Switch voor Thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Hi Hallo!

Ik heb een thuisserver waar al mijn bestanden op staan.
(Films, Muziek, Foto's etc)
Sinds een verbouwing heb ik een aantal extra UTP poorten in het huis
Ik ben nu op zoek naar een Switch van minimaal 24 poorten met een snelheid van 10GB per seconde.
Heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand wellicht een suggestie hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

Pazo

Mroaw?

Voor de zekerheid: 10Gbps? Heb je dan overal CAT6a of CAT7 liggen?
24poorts 10Gbps switch is nogal prijzig. Je bedoelt niet gewoon 1Gbps switch?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 14:07
10 GigaByte/s = 80 Gigabit/s dat is geen standaard.
We gaan er even vanuit dat je op zoek bent naar een 24 poorts 10Gb switch

Voor thuis gebruik gewoon de eerste de beste 24 poort 10Gb variant pakken: die trek je met 1 sessie tussen server-client echt niet vol.

[ Voor 16% gewijzigd door SniperGuy op 18-05-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Ik heb een goed aanbod gehad voor kabels.
Ik heb door het gehele huis cat7 beschikbaar.
Het gaat mij echt om een 10GBps snelheid voor bestandsoverdracht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SniperGuy
Lcanrinus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:29:
OK dus je wil echt 10GByte/s seconde halen? dan heb je een 100Gbit switch nodig :)
Naar mijn weten zijn die er niet die met koper bekabeling werken. Dat is dacht ik allemaal fiber of DAC :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 16:37
Lcanrinus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:17:
Hi Hallo!

Ik heb een thuisserver waar al mijn bestanden op staan.
(Films, Muziek, Foto's etc)
Ben wel benieuwd waarom je denkt 10Gbit//s nodig te hebben? Lijkt me dubbel extreem overkill..
Daarnaast is het stroomverbruik ook flink, flink hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:37
Iets met klok/klepel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Ik wil de maximale snelheid omdat ik het kan:-)
en ik heb de bekabeling al liggen...
Daarnaast gebruik ik het veelal voor mediaopslag en heb ik er ook diverse clips op staan welke ik verwerk in mijn Youtube filmpjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Overweeg 2.5Gbit, scheelt een hoop duiten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 21:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Wat voor schijven zitten er in je server, en in je device (neem aan computer) waar je naar wil overdragen? Hebben beide kanten ook een 10gbit netwerkkaart? Anders zal de langzaamste factor in deze de bottleneck worden.

Dus leuk dat je bekabeling er klaar voor is, maar zijn je end devices dat ook?

[ Voor 17% gewijzigd door Lawwie op 18-05-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
@JL-IP(!) Helemaal mee eens!
Vandaar ook dat ik graag wil weten welk apparaat ik moet hebben om toch de snelheid te behouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Brent schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:33:
Overweeg 2.5Gbit, scheelt een hoop duiten.
Er is klaarblijkelijk geen budgetcap aangezien de TS deze niet in de topicstart heeft genoemd :)

@Lcanrinus moet even meer de wensen/eisen en wat je zelf al onderzocht hebt noemen, want als een modje langskomt krijgt dit topic waarschijnlijk een slotje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ze zijn er wel, maar flink prijzig.
https://tweakers.net/netw...snIRElHKTexAsi0NFOqra0FAA

Daarnaast moet alle ontvangers ook 10Gbps netwerkkaarten hebben.
Tevens heeft het dan ook geen zin op gewone hardeschijven te hebben, want dan is dat de bottleneck. Dus die PC's / laptops moeten dan ook allemaal NVMe SSD's hebben waar de data op staat lijk mij.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Ik heb 3 Seagate EXOS schijven geplaats. Elk van 10TB
Ik heb 3 kaarten beschikbaar voor 10GB.
Ik heb er dan sowieso een in de server, editing pc en eentje nog beschikbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
FYI het is 10Gb, niet 10GB. In netwerkland wordt gesproken over Gigabit, niet Gigabyte per seconde!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Oke, in verhouding tot de schrijven wat zou de hoogst mogelijke snelheid zijn?
Kan het nog helpen een grote SSD als caching te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
@SniperGuy Zoals benoemt is het voor mij belangrijk dat de editing pc op zolder sowieso de hoogst mogelijke bandbreedte heeft.
Ik heb het nog even nagekeken en ik op dit moment 15 cat7 aansluitingen in het huis.
Tijdens de verbouwing is ervoor gekozen om alle aansluitingen cat7 te maken vooral voor de toekomst.
Het is echter van belang voor mij dat zeker de editing pc 10gb heeft en het liefst ook de game pc Zou dus gaan om 2 systemen.
Andere diverse aansluitingen in het huis hebben geen stricte prio. Is het nog mogelijk een voorrang in te richten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Mijn vermoeden is dat je deze schijven bedoeld?

