Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:16
Onze benedenverdieping moet voorzien worden van een nieuwe dekvloer met vloerverwarming. Ons huis is volledig onderkelderd, deels garage en deels souterrain/TV-kamer, dus bruikbare "warme" ruimte.

We zijn inmiddels van het gas af middels een warmtepomp, buffervat en zonnecollectoren.

De vloerverwarming wordt uiteraard 10cm h-o-h gelegd op krimpnetten. Ik had al een zooitje sonefloor vloerisolatie gekocht om onder de dekvloer te doen, maar sinds we een paar maanden aan het experimenteren zijn, ben ik erachter dat massa alles is in een systeem met warmtepomp. Massa = buffer, dus bijvoorbeeld overdag verwarmen of juist 's nachts koelen.

In deze wetenschap ben ik aan het twijfelen of ik de dekvloer wel moet isoleren. Ik zou hem wel willen loskoppelen ivm contactgeluid middels Miofol AVS4, maar of ik nog meer isolatie aan moet brengen weet ik niet zo goed. Meer isolatie betekent een snellere vloer, maar ook minder massa/buffer. Dus ik zat te denken om tot 1 meter uit de wand wel isolatie aan te brengen, en verder naar het midden niet, zodat het beton ook meer warmte pakt.

De benedenverdieping is ca 80m2 (hal, bijkeuken, keuken, woonkamer, toilet). Totale opbouwhoogte van de dekvloer is ongeveer 8cm. De betonnen vloer is ca 27cm dik. Wat vinden jullie?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
Ik heb (noodgedwongen) enkele ruimtes waar geen isolatie onder de dekvloer ligt, deze stukken hebben beduidend meer warmte nodig. Ook ik heb alles onderkelderd en verwarmd (21 graden beneden) dus dat maakt geen verschil.

Ik denk toch dat je extra warmte verliest doordat de constructievloer tot in de spouw een koudebrug heeft.

Ik zou lekker alles op 3 cm druk vaste isolatie doen als het kan.

Buffer is beperkter nodig als de rest van je isolatie (muren, glas en dak) op orde is.

Welke WP heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Dank Cees, voor je reactie. Ik heb uitgerekend dat 1 strekkende meter betonvloer ongeveer dezelfde warmteoverdacht heeft als 3cm vloerisolatie. Dus dat zou niet zo gek veel uit moeten maken... De warmte die naar beneden afstraalt is natuurlijk niet verloren. Sterker nog, misschien is deze wel noodzakelijk om het souterrain ook goed op temperatuur te krijgen, hier heb ik echter te weinig data voor om er zinvolle uitspraken over te doen.

Ik heb een Nibe F2120-16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
storeman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:40:
Dank Cees, voor je reactie. Ik heb uitgerekend dat 1 strekkende meter betonvloer ongeveer dezelfde warmteoverdacht heeft als 3cm vloerisolatie.
Deze moet je even toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20-05 23:25
Ik zie dat we hier praten over de kelder vloer?, ik heb daar 2 fancoils en 3 m2 vloerverwarming in de badkamer daar. De vloer ligt daar op zand met 5 cm isolatie, geen vloerverwarming.

Als het om de keldervloer gaat zou ik die zeer zeker isoleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
bbbrumbrum schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Deze moet je even toelichten.
De warmtegeleidingcoeffiicient van beton is ongeveer een factor 100 beter dan die van glaswol (dus isoleert een factor 100 slecter). Dus 1cm isolatie OP de betonvloer, heeft hetzelfde effect als 1 meter beton toevoegen.
Cees-JanH schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:51:
Ik zie dat we hier praten over de kelder vloer?, ik heb daar 2 fancoils en 3 m2 vloerverwarming in de badkamer daar. De vloer ligt daar op zand met 5 cm isolatie, geen vloerverwarming.

Als het om de keldervloer gaat zou ik die zeer zeker isoleren!
Nee, we praten natuurlijk niet over de keldervloer. Dan zou de warmte direct het zand in gaan, dat is niet echt een handige buffer. We hebben het over de beganegrondvloer, met daaronder een kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@storeman wellicht handig .. wat doe je in de kelder ?

