Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Mijn vraag
Ik overweeg een lens te kopen om portretfoto's te maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik nu een instapmodel DSLR: Canon 2000D met kitlens (18-55mm). Op 55mm met f3.5 kan ik er hele aardige portretfoto's uithalen, maar ik wil meer. Vooral meer bokeh-effect.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Komend weekend kan ik een dagje de Canon 50mm f1.8 (pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM) twv 100 euro gebruiken van een kennis. Als deze bevalt, kom ik uit bij de volgende 50mm lenzen:
- Canon 50mm f1.8 twv 100 euro (pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM)
- Canon 50mm f1.4 twv 370 euro (pricewatch: Canon EF 50mm f/1.4 USM)
- Samyang 50mm f1.2 AS UMC CS twv 485 euro (pricewatch: Samyang Optics 50mm F1.2 AS UMC CS (Canon EF))
- Samyang 50mm f1.2 XP twv 499 euro (pricewatch: Samyang Optics XP 50mm f/1.2)

Voor een 85mm lens heb ik deze opties:
- Samyang 85mm f1.5 twv 390 euro (pricewatch: Samyang Optics 85mm T1.5 VDSLR AS IF UMC II (Canon EF))
- Walimex 85mm f1.4 twv 360 euro (pricewatch: Walimex Pro 85mm f/1.4 IF (Canon))

Ook heb ik de volgende aanvullende wensen:
- het budget voor een portretlens is maximaal 500 euro
- De lens moet beschikken over AF. Alle Samyangs en de Walimex beschikken daar volgens mij niet over
- De Samyang XP valt eigenlijk af vanwege zijn gewicht (1,25 kg)
- een nieuwe fullframe body voor een beter bokeh-effect is mij te duur
- ik overweeg dus een 50mm lens te kopen, omdat ik met mijn kitlens al een 55mm brandpuntsafstand 'gewend' ben. Voor een nog beter bokeh-effect is 85mm natuurlijk ook te overwegen

Het lijkt er dus op dat ik met mijn wensen bij een van de 50mm lens van Canon uitkom.

Obv bovenstaande info:
- wat raden jullie mij aan om als portretlens te kopen voor mijn Canon 2000D?
- Of is het misschien een volslagen idioot idee om bij een instapmodel body een portretlens van meer dan 350 euro te kopen?
- 50mm is prima te doen voor een portret, maar hoe zit dat met 85mm? Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 25% gewijzigd door jeroeningen op 17-05-2021 23:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 20:26
Van de lenzen die je zelf al gevonden hebt zijn eigenlijk maar 2 opties echt geschikt voor jouw camera, namelijk de twee Canon lenzen. Beide 50mm Samyang passen niet op jouw camera, omdat deze voor de EF-M (mirrorless) en AE (analoog) vatting zijn. De 85mm Samyang is een cinemalens (voor video). De Walimex zou wel kunnen, maar is een manual focus lens, dus dat zou ik persoonlijk ook niet aanraden.

Een lens van 350 euro kopen bij deze body is absoluut niet gek. Lenzen gaan over het algemeen veel langer mee dan de body. Wat meer investeren in goede lenzen betaalt zich dus op lange termijn wel uit, mits je wel bij hetzelfde merk/zelfde vatting blijft.

De keuze tussen 50mm en 85mm is een persoonlijke keuze. Op fullframe is 85mm het traditionele brandpunt voor portretten, dus dat zou 53mm (1,6 crop) op jouw camera zijn. De 50mm komt daar dus het dichtste in de buurt. Een 85mm lens op APS-C kan ook, daarmee krijg je nog een mooiere bokeh door de grotere afstand. Je moet echter wel de ruimte hebben om zover weg te kunnen staan, dus 50mm is in dat opzicht wel breder inzetbaar.

Voor 50mm/85mm heb je ook nog de volgende opties die je nog niet genoemd had:
pricewatch: Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art (Canon EF)
pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM

Persoonlijk zou ik voor de 50mm F1.8 gaan. Dat is een prima lens, spot goedkoop en ga je voor dat geld heel veel plezier van hebben. De F1.4 is nog iets lichtsterker en geeft nog een iets mooiere bokeh, maar gezien het prijsverschil zou ik eerst met de F1.8 starten. Voor dat geld ben je daar nooit aan bekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:19

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Volgens de linkjes zijn beide Samyang 50mm lenzen wel met EF-mount dus geschikt voor de 2000D. Maar ik zou ook voor de Canon 50mm 1.8 gaan, het is de enige lens waarvan ik praktisch van mening ben dat iedere Canon dSLR-gebruiker 'm zou moeten hebben: goedkoop, klein, licht, prima kwaliteit. Je kunt er geen miskoop aan hebben volgens mij.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb de 50mm/1.8 en de 85mm/1.8 voor mijn 80D en die vind ik beide heel fijn. Alleen ik gebruik de 50mm veel vaker want met de 1.6 cropfactor zit je dan al op 80mm en dat is een hele fijne lengte voor portretten.

