Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-07 04:17
Hi allemaal,

Op dit moment heb ik een AX-88U router en een AC-88U in AP modus via Imesh. De AC-88U staat op zolder via UTP bedraad, waardoor de laptop connectie maakt via wifi. Ik heb een glasvezel verbinding van 1Gbit up en down. Voor mijn werk zit ik minimaal 8uur per dag achter een computerscherm en meetings via team. Minimaal 9 per dag. Mijn werklaptop heeft een Intel AX-201 wifi adapter, kan dus Wifi 6 protocol aan. De AX-88U staat beneden in de woonkamer. Mijn werk laptop staat op zolder ,aangezien ik en mijn vriendin beide thuis werken. De werklaptop word dus via Wifi gekoppeld en maakt hierdoor geen gebruik van de Wifi 6 protocol.

De werk laptop van mijn vriendin heeft ook de AX-201 in haar laptop en wordt gekoppeld aan de AX-88U. Wij wisselen om de dag van plek.

Daarnaast staat mijn game pc ook op zolder en is bedraad aangesloten via de AC-88U. Hierdoor haal ik dus wel de volle 1gbit verbinding. (o.a. downloaden via ng.) Via Wifi is dit maar de helft. Als telefoon gebruik ik en mijn vriendin een iphone 12 Pro Max die ook wifi 6 protocol aan kan.

Mijn vraag, is het verstandig om de AC-88U te vervangen voor de AX-82U op zolder? De AX-82U ondersteund wel de Wifi 6 en heeft iets snellere arm cpu. Weet niet zeker of de wifi snelheid ook beter wordt op zolder, aangezien het wifi 6 ondersteund. Ik ben van plan om op AX-82U ook Rmerlin software te draaien (o.a. adblock etc). De AX-88U heeft al Rmerlin.

Wifi 6E staat om de deur, maar mijn ervaring is dat net als bij Wifi 6 als early adaptor je vele kinderziektes mee krijgt. Dit had ik ook met de AX-88U bij het begin. Wifi 6E wordt ook later pas goedkoper, aangezien de nieuwste Asus router meer dan EUR500,00 kost. Voordat Wifi 6E betaalbaar wordt, ben je zo een jaar verder.

Graag jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Dus je haalt 500mb/s op WiFi? Dan kun je je geld in je zak houden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Boeryepes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:24:
Dus je haalt 500mb/s op WiFi? Dan kun je je geld in je zak houden.
Jazeker, dacht mischien haal ik nog wel meer als ik die AX82U er neer zet. Weet dat ik de 1gbit alleen bedraad haal uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
heb nog nooit meer dan 300mbps gezien op een business laptop (dual antenna 5GHz)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
Oke, dank voor de tip😃.