Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-07 11:45
beste,

ik heb laast dit beest van een laptop gekocht (maandje geleden) maar ik heb toch 2 vraagjes.
ik sluit deze laptop aan op 2 schermen:

1 iilyama 3440x1440 144hz scherm 34 inch curved (main display) (via usb-c naar dp kabel)
2 aoc agon 2560x1440 144hz scherm 24 inch. (via hdmi)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrUvwEB_ytazYPLx383iOSlPl2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QfrzsaXZ3RXffd6I8ui73pNH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih_MIr7qIyW8NRUewh8GvAxPkBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjBOt3xjWMTc8nxezxGl0BGf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFaoOlC7JsNVjwBN2GFCQvddSSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEvD2sAGwjV7GNnwQmcBOTzN.jpg?f=fotoalbum_large

vraag 1

ik heb een beetje ruzie met de amd drivers van mijn igpu. als ik de drivers installeer van amd en hij draai op de achtergrond meteen wat updates. word ik elke +- 20 min uit game gegooid met een error dat hij de load library niet kan laden?, als ik de driver verwijder heb ik nergens last van maar lijkt me toch niet dat ik driverloos door het leven moet 8)7 . mijn main display doet het wel gewoon goed via usb-c naar dp (heb 2 keer gehad dat als de laptop uit slaapstand komt dat ik soms even de usb-c kabel moet herpluggen.)

vraag 2

de hdmi poort op mijn laptop zou een hdmi 2.0b poort moeten zijn. die poort is gelinkt aan mijn intergrated amd gpu, maar red niet te volledige resolutie. ik heb de resolutie nu op 2540x1440 75 hz staan want 2560x1440 144 kan hij niet aan? ook kan hij niet 4k 60 hertz aan op mijn tv via de hdmi poort? nou zou hdmi 2.0b daar wel toe in staat moeten zijn maar krijg het niet voor elkaar?

ik ben er wel achtergekomen dat de hdmi via igpu is en dp (over usb-c) via mijn rtx 3080 gaat.

alvast bedankt voor de adviezen _/-\o_

sorry als ik in de verkeerde categorie sta maar wist niet helemaal wat het beste was...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
vraag 2:
hdmi2.0b = MAX 4K (4096×2160) @ 60 Hz (4:4:4)

gebruik ook de juiste kabel ervoor?

2540x1440 75 zou wel moeten kunnen

nu denk ik niet dat dit ook de oorzaak is van vraag 1

maar draai eens ff alleen op je videokaart ipv op je igpu
om te testen wat er dan gebeurt

die nvidia drivers zijn verder up to date?

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 18-05-2021 03:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Het is een driver van 10 maart, ik weet niet precies welke. Hoe dan ook zijn er nieuwere drivers door AMD uitgebracht die je op https://www.amd.com/en/support kan downloaden. Misschien helpt dat?

Als ik op je foutmelding zoek zie ik als eerste resultaat iemand die suggereert dat dat een fout is die bij de installatie optreedt. Dat zou best eens zo kunnen zijn als je die update laat draaien terwijl je aan het gamen bent, en verder de driver verwijderd houdt. Dan lijkt het mij dat je deze melding ook zal krijgen als je niet aan het gamen bent maar wel die driver laat updaten. Dat zou dus zomaar kunnen betekenen dat een fatsoenlijke installatie (dus waarschijnlijk handmatig en niet via Windows Update) je probleem zou kunnen verhelpen. Probeer eventueel ook met DDU de driver weg te halen als dit niet lukt, en daarna de drivers nogmaals handmatig te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
boyette schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 03:50:
vraag 2:
hdmi2.0b = MAX 4K (4096×2160) @ 60 Hz (4:4:4)

gebruik ook de juiste kabel ervoor?

2540x1440 75 zou wel moeten kunnen jaa daar draai hij nu ook max op maar 4k kan bij niet aan op 60hz 30 Hz Max op 4k, kabel is zeker weten goed!

nu denk ik niet dat dit ook de oorzaak is van vraag 1

maar draai eens ff alleen op je videokaart ipv op je igpu
om te testen wat er dan gebeurt

die nvidia drivers zijn verder up to date?
Drivers Nvidia zijn op to date maar ik kan maar 1 scherm draaien op me igpu i.p.v poort linking (HDMI op igpu, usb-c (dp) nvidia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
DataGhost schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 04:08:
Het is een driver van 10 maart, ik weet niet precies welke. Hoe dan ook zijn er nieuwere drivers door AMD uitgebracht die je op https://www.amd.com/en/support kan downloaden. Misschien helpt dat?

Als ik op je foutmelding zoek zie ik als eerste resultaat iemand die suggereert dat dat een fout is die bij de installatie optreedt. Dat zou best eens zo kunnen zijn als je die update laat draaien terwijl je aan het gamen bent, en verder de driver verwijderd houdt. Dan lijkt het mij dat je deze melding ook zal krijgen als je niet aan het gamen bent maar wel die driver laat updaten. Dat zou dus zomaar kunnen betekenen dat een fatsoenlijke installatie (dus waarschijnlijk handmatig en niet via Windows Update) je probleem zou kunnen verhelpen. Probeer eventueel ook met DDU de driver weg te halen als dit niet lukt, en daarna de drivers nogmaals handmatig te installeren.
Ik heb laatst de drivers van de amd site afgehaald maar zal nog wel een keer kijken dan.

