M.2 raid controller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxxima
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:00
Hallo mensen,

Ik wil mijn oude Promise 4310 met twee 1 TB WD schijven onder RAID 1 vervangen door een SSD alternatief. Mijn oude Promise controller heeft een eigen bios, deze kan ik vóór het booten instellen op de gewenste configuratie. In mijn geval RAID 1, en dat wil ik graag weer op deze manier kunnen uitvoeren.
In mijn PC heb ik een Gigabyte GA-H110M-S2PV DDR3 moederbord.

Wat ik het liefste zou zien is een insteekkaart met twee M.2 sloten. Maar ik verzand inmiddels in de soorten M.2 aansluitingen. Er is een SATA versie en een PCIe (=nvme?) versie. Met een B,M of B+M aansluiting.

Nu zit ik naar deze twee SSD's te kijken:
Samsung 980 PRO M.2 1TB (M.2 NVMe M key)
Samsung 860 EVO M.2 1TB (sata B+M key)

De snelheid maakt me voor de data niet zoveel uit. Wat ik belangrijker vind is dat ik een hardware raid 1 controller heb welke één van beide modellen goed zou ondersteunen.

Nu heb ik kaartjes gezien van ca 50 tot 500 Euro. Die van 500 lijkt mij nogal overkill, zeker omdat die kaart duurder is dan de twee SSD's die er dan op komen. Maar bij die van 5 tientjes is wellicht een addertje onder het gras te verwachten.

Deze startech heeft weer NGFF sloten. In de beschrijving staat sata. Kan ik daar dan de Samsung 860 in plaatsen?

Heeft iemand goede ervaringen met een bepaalde RAID controller voor M.2 kaartjes? Prijs mag rustig 100 a 200 Euro zijn. Maar er is zóveel te vinden dat ik er op dit moment even geen raad mee weet...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 23:52
Het is moeilijk om het nut van een SSD in RAID te verdedigen.
Ik lees graag wat jouw business case is om te kiezen voor een hardware SSD-RAID in plaats van een goed uitgevoerd backupregime. De RAID beschermt je namelijk niet tegen diverse vormen van hardwarefalen, crypto- en andere besmettingen.
En je OS op RAID is ook nog steeds "not done".

Ik realiseer me dat dit voor jou offtopic is, maar wellicht voorkom je zo onnodige / verkeerde investeringen op basis van verouderde kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxxima
Mijn OS draait niet op raid 1 maar gewoon op mijn primaire 256GB Samsung SSD.

Alleen de data staat op een raid 1 constructie waarvan de data, welke actief in gebruik is, ook in google drive mee loopt. Ééns in de maand wordt er een gehele backup van de raid 1 gedraaid en deze backup ligt tevens 100km verderop. Ik werk al ruim 20 jaar met de diverse raid constructies en backups. Bevalt me prima en ik ben nog nooit data kwijt geraakt.

Het is dus niet, zoals jij schetst, dat ik een keuze maak tussen raid en een backup regime. Ik doe het beide. Maar zoals je zegt is deze discussie eigenlijk offtopic...

Ik hoop dat iemand mij even op weg kan helpen in deze om een goede hardware combinatie te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Proxxima schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:00:
De snelheid maakt me voor de data niet zoveel uit. Wat ik belangrijker vind is dat ik een hardware raid 1 controller heb welke één van beide modellen goed zou ondersteunen.
Er bestaat geen (gangbare) hardware NVMe RAID omdat het niet nodig is. Enterprise-oplossingen (Intel VROC) zijn ook softwarematig.

Het enige probleem van software RAID is dat het lastiger booten is, maar dat is hier niet aan de orde. Gebruik Storage Spaces (Windows) of md (Linux) in combinaties met twee disks (NVMe of SATA).

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 18-05-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn favoriete merk van RAID-controllers heeft toch een native NVMe controller in de pricewatch staan, dus er is op zijn minst enige behoefte aan.
Renault schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:13:
De RAID beschermt je namelijk niet tegen diverse vormen van hardwarefalen
Dit is in mijn boekje een van de belangrijkere redenen om RAID te gebruiken. Tegen welke relevante vormen van hardwarefalen beschermt het niet?

[ Voor 29% gewijzigd door mae-t.net op 18-05-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
mae-t.net schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:57:
Mijn favoriete merk van RAID-controllers heeft toch een native NVMe controller in de pricewatch staan, dus er is op zijn minst enige behoefte aan.
De Pricewatch liegt, dat is een HBA. De handleiding maakt onderscheid tussen HBA's en MegaRAID adapters. Die laatste ondersteunen wel RAID, maar het zou me verbazen als ze die met NVMe support leveren.

Het hele idee van NVMe is dat je het native op PCIe prikt - met iets ertussen is de bus al snel ontoereikend (in theorie).

Maargoed, deze kost al €500, zelfs al zou zo'n kaart bestaan dan is 'ie buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 23:52
mae-t.net schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:57:

[...]

Dit is in mijn boekje een van de belangrijkere redenen om RAID te gebruiken. Tegen welke relevante vormen van hardwarefalen beschermt het niet?
Een RAID-systeem bestaat uit méér onderdelen dan een niet-RAID systeem en ál die onderdelen kunnen falen.
Een RAID-systeem beschermt je niet tegen externe invloeden zoals blikseminslag, onder/overspanning, hardwarematige defecten van de voeding en de separate RAID-controller, met méér aansluitingen en méér opslagmedia die allemaal op zich kunnen falen.
Het is ook niet of nauwelijks sneller dan gebruik van één SSD van voldoende grootte en het juiste type (bv. NVME).
Ik ben écht van mening dat je met een SSD-RAID-systeem in data-availability-opzicht juist het paard achter de wagen spant én duurder uit bent.
Deze inzichten komen sinds SSD's in data-availability-opzicht betrouwbaar genoeg zijn voor dataopslag én zo snel zijn geworden dat je dáárvoor al geen RAID-combinaties meer nodig hebt. Dat ligt met harddisks héél anders.

Tegelijkertijd ben je helemaal vrij om je eigen gevoel te volgen: laat je door mij de pret niet bederven en investeer in een SSD-RAID systeem als jij je daar het prettigst bij voelt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 18-05-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Die promise heeft maar een max speed van 266MB/s terwijl een beetje ssd een factor 10 sneller is.
Dus lijkt me het niet zo zinvol die te blijven gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxxima
Ben(V) schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:43:
Die promise heeft maar een max speed van 266MB/s terwijl een beetje ssd een factor 10 sneller is. Dus lijkt me het niet zo zinvol die te blijven gebruiken.
Dat ben ik helemaal met je eens. Daarom toch mijn vraag om moderne M.2 te gebruiken met een moderne raid controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Denk er ook aan dat als je raid wilt gebruiken je bios bifurcation moet ondersteunen.
zie hier:
https://shuttletitan.com/...cases-for-nvme-sdds-gpus/

Je hebt ook kaarten waar je twee m.2 modules op kunt plaatsen en die twee normale SATA connectors hebben die je dan weer op je motherboard aansluit.
Dan kun je met software raid van bijvoorbeeld intel een raid set maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 19-05-2021 11:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hardware raid met nvme-drives is zover ik weet niet iets dat bestaat. Met sata-drives in m.2-formaat werkt het eigenlijk gewoon hetzelfde als met 2.5" sata-drives.
Pagina: 1