De 50mm/1.8 is in ieder geval heel veel waar voor je geld en zou ik sowieso aanschaffen. Ik heb die lens eigenlijk standaard op mijn camera zitten voor alles.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
SnoeiKoei schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:58:
Volgens de linkjes zijn beide Samyang 50mm lenzen wel met EF-mount dus geschikt voor de 2000D. Maar ik zou ook voor de Canon 50mm 1.8 gaan, het is de enige lens waarvan ik praktisch van mening ben dat iedere Canon dSLR-gebruiker 'm zou moeten hebben: goedkoop, klein, licht, prima kwaliteit. Je kunt er geen miskoop aan hebben volgens mij.
Als je vanuit de Pricewatch doorklikt naar één van de winkels, dan zie je dat de eerste Samyang 50mm alleen voor EF-M is (dat staat ook op de website van Samyang zelf). De 50mm F1.2 XP is inderdaad wel voor de EF-mount, maar daar lijkt de Pricewatch naar de verkeerde lens te linken, bij CameraNu kom ik althans op een AE-vatting (kan ook een fout van CameraNu zijn) uit en bij Foto Verweij op een hele andere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Erwin186 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:11:
[...]

Als je vanuit de Pricewatch doorklikt naar één van de winkels, dan zie je dat de eerste Samyang 50mm alleen voor EF-M is (dat staat ook op de website van Samyang zelf). De 50mm F1.2 XP is inderdaad wel voor de EF-mount, maar daar lijkt de Pricewatch naar de verkeerde lens te linken, bij CameraNu kom ik althans op een AE-vatting (kan ook een fout van CameraNu zijn) uit en bij Foto Verweij op een hele andere lens.
Scherp. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou vooral ook 2e hands zoeken, voor deze camera is een 1.8 prima 1.4 is leuk maar duurder. Je zou ook prima naar een 2.8 zoomlens kunnen zoeken ter vervanging van je standaard lens. Iets van een 17-55 2.8

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
Frogmen schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:41:
Ik zou vooral ook 2e hands zoeken, voor deze camera is een 1.8 prima 1.4 is leuk maar duurder. Je zou ook prima naar een 2.8 zoomlens kunnen zoeken ter vervanging van je standaard lens. Iets van een 17-55 2.8
Hmm, zit wat in. Dan zou ik uitkomen bij deze jongen: pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II VC LD (Canon EF-S) voor een EF-S vatting.
Of voor een EF-vatting met het oog op dat ik mijn body later misschien vervang voor een fullframe exemplaar:
- pricewatch: Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Canon) niet gestabiliseerd voor 450 euro
- pricewatch: Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD Canon gestabiliseerd voor 800 euro

De keuze wordt steeds moeilijker ;)

Ik heb het gevoel dat ik bereid ben om 370 euro te betalen voor de Canon EF 50mm f1.4 tegenover de Canon EF 50mm f1.8 van 100 euro.
ECHTER twee vragen:
-: Ik vraag mij af hoe zinvol de koop is van een 50mm f1.4 lens van 370 euro als ik later misschien een f2.8 zoomlens koop? Wie durft daar iets over te zeggen?
- Ik fotografeer vooral mijn spelende zoontje. Dit doe ik altijd uit de hand met bij voorkeur een zo kort mogelijke sluitertijd. Ik vraag mij een beetje af of het veel uitmaakt of ik een gestabiliseerde lens koop voor 800 euro of voor 450 een niet-gestabiliseerde lens? Wie durft hier wat over te zeggen?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroeningen op 18-05-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik schiet zelf nog steeds old school ongestabiliseerd, maar zeker voor met je zoontje die dynamisch is zou ik voor de zoomlens gaan. Zo'n vijftig milimeter is mooi voor een portret die stilzit en poseert. voor je zoontje wil je toch iets diafragmeren om hem zeker scherp te hebben. Zeker in het stadium waarin je zit zoek 2e hands er is genoeg te vinden ook op bv catawiki laat je alleen niet meevoeren in een biedoorlog.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:02
Precies deze twee heb ik. Die 85mm lijkt oud, maar het is een prima lensje met mooie prijskwaliteitverhouding. Voor rond de € 200,- kun je deze wel op Marktplaats vinden. De Sigma heb ik voor ongeveer € 400,- gekocht op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Dennis Met die Sigma Art lens heb je dan ook wel een top lens. Mijn broer heeft hem wel vergeleken met Leica (oude beroemde types) lenzen maar dan scoort de Sigma eigenlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-05 21:01
Dennis schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:19:
[...]

