Managen van uniek emailadres per contact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 00:00
Titel vraagt om nadere toelichting. Wij, mijn partner en ik, gebruiken al jaren unieke emailadressen die we doorgeven aan partijen als zij daarom vragen en wij het ook nodig achten afhankelijk van de situatie. Vele tweakers zullen dit doen. Ik neem aan de meeste middels de + bij outlook.com en gmail.com, zoals mgzimo+bol@gmail.com etc.

Ik heb dit jaren geleden geimplementeerd middels MSFT Exchange en jaartje terug via Office365 met een custom domain. In het adres heb ik gekozen voor bepaalde termen dat verwijst naar mij, mijn partner of het gezin in de format *.<voornaam/achternaam>@domein.

Dit werkt prima, zo zijn ook een aantal incidenten duidelijk geworden van lekken van de verstrekte gegevens en kan ik gewoon het specifieke emailadres blokkeren. Het geeft mij inzicht en sturing.

De wildcard wordt veelal vervangen door het domein waarop we ons emailadres achterlaten, een bestelling doen, etc. Dit geeft natuurlijk wel een patroon weg dat ook weer te herkennen is. Nu zal dat minder opvallen, want de + is veel gebruikt en dat pas ik niet toe.

Waar we tegenaan lopen is het in live situaties afgeven van emailadressen bij loketten, maar ook tijdens gesprekken die later plaatsvinden, zoals met verzekeraars, banken, of gewoon bij het telefonisch bestellen. Als ik dan <bedrijf>.<naam>@domein doorgeef dan ben ik de eerste 20 seconden bezig om aan te geven dat ik a) niet van het bedrijf ben b) het emailadres echt zal werken. Maar in latere gesprekken ook de vraag "ik zie wel een raar emailadres, klopt dat?". etc. Omdat dit vervelend is om telkens uit te leggen, wilt mijn partner nog wel eens in face2face gesprekken het echte emailadres doorgeven.

Nu vraag ik mij af of er meer tweakers zijn die een andere methode houden ipv <bedrijf>, zodat de vragen niet komen en we gewoon een emailadres kunnen doorgeven met bovenstaande methode gehanteerd. Het moet ook te herleiden zijn. Omdat mijn bestellingen online vaak gepaard gaan met het aanmaken van een account, heb ik ook een uniek wachtwoord per account en is dat emailadres veelal de inlognaam. Ik zou dat een random nummer kunnen geven in de format van eerder beschreven, maar dat geldt weer niet voor face2face contact en maakt het omslachtig in een wachtwoord database, want welk nummerreeksje is nog niet toegekend e.d.

Ik vraag me af of zoiets al uitgevonden is in bijv een app voor registratie e.d.

Iemand die dit herkend en een oplossing toepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:28
Misschien is Anonaddy iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Ik ben de service nu aan het testen, maar ik denk dat ik een onderdeel mis om rules toe te passen in de format van het emailadres om te koppelen aan de ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nicky_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-07 14:36
Partner en ikzelf gebruiken al jaren 33mail hiervoor. Zeer tevreden over. https://www.33mail.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

FreakNL

Well do ya punk?

_nicky_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:57:
Partner en ikzelf gebruiken al jaren 33mail hiervoor. Zeer tevreden over. https://www.33mail.com/
Klinkt interessant maar 10mb per maand ben je toch zo doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
_nicky_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:57:
Als ik dat vergelijk met Anonaddy: Die servers staan in NL, die van 33mail in US. Als ik dan moet kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
mgizmo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:09:
Ik zou dat een random nummer kunnen geven in de format van eerder beschreven, maar dat geldt weer niet voor face2face contact en maakt het omslachtig in een wachtwoord database, want welk nummerreeksje is nog niet toegekend e.d.
Unieke nummer reeksen zijn toch niet heel moeilijk? Bijvoorbeeld de eerste 2 letters van het bedrijf gevolgd door de datum van vandaag.
Mijn email adres is vandaag hier bijvoorbeeld tw210525@rocketkoen.nl
Je zal het alleen wel altijd ergens in een database moeten gooien. Maar dat kun je dan rustig ergens na het gesprek doen. Aan zo'n database ontkom je toch niet als je de naam van het bedrijf niet wilt gebruiken in het email adres.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:17

DukeBox

loves wheat smoothies

@mgizmo Ik werk ook zo, net als andere familie leden die bij mij een gsuite account hebben. Ik loop ook wel eens tegen face2face aan en in de meeste gevallen geef ik dan mijn normale mail adres. Gelukkig komt dat zelden voor en heeft nog geen spam die door het filter is gekomen opgeleverd.

