@
vso Hobby is hobby daar heeft niemand het over. Probleem bij TS is voornamelijk kennis. Hij haalt in verschillende posts al GBps en Gbps door elkaar.
10Gbps kaartjes zijn redelijk makkelijk aan te komen. Goedkoop zoals je zelf al aangeeft. Maar kijk ook eens naar de revieuw's daar wordt op het aangegeven kaartje redelijk geklaagd over driver support. Waarschijnlijk is daarom dat kaartje ook zo goedkoop. Wil je toch wat meer kwaliteit dan ben je toch best wel wat kosten kwijt.
Daarnaast en dat is mijn persoonlijke mening.
Is het helemaal niet nodig om 10Gbps te hebben momenteel in huis. Voorbereiden ja neem CAT6a als je toch al kabels aan het trekken ben.
Ik heb Thuis ook 10 Gbps. alleen tussen de Switch op zolder en de switch in de meterkast. Waarom? Ik trek idd de verbinding op 1Gbps dicht door communicatie tussen apparatuur beneden en apparatuur op zolder.
Voor wat bestand overdracht als je dagelijks 10 tallen gigabytes aan data heen en weer sleur dan zou ik misschien ook overwegen om 10Gbps tussen client en server neer te leggen.
4K streams klinken heel zwaar en netwerk technisch niet heel zwaar. Laat nu 4K en zelfs 8K 100Mbps nog niet eens voltrekken. 4K is 20Mbps. dan zou je naar 1 Plex server 50 streams tegelijkertijd kunnen draaien op 4K. om 1 Gbps vol te trekken.
Van Mesh netwerken moet je ver weg blijven tenzij het echt niet anders zou kunnen Doordat je in een ruimte wel netwerk nodig hebt maar geen kabels kan trekken. voor 3x een unifi AP lite ben je nog geen 300 euro kwijt.
Een switch wordt bijna nooit vervangen tenzij
- Device defect raakt
- Device niet meer ondersteund wordt
Kijk naar b.v. Cisco catalyst 3570G die werdt in 2003 uitgebracht. in 2015 EOL notificatie in 2018 laatste firmware update.
Zolang ze het doen doen ze het. Vervangen vergt enorm veel tijd en energie om te doen.. Soms hangen er dus switches die makkelijk al 10 jaar zonder problemen draaien en af en toe een firmware update krijgen.
A Soldiers manual and a pair of boots.