Als je de kelder als "leefruimte" benut (lees dagelijks aanwezig bent) zou ik niet isoleren .. want dan moet je de kelder weer verwarmen

Kom je te weinig in de kelder dan zou ik juist wel isoleren ..

kortom het antwoord is op je vraag kan je alleen zelf beantwoorden .. hoe belangrijk is voor jullie een "verwarmde" kelder ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Moet 35cm beton nog geisoleerd worden voor contactgeluid dan? Dat is een vloer van >700kg/m2.

@storeman dat snap ik, maar je stelt 3cm isolatie(dikte) tov 1 "strekkende meter" wat dan weer klinkt als een lengtemaat. Dat was verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
bbbrumbrum schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:18:
Moet 35cm beton nog geisoleerd worden voor contactgeluid dan? Dat is een vloer van >700kg/m2.

@storeman dat snap ik, maar je stelt 3cm isolatie(dikte) tov 1 "strekkende meter" wat dan weer klinkt als een lengtemaat. Dat was verwarrend.
Geen idee, is wel gangbaar volgens mij. Het is meer dat dit geluid doordraagt de constructie in. Niet zozeer naar beneden toe, maar gewoon door het hele huis.

3cm is ook een lengte :P. Ik bedoelde alleen te duiden dat de isolatie tussen dekvloer en betonvloer werkt (verticaal) en het beton van binnen naar de buitenmuur toewerkt. Verder is de isolatiewaarde natuurlijk eenzelfde eenheid. De richting van overdracht wordt alleen een beetje anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:06:
@storeman wellicht handig .. wat doe je in de kelder ?

Als je de kelder als "leefruimte" benut (lees dagelijks aanwezig bent) zou ik niet isoleren .. want dan moet je de kelder weer verwarmen

Kom je te weinig in de kelder dan zou ik juist wel isoleren ..

kortom het antwoord is op je vraag kan je alleen zelf beantwoorden .. hoe belangrijk is voor jullie een "verwarmde" kelder ..
Uit mijn OP:
Ons huis is volledig onderkelderd, deels garage en deels souterrain/TV-kamer, dus bruikbare "warme" ruimte.
Het souterrain heeft overigens ook een open trapgat met de woonkamer op de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@storeman Denk je dat isoleren een magische werking heeft oid ? en dat isoleren 100% effectief is .. het remt gewoon het verlies .. hoe dikker hoe effectiever ..

Stel dat jij de garage geheel isoleert zal je minder effect merken bij het open/sluiten van de garage en het duurt langer voordat de ruimte weer op temperatuur is ..

ik heb geen smello-vision of glazen bol .. waarmee ik jou hele (leef)situatie in 1 oogopslag weet ..
Zelfs in mega huizen worden garages benut als "leef" ruimte zoals klus ruimte, sport ruimte of speel ruimte

ik heb genoeg familie die hun auto buiten stallen puur omdat hun 2 garages en gehele kelder "benut" worden .. vanwege 1 of andere hobby van hun zelf en/of kids een bedrijf "starten" ..

Dus nogmaals isoleer waar je niet leeft

overgens dak isolatie en muren/ramen is effectiever dan vloeren .. ik zou in jou geval hooguit je "tv ruimte" vloer en muren wat opdikken met isolatie .. mocht je de kelder actief gebruiken zo niet lekker een deur rond de trap maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Dank je, vso. Had ik niet kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Isolatie onder de dekvloer heeft bij ons juist een averechts effect mbt geluid. Het is een ontzettend bonkende vloer, het is alsof je over de conus van een luidspreker loopt. Natuurlijk houdt het wel geluid tegen, maar versterkt en verspreid juist de voetstappen, als je zoals zovelen eerst met de hielen de vloer raakt. Dus in onze kelder hoor je precies wanneer op de 1ste verdieping iemand loopt. Dat was in ons vorige huis juist niet, een lichte houten vloer op isolatie is veel beter.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Interessant @joezzt , heb ik niet eerder gehoord. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor soort isolatie eronder ligt, enig idee wat eronder ligt bij jullie en hoeveel? Ik snap niet hoe dit precies kan/werkt dat het versterkt.