Voor sommige dingen heb ik wel een reeks als pietjexx@domein aangemaakt waar xx een oplopend nummer is, op beurzen e.d. gebruik ik dan bijv. per jaar zo'n adres zodat ik in 1 klap alles wat gerelateerd is daaraan kan blokkeren of als je terloops (face2face) een adres moet opgeven kan ik die ook al dan niet eenmalig gebruiken zonder uitleg.

Waar ik vaker last van heb gehad (tegenwoordig vrijwel niet meer) is dat soms een + in een mail adres niet wordt geaccepteerd. Als het iets heel vaags was dan maakte ik daar gewoon een normale alias voor aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben ik zo'n brave gast of meld ik mij te weinig aan bij obscure sites, want ik vindt het echt een oplossing voor een probleem wat ik niet heb. Vroeger gebeurde het nog wel maar tegenwoordig is er geen mailinglijst die als ik mij afmeld nog mail stuurt. En zomaar spam heb ik geen last van. Alleen op mijn bedrijfsmail, maar die plukken hem gewoon van internet, en zelfs dat is niet veel (max 3 per week)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Frogmen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:47:
Ben ik zo'n brave gast of meld ik mij te weinig aan bij obscure sites, want ik vindt het echt een oplossing voor een probleem wat ik niet heb.
Nou, obscure sites... weet het niet, maar Dropbox en Allekabels noem ik geen obscure sites - en dat is wel waar een datalek geweest is en waar nu spam op gestuurd wordt.

Prima dat je er geen last van hebt, maar om nou te insinueren dat TS (en anderen) hier zelf schuldig zijn door een mailadres bij obscure sites achter te laten vind ik niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Ik heb daar een "trash" alias voor. Het is niet de inlognaam/hoofdemail adress. Maar wel een format ( voorletter.achternaam.<nummer>@ <mailadress>)

Afhankelijk van wie het is laat ik het nummertje weg of gooi ik er een willekeurig nummer bij zodat ik later nog ongeveer weet uit welke hoek het datalek zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou eens kunnen kijken of een catchall werkt met greylisting. Dat laatste om te erge spamruns te voorkomen.
Ik worstel met hetzelfde dilemma, ik meld meestal gewoon dat ik het mailadres nog even snel aanmaak.
Die catchall staat al een tijdje in mijn plannenlijst, maar ik moet een keer gaan experimenteren of het werkt.

Net een schoon nieuw domein genomen en daar de catchall op aangezet, die ga ik nu en dan eens gebruiken. Kijken hoe lang het duurt voor er bulkmail op binnenkomt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:07:
Je zou eens kunnen kijken of een catchall werkt met greylisting. Dat laatste om te erge spamruns te voorkomen.
Ik worstel met hetzelfde dilemma, ik meld meestal gewoon dat ik het mailadres nog even snel aanmaak.
Die catchall staat al een tijdje in mijn plannenlijst, maar ik moet een keer gaan experimenteren of het werkt.

Net een schoon nieuw domein genomen en daar de catchall op aangezet, die ga ik nu en dan eens gebruiken. Kijken hoe lang het duurt voor er bulkmail op binnenkomt.
Zo heb ik het ingericht. En ja, dat werkt redelijk, maar je moet het wel onderhouden.

Spammers zijn namelijk ook niet achterlijk. Als ze bol@domein en coolblue@domein tegenkomen en domein is geen bekend bedrijf of mailservice dan gaan ze vanzelf dingen proberen. Het gevolg, ik krijg af en toe mail aan adressen als: cb12a3ddf@domein of iknowyou@domein, adressen die ik zeker nooit heb uitgegeven.

En als dat dan een twee mailtjes zijn, maar nee je krijg ineens een spamrun van 250 unieke random adressen verspreid over een paar dagen.

Dus een oplossing met database zou handiger zijn. Maar ik heb nog geen tijd gehad om dat te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nicky_
FreakNL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Klinkt interessant maar 10mb per maand ben je toch zo doorheen?
ik heb de betaalversie, en tot nu toe nog nooit tegen de max limiet aangelopen. Maar vermoed dat er ook nog wel andere aanbieders zijn. Voor mij is het vooral geruststellend dat ze al even bestaan en dus niet van de ene dag op de andere zullen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _nicky_
mgizmo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Als ik dat vergelijk met Anonaddy: Die servers staan in NL, die van 33mail in US. Als ik dan moet kiezen...
Goede opmerking :-) zeker ook een punt dat iedereen voor zich moet uitmaken of ze dat willen of niet. Op het moment dat ik ben begonnen bij 33mail had ik nog geen weet van een Europees alternatief, al zullen ze zeker bestaan hebben.
Pagina: 1