pricewatch: Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 10TB

Dan zou je van maximaal 2gbit gebruik maken, in het beste scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Gaat inderdaad om die schrijven. Hmm dat is wel balen.
Ik had er al wel rekening mee gehouden dat 10GB lastig zou worden. Ik heb een NVME ssd van 256GB welke het OS draait. Zou het een significant verschil maken als ik een 2e NVME ssd gebruik voor enkel de caching?
Sorry, als ik echt overkom als een leek... ik heb niet zoveel ervaring met opslag en snelheden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Wat je in dat geval ook zou kunnen doen, is een 24 poort switch nemen die bijvoorbeeld 4 SFP+ 10Gbps poorten heeft. Ik heb zelf een pricewatch: DrayTek VigorSwitch G2280x switch met 4 10Gbps poorten. Ik heb op die poorten alleen mijn server en switch aangesloten. Rest van het huis zit gewoon op 1 Gbps. Scheelt een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Thnx voor de suggestie als ik zo snel kijk heeft die alles wat ik nodig heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Heb je toevallig nog ervaring met het programmeren hiervan? Is er een mogelijkheid prioriteit in te richten op basis van een mac adress?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Je kan er zoveel geld tegenaan smijten als je wil, en als dat je hobby is dan begrijp ik dat. Maar als we echt gaan kijken naar hoe vaak je het nodig hebt dan zou 2gbit al zwaar overkill zijn.

Stel je wil een 10GB file overzetten over een 2gbit verbinding, dan doe je daar ongeveer 42 seconde over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

In het geval van Draytek zijn de mogelijkheden enorm, en hebben ze zeer uitgebreide (Nederlandse!) handleidingen op hun website staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Kijk eens bij QNAP die hebben de laatste tijd veel switches met 10Gb of 5Gb of 2,5Gb uitgebracht voor niet al te veel geld.

Heb zelf een QGD1602p van ze.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Oke, na een korte zoektocht zie ik dat de qnap een 8-core cpu heeft maar ik kan er geen prijs van vinden.
Als ik zo vrij mag zijn, Wat heeft hij u gekost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

10 GB/s (=80 Gb/s) kun je vergeten.

10 Gb/s is mogelijk, maar nog erg, erg duur. NICs voor 10GBASE-T (10GbE over koper) beginnen betaalbaar te worden, maar 10GBASE-T switches zijn nog steeds erg duur. Voor thuisgebruik/hobby kan het nog niet echt uit.

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat 10GbE d.m.v. SFP+ goedkoper is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zit sinds kort in een nieuwbouwwoning en had ook een wens om een (beperkt) 10Gbit netwerk werkende te hebben. Vooral tussen mijn NAS, PC en eventueel MAC van mijn vriendin.

Heb uiteindelijk het volgende gekocht:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation
Als ingang voor internet (WAN) en 10Gbit verbindingen naar NAS, PC en MAC.
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit
Om een 2Gbit verbinding te maken naar:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
Die PoE en rest van de zaken in huis doet.

Je hebt pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-10G nodig om van SFP+ > koper te gaan. Mijn tip is om er niet meer te kopen dan apparaten welke je werkelijk op 10Gbit aan wilt sluiten omdat ze vrij duur zijn :D.

24 poorten op 10Gbit lijkt leuk maar is echt veel te duur op dit moment. Ook compleet nutteloos omdat er maar weinig apparaten gebruik van zullen maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 18-05-2021 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Een 24 poorts 10Gbps switch gaat zo rond de 5000 euro kosten.
Je kunt er beter voor kiezen om maar enkele devices van aan 10 Gbps verbinding te voorzien, dan kun je af met een veel goedkopere switch..
Uiteraard heb je daar geen prioritering voor nodig, een netwerk is stervormig en als alles tussen twee devices 10Gbps is dan is het dat gewoon.