... Die 85mm lijkt oud, maar het is een prima lensje met mooie prijskwaliteitverhouding. Voor rond de € 200,- kun je deze wel op Marktplaats vinden. ...
Yep, dit soort DSLR lenzen koop je tegenwoordig voor een habbekrats 2e hands. De 17-55/2.8 is 2e hands ook een koopje, omdat ie niet voor full frame geschikt is https://www.digitalkamera...5_mm_28_IS_USM/10102.aspx
Veel aanbod --> weinig vraag!
De 85/1.8 https://www.digitalkamera...mm_18_USM/10022.aspx5/1.8 is natuurlijk wel voor fullframe geschikt en kost nieuw rond de 370€.

De plasic fantastic (50/1.8) is zo goedkoop dat nieuw of 2e hands weinig uitmaakt. Die zou ik iig kopen, en dan één van beide anderen 2e hands erbij. Ik zou persoonlijk een mooie 17-55 zoeken. Er liggen er zoveel ongebruikt te wachten op een ambitieuze fotograaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Wat weerhoudt je ervan om een tweedehands Canon 50mm f/1.8 te kopen en te zien hoe dat bevalt? Als je merkt dat je meer wil raak je 'm voor rond die prijs vast ook wel weer kwijt of je houdt 'm voor erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
Voor dezelfde prijs heb je de betere STM variant: pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM

De pricewatch: Canon EF 50mm f/1.4 USM zou ik sowieso niet kopen.
Kwetsbare AF motor, onnauwkeurige AF, niet bruikbaar op F/1,4.

[ Voor 39% gewijzigd door wappiewappie op 19-05-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
Op AliExpress staan ook diverse lenzen, onder andere van Viltrox.
Zijn die goed?
Ach, 50mm lenzen bestaan al sinds halverwege vorige eeuw. Het is niet alsof Canon gisteren die lens heeft uitgevonden.

Een paar tips.

* Soms lijkt het alsof het portret-model hinderlijk in de weg staat omdat men de mooie onscherpe achtergrond niet kan bewonderen. Ik wil maar zeggen: bokeh is niet alles. Een leuk neutraal zwart achtergrondje is ook prima voor een portret.
Daarom zou ik geen f1.4 nemen; dan wordt het bokeh een doel op zich en dan ben je doorgeschoten.

* nog een reden om geen f1.4 te nemen; iedereen fotografeert maar wijd open tegenwoordig. Maar de ogen zijn scherp en de oren en het puntje van de neus al niet meer. Leuk hoor, scherpte(on)diepte. Maar als het een doel wordt om te laten zien dat men vooral géén smartfoon gebruikt wordt het een kunstje.

* Probeer eens een handmatige lens. Zijn spotgoedkoop en zo kun je ook andere brandpunten proberen.
Op AliExpress heb je o.a. Meike en 7Artisans die met spotgoedkope lenzen komen - goedkoop omdat er alleen maar glas in zit en geen AF.
Voor een portret is dat geen probleem, trouwens. Je model blijft toch wel op dezelfde scherpstel-afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 17:42

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tarquin schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:05:
Op AliExpress staan ook diverse lenzen, onder andere van Viltrox.
Zijn die goed?
Ach, 50mm lenzen bestaan al sinds halverwege vorige eeuw. Het is niet alsof Canon gisteren die lens heeft uitgevonden.

Een paar tips.

* Soms lijkt het alsof het portret-model hinderlijk in de weg staat omdat men de mooie onscherpe achtergrond niet kan bewonderen. Ik wil maar zeggen: bokeh is niet alles. Een leuk neutraal zwart achtergrondje is ook prima voor een portret.
Daarom zou ik geen f1.4 nemen; dan wordt het bokeh een doel op zich en dan ben je doorgeschoten.

* nog een reden om geen f1.4 te nemen; iedereen fotografeert maar wijd open tegenwoordig. Maar de ogen zijn scherp en de oren en het puntje van de neus al niet meer. Leuk hoor, scherpte(on)diepte. Maar als het een doel wordt om te laten zien dat men vooral géén smartfoon gebruikt wordt het een kunstje.