Maar zou wel raar zijn als hij via de Windows update de Installatie mislukt?

Ik zou kunnen ddu en ik heb trouwens toen ik de laptop had gekregen me Windows geüpgraded van 10 home naar 10 pro dus misschien kan ik dan beter opnieuw preppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AMD Radeon Graphics Drivers 21.4.1 WHQL is de laatste WHQL, maar ik zou de iGPU uitzetten en de RTX3080 gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
Hackus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:18:
AMD Radeon Graphics Drivers 21.4.1 WHQL is de laatste WHQL, maar ik zou de iGPU uitzetten en de RTX3080 gebruiken
even terug lezen dan zet ik ook mijn andere beeldscherm uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

koen! schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:38:
[...]

even terug lezen dan zet ik ook mijn andere beeldscherm uit ;)
Kijk eens in de bios, en sowieso de driver van AMD zelf gebruiken.
Ook Chipset, niet alleen VGA

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
DataGhost schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 04:08:

pc vandaag opnieuw geinstallerd en binnen 3 min na de driver update heb ik al weer de zelfde foutmelding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:47
voor die 4k / 60, in de AMD driver kan je ergens GPU scaling aanzetten, dat zou moeten helpen

[ Voor 3% gewijzigd door hellfighter87 op 21-05-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
hmm ik draai nu 2560x1440 hz maar dan krijg ik de foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
owh ik kon het programma net wel openen maar nu crashed gewoon het hele programma van amd... dus ik denk dat het toch een bug is in de amd software? (same error)

heb ook maar even een ticket gemaakt bij amd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

koen! schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:50:
[...]

pc vandaag opnieuw geinstallerd en binnen 3 min na de driver update heb ik al weer de zelfde foutmelding...
Heb je de nieuwste driver van de site van AMD gewoon handmatig geinstalleerd? Dus 21.4.1 WHQL of 21.5.2? En zo ja, wordt die update via Windows Update daarna door Windows alsnog geforceerd of klik je zelf op "installeer deze voor mij"?

Sinds volgens mij 21.5.1 lijkt er een bug in de UI te zitten die in sommige gevallen crasht (klagen meer mensen over) maar dat heeft verder geen noemenswaardige invloed op je games, de driver zelf werkt wel prima. Dat zou je op 21.4.1 in ieder geval niet moeten merken.

[ Voor 26% gewijzigd door DataGhost op 21-05-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
nou ja de driver werk ook prima, maar ik word uit men games gegooid omdat hij die error op de voorrond gooi, daarom deinstalleer ik ook de driver omdat ik niet elke 10 min uit game gegooit wil worden...

en voor gamen gebruik ik toch mijn rtx 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:35
koen! schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:50:
[...]

Misschien ontgaat het mij volledig, maar over welke hardware gaat het? Is het nou een PC of laptop (zoals in het eerste bericht staat)?

PC? Welke hardware?

Laptop? Welke laptop met welke specs?

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Ja alleen lijkt je probleem te zijn dat Windows de driver opnieuw installeert omdat je geen driver hebt, en dat gaat mis, dus word je uit de game gegooid. Daarom vraag ik het. Ik vermoed namelijk, dat deze melding bij het installeren ervan optreedt, en dat als je driver fatsoenlijk geïnstalleerd is (handmatig waarschijnlijk), Windows Update het ook niet meer gaat proberen en de foutmelding dus wegblijft. Maar dat is alleen maar te checken of het zo is door het te doen.

Dus kan je gewoon concreet antwoord geven op mijn concrete vragen in plaats van een niet-gestelde vraag te beantwoorden? :)

Verder is het fijn dat je gamet op je 3080 maar op alle niet-game-momenten zal de APU gebruikt worden en daar heb je toch echt AMD-drivers voor nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 21-05-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
sorry voor dat late responce,

ik had inderdaad over de vragen heel gelezen, Excuses!

ik heb de laatste tijd dat ik een fikkerend scherm heb (0.2 seconde zwart??) op beide schermen. (ik denk dat het ook tenmaken kan hebben dat ik momenteel geen driver heb voor me igpu?

Heb je de nieuwste driver van de site van AMD gewoon handmatig geinstalleerd? Dus 21.4.1 WHQL of 21.5.2? En zo ja, wordt die update via Windows Update daarna door Windows alsnog geforceerd of klik je zelf op "installeer deze voor mij"?

als ik de driver installeerd van amd krijg ik de optie voor 21.4.1 en 21.5.2. mijn vermoede is dan ook dat windows update zelf update naar 21.5.2. het probleem is ook niet dat de driver niet goed is, de drivers zijn goed maar ik krijg de error (126) dat hij de load libery niet kan laden. nou zou dat wel tenmaken hebben dat ik uberhaupt de amd control center niet meer kan openen. Ik heb inpreciepe weinig te zoeken daarin. maar die melding komt gewoon willekeurig opzetten die die melding gooi met uit game. Dus ik zou best de driver willen hebben (die werkt) maar ik wil niet elke keer uit game gegooid worden... :(

Sinds volgens mij 21.5.1 lijkt er een bug in de UI te zitten die in sommige gevallen crasht (klagen meer mensen over) maar dat heeft verder geen noemenswaardige invloed op je games, de driver zelf werkt wel prima. Dat zou je op 21.4.1 in ieder geval niet moeten merken.

nee klopt driver werkt prima.

ik hoor het graag weer! alvast bedankt
Pagina: 1