Bedenk wel dat om 10Gbps uit een server te halen je nogal wat in huis moet hebben en dan moet je client dat ook aankunnen.
Voor een game PC is het al behoorlijk zinloos en voor de meeste andere PC clients ook.

Maar kijk eens hier voor wat zou kunnen.
https://fstoppers.com/ori...peed-your-workflow-200450

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ben(V) schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:15:
Een 24 poorts 10Gbps switch gaat zo rond de 5000 euro kosten.
Je kunt er beter voor kiezen om maar enkele devices van aan 10 Gbps verbinding te voorzien, dan kun je af met een veel goedkopere switch..
Uiteraard heb je daar geen prioritering voor nodig, een netwerk is stervormig en als alles tussen twee devices 10Gbps is dan is het dat gewoon.

Bedenk wel dat om 10Gbps uit een server te halen je nogal wat in huis moet hebben en dan moet je client dat ook aankunnen.
Voor een game PC is het al behoorlijk zinloos en voor de meeste andere PC clients ook.

Maar kijk eens hier voor wat zou kunnen.
https://fstoppers.com/ori...peed-your-workflow-200450
Je heb hier helemaal gelijk in. Met een (vrij highend) Synology DS1817+, 7x10TB in raid 6 (SHR2) en een 10Gbit switch haal ik reads van ~600MB/s en writes van ~400MB/s. Feitelijk zou ik met 5Gbit dus ook een heel eind komen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ach, deels is het ook hobby toch? :)
Mijn switch heeft dus ook 4x 10Gbps poorten, en nu bezig om de server en werk-PC aan elkaar te knuppen op 10Gbps. Hoewel ik regelmatig grote bestanden heen en weer schuif, weet ik ook wel dat het overkill is. Toch vind ik het leuk om erin te verdiepen en te proberen / mee te stoeien; kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Voor stoeien/verdiepen lijkt mij een switch van 24x10Gbps een beetje overkill vooral gezien de prijzen van die dingen.
Zou ik persoonlijk eerder iets met een of twee 10Gbps poorten kiezen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit heeft niet echt iets met Ópslagtechnologie' te maken, daarom een kleine verhuizing naar de netwerk hoek.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lcanrinus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:47:
Gaat inderdaad om die schrijven. Hmm dat is wel balen.
Ik had er al wel rekening mee gehouden dat 10GB lastig zou worden. Ik heb een NVME ssd van 256GB welke het OS draait. Zou het een significant verschil maken als ik een 2e NVME ssd gebruik voor enkel de caching?
Je negeert werderom wat mensen zeggen over bits vs Bytes en blijft het over 10GByte per seconde hebben. Dat is zoals gezegd 80Gbit per seconde en er bestaat simpelweg nog geen standaard over koper die dat ondersteunt.

Snelste over koper is 40Gbit per seconde (5 GByte per seconde), maar dat vereist Cat8 kabels, evenals 25Gbit per seconde (3GByte per seconde). Cat7 is onzinnig, er is geen enkele standaard die dat vereist. Eerste optie onder de 25Gbit per seconde is 10Gbit per seconde (1.2GByte per seconde) en dat gaat over Cat6 net zo goed als over Cat7.
Sorry, als ik echt overkom als een leek... ik heb niet zoveel ervaring met opslag en snelheden...
Je komt vooral over als een leek omdat je de correctie en het advies van mensen die er wel verstand van hebben consequent negeert. Als jij geld tegen de balk wilt smijten voor onzinnig hoge snelheden, dan is dat je goed recht, maar geef ze tenminste de juiste naam en verdiep je genoeg om realistisch te zijn over wat haalbaar is ongeacht budget.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
@dion_b
Heeft u wel goed geslapen vannacht?
Zoals in het begin aangegeven ben ik inderdaad een leek in het netwerkgebied. Het is ook onzinning om dit extra te benadrukken zonder concreet advies te geven.....
Verder benoem je dat ik GB en gib door elkaar haal hoewel ik dit niet uit je citaat kan halen.
Ik wil je dan ook wel vragen waarom je je zo op stelt?
Als ik terug lees dan heb ik eerlijk benadrukt dat ik een leek ben op het gebied van netwerkinfra tevens vraag ik ook om adviezen en informatie ik snap dan ook niet waar deze attitude vandaan zeker gezien het feit dat jij nog geen advies heb gegeven!