En houten vloer op isolatie gaat helaas niet lukken op vloerverwarming :).

Ik ben vooral benieuwd naar het warmtebuffer-aspect. Iemand daar nog een visie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Binnen de schil isoleren is niet gebruikelijk toch? Dat is geen verlies, steek warmte in die vloer en je hebt plafond en vloerverwarminng.

Bij kanaalplaat kan je wel de uiteinden purren, boren ze gaatjes en spuiten pur in begin en eind tegen warmte lek.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Thanks @Rol-Co. Dat was ook mijn gedachte. Enige verschil zou kunnen zijn een "snelle vloer", maar met een WP met een laag piekvermogen heeft dat zeer weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:43
Is het misschien een optie om een granulaatrubber mat onder de dekvloer te leggen tegen contact geluid naar de kelder?
Dit hebben we bij onze dochter toegepast i.v.m. contact geluid vanaf de buren en een doorlopende betonnen broodjesvloer hier naar toe. Dit heeft wel geholpen maar je je filtert niet alles weg natuurlijk. Niet vergeten om langs de muren een rand rubber te leggen. Op het rubber is een aluminium folie dampscherm gelegd als reflectie laag en hierop de vloerverwarming op een wapeningsnet en 8cm dekvloer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
storeman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:40:
Interessant @joezzt , heb ik niet eerder gehoord. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor soort isolatie eronder ligt, enig idee wat eronder ligt bij jullie en hoeveel? Ik snap niet hoe dit precies kan/werkt dat het versterkt.

Ik ben vooral benieuwd naar het warmtebuffer-aspect. Iemand daar nog een visie op?
Isolatie maakt de vvw wat minder traag zonder isolatie heb je meer buffer. en kan je het systeem iets wat vergelijken met beton kern activering.
Wil je de vloer ook voor koeling gebruiken zou ik er geen isolatie tussen doen. koelen doe je namelijk met name in de ruimte onder de vloer (warme lucht stijgt op tegen het "koude" plafond en zakt als gekoeld in je verbrlijfsruimte.)

Als je van plan bent om je wp 24/7 te laten verwarmen maakt het weinig uit of je "isolatie" of extra buffer hebt, zowel de extra buffer als de "snellere" vvw vloer hebben dan eigenlijk geen invloed. pas als je van die 24/7 verwarming af wilt wijken kan een systeem voordelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Thanks. Als ik jullie reacties zo lees, dan zit ik wel op de goede weg en heb ik zo 1-2-3 niets over het hoofd gezien, dat wou ik even staven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

storeman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:21:
Thanks @Rol-Co. Dat was ook mijn gedachte. Enige verschil zou kunnen zijn een "snelle vloer", maar met een WP met een laag piekvermogen heeft dat zeer weinig zin.
Geen! Wp en vloer is slak....kwestie van warmhouden. Kijk maar.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
storeman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:40:

Ja, ik sprak over ons oude huis zonder vvw. Bij vvw zou ik idd alleen beton gebruiken zoals @Rol-Co zegt, je kunt trouwens wel heel goed hout er op lijmen. Een dunne 8 mm eiken vloer houdt niet zo lang warmte tegen en schijnt goed te gaan met vvw. Bv https://www.allesvoorpark...ndervloer-mooie-kwaliteit

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
joezzt schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:46:
[...]

Ja, ik sprak over ons oude huis zonder vvw. Bij vvw zou ik idd alleen beton gebruiken zoals @Rol-Co zegt, je kunt trouwens wel heel goed hout er op lijmen. Een dunne 8 mm eiken vloer houdt niet zo lang warmte tegen en schijnt goed te gaan met vvw. Bv https://www.allesvoorpark...ndervloer-mooie-kwaliteit
Theater podia liggen er vol mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 14:51
ik heb onder mijn dekvloer Multifolie Vloerisolatie 4mm - 60 m² │ Uponor genomen.
de warmte wordt gereflecteerd naar boven waardoor je aan het begin een sneller vloer heb.
Tuurlijk gaat de warmte er alsnog doorheen dus je creëert alsnog een warme buffer.
de isolatie onder je beton vloer is natuurlijk veel belangrijker.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1