verwarmen van bijgebouw met dubbel gastenverblijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-08 09:13
Hallo,

Komende zomer ga ik starten met de bouw van een grote eiken schuur (10x7m en een nok van 6.3m) waarin een dubbel gastenverblijf moet komen.
Alles wordt nieuw dus ik heb de keuze nu. Echter groeit het geld me ook niet op de rug, dus de keuzes die gemaakt worden moeten wel budgettair passen.

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting en heb thuis een flinke Remeha Calenta CW6 ketel hangen. Maar in de schuur met dubbel verblijf wil ik eigenlijk kijken of ik alles elektrisch kan doen.

Planning is om in ieder geval 18 zonnepanelen op het dak te leggen.

Nu ben ik al redelijk wat tegen gekomen en veel mensen die met doorstroom boilers werken, maar met een huisaansluiting van 3x25A hoef ik niet te werken met een dubbele doorstromer (beide verblijven 1)

Hebben jullie wat tips hoe ik het best de boel kan verwarmen? dus ruimte en tapwater.

Ook zou ik er graag een airco in zetten, deze kunnen natuurlijk ook al wel iets verwarmen, dus een vloerverwarming die de kou van de vloer kan halen zou wel prettig zijn.

Nu heb ik gekeken om aan beide kanten een normale boiler van 200L neer te zetten. Vloerverwarming ben ik nog niet uit.

Zijn er mensen die wat tips hebben? Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je nieuw gaat bouwen en je isolatie op orde is en je toch al iets met airco wil, verwarm dan gewoon met een L/L wp, die kunnen met gemak een modern huis verwarmen. afhankelijk van de indeling is wellicht een kanaal unit dan de juiste optie. Werkt ook een stuk sneller dan VVW. Dus je bent wat flexibeler. met verlagen van de verwarming op het moment dat de ruimtes niet worden gebruikt. (VVW gaat icm met een lage TA een hele lange opwarmtijd geven) als je op de centjes zit zou ik persoonlijk hoe dan ook geen dubbel verwarmingssyteem plaatsen.

Tapwater is met name afhankelijk van hoe en wat het gebruik is van de ruimte. een gasten verblijf waar 2 keer per jaar iemand komt heeft een andere behoefte dan een 100% volgekoekt B&B verbrlijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
De isolatie is in die zin op orde, dat het een RC waarde van +/- 3.5 zal hebben. Het is dus niet conform het huidige bouwbesluit. Dus nee, het is niet mega geisoleerd.

De reden van dubbel systeem is dat het beide ruimtes afzonderlijk moet kunnen bedienen. Het idee wordt inderdaad een B&B. Voor het gemak reken ik met 50% bezetting.. Maar tapwater moet in die zin voldoende zijn voor 2 personen douchen per verblijf en wat warm water voor een spoelbakje in een keukenblokje.

Een L/L warmtepomp heb ik wel al naar gekeken, Kanaal model klinkt interessant, maar ben benieuwd naar de kosten van dergelijk systeem..

Het is niet zo dat het niets mag kosten, maar je kan het zo gek maken al dat je zelf wil en zoek een balans. een simpel gasketeltje ophangen is in aanschaf nog altijd het goedkoopste. Maar wil het proberen elektrisch op te lossen als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-08 14:22
Als je nieuw bouwt, waarom doe je de isolatie dan niet in één keer goed? In een houten constructie is een RC van 4.5-5 makkelijk haalbaar. (en doe ook de vloer, dan is die niet koud).

Voor tapwater zou ik een bijgeisoleerde 200 of 300 liter boiler hangen, eventueel met afstandsschakeling zodat ie uit kan als er geen bezetting is. Voor verwarming moet een simpele Lucht-lucht unit airco met verwarmfunctie inderdaad meer dan volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffe
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-07-2021

ffe

Goede suggesties w.b.t. L/L warmtepomp. Al dan niet in combinatie met elektrische vloerverwarming voor die enkele keren dat je je gasten in de watten wilt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een warmtepompboiler voor warm water lijkt me het handigst, neem een vat van 300 liter en je zal meer dan genoeg warm water hebben. Energiekosten zullen minimaal zijn en als je hem uit het buitenland haalt kan je vrij goedkoop zo'n apparaat aanschaffen, aansluiten is weinig werk.

Met een L/L warmtepomp kan je perfect verwarmen en koelen als de isolatie op orde is, het is een simpel systeem dat door iedereen te bedienen is en vereist geen tijd om voor te verwarmen. Komen je gasten dan kan je eenvoudig met een app de ruimte op temperatuur krijgen in een half uurtje en daarna kunnen ze zelf bepalen wat ze willen. In de zomer koel je volledig gratis met die zonnepanelen en in de winter kost het natuurlijk wel wat elektriciteit maar omdat je gasten niet continue aanwezig zullen zijn en je winter bezetting vrij laag zal zijn verwacht ik hier geen hoge kosten.