Inzake de topicvraag ben ik een stuk wijzer al. Ik wist niet dat er zulk significant prijsverschil zat in de switches.
Ik zit nog te twijfelen tussen de Switch van Draytek of Qnap.
Ik zie dat de Qnap een Octacore procesor heeft. Helaas kan ik dit niet vinden over de draytek.
Kan iemand mij vertellen welke cpu hierin zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lcanrinus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:29:
@dion_b
Heeft u wel goed geslapen vannacht?
Zoals in het begin aangegeven ben ik inderdaad een leek in het netwerkgebied. Het is ook onzinning om dit extra te benadrukken zonder concreet advies te geven.....
Verder benoem je dat ik GB en gib door elkaar haal hoewel ik dit niet uit je citaat kan halen.
GB = GigaByte
Gb= Gigabit
gib = ? (geen idee wat die kleine g is)-ibibit. Dit is de eerste keer dat je dit laatste benoemt waar je weer een andere zijspoor op gaat.

Het is heel simpel: netwerkbandbreedtes worden in bits per seconde geschreven, met kleine letter, ook als je ze afkort. Wat ervoor moet komt gewoon uit het SI-stelsel. Dus grote G voor Giga, ongeacht of je het over bits of Bytes hebt erna.

Als je nu ook echt Gibi vs Giga wilt doen, be my guest, maar zorg dan wel dat je weet wat je doet.
Ik wil je dan ook wel vragen waarom je je zo op stelt?
Als ik terug lees dan heb ik eerlijk benadrukt dat ik een leek ben op het gebied van netwerkinfra tevens vraag ik ook om adviezen en informatie ik snap dan ook niet waar deze attitude vandaan zeker gezien het feit dat jij nog geen advies heb gegeven!
Wat jij letterlijk vraagt bestaat, niet, is onmogelijk want er is zoals ik en anderen voor mij al aangaven geen 80Gbps/10GBps standaard die over koper kan, laat staan over de kabels die je hebt. Vraag iets bestaands dan krijg je concreet advies.

En mbt naamgeving, je hebt van @Pazo , @SniperGuy , @Compizfox al duidelijk advies gekregen over naamgeving, die negeer je. Niks mis met leek zijn, maar consequent advies negeren heeft niets met leek zijn te maken. Je komt respectloos en entitled over en dat mag best benoemd worden.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 18-05-2021 22:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 16:37
Ik denk niet dat je beseft dat je voor de dingen die je noemt, geen 10Gbit (niet GB, dat kan je niet kopen) nodig hebt. Je krijgt het met veel moeite nieteens vol.

Daarnaast is het stroomverbruik enorm veel groter (1gbit TOV 2.5gbit heeft dat ook).

Bovendien gebruik je dus nu al harde schijven dus is dat sowieso je bottleneck.

Ik snap de wens wel, je hebt flink in cat7 geïnvesteerd (volgens mij kan Cat6 ook prima 2.5-10gbit tot 20m halen). En wilt gewoon het snelst mogelijke. Maar dat is zoiets als een 10 baans snelweg bouwen terwijl je 10 auto's hebt. Je gaat de weg nooit vullen..

Ik doe ongeveer dezelfde klussen, maar mijn workstation is ook mijn NAS. Af en toe gebruik ik een laptop. Maar geen enkele laptop kan echt snel via WiFi verbinden en via een USB adapter of ethernet poort ben je toch beperkt.
Tegenwoordig gebruik ik soms zelfs xRDP om de bewerkingen via mijn laptop op mijn workstation te doen :)

Om alles, routers switches, netwerkkaarten, laptops op 10gbit te krijgen en vervolgens al je relevante opslag vervangen voor extreem snelle PCI Express SSDs te vervangen (met moederborden en CPUs die dat aankunnen) is echt te gek en totaal niet nodig.. bovendien zal je dat serieus voelen in je stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Edit dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Gizzy op 18-05-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Lcanrinus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:17:
Oke, na een korte zoektocht zie ik dat de qnap een 8-core cpu heeft maar ik kan er geen prijs van vinden.
Als ik zo vrij mag zijn, Wat heeft hij u gekost?
Hier https://cameraisland.nl/z...=Qgd&submit_search=Zoeken heb ik de 4core variant gekocht met een 4 bay storage uitbreiding erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Ik dank jullie allen. Ik heb de Draytek Vigorswitch P-G2280X besteld.
Ontzettend bedankt voor jullie advies.
Ik ben echt een stuk wijzer geworden.
Ik heb het enorm gewaardeerd dat ik al deze vragen aan jullie mocht stellen,
Ik hoop dat jullie mijn oprechte interesse ook enorm gewaardeerd hebben.