* Probeer eens een handmatige lens. Zijn spotgoedkoop en zo kun je ook andere brandpunten proberen.
Op AliExpress heb je o.a. Meike en 7Artisans die met spotgoedkope lenzen komen - goedkoop omdat er alleen maar glas in zit en geen AF.
Voor een portret is dat geen probleem, trouwens. Je model blijft toch wel op dezelfde scherpstel-afstand.
toon volledige bericht
Mwa, voor weinig heb je een 1.8 STM en die doet het beter dan die goedkope Viltrox lenzen.

Over puntje 1 en 2, tsja dat is persoonlijk maar scherpte-diepte is niet alleen afhankelijk van het diafragma maar ook de afstand tot onderwerp -> achtergrond en camera -> onderwerp. Je hebt dat dus totaal zelf in de hand. Een 50 1.4 of 1.8 is nog zo gek nog niet.

Handmatige lenzen op een 2000D, wel eens gedaan? Dat is een ramp. De zoeker is totaal niet toereikend voor handmatige lenzen, dan zit je dus vast aan live view. Maar om wat, om een paar tientjes te besparen?
wappiewappie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:41:
Voor dezelfde prijs heb je de betere STM variant: pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM

De pricewatch: Canon EF 50mm f/1.4 USM zou ik sowieso niet kopen.
Kwetsbare AF motor, onnauwkeurige AF, niet bruikbaar op F/1,4.
Precies dit, ik heb beide gehad en de 1.4 is een drama wat mij betreft.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:28
Je realiseert je dat je hier twee hele verschillende onderwerpen beschrijft? Bij portretten zit je onderwerp meestal stil en heb je alle kans om netjes af te kaderen. Een prime is daarvoor geschikt en is lichtsterker dan een zoom. De Canon 50mm (beide varianten) zouden hier goed voldoen.

Spelende kinderen is echter een heel andere tak van sport! Dat ga je beslist niet redden met een 50mm, je bewegingsvrijheid wordt dan enorm beperkt. Je moet ook altijd wat diafragmeren, want je wilt vaak niet alleen je kind scherp, maar ook datgene waarmee het speelt (ik kreeg altijd op m'n kop dat ik de kinderen wel mooi fotografeerde, maar dat niet meer te zien is wat het aan het doen was). Ik zou hiervoor absoluut een zoom aanraden. Liever wat teveel groothoek dan te weinig. Groothoek is vaak niet mooi voor gezichten, maar beter gezichten met een groothoek dan een half kind op de foto omdat je niet snel genoeg achteruit kon of omdat er geen ruimte was. Bij spelende kinderen is een flitser ook wel heel fijn, want die zitten meestal niet stil. Gebruik een kantelbare flitser en flits via het plafond of de muur achter je. Een gestabiliseerde lens heeft hier niet zoveel meerwaarde, want kinderen bewegen meestal zelf.

Dus gewoon de kitlens gebruiken voor de spelende kinderen, eventueel met flitser? En voor de portretten een 50mm halen, desnoods tweedehands?

Ik schiet portretten trouwens met een 70-200 telelens (wel op fullframe). Los van dat dit een akelig goede lens is in termen van scherpte, contrast en kleuren, is de perspectiefwerking bij een telelens vaak mooier voor portretten. Als je er echt in verder wil, dan is de 85mm misschien een betere keus. Maar ik zou beginnen met de 50/1.8 om te kijken of het je bevalt.

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 20-05-2021 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Ik zou persoonlijk voor 100 euro een 50mm F1.8 oppikken en het geld wat je daarmee bespaart t.o.v. de F1.4 kun je gebruiken om bijvoorbeeld een tweedehands Tamron 17-50 F2.8 te kopen. Dan heb je zowel een betere lichtsterke zoomlens als een prime voor je portretten.

Je hebt dan die 50mm ook wel al gedekt met de zoomlens, maar de Tamron zal op 50mm wel minder presteren verwacht ik. Zoomlenzen presteren meestal niet op hun best op de uitersten van het bereik.