Ga dan wel voor twee single split systemen zodat je daar geen afhankelijkheid hebt. Lang niet elke multi split kan namelijk de ene ruimte koelen en de andere tegelijkertijd verwarmen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Towap schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:24:
Als je nieuw bouwt, waarom doe je de isolatie dan niet in één keer goed? In een houten constructie is een RC van 4.5-5 makkelijk haalbaar. (en doe ook de vloer, dan is die niet koud).
Dakisolatie worden PIR renovatieplaten op houten dakbeschot. Dit heeft een waarde van RC3.5.
Wanden komen op RC4.3. Vloer en fundering worden ook geïsoleerd.

Airco is natuurlijk ak een L/L warmtepomp. Maar hoe goed zijn deze in het verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:36:
Een warmtepompboiler voor warm water lijkt me het handigst, neem een vat van 300 liter en je zal meer dan genoeg warm water hebben. Energiekosten zullen minimaal zijn en als je hem uit het buitenland haalt kan je vrij goedkoop zo'n apparaat aanschaffen, aansluiten is weinig werk.

Met een L/L warmtepomp kan je perfect verwarmen en koelen als de isolatie op orde is, het is een simpel systeem dat door iedereen te bedienen is en vereist geen tijd om voor te verwarmen. Komen je gasten dan kan je eenvoudig met een app de ruimte op temperatuur krijgen in een half uurtje en daarna kunnen ze zelf bepalen wat ze willen. In de zomer koel je volledig gratis met die zonnepanelen en in de winter kost het natuurlijk wel wat elektriciteit maar omdat je gasten niet continue aanwezig zullen zijn en je winter bezetting vrij laag zal zijn verwacht ik hier geen hoge kosten.

Ga dan wel voor twee single split systemen zodat je daar geen afhankelijkheid hebt. Lang niet elke multi split kan namelijk de ene ruimte koelen en de andere tegelijkertijd verwarmen.
Op dit moment heb ik een offerte liggen voor 2 onafhankelijke split units van elk 5kW. een warmtepompboiler kwam ik ook tegen en was volledig nieuw voor me. Met 300L zou je dan genoeg hebben voor 2 ruimtes? Of kan ik beter in elke ruimte een 200L zetten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JvdA schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:40:
[...]

Op dit moment heb ik een offerte liggen voor 2 onafhankelijke split units van elk 5kW.
JvdA schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:37:
Airco is natuurlijk ak een L/L warmtepomp. Maar hoe goed zijn deze in het verwarmen?
Meer dan goed. Ik heb de afgelopen winter mijn volledige woning verwarmt met airco's. Enige waar je op moet letten is dat de capaciteit bij de ruimte past. Je hebt het over 10x7, dat is ~35m2 per verblijf. Met een gemiddelde hoogte van zeg 3,5 meter heb je 122m3 om te verwarmen.

Ik denk dat je met twee van deze goed uit de voeten kan: https://www.climasense.nl...-ftxp50m-rxp50m-50kw.html

Het gaat de nokhoogte zijn die hier het meeste gaat kosten. Alle warmte gaat daar in zitten waardoor het op de grond wat koeler is. Elke mogelijkheid om die nok te verlagen zal enorm in capaciteit schelen.
JvdA schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:40:
een warmtepompboiler kwam ik ook tegen en was volledig nieuw voor me. Met 300L zou je dan genoeg hebben voor 2 ruimtes? Of kan ik beter in elke ruimte een 200L zetten dan?
Je hebt 300 liter warm water, daar moet je makkelijk vier man van kunnen laten douchen. Je kan altijd voor twee keer 300 liter gaan maar dan kom je duurder uit en ik vraag me af of het echt nodig is.
Kijk anders eens in dit topic: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 18-05-2021 14:44 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Ik denk dat je met twee van deze goed uit de voeten kan: https://www.climasense.nl...-ftxp50m-rxp50m-50kw.html
Dat is grappig, ik heb precies voor die 2 units een offerte liggen voor koelen en verwarmen van Daikin.
Het gaat de nokhoogte zijn die hier het meeste gaat kosten. Alle warmte gaat daar in zitten waardoor het op de grond wat koeler is. Elke mogelijkheid om die nok te verlagen zal enorm in capaciteit schelen.
De nok verlagen gaat niet echt, het wordt een open kap met vide als slaapplek. Ik snap dat dat verwarmingstechnisch niet al te best is, maar het oog wil ook wat... :)

Andere topic ga ik even lezen, bedankt voor de link.

[ Voor 43% gewijzigd door JvdA op 18-05-2021 14:51 ]

Pagina: 1