Ik gebruik Tweakers nu zo'n 5 jaar en vindt het een geweldig platform.
Ik hou er ontzettend van en vindt het zo'n hechte community
Ik kijk dan ook uit naar 10 jaar meer en hoop dat ik de kans krijg echt iets moois op te bouwen op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

dion_b schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:41:
[...]
gib = ? (geen idee wat die kleine g is)-ibibit.
Gram natuurlijk.

gram-ibibit. :+

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Lcanrinus Ik heb zojuist mijn 10Gb verbinding tussen PC en server gerealiseerd, en even snel een paar kleine testjes gedraaid om te zien wat het doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/HIjSbifeANWuHxthm81svmFX.png

Het gaat steeds om het kopiëren van een mkv-filmbestand van 70GB.

- Links zie je de overdracht intern op de server, tussen een 7200rpm HDD naar een NVMe SSD. Heel stabiel rond 105MB/sec. Dat is dus niet over het netwerk.
- In het midden zie je de overdracht vanaf de server op HDD naar de PC op NVMe SSD. Dit gaat over de Cat6a kabel en 10Gbps poorten op mijn switch. Je ziet dat de HDD dus al een bottleneck is, want het gaat nog steeds met ca 104MB/sec, en schommelt ook al meer.
- Rechts zie je de overdracht vanaf de server op NVMe SSD naar de PC op NVMe SSD via Cat6a kabel. Het schommelt wel veel meer, maar het begint met 1GB/sec, grotendeels rond 700-750MB/sec, maar ook dompers naar amper 200MB/sec.

Korte conclusie: Zeker een enorm verschil, maar met alleen Cat6a / Cat7 kabels en een 10Gbps switch ben je er niet. Andere componenten zoals snelle NVMe SSD's zijn o.a. ook belangrijk voor snellere bestandsoverdracht.

Dit gaat trouwens over een koper Cat6a kabel met RJ45 stekkers. Kans is groot dat het over fiber wellicht sneller of allicht stabieler blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Dankjewel voor het testen van de snelheden dat schets al een duidelijk beeld.
Nog een vraag hoe houdt het stand als je meerdere bestanden tergelijk verplaatst van de server naar de pc? Ik kan mij voorstellen dat de schijf hier zijn zwakte laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Als je meerdere computers over het 10Gbps netwerk bestanden laat sturen. en alle computers zijn via 10Gbps connecties aangesloten.

Dan zal je zien dat de 10Gbps nog wel volgetrokken kan worden, afgezien van de schrijf en leessnelheid van je opslag.. Maar je upload snelheid zal gedeeld worden door de verschillende computers. de 1 zal met 2Gbps uploaden de andere 8Gbps.

Botlenek is dan nog steeds je opslag. Die zal een deel cache opslaan, en moeten wachten tot hij zijn bewerking heeft afgerond voor de andere upload. dan zal je zien dat je pieken en dalen krijg in je up/download snelheid.

Dat gedeeltelijk opgelost worden door o.a. speciale hele snele cache kaarten. Heb volledige NVME zal dat al minder nodig zijn.

Als je helemaal geen snelheids drops wil zien, zou je kunnen overwegen om een SAN aan te schaffen die kunnen wel enkele terabits per seconde bewerken. Maar dan heb je het over aparatuur van 50K minimaal. Misschien iets goedkoper op tweedehands markt.

[ Voor 14% gewijzigd door To_Tall op 20-05-2021 00:40 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Waarom ? Niks van wat je opsomt heeft dergelijke bandbreedte nodig en je jaagt jezelf dus onnodig op kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

En afgezien wat dit allemaal kost.

