie mag weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tom-Z schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Je moet normaal gesproken binnen 2 maanden klagen. Alleen al dat je zo laat klaagt is een reden waarom de webshop garantie mag weigeren.
Absoluut niet. Je mag op elk moment binnen de garantie klagen.

@ts zou ik overigens aanraden de laptop ongerepareerd retour te krijgen - losse scharnieren zijn namelijk meestal losse schroefjes en dat is prima zelf te fixen EN te bewijzen aan webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:35
Heb je toevallig de laptop betaald met een creditcard? In dat geval kun je wellicht binnen 180 dagen het 'gedoe' skippen en gebruik maken van de verzekering middels de creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:51
arjan445 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:13:
op 27-06-2019 heb ik een Lenovo Yoga 530-14IKB gekocht bij de [mbr](Web)winkel[/]

Een paar maanden terug begon bij het open en dichtklappen de laptop drukvlekken te ontstaan bij het linker scharnier,
Dat was het moment geweest om de laptop bij de webshop in te leveren voor garantie.
Drukplekken op je lcd??? je hebt dus een aantal keren met geweld de laptop dichtgeklapt........
Ik hoop voor je dat de webshop hier niet meeleest.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

detulp050 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:53:
Heb je toevallig de laptop betaald met een creditcard? In dat geval kun je wellicht binnen 180 dagen het 'gedoe' skippen en gebruik maken van de verzekering middels de creditcard.
In de TS staat dat de laptop in juni 2019 is gekocht. Dit gaat dus niet op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 12:55
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:52:
[...]

Absoluut niet. Je mag op elk moment binnen de garantie klagen.
Hoe kom je daarop?? 7:23 BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:20
Die scharnieren zijn vaak te strak afgesteld, waardoor ze de behuizing onder grote druk zetten elke keer bij dichtklappen en opendoen. Indien je zelf handig bent, onderdelen staan op Ali incl de scharnieren. Of je dit kan hardmaken als garantie, geen idee.

Laat het scharnier iets losser draaien bij de reparatie.

Btw, willen ze ook de LCD zelf vervangen? Die kan je gewoon overzetten in een nieuwe lijst. Waarschijnlijk is alleen het klepje en de binnenste lijst stuk, de bovenste klep is denk ik nog goed. Maar liefst vervangen ze alles in 1 keer. Bij een laptop uit 2019 loont zelf klussen ook, van garantie kan je niet altijd meer op aan.

Eea kost een paar tientjes op Ali:

https://nl.aliexpress.com/item/4000453633946.html

[ Voor 40% gewijzigd door pennywiser op 18-05-2021 18:37 ]

Pagina: 1