Een andere overweging kan zijn om alleen de 17-50 te nemen en dat aan te vullen met een 85mm F1.8 prime. Dan heb je wel echt twee verschillende mogelijkheden qua brandpunt. Je zult dan alleen qua kwaliteit op 50mm iets inleveren tov een prime, maar daar krijg je wel een extra lens van 85mm voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:00
Erwin186 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:05:
Ik zou persoonlijk voor 100 euro een 50mm F1.8 oppikken en het geld wat je daarmee bespaart t.o.v. de F1.4 kun je gebruiken om bijvoorbeeld een tweedehands Tamron 17-50 F2.8 te kopen. Dan heb je zowel een betere lichtsterke zoomlens als een prime voor je portretten.

Je hebt dan die 50mm ook wel al gedekt met de zoomlens, maar de Tamron zal op 50mm wel minder presteren verwacht ik. Zoomlenzen presteren meestal niet op hun best op de uitersten van het bereik.

Een andere overweging kan zijn om alleen de 17-50 te nemen en dat aan te vullen met een 85mm F1.8 prime. Dan heb je wel echt twee verschillende mogelijkheden qua brandpunt. Je zult dan alleen qua kwaliteit op 50mm iets inleveren tov een prime, maar daar krijg je wel een extra lens van 85mm voor terug.
Ik zat in dezelfde richting te denken. Heb zelf nog een oudere 50 f/1.8 en verwacht dat de nieuwe een fantastische lens is gezien mijn ervaring met de arm motor in andere lenzen.

Voor portretten en personen is op 1.8 schieten vaak niet eens zo handig, de focus diepte is dan zo klein dat je vaak niet het hele gezicht van neus tot oren scherp hebt.

De 50mm lenzen staan vooral ook bekend om dat ze gewoon heel scherp zijn voor het geld.

Wat het overwegen waard kan zijn is ook een voor FF geschikte lens omdat die vaak een wat anders bereik hebben waardoor je misschien net wat flexibeler bent als je van wat verder af wil dan de 50mm. Denk aan de genoemde 24-70 e.d.

Of begin met de 50mm en spaar nog iets door voor een tweedehands 70-200 f/2.8. dan heb je ook een mooi bereik voor net wat verder af of wat meer ingezoomd. Zelfs de f/4 is waarschijnlijk al prima geschikt in veel gevallen. Het voegt ook meteen heel veel toe aan je setup in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroeningen
Vooral vanuit het oogpunt dat ik een beginneling ben, neig ik op basis van de reacties nu toch voor de goedkopere 50mm f1.8 te gaan.

De kans is inderdaad aanwezig dat de 50mm f1.8 niet toereikend is voor mijn spelende zoontje. Zeker als de 17-50mm f2.8 ook een optie is, MAAR zoals ik er nu insta kom ik er liever achter dat een lens van 120 euro niet helemaal kan wat ik wil, dan een lens van 300 - 450 euro niet helemaal is wat ik wil.

Neemt niet weg dat ik zeker nog even wat Youtube filmpjes ga kijken van mensen die f1.4, f1.8 en f2.8 vergelijken voordat ik een lens aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 19:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Erwin186 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:05:

Overschat de 50/1.8 niet qua scherpte wijd open. Het is dan wel een prime maar daar is hij niet heel sterk in. Voor het geld is het echter wel een erg leuke lens en je kunt er veel mee, dus sowieso een goede keuze.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Ik heb denk al 10.000 foto's gemaakt van mijn spelende dochter (nu 1.5) met mijn 50mm/1.8 en daar zitten echt pareltjes tussen. Voor dat geld is die lens het echt dubbel en dwars waard.

Op 1.8 is die inderdaad niet super scherp, maar als je op 2.8 ofzo gaat schieten is die wel echt fijn.

De 85mm/1.8 is ook een fijne lens, maar bijvoorbeeld binnenshuis is die bijna niet te gebruiken omdat je dan aan de andere kant van het huis moet gaan staan wil je meer dan alleen een gezicht op de foto krijgen. Met de 50mm op een EF-S camera is dat soms ook al een beetje maar vind ik het over het algemeen prima te doen.

Maar ik moet denk ook maar zo'n 17-55/2.8 gaan oppikken tweedehands volgens mij is dat wel een fijne lens.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:50
Wat voor een soort portretfotografie wil je exact gaan doen? Model op een plek in een pose, of spontaan (kinderen, familie, etc.)

In het eerste geval zou ik sowieso nooit een autofocus lens nemen. Het mooiste is een oudere Canon 50mm 1.4 (of mss 1.2) lens. Handfocus op nieuwe lenzen is vaak een drama omdat het te licht loopt.

In het tweede geval zou ik eerder naar 35 mm gaan om meer van het moment te kunnen pakken. Ook dan liever 1.8 of sneller
Pagina: 1