Even naar mijn voorbeeld:
- Ca €100 extra voor een 24p switch met 4x 10Gbps poort tov normale 24p 1Gbps switch
- 2x 10Gbps netwerkkaarten, €180 (tweede hands via V&A, nieuw ca €300 per stuk!)
- 2x Samsung 980 1TB NVMe SSD, €240,-
- Cat6a S/FTP kabel. Rol van 50 meter, €65

Dus totaal heeft mij dit bijna €600 gekost, om nu een filmpje van 70GB in ipv 12 minuten in 2 minuten over te schieten :+
Laat dus zien dat het totaal niet rendabel is voor consumenten, laat staan dat je een compleet cat 6a / 7 netwerk voor alle PC's wil realiseren. Of je moet de loterij gewonnen hebben, dan is het wel leuk om mee te spelen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Pazo Je maakt maar weer eens concreet dat je beter kan investeren in een goede koffie machine. Ga je tijdens het wachten met plezier nog eens een kopje koffie halen. waardoor je ook nog eens de gewenste break tijdens je beeldschermwerk hebt.
Kortom een snel netwerk is onzin, je hebt betere koffie nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Terwijl je met 2.5GBit een heel aardige middenweg hebt, die praktisch hetzelfde zal presteren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Pazo en @Frogmen dat je bedrag x stukslaat op betere hardware .. tja who cares ? het duurde relatief lang voordat ethernet ipv coax een gemeen goed is geworden (mede door kabelmodems) vergeet niet de HUBS ipv switches ook niet .. hier op tweakers liepen/lopen we redelijk voorop. Nu pas dat SSD's en andere meuk gemeengoed is geworden trekken we thuis de beschikbare bandbreedte een beetje dicht .. en wordt dat een bottelneck dus upgrade naar 10gbit vind ik nog niet eens zo gek ..

10gb kaartjes zijn vanaf 85,- al te vinden .. pricewatch: ASUS XG-C100C
in het begin waren 1gb kaartjes al snel 150 euro oid ... (en had je nog 10/100mb) ..maar niemand discussierde over de overstap naar 1gbit .. toen..

daarnaast een goeie "backbone" voor de rest van je gezin . is ook handig .. bv 4k streamen ...
een goeie mesh wifi AP (3 stuks oid) ben je ook 500-900 eu kwijt ..

Een switch draait in het bedrijfsleven 5jaar maar vaker 10 jaar + .. dus zinloze investering tja .. die koffiezet apparaat heb je wellicht vaker vervangen dan de switch :) en als je het over een langere termijn uitsmeert ach en gelukkig is de WAF dusdanig bestendig dat het alleen de prijs is die even "schrikken" is .. immers goeie tv of telefoon kost ook wat euro's

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@vso Als je het leuk vindt moet je het vooral doen, maar in de praktijk is het niet nodig, ondanks het goedkoopste Ziggo abbo kan ik makkelijk 3x 4k youtube streamen. Alleen bij kopieren van en naar de server zal het sneller kunnen, maar ja dan moet ik er om te beginnen een kabel in stoppen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Iedereen bedankt voor het advies.
Inzake dat het in de praktijk niet nodig is denk ik dat we er ook wel eerlijk over kunnen zijn dat met die gedachte Tweakers ook niet ontstaan was...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• To_Tall
@vso Hobby is hobby daar heeft niemand het over. Probleem bij TS is voornamelijk kennis. Hij haalt in verschillende posts al GBps en Gbps door elkaar.

10Gbps kaartjes zijn redelijk makkelijk aan te komen. Goedkoop zoals je zelf al aangeeft. Maar kijk ook eens naar de revieuw's daar wordt op het aangegeven kaartje redelijk geklaagd over driver support. Waarschijnlijk is daarom dat kaartje ook zo goedkoop. Wil je toch wat meer kwaliteit dan ben je toch best wel wat kosten kwijt.

Daarnaast en dat is mijn persoonlijke mening.
Is het helemaal niet nodig om 10Gbps te hebben momenteel in huis. Voorbereiden ja neem CAT6a als je toch al kabels aan het trekken ben.

Ik heb Thuis ook 10 Gbps. alleen tussen de Switch op zolder en de switch in de meterkast. Waarom? Ik trek idd de verbinding op 1Gbps dicht door communicatie tussen apparatuur beneden en apparatuur op zolder.

Voor wat bestand overdracht als je dagelijks 10 tallen gigabytes aan data heen en weer sleur dan zou ik misschien ook overwegen om 10Gbps tussen client en server neer te leggen.

4K streams klinken heel zwaar en netwerk technisch niet heel zwaar. Laat nu 4K en zelfs 8K 100Mbps nog niet eens voltrekken. 4K is 20Mbps. dan zou je naar 1 Plex server 50 streams tegelijkertijd kunnen draaien op 4K. om 1 Gbps vol te trekken.

