Hallo,
In de loop van vorig jaar (oktober) hebben wij 12 zonnepanelen laten plaatsen van 390wp per stuk. Totaal komt dit op 4680wp.
Nu de zon weer wat hoger staat valt het mij op dat het vermogen nooit boven de 3,7kW komt, ook niet als het langdurig strak blauw is en de zon recht op de panelen staat.
Dit betekent dat wij op 79% van de max wp zitten.
In de grafieken kan ik ook zien dat ie daar aftopt. Dit is slechts 1 voorbeeld maar ik heb er meer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S4ZLwNVtdotopdkfzjawvqCg.png?f=user_large)
Onder de zonnepanelen zitten SolarEdge P404 optimizers en we hebben de SolarEdge SE3500 HD omvormer.
De ligging van de panelen is WZW en de hellingshoek van het dak zo'n 35 graden.
Dit zou toch zo'n 90% moeten kunnen opleveren volgens verschillende tabellen.
In dat geval zouden we geen 3,7kW maar ongeveer 4,2kW opwekken.
Mijn vermoeden is dat de omvormer niet voldoende is, maar ik heb hier weinig verstand van.
De partij die mij geholpen heeft beweerde destijds dat ie op 140% kan draaien, wat zou betekenen dat ie meer dan voldoende aan moet kunnen maar de praktijk lijkt toch anders uit te wijzen.
Ik heb contact met ze gezocht per email en mijn bevindingen daar ook met ze gedeeld maar ben toch ook even benieuwd naar wat meningen hier.
Alvast dank!
In de loop van vorig jaar (oktober) hebben wij 12 zonnepanelen laten plaatsen van 390wp per stuk. Totaal komt dit op 4680wp.
Nu de zon weer wat hoger staat valt het mij op dat het vermogen nooit boven de 3,7kW komt, ook niet als het langdurig strak blauw is en de zon recht op de panelen staat.
Dit betekent dat wij op 79% van de max wp zitten.
In de grafieken kan ik ook zien dat ie daar aftopt. Dit is slechts 1 voorbeeld maar ik heb er meer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S4ZLwNVtdotopdkfzjawvqCg.png?f=user_large)
Onder de zonnepanelen zitten SolarEdge P404 optimizers en we hebben de SolarEdge SE3500 HD omvormer.
De ligging van de panelen is WZW en de hellingshoek van het dak zo'n 35 graden.
Dit zou toch zo'n 90% moeten kunnen opleveren volgens verschillende tabellen.
In dat geval zouden we geen 3,7kW maar ongeveer 4,2kW opwekken.
Mijn vermoeden is dat de omvormer niet voldoende is, maar ik heb hier weinig verstand van.
De partij die mij geholpen heeft beweerde destijds dat ie op 140% kan draaien, wat zou betekenen dat ie meer dan voldoende aan moet kunnen maar de praktijk lijkt toch anders uit te wijzen.
Ik heb contact met ze gezocht per email en mijn bevindingen daar ook met ze gedeeld maar ben toch ook even benieuwd naar wat meningen hier.
Alvast dank!
:strip_exif()/f/image/GdC8y582s0KdrhaortKCzRZA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r3fpcMNHwPg4E4IlODCD9Q8N.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/2Cg5uS1vZmq0ylqUKGdUbwaw.jpg?f=fotoalbum_tile)