Van Mesh netwerken moet je ver weg blijven tenzij het echt niet anders zou kunnen Doordat je in een ruimte wel netwerk nodig hebt maar geen kabels kan trekken. voor 3x een unifi AP lite ben je nog geen 300 euro kwijt.

Een switch wordt bijna nooit vervangen tenzij
- Device defect raakt
- Device niet meer ondersteund wordt

Kijk naar b.v. Cisco catalyst 3570G die werdt in 2003 uitgebracht. in 2015 EOL notificatie in 2018 laatste firmware update.

Zolang ze het doen doen ze het. Vervangen vergt enorm veel tijd en energie om te doen.. Soms hangen er dus switches die makkelijk al 10 jaar zonder problemen draaien en af en toe een firmware update krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Lcanrinus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:20:
Inzake dat het in de praktijk niet nodig is denk ik dat we er ook wel eerlijk over kunnen zijn dat met die gedachte Tweakers ook niet ontstaan was...
Dat wordt ook niet aangehaald. Er wordt alleen aangegeven dat momenteel de prijzen niet rendabel zijn om dit nu thuis neer te zetten. Voor een goede setup en dan praat ik niet over over aparatuur die aangeven 10Gbps zijn maar goede apparatuur.. Enorm duur is. Je moet dan denken aan duizende euro's en niet aan enkele honderden.

Als het voor de hobby is en omdat het kan prima. Wil je het alleen hebben omdat je soms een videotje van 20Gbps wil over pompen naar je dan kan dat prima op 1Gbps netwerkje.. Ben je dagelijks bezig met grote bestanden uitwisselen en is dat maar tussen 1 of twee adressen. Denk dan na over 1Gbps switch met 2 of 2x SFP die 10Gbps kunnen. Heb je meerdere devices in huis die altijd veel grote bestanden heen en weer sturen de hele dag door.. Dan zou je kunnen kijken naar 10Gbps netwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:42

Lordy79

Vastberaden

k995 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 00:50:
[...]

Waarom ? Niks van wat je opsomt heeft dergelijke bandbreedte nodig en je jaagt jezelf dus onnodig op kosten.
Dit! Misschien dat dat ooit verandert maar dan zal de prijs van de apparatuur flink afgenomen zijn

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Lcanrinus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:20:
Neen, tweakers zouden juist alles laten werken via gigabit ipv gewoon dure/zware hardware te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
@k995 Oh, Ik had het idee dat op deze website veel mensen zitten welke het enig vinden om met Hardware te tweaken en zon hoog mogelijke prestaties te halen maar ik ben bang dat ik dit dan helaas verkeerd heb.
Geen idee hoe ik er bij gekomen ben...

Iedereen bedankt voor het advies. Switch hangt inmiddels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Lcanrinus schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:02:
@k995 Oh, Ik had het idee dat op deze website veel mensen zitten welke het enig vinden om met Hardware te tweaken en zon hoog mogelijke prestaties te halen maar ik ben bang dat ik dit dan helaas verkeerd heb.
Geen idee hoe ik er bij gekomen ben...

Iedereen bedankt voor het advies. Switch hangt inmiddels
wacht, hoogst mogelijke prestaties? Waarom heb je er dan fysieke spinnende schijven in gestopt? En waarom ben je niet voor 100Gb gegaan. Als je dan toch bezig bent...

De reden waarom we wat... terughoudend zijn is dat er een deminishing return is. Veel meer euro's tegen de balk tegen marginale verbetering. Dat in ogenschouw genomen heb ik hier ook een 10Gb netwerk liggen, tussen server en PC. Maar die verbinding maakt gebruik van 2e hands serverhardware. Stukken goedkoper, leuker om in te stellen en gemaakt om 24/7 aan te staan. Gewoon het duurste spul kopen omdat het te krijgen is is ook prima, maar daar heb je niet veel hulp bij nodig.

En voordat ik het vergeet, de switch hangt, maar dat exemplaar heeft SFP+ poorten. Ik gok dat je koper hebt liggen door het huis heen, waardoor je nu transcievers in de switch gedrukt hebt. Let wel even op dat die dingen heet worden en soms actieve koeling vereisen.

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 24-05-2021 23:22 ]

-_-